"controle" van ingevoerde waarnemingen

Gestart door hiskodevries, november 25, 2004, 10:17:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

CiteerBen het toch eens met Rob, zeker met soorten die gehouden worden, moet je eerst maar bewijzen dat het om een wild exemplaar gaat en niet de bewijslast omdraaien (in je eigen soortenlijstjes-voordeel).

Pim
Dag Pim,

Je zegt:  "zeker bij soorten die gehouden worden". Dat is nou net het probleem dat ik probeer uit te leggen: vrijwel álles wordt gehouden en álles kan ontsnappen! Niet alleen Buffelkopeenden of Kuifzaagbekken maar ook IJseenden, Koningseiders, Brilzeeeenden, Stellers Eiders, Witoogeenden, Dwergganzen, Slechtvalken, Haakbekken, Vorkstaartplevieren, Grielen.... nou ja, zoals gezegd;vrijwel álles, inclusief in Nederland minder zeldzame soorten.

Met dit standpunt moet je dus van iedere soort ("die gehouden wordt", dus idd: iedere soort) aan gaan tonen dat ze wild zijn. Dat kán niet, of we moeten álle soorten op voorhand op escape zetten tot het tegendeel bewezen is. Ervan uitgaan dat een vogel ontsnapt is omdat ze veel gehouden worden: dát is pas het omkeren van bewijslast.

De kans dat een Amerikaanse Smient de oversteek waagt (of ooit gewaagd heeft en ieder jaar weer terugkeert in dezelfde regio) is m.i. net zo reeel als de kans dat een Grote Grijze Snip dit doet, en jaar na jaar ergens in Zeeland opduikt.
Ik weet zeker dat als die Snip geen snip was maar een Kuifzaagbek, er vrijwel niemand zou geloven dat het om een wilde vogel gaat. Nu is het een Grote Grijze Snip en niemand twijfelt aan de herkomst. Terecht.

Je kan wél aangeven dat aan de wildheid van een vogel getwijfeld wordt, maar dan moet je wel aangeven waarom dat dan gebeurt. Het argument dat een soort "veel gehouden wordt" is niet steekhoudend. Zeker niet bij soorten waarvan het aannemelijk of bewezen is dat ze op eigen kracht de WP kunnen bereiken.

Vriendelijke groet,

Bram





BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Bedankt voor je uitgebreide en goed onderbouwde reactie.
Het blijft een lastige klus om te beoordelen of een vogel wild is.

Maar toch is enige bescheidenheid op zijn plaats bij vooral het waterwild!

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

Dag Pim,

Bescheidenheid t.a.v. waterwild lijkt me inderdaad op z'n plaats. Ikzelf krijg ook een warmer gevoel bij het zien van een Bladkoning, dan bij het zien van een
Buffelkopeend (zelfs al heeft-ie écht geen ringen).

Vriendelijke groet,

Bram

harderbroek

CiteerHet is toch ook geen zekere escape, dus je opmerking lijkt me tegenstrijdig..
Klopt helemaal Bob je zin, maar we gaan uit van in het wild voorkomende soorten.

Stel dat ik alle esc. als wild ga beschouwen. Ik had b.v. dit jaar Zebravink, Parkiet en een Toekan waargenomen (1e en laatse in Gld en parkiet in Flevoland)

Het lijkt me gek als ik die als wilde soort bestempel in de Ned. en zelfs Eur. avi fauna.

Mij gaat het erom dat we de bewijslast niet moeten omkeren maar juist aan tonen dat we met een heuse soort uit Amerika of Canada te maken hebben. Alles kan en is mogelijk maar ik geef dan toch de voorkeur van de twijfel en mogelijk de beoordeling van CDNA af te wachten alvorens de waarneming als wild  op waarneming.nl te zetten.

Liever zie ik dan in ieder comentaar terug mogelijk wild. Of in een tekentje waaruit blijkt dat wild of esc niet is vastgesteld.

Het valt natuurlijk niet mee dit soort vogels te beoordelen middels wel of geen ring, gedrag van beest e.d. dat ben ik me terdege bewust.

Daarbij was het een vraagstelling en tracht ik mee te denken in de betrouwbaarheid van de site dus zet neer wat jullie neer willen zetten maar wel van mening dat we we van esc. naar wild en niet andersom moeten gaan denken.



poldergroet
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerOf een Bonte Zanger? Of een Kleinste Strandloper? Daar doen we (terecht) toch ook niet 'moeilijk' over?

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen
Klopt Bram doen we niet moeilijk over echter wel nadat door CDNA een beoordeling wordt gegeven, toch?


poldergroet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BWoets

Ik ben het niet met je eens Robbie.

Ik vind dat je hem gewoon op zeker moet zetten tot bewezen is dat het een escape is.

Anders zou je er consequent in moeten zijn, en dan krijg je veel escape meldingen op de site.
De soorten die jij aanhaalt als parkiet enz, dat heeft er niets mee te maken, omdat het daarvan ZEKER is dat hij escape is.
Ik had dit jaar ook een Napoleonwever, die zet ik wel op escape..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bram Rijksen

Dag Robbie

Zoals ik al schreef (en op het gevaar af dat ik in herhaling val...):
Een soort is wat mij betreft wild wanneer het aangetoond is dat hij op eigen kracht de WP binnen kan vliegen en wanneer niet aangetoond kan worden dat de vogel ontsnapt is.

Komop Robbie.. een Toekan, Parkiet of Zebravink voldoen hier toch niet aan?
Je kán eenvoudigweg niet aantonen dat een soort wild is!
Hooguit kan je bij een waarneming 'waarschijnlijk van niet-wilde herkomst' als commentaar toevoegen.

Geen enkele dwaalgastencommissie ter wereld hanteert de methode van het 'bewijzen' dat een vogel wild is: dát is namelijk het omkeren van bewijslast! En praktisch onmogelijk, zolang er geen aanwijzingen voor gevangenschap zijn.

Als je mij vraagt of die Buffelkop wild is zeg ik: denk 't niet. Maar dat is een ander verhaal... En als het CDNA in hun onmetelijke wijsheid besluit dat beest wél als de eerste wilde Buffelkop van Nederland te betitelen vind ik dat niet onlogisch.

Vriendelijke groet,

Bram


harderbroek

Helemaal gelijk Bram.
Een beetje vuur op de haard kan geen kwaad.
Echte discussie voer.
Ik laat het hierbij zeker gezien je bijna laatste zin, verheugt mij toch enigzins
Op naar de vogels

>>Als je mij vraagt of die Buffelkop wild is zeg ik: denk 't niet.


m.v.g.
Rob van Swieten (Robbie)
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerDe soorten die jij aanhaalt als parkiet enz, dat heeft er niets mee te maken, omdat het daarvan ZEKER is dat hij escape is.
Klopt helemaal Bob heeft er niets mee te maken en was inderdaad niet helemaal juist.

En blij dat je het er niet mee eens bent. Houd ons scherp.

groet
Rob van Swieten(Robbie)



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland