Groene stinkwants

Gestart door Sjors, januari 23, 2009, 09:52:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Waarom is deze Groene Stinkwants zo rood aan de onderkant terwijl zijn/haar familieleden "gewoon" groen zijn.

Foto's gemaakt op 10 oktober 2008 in de Groene Ster te Leeuwarden

EDIT
Ik zie nog een roodbuikje:
http://waarneming.nl/foto/view/162652


#1a
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Goyatlah

#3
Denk dat die naar zijn wintervacht verkleurd (worden ze bruin)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sjors

#4
Ja Dolf! Daar heb ik ook aan gedacht maar de onderstaande waarneming is van 20 mei en dan was het de afgelopen jaren al hoogzomer.  Daar komt nog bij dat de stinkwants op mijn foto's aan de bovenkant niet bruinig was terwijl een aantal soortgenoten dat wel waren (en die hadden weer een groene onderkant).

http://waarneming.nl/foto/view/162652
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

thijsdegraaf

#5
Je ziet het inderdaad wel vaker.
Jan Zwaanenveld heeft ook een mooie http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...%3Doff%26sa%3DN
Wat de reden is weet ik ook niet.  Net verveld misschien ?  ;)

Groet, Thijs

Arp

Bij deze ging mijn eerste gedacht destijds uit naar kleuring ten gevolge van dieet, maar de experts wilden daar destijds niet aan (kan het even niet terugvinden). Het was wel een wants van september en ook mijn andere roodbuikjes zijn van laat in het jaar, dus (beginnende) winterverkleuring zou een optie kunnen zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Sjors

Ik ben "mijn" roodbuik stinkwants meerdere malen tegengekomen, de eerste keer denk ik half september, maar altijd in een zomereik en geen rode besjes in de nabijheid. Kan het misschien iets te maken hebben met geslachtsrijpheid van de wants, en kan iemand vertellen of we op de vier foto's te doen hebben met vrouwtjes of mannetjes, ik kan dat in ieder geval (nog) niet zien.
Blijft natuurlijk wel vreemd dat er ook een roodbuikstinkwants is waargenomen in de maand Mei of hoort dat voor deze beestjes nog bij de winterperiode.  :whistle:

Bedankt Thijs en Arp voor de reactie.  
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

harry60

Als ik het goed heb dan kleuren ze in de herfst naar bruin en in het voorjaar weer terug naar groen toe, mei hoort nog bij het voorjaar.
Ik zal ook mijn fotos eens zien of ik wat verkleurde onderkanten heb en wanneer deze zijn genomen, denk toch dat het te maken heeft met zijn bruine winterkleedje.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#9
Ik heb een foto van een Groene stinkwants met een enigszins rode onderkant gemaakt op 8 augustus. Te vroeg om een verandering naar z'n winterkleed de schuld te geven, lijkt me.  <_<

Groeten, Thijs

Goyatlah

Gooi maar weer een balletje op.

Er zijn wantsen die verkleuren onder invloed van het voedsel wat ze eten...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

#11
CiteerBij deze ging mijn eerste gedacht destijds uit naar kleuring ten gevolge van dieet, maar de experts wilden daar destijds niet aan (kan het even niet terugvinden).

Hoi Dolf,
Arp heeft dat ook gedacht. Maar dat klopte niet volgens de "experts".  :)
Groeten, Thijs

Goyatlah

#12
Lees niet iedere keer een heel topic weer eens door...

Maar moge de echte expert opstaan  :lol:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

CiteerMaar moge de echte expert opstaan

Ik blijf zitten  :grin:  

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

foto 1b
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

J&L

Hoi,

Ik had er een paar dagen terug ook eentje.Met een Zalmroze buik.

thijsdegraaf

#17
Hoi Jacob,

Ik had je topic gelezen en moest aan dit topic denken. Maar je hebt hem gevonden, zie ik.

Groeten, Thijs

corrieke

#18
Deze groene stinkwants met rode buik zag ik 7 juli.
natuurlijk de groeten van corry

J&L

Hoi Thijs,

Hoi Jacob,

Ik had je topic gelezen en moest aan dit topic denken. Maar je hebt hem gevonden, zie ik.

Ja met dank aan Harry.

laatvlieger

Is hier inmiddels meer duidelijkheid over? Werd naar aanleiding van mijn vraag ( http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164953.0) naar dit topic verwezen.

Met vriendelijke groet,
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Arp

Hoi Wouter/allemaal,

Ondertussen ben ik ook wel eens nimfjes met een duidelijk rossige buik tegen gekomen, waarbij "beginnende winterverkleuring" als enige verklaring toch wel wat op losse schroeven komt te staan lijkt me. Voor mij blijft een verband met het voedsel dan ook een optie die ik nog niet helemaal heb afgedankt, maar wellicht is het toch wat anders.

Zou leuk zijn als Berend er een mening over kwijt wil ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)