'heksenbezems'

Gestart door Jan Willem, januari 28, 2009, 11:50:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Leefde in de veronderstelling dat heksenbezems door zwammen veroorzaakt werden. Vond deze woekeringen in andere boomsoorten dan berk. Is er iets bekend over mogelijke veroorzakers bij die andere loofbomen?
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Jan Willem

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Stijn Schreven

Heksenbezems worden meestal veroorzaakt door bacteriƫn en soms door schimmels. Bij de bacteriƫn is het zo dat zij een bepaald plantenhormoon (cytokinine) in grote hoeveelheden aanmaken, wat zorgt voor ongecontroleerde uitloop van okselknoppen, die takken krijgen waar opnieuw de okselknoppen van uitlopen etc. (vanwege verstoring in de okselknoprust, door het verstoorde evenwicht tussen de hormonen cytokinine en auxine). Volgens mij kan dit voorkomen in meer soorten dan berk alleen.

Hoe ik dit weet? In september/oktober '08 kwam o.a. dit aan bod in een cursus van de studie Biologie. ;)  
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Jan Willem

Hallo Stijn,
Dank voor je interessante betoog. Mis alleen de insecten, die door ei-afzetting ook een rol zouden spelen bij dit soort woekeringen.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Stijn Schreven

Daar weet ik niks van. Er zijn natuurlijk galwespen die afwijkende weefsels/groei in planten veroorzaken, maar of die ervoor kunnen zorgen dat er een heksenbezem ontstaat?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

g.j. keizer

#5
CiteerMis alleen de insecten, die door ei-afzetting ook een rol zouden spelen bij dit soort woekeringen.
Jan Willem,
Dat doen bijvoorbeeld galmijten en ook virussen kunnen heksenbezems of ziekteachtige bastafwijkingen veroorzaken. En bij schimmels worden heksenbezems en andere vergroeiingen veroorzaakt door (de teleomorf van) ascomyceten van het geslacht Taphrina.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jan Willem

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong