hoe foto grafeer je door een gewonnen verrekijker

Gestart door joost_gabriels, maart 01, 2006, 19:51:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost_gabriels

hoe foto gafeer ej door een gewonnen verrekijker mij lukt het niet want me beeld trilt heel vaak dus help mij willen jullie danku
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

carel

Hoi Joost

eigenlijk is het hetzelfde princiepe als door een telescoop
allereerst zul je moeten zorgen voor een stabiele ondergrond zoals een statief of een rijstzak die je op een paaltje of de deur van de auto legt
ook zal het moeilijk zijn de camera stil te houden voor de verrekijker

je zou een statief moeten hebben waarop de verrekijker bevestigd is waar je dan de camera voor kunt houden
beter is nog een adapter voor camera en verrekijker

wat je ook eens kunt proberen is de verrekijker tegen een boom aanhouden heb je in iedergeval 1 ding stabiel
veel succes
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Cameras op statief is denk ik beter. en dan de verekijker er voor, of een houder zelf meken van pvc oid.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

#3
Hallo Joost,

Ik weet niet of het met 'gewonnen' verrekijkers anders werkt dan met gekochte...  ^_^
Als amateur-astronoom heb ik vooral goede ervaringen met de verrekijker of telescoop en de (analoge) camera elk op een eigen statief. Het is vaak wel even puzzelen om de twee uit te lijnen t.o.v. elkaar (in de sterrenkunde is dat nog veel lastiger, omdat de hemel draait!), maar trillingen zijn minimaal.
Voor natuurfotografie experimenteer ik momenteel met digi-scoping; een zelfgemaakt plankje, waarop ik een verrekijker en een dig. (video-) camera kan monteren. Dit plankje wordt in zijn geheel weer bevestigd op 1 stevig statief. Nog geen praktijkresultaten.

Succes,

Michel
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

luco53

CiteerHallo Joost,

Ik weet niet of het met 'gewonnen' verrekijkers anders werkt dan met gekochte...  ^_^
Als amateur-astronoom heb ik vooral goede ervaringen met de verrekijker of telescoop en de (analoge) camera elk op een eigen statief. Het is vaak wel even puzzelen om de twee uit te lijnen t.o.v. elkaar (in de sterrenkunde is dat nog veel lastiger, omdat de hemel draait!), maar trillingen zijn minimaal.
Voor natuurfotografie experimenteer ik momenteel met digi-scoping; een zelfgemaakt plankje, waarop ik een verrekijker en een dig. (video-) camera kan monteren. Dit plankje wordt in zijn geheel weer bevestigd op 1 stevig statief. Nog geen praktijkresultaten.

Succes,

Michel
Heb je inmiddels al wél ervaring met deze constructie/opstelling?
Misschien heb je er ook foto's van ter verduidelijking...

Luc

michel.wissink

#5
Hallo Luc,

Hierbij een tweetal foto's van mijn (proef-)opstelling.
Het ziet er nog niet zo gelikt uit, maar het ging mij erom, de technische mogelijkheden te leren kennen. Er zijn montagepunten aangebracht voor 3 verschillende camera's die ik gebruik. De binoculair is stevig op het plankje bevestigd, maar kan door losschroeven van 2 imbussen van en naar het camera-objectief worden verschoven.
De camera op de foto is overigens niet die, waarmee ik natuurfotografie wil gaan bedrijven; dat is nl. mijn laatste aanwinst, een Fuji Finepix S5600.
Helaas blijkt deze camera door zijn lichtsterke objectief behoorlijk veel vignettering te veroorzaken; dit probeer ik met afdiafragmeren te verminderen. Verder is - vooral bij de maximale zoomstand (binoculair is 10x50; de S5600 heeft 10x optische zoom) het scherpstellen lastig. Maar ik moet ook de camera op zich nog leren kennen.
Hoop snel resultaten te kunnen tonen.



Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60