Hoofdmenu

wie eet dit

Gestart door smerna, december 31, 2008, 12:12:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

smerna

Wat plaats en grootte betreft was de eerste indruk van afstand een soort "ganzenpoep". Dichterbij gekeken bleek de ontlasting vol "haren", vruchten (?) en kraakbeen (?) te zitten. Er was vanaf bovenop een granieten steen aan de oever gepoept.

Voor detailfoto's zie Observado.org 29 december 2008, zoogdier onbekend.


patrick van der velde

weet je iets over de grootte/dikte/lengte?

Lijkt me niet erg dik.. Steenmarter...bunzing o.i.d.

smerna

Lengte? als ganzepoep = ca 5cm.

grutto

Citeerweet je iets over de grootte/dikte/lengte?

Lijkt me niet erg dik.. Steenmarter...bunzing o.i.d.
Zal van een roofdier zijn zoals al genoemd. Een vos sluit ik ook nog niet uit.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

marijkehuysse

Weet je zeker dat het ontlasting is?
Lijkt op de foto eerder op (een deel van) een hals ofzo van misschien een vogel, waarbij bijvoorbeeld de krop opengescheurd is?

groet,
Marijke

smerna

de vorm lijkt op de foto wel wat op een vogelhals, MAAR een vogel die gevild is en die pinda's en harige beestjes eet is niet waarschijnlijk; ook fysiek was er geen aanwijzing in die richting, bijvoorbeeld nekwervels of zo.

Jeroen Nagtegaal

#6
Naar mijn idee zijn het gewoon zaden uit bessen, Wat mij betreft een vogelstront
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

smerna


Jeroen Nagtegaal

Lijkt me trouwens richting Rozenbottel te gaan, heeft ook van een soort haartjes op de zaden, ook rood en de velletjes.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

patrick van der velde

Wat mij betreft geen vogelstront.

Een uitwerpsel van een roofdier die mooi op een steen geplaatst is..
Vogels zijn niet de enige dieren die bessen eten. Vooral in de herfst en winter doen roofdieren dit ook.

Maar ja.. De ene zegt dit.. Onzeker dan maar?

Jeroen Nagtegaal

Als hij 5 cm lang is, is hij ook wel erg dun voor een zoogdier, en vogels zitten toch vrij vaa op stenen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

M.i. ook rozebottels. Zeer waarschijnlijk van de struik geplukt, wat m.i. ook op een vogel wijst, omdat die bessen vaak vrij hoog zitten en de takken erg doornig zijn. Zal wel van een lijster of een ekster o.i.d. zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

patrick van der velde

#12
Ja idd.. Kan natuurlijk ook.

Maar dat ze te dun zijn vind ik niet tellend.
Uitwerpselen van kleine roofdieren die ook bessen beginnen ook, qua dikte, zo rond de  4 mm.

Rozzebottels vallen ook op de grond. enz enz enz..

Maar goed.. lijkt me gewoon onzeker. Vogel of ander dier.

Ted van der Knaap

..kan het niet iets zijn van een uitgekotste "haarbal"..

vind het lijken op de haarballen die mijn katten eens in de zoveel tijd uitspugen, daar zitten soms ook onverteerde resten/kattenbrokken tussen
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

smerna

Jammer dat niemand de uitwerpselen zonder meer herkend; het lijkt wel zo'n vlek bij de psychiater, waarbij je moet zeggen wat je daar in ziet, en waarbij iedereen een ander ding ziet.

- uitwerpselen van vogels, met zo veel vast materiaal ken ik niet, de meest vaste poep is die van ganzen, maar die is vezelig. In mijn beleving hebben de echte vruchtetende vogels altijd dunne poep, want anders waren we vergelijkbare uitwerpselen wel in de eigen woonomgeving tegen gekomen.

- de omgeving van de vondst: in een brede bocht van de Eems, in de uiterwaarden, op een granietsteen op de wal. Achter de dijk bevindt zich een parkeerplaats met hoogopgaand hout, maar ook een soort van stortplaats van boomstronken van allerlei soort van de gemeente Leer. Dit grens weer aan een kolk van een eerdere dijkdoorbraak. In de hoge bomen bevind zich een roekenkolonie (de nesten althans, 't is winter). Als klein roofdier zou ik hier veel schuilplaats vinden.
Bij de uitrit van de onverharde bebosde parkeerplaats kom je uit op een groothandel in groenten en fruit. Binnen de kilometer zijn de eerste tuinen van Leer binnen bereik (pinda's). Op loopafstand zou ik zeggen.

Wie heeft er foto's, zogenaamde 'harde" bewijzen?


laatvlieger

Citeer..kan het niet iets zijn van een uitgekotste "haarbal"..

vind het lijken op de haarballen die mijn katten eens in de zoveel tijd uitspugen, daar zitten soms ook onverteerde resten/kattenbrokken tussen
Dit zijn m.i. toch echt rozebottels. Pel er daar maar eens een van open.
Die haartjes gebruikten we vroeger als goedkope variant van jeukpoeder...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ted van der Knaap

..zie er zelf toch ruwe haartjes in en een dier wat zich (schoon)likt krijgt er daar veel van naar binnen en regelmatig kotst hij die naar buiten..

de "haarballen" van mijn katten hebben ook zo'n langwerpige "drol"-vorm

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

patrick van der velde

Ben er mee eens dat het rozebottels zijn.

Van welk dier zal helaas onzeker blijven .

smerna

Dus een braakbal van een vos kan ook?

Het voorwerp is gevonden in een bevroren wereld, met veel ijskristallen op de planten en mossen. Het voorwerp vertoond geen enkel verschijnsel dat erop wijst dat het er niet pas ligt. Dat er zo'n beetje vloeistof omheen te zien is, komt waarschijnlijk wel door de vorst. Het dier was mijns inziens actief op de oever aan het jagen, toen het "moest".

patrick van der velde

#19
Nee, tis geen braakbal van een vos.
Iets wat een vos zou hebben overgegeven zou er net zo uitkomen als bij een hond.

Dit is gewoon een uitwerpsel. De ronde lange vorm komt juist door de kringspier.

patrick van der velde

Bunzing komt voor mij nog steeds het dichtst in de buurt.

smerna

Vandaag op zoek naar vergelijkingsmateriaal de volgende foto gemaakt, van vogelpoep bovenop kopse kant paal op pikhoogte van bessenstruik. Veel kleiner allemaal, MAAR wat structuur betreft lijkt dit toch wel? Komen we nu op een GROTE zaadetende vogel? Kraaiachtige, blauwe reiger?



Tim Asbreuk

Persoonlijk heb ik een blauwe reiger nog nooit zaden zien eten ik hou het net als patrick ook op een marterachtige met een optie voor vos.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Denk dat de lijsters het dichtsbij komen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Heb even de gids er op nageslagen en de dieren die met eneige regelmaat plantaardige kost eten zijn vos, das en steenmarter.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

smerna

Wat opvalt in vergelijking met de vogelpoep is, dat de pinda's bij de vogel in stukjes werd gepikt, terwijl bij ons onderwerp de pinda's heel zijn, ze missen hoogstens het vliesje dat er misschien om zat toen ze gegeten werden; ook de rest van het uitwerpsel laat geen tekenen zien dat het een dier is dat kan kauwen. Hap slik weg dus. Is dit soms een aanwijzing?

Gurbe

CiteerHeb even de gids er op nageslagen en de dieren die met eneige regelmaat plantaardige kost eten zijn vos, das en steenmarter.
Ik heb afgelopen jaar in Luxemburg regelmatig vossen bramen zien eten, en ook vaak overblijfselen in drollen zien zitten. Das doet zijn behoefte in een latrine, dus die lijkt mij uitgesloten...
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Ted van der Knaap

CiteerIk heb afgelopen jaar in Luxemburg regelmatig vossen bramen zien eten, en ook vaak overblijfselen in drollen zien zitten.
bij deze een voorbeeld van vosuitwerpselen met bessen (in de zomer!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

CiteerWat opvalt in vergelijking met de vogelpoep is, dat de pinda's bij de vogel in stukjes werd gepikt, terwijl bij ons onderwerp de pinda's heel zijn, ze missen hoogstens het vliesje dat er misschien om zat toen ze gegeten werden; ook de rest van het uitwerpsel laat geen tekenen zien dat het een dier is dat kan kauwen. Hap slik weg dus. Is dit soms een aanwijzing?
Het zijn geen Pinda's maar rozenbottel zaadjes!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

patrick van der velde

CiteerHeb even de gids er op nageslagen en de dieren die met eneige regelmaat plantaardige kost eten zijn vos, das en steenmarter.
en bunzing