Ponten en geelpoten in Katwijk en Scheveningen

Gestart door JohanvantBosch, februari 21, 2006, 10:23:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

In Katwijk worden de hele winter al vrij veel pontische en geelpootmeeuwen gemeld. In Scheveningen nauwelijks. Terwijl beide aan de kust liggen, niet ver van elkaar. Nu wordt hier in Katwijk volgens mij meer op gelet. Maar ook in Scheveningen kijken regelmatig mensen (waaronder ik) de meeuwen af. Heb een theorietje over het verschil in voorkomen en ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Katwijk heeft via de Oude Rijn een open rivierverbinding met het binnenland, waar beide vaker voorkomen. Scheveningen heeft zo'n verbinding niet. Daardoor komen beide soorten gemakkelijker in Katwijk terecht dan in Scheveningen.

Alle reacties welkom!
Groeten,
Johan

Schoppers

#1
Hallo Johan,

Niet over jouw vraag, alleen het valt me op dat er meer ponten zijn dan afgelopen jaren.
Hier in het noorden in Groningen en Drenthe is er een influx van Ponten.
Is dit ook het geval in het westen des lands?

Is er bij Katwijk misschien een afvalverwerking in de buurt?

Groeten Eelke

JohanvantBosch

Tja, ik weet eigenlijk niet of hier een influx van pontische meeuwen is. Ik vind wel dat er bij Katwijk erg veel gemeld worden - volgens mij afgelopen winter wel tien verschillende, maar dat kan ook komen doordat Maarten Wielstra zich afgelopen winter in extreme mate in deze meeuwen heeft verdiept.

In Scheveningen is in ieder geval niets van een influx te merken. Ik heb er 1x een gezien afgelopen winter en ik weet dat er 1 een poosje ter plaatse is geweest bij het noorderhavenhoofd (weet niet of dat dezelfde was).

Afgelopen week zijn er veel (adulte) pontische meeuwen gemeld op het randmeer bij Nijkerk. Ik heb ook gezien dat Ruud van Beusekom (in mijn ogen zeer betrouwbaar) daar afgelopen weekend een hele middag heeft gepost en er maar 1 heeft gezien. Ik weet dus niet of deze hoge aantallen daar kloppen. Het feit dat er vooral adulte vogels werden gemeld vind ik een beetje vreemd.

Groeten,
Johan

Schoppers

#3
idd vreemd al die adulten.
Ponten in andere kleden zoals 1e winter enz zijn soms makkelijker te herkennen dan adulten vind ik.

Hier in het noorden is er wel een soort influx.
Maar is er bij Katwijk een afvalverwerking in de buurt?

Rein Genuït

#4
Bij Katwijk is geen afvalverwerking in de buurt, maar Maarten vindt meeuwen hip en stoer en kan er de hele dag naar kijken :lol:  zie ook zijn foto's op surfbirds en zijn waarnemingen zijn te vinden op op www.birdclubkatwijk.nl

Groet Rein
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Antonie Blom

Misschien een vervelende opmerking, maar is het een influx, of weten steeds meer vogelaars de pontische meeuw beter te herkennen (of wordt er sneller geroepen dat het een pontische meeuw is). Met andere woorden, zijn er werkelijk meer pontische meeuwen, of worden er gewoon meer ontdekt?
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Robert Heemskerk

Het is in het noorden erg koud geweest, misschien dat er daarom meer dit soort (noordelijke?)meeuwen zijn?

groet, Robert Heemskerk

thijs

Ponten en Geelpootmeeuwen zijn volgens mij soorten uit het meditterane (hoe schrijf je dat?) gebied, dus door kou uit het Noorden zal het niet komen.
Ik kan me goed vinden in de woorden van Antonie, zijn er meer meeuwen, of is er meer kennis?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Christian

Geelpoten komen uit het Middelands zee-gebied e.o (ookwel in het Oosten) , Pontische komen uit het oosten (Zwarte zee volgens mij).
In het Noord Oosten van Europa kwam volgens mij een ondersoort voor: omissus die aardig lastig van Geelpootmeeuwen zijn te onderscheiden...

Kan me ook wel vinden in de woorden van Antonie.
Christian Brinkman

Antonie Blom

#9
Kleine aanvulling op Christian, de ondersoort 'omissus' is eigenlijk geen ondersoort, maar een geelpotige variant van de Zilvermeeuw (ondersoort Argentatus).
Wat betreft de vesrpreiding van de meeuwen. Geelpootmeeuw komt uit het gebied rond de Middelandse zee (Spanje, Italie, Frankerijk, Griekeland, Turkije, Marroko, etc.). De Pontische meeuw broedt inderdaad meer uit het oosten van Europa (zoals Rusland, Hogarijen, Polen, etc.), overwinterd rond de Zwarte zee en de Kaspische zee; maar er trekt een klein percentage van de vogels richting west Europa (zoals Duitsland en Nederland). Daarom heb ik het idee dat het geen influx uit het noorden is (zoals vele andere soorten, zoals Pestvogelwel zijn).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

JohanvantBosch

Jullie hebben gelijk als je zegt dat 'we' steeds beter weten hoe we deze meeuwen kunnen herkennen. Daardoor zullen er meer gevonden worden. Maar die kennis is niet van dit jaar, dat is een proces dat al 10 jaar bezig is. Ik denk dat het kennisverschil vergeleken met de afgelopen 3-4 jaar niet zo heel groot is (per individuele vogelaar kan dit natuurlijk verschillen). Maar individuele vogelaars weten natuurlijk wel of ze vorig jaar of twee jaar geleden ook al een pontische meeuw konden herkennen en kunnen de jaren dus wel degelijk vergelijken.

Onze ponten en geelpoten komen uit zuid- en (zuid)oost-europa. maar in de winter zitten ze in bepaalde delen van het land vaak meer dan in andere, pontische bijvoorbeeld in het rivierengebied, limburg, maar volgens mij ook de oostelijke helft van het land. En ook meer naar het oosten toe in Europa. Als het gaat vriezen is dat in het oosten - van europa én van nederland - vaak eerder en/of strenger, dus is het volgens mij best mogelijk dat ze dan meer naar het westen verplaatsen.

Ik weet niet of dat nu gebeurd is... Wel zie ik dat het verschil tussen Katwijk en Scheveningen opvallend is - deze winter in ieder geval -. Op birdclubKatwijk.nl vonden mensen de aanname dat dat door de rivierverbinding bij katwijk kwam aannemelijk, maar net name voor ponten. Geelpootmeeuwen verplaatsen zich waarschijnlijk ook meer langs de kust en zijn volgens mij ook in zeeland algemener dan noordelijker....

Groeten,
JOhan  

JohanvantBosch

Oh ja, die Omissus... is natuurlijk een punt van verwarring, maar wordt volgens mij niet vaak in Nederland aangetroffen. Volgens mij moet die op basis van mantelkleur, kopstreping en hoeveelheid zwart op de handpennen redelijk te herkenning zijn.
Ik heb hem zelf nog nooit gezien.

Antonie Blom

Omissus wordt slechts zeer zelden in Nederland aangetroffen, dat klopt in ieder geval.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Christian

Omissus word niet zelden in Nederland gezien maar word zelden herkend, althans dat denk ik...
Christian Brinkman

JohanvantBosch

CiteerOmissus word niet zelden in Nederland gezien maar word zelden herkend, althans dat denk ik...

Ik vind dat wel een interessante stelling en ik ben erg benieuwd waarom je dat denkt.

Ikzelf geloof best dat er wel eens een 'omissus' meeuw voor een geelpootmeeuw wordt aangezien (heb ook wel eens foto's gezien waarbij ik twijfelde), maar voor mensen die goed op meeuwen letten zijn die beesten er volgens mij behoorlijk goed uit te halen.

Op de website van Ruud Altenburg, iemand die zich behoorlijk in meeuwen verdiept, staat het volgende.
CiteerBaltische Zilvermeeuwen verschillen van adulte Geelpootmeeuwen (Larus michahellis) door bouw, kop- en snavelvorm, lichtere grijstint van de bovendelen, meestal vaalgele in plaats van heldergele poten, kleur van de oogring (oranje tot rood in Baltische Zilvermeeuw, rood in Geelpootmeeuw) en altijd door meer wit op de buitenste handpennen (de subterminale zwarte band op P10 is vaak onderbroken of, zoals bij deze vogel, ontbreekt geheel: het wit van de top vloeit over in de mirror).
Overigens heeft hij er ook foto's bijstaan bij een vermoedelijke omissus, website http://www.xs4all.nl/~daarruud/argentatus5a.html

Tenzij volgens jou een 'omissus' (het taxon is volgens mij nog steeds niet algemeen geaccepteerd) iets anders is dan een baltische zilvermeeuw met gele poten en dus andere kenmerken heeft.

Ik ben benieuwd...
Groeten,
Johan

thijs

Oke, mijn vorige verhaal was onbegrijpelijk, dus opnieuw.

1) Christians omschrijving doet mij veel denken aan wat ik ken als Baltische Zilvermeeuw, later tijdens het lezen werd die naam ook al genoemd.
Maar, zoals Johan ook al (een beetje dan) twijfelt, ligt het Baltische gebied niet in Noord-Oost Europa.

2) Zijn ze eruit te halen, of worden ze zelden herkend?
Als je op Birdpix leest bij deze foto, en deze foto, hebben de experts er ook wel wat moeite mee, kun je nagaan als je "er" niet in zit
Ik weet het uiteindelijk nog niet, want misschien worden ze weinig herkend, zijn ze gewoon zeldzaam, of worden ze verward met Geelpoten.
Lastig lastig lastig...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Christian

#16
Het is knap lastig Omissus Zilvermeeuwen te herkennen en ik denk dat veel mensen er de moeite niet voor nemen ze te determineren en alles maar op 1 hoop gooien.
Christian Brinkman

JohanvantBosch

Hmm, Christian,
Ik ben het voor een deel met je eens. Ik denk dat het niet makkelijk is, maar als je je bewust bent van de kenmerken van een geelpoot en een 'omissus', kan volgens mij een ieder zeggen: dit lijkt mij geen geelpoot, maar eerder een 'omissus'. Ik weet niet of het mogelijk is om verder te komen dan 'waarschijnlike omissus', maar volgens mij kun je zeker zeggen: 'geen geelpootmeeuw'. De moeite nemen om ernaar te kijken is een eerste vereiste, maar dat geldt ook voor geelpoten en ponten. Als je überhaupt niet geïnteresseerd bent in meeuwen, tja.... dan let je er niet op en kijk je waarschijnlijk de meeuwen al niet af of er wat tussen zit. Die mensen zullen alles waarschijnlijk op de grote hoop gooien.
Daarbij... grote meeuwen blijft zowiezo een lastige materie. Maar als je je er wat in verdiept, is het herkennen van mogelijke hybriden zilver/mantel, geelpoot/mantel en zilver/geelpoot volgens mij een veel lastiger probleem dan het herkennen van waarschijnlijk baltische zilvermeeuwen.

Maar nu we het er toch over hebben, ik kom op de site van vogelwerkgroeparnhem.nl de volgende foto al een paar keer tegen, die de kop 'geelpootmeeuw' daagt. Persoonlijk zou ik bij deze vogel eerder naar 'omissus' neigen.
In eerste instantie vanwege de opvallend lichte mantel, maar ook vanwege de streping diep in de nek.
Wat denk jij ervan christian?

Groeten,
JOhan

Geelpootmeeuw  Erik de Waard Zutphen, Marshaven; 25-01-05
bij aanklikken van de link krijg je de lijst, helaas niet de foto (lukt me even niet). Hij staat ongeveerd twaalfde in de lijst van foto's

http://www.vogelwerkgroeparnhem.nl/foto/index_foto.htm


j.steenbergen

Ben het met Johan eens dat de vogel qua bouw veel meer Zilvermeeuwachtig overkomt dan als Geelpoot. Ook de mantelkleur vind ik erg licht. Daarbij vind ik dat de poten ook kort overkomen, die zouden bij Geelpoot toch wat langer moeten zijn?
Jeroen Steenbergen

Antonie Blom

#19
Het klopt inderdaad dat veel mensen niet goed kijken naar meeuwen. Persoonlijk vind ik het altijd een geweldige uitdaging om meeuwen te kijken, zeker nu ik mij er steeds meer in aan het verdiepen ben. Een week of twee geleden vond ik nog een afwijkende Zilvermeeuw, behoorlijk groot, donker en iets afwijkende kopvorm; bleek dus een vrij noordelijke Zilvermeeuw argentatus te zijn (mijn dag ook weer goed).

Wat betreft de foto, denk ik onderdaad dat het geen geelpootmeeuw is, vanwege de lichte mantel. Het zou best een omissus kunnen zijn, maar daarvoor is een enkele foto vanuit deze hoek en van deze (niet top-) kwaliteit niet voldoende voor om dit te bepalen. Volgens mij is hier een hybride Geelpoot- X Zilvermeeuw ook niet geheel uit te sluiten.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Schoppers

#20
Er is wel een lichte influx in het noorden. Rudy Offereins zegt het o.a. en dat lijkt me niet de eerste de beste op meeuwen gebied sterker nog, één van de beste samen met enkele andere mensen in Nederland. Het is gewoon zo dat er dit jaar meer Ponten zitten hier, vergeleken met andere jaren toen er ook werd gekeken op de plekken alleen nauwelijks tot geen Ponten werden gezien. De kennis was er toen ook.

Christian

@Johan:
Als je deze bedoelt neig ik idd naar Omissus om de door jouw genoemde kenmerken idd maar ook omdat het beest erg korte poten heeft terwijl Geelpoot toch wel langere poten heeft, misschien is de duidelijke Gonys hoek hier ook een kenmerk?
Schrik er even van dat je om mijn mening vraagt  :D
Ten 1e: ik ben geen prof. in het herkennen van beesten op een foto ik heb echt het beest voor me nodig wil ik het (goed) herkennen.
En ten 2e: Meeuwen herkennen is nog steeds erg moeilijk voor me (niet de soorten maar de sup-soorten) maar ik ben me er steeds meer in aan het verdiepen.
Christian Brinkman

JohanvantBosch

Niet schrikken!  ;)
Je had een mening over het voorkomen en 'herkenning', dus ik was benieuwd of je ook een mening had over deze meeuw.
Ik ben ook geen prof en ik vind meeuwen ook moeilijk. Ik denk dat ik ook  geelpootmeeuwen (jonge vogels) niet altijd herken. Niet omdat ik er niet naar kijk, maar omdat ik het lastig vind.
ennuh, een van de laatste mails van over de Groningse braamsluiper wijst er nog maar eens op hoe voorzichtig je met (enkele) foto's van vogels om moet gaan.
Oh ja, het was die ene die je hebt toegevoegd.

Groeten,
Johan


Volgens mij is het trouwens een redelijk gezonde instelling om jezelf niet als prof te beschouwen, zeker als het om dit soort meeuwen gaat.....