registratie verkeersslachtoffers (dieren)

Gestart door laatvlieger, december 23, 2005, 16:21:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Of meneer Cuperus nog informatie verstrekt na het lezen van de discussie?????

Marijke

laatvlieger

ja dat vroeg ik me ook al af...

Maar goed, ik hoop dat hij door dat beetje kritiek en prietpraat heen kan lezen en dat hij toch nog reageert.. Want het is verder wel een serieus punt lijkt me.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rein Genuït

Als ik hem tegenkom een dezer dagen dan zal ik het er eens met hem over hebben

groet Rein
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Freek Verkerk

#33
Er zijn wat interessante verkeersslachtoffers gevallen de laatste dagen.
In duitsland, tegen de poolse grens is een wolf dood gereden Lees dit maar Er was al bekend dat daar wolven waren, dit is slechts een bevestiging.

Een ander veel interessanter verkeersslachtoffer is de otter in Brabant (Waalwijk). Op deze site gemeld. Er was al een melding van een otter uit Waspik. Mogelijk dezelfde.
Het is onduidelijk waar die otter vandaan komt.
Er zijn een aantal mogelijkheden;
1. Uit het herintroductieproject in de weerribben, dat is bijna 200km verderop, dan zijn de blauwe verbindingszones in Nederland beter dan gedacht,
2. of ook erg interessant; de otter was nooit uitgestorven in Nederland.
3. Of het dier komt uit Belgie / Duitsland. Ook dan zijn de verbindingszones dus aanwezig. En de otterpopulaties in die landen zijn ook ver weg.
4. Het dier komt uit een dierentuin of van een particuliere verzamelaar.
Het dier wordt nu onderzocht of het verwant is aan (familie is van) de uitgezette dieren in de weerribben.

Van het ministerie van Verkeer en waterstaat heb ik nog geen reactie ontvangen. Dat is goed nieuws. Waarschijnlijk is het niet het eenvoudige antwoord, namelijk dat er geen verkeersslachtoffers geregistreerd worden. Waarschijnlijk denkt men na over een goed, mooi, gedegen en politiek correct antwoord.
Maar de man kan ook gewoon op vakantie zijn of ziek.

Verkeersslachtoffers zijn razend interessant.

Ik ben benieuwd naar de reactie van het ministerie.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rein Genuït

Hallo allemaal,

Vanmorgen heb ik Ruud Cuperus gesproken en hem gevraagd of hij nog gaat reageren. Het bleek dat hij geen i-meeuw had ontvangen, dus waarschijnlijk geen goed adres. Heb hem verteld dat hij de discussie kon lezen op dit forum. Hij heeft min of meer toegezegd dat het zijn aandacht zal krijgen.
Er is in ieder geval wel een "top tien" van verkeersslachtoffers.
Afwachten dus maar.

Met vriendelijke groet,

Rein
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Freek Verkerk

#35
Het mailtje was verstuurd naar; 'natuurenlandschap@DWW.RWS.MinVenW.NL'

Gelukkig dat het nu dan wel bij de juiste persoon terecht is gekomen.

<_<

Niet elk verkeerslachtoffer is even interessant, maar je kunt wel dieren vinden op plaatsen waar je ze niet verwacht had. Zoals otters in Brabant! Of Dassen in Amsterdam. Verder zeggen aantallen verkeersslachtoffers natuurlijk iets over de aantallen die in een bepaald gebied leven. En over de Ecologische verbindingszones.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Reinhold

Terwijl we even wachten op een bericht van Rijkswaterstaat (en ik heb er vertrouwen in dat het komt) toch even een reactie.
Toen in nog werkte bij RWS werden alle dode dieren langs de snelwegen geregistreerd voor de kantonier. Deze inspecteerde dagelijks de staat van de weg en nam dan meteen de dode dieren mee. In de jaren negentig is voor deze mensen zelf een plattedierenboek samengesteld. Zo konden ze de platte dieren tenminste op naam brengen. De gegevens werden samengebracht bij de dienst Weg en Waterbouw waar Ruud Cuperus werkt. Tot zover ging de discussie de goede kant op.
Buiten de snelweg (provinciaal, gemeentelijk) is het gegevensverzamelen erg versnipperd. Er zijn natuurgroepen die gedeelten van wegen elke dag tellen (en dan schrik je van de aantallen dode dieren), maar meestal worden alleen zeldzame of grote dieren geregisteerd: de boommarters door de Boommarterwerkgroep-VZZ, dassen door Das&Boom, bevers door de Beverwerkgroep-VZZ en reeen door de wildbeheereenheden. Als je alles bij elkaar wilt krijgen heb je dus een leuke klus en het is bij lange,lange na niet kompleet!

Jeroen Reinhold

laatvlieger

interessante materie dus!!
kan ik dat platte dierenboek ook ergen krijgen??
vind ik wel interessant.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

Kompleet is niet nodig. Een verkeersslachtoffer is natuurlijk al een steekproef want niet elk dier wordt verkeersslachtoffer, gelukkig niet!
Ik vind het interessant om te weten waar de dieren zitten en dan zijn  enkele verkeersslachtoffers al genoeg. Ik hoef niet te weten waar alle 500 reeen zijn aangereden (ik zeg maar wat), maar ik vind het wel weer interessant om alle aanrijdingen met wasberen te weten, of wallybies, amerikaanse nertsen, edelherten.

Een aanrijding met een das in de amsterdamse waterleidingen is ook erg interessant! Omdat ik niet wist dat ze daar zaten!

Eigenlijk elk verkeerslachtoffer van een soort waarvan er bij ons minder dan (noem een getal; 100) waarnemingen zijn.



B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

acherontia

A12 richting Arnhem ter hoogte van Ede HMP 183 ligt een dode kerkuil, helaas bij de middenberm...


Groeten,

Jeroen

Freek Verkerk

Kan iemand die ambtenaar nog even opporren?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

CiteerE-teams gaan dode egels tellen voor onderzoek!

Om te weten te komen hoe slecht het met de egels in Nederland gaat,
start de Zoogdiervereniging een grootschalig onderzoek in het kader
van het Jaar van de Egel. Daarvoor zoekt zij nog vrijwilligers,
forenzen die dode egels tellen. De E-teams gaan tellen zodra de egels
uit winterslaap zijn.
Speciaal voor de onderzoekscampagne Jaar van de Egel gaat de
Zoogdiervereniging E-teams oprichten. Deze egelteams bestaan uit
forenzen (auto) die elke dag hetzelfde traject afleggen en de wegen
in de gaten houden. Zij registreren dode egels. De eerste
aanmeldingen zijn al binnen maar er zijn meer mensen nodig.
Een vergelijkbaar onderzoek heeft eind jaren negentig plaats gevonden
en leverde onder andere het inzicht op dat naar schatting zeker
100.000 egels per jaar slachtoffer van het verkeer worden in
Nederland en een aantal aanbevelingen hoe dit aantal te verminderen.
Dit soort onderzoek levert ook inzicht in landschap en egels. Waar
vallen de meeste slachtoffers en waar juist niet.

Door ook dezelfde wegen (20 routes) nog eens te monitoren, ontstaat
bovendien een goed beeld van het aantal verkeersslachtoffers in 2009
en of dit gestegen of gedaald is. Dat geeft (rekening houdend met
andere factoren) een indicatie van de afname van de populatie egels
in Nederland.

Meedoen?
We hebben vrijwilligers nodig voor dit onderzoek. Een overzicht van
de trajecten is op www.jaarvandeegel.nl (klik op E-team) te vinden.
Ook buiten deze trajecten kunnen mensen meedoen. Deze wegen leveren
tevens nuttige informatie op voor onze onderzoekers. Het gaat zowel
om grotere als kleinere wegen. Wie interesse heeft, kan zich melden
door een e-mail te sturen naar: jaarvandeegel@vzz.nl. Doe dat liefst
voor eind februari want dan beginnen de egels langzaam uit hun
winterslaap te ontwaken.

De Zoogdiervereniging maakt zich zorgen over de egel en heeft 2009
tot Jaar van de Egel uitgeroepen. In een grootschalig onderzoek
waaraan alle Nederlanders mee kunnen doen, wil de vereniging te weten
komen hoe het precies met dit bijzondere zoogdier gaat en of de egel
op de Rode lijst van bedreigde zoogdieren moet komen. De campagne is
een initiatief van de Zoogdiervereniging en wordt mede mogelijk
gemaakt door het Ministerie van LNV en het Prins Bernhard
Cultuurfonds.

Tim Asbreuk

Ik zie dit topic nu pas. Ik heb ooit eens een soort van snuffelstage gelopen bij de Provincie Overijssel (wegen en kanalen onderhoud). Daar hield men in een excel bestandje de aangereden dieren bij. Men noteerde o.a. datum, weg, hectometerpaal, soort (indien vast te stellen). Wat toen opviel was het grote aantal verkeersslachtoffers in okt. en nov. Dit is ook de tijd dat er veel mais geoogst word en wellicht is dit de reden van het vlucht gedrag en het oversteken van wilde dieren.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

#43
oktober, november lijken mij meer de maanden dat de jonge dieren op eigen benen moeten leren staan en de wereld gaan verkennen op zoek naar nieuwe territoria.

Bij bijzondere verkeersslachtoffers denk ik meer aan boommarters, wilde katten, otters, wolven, lynxen, dassen, wallybies etc.; weinig voorkomende soorten waarvan we op deze manier te weten komen dat ze er zijn, of beter gezegd waren. Ik volg de verspreiding van wolven in europa en die dieren worden nogal eens verkeersslachtoffer waardoor ze in het nieuws komen en ik weet dat ze ergens zitten.

Er zitten interessante slachtoffers bij!!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

http://www.natuurbericht.nl/Default.asp?cat=zoogdieren&id=2157

Citeer

Aantallen egels gehalveerd
Om beter in beeld te krijgen hoe het de egels gaat, organiseerde de Zoogdiervereniging tijdens het Jaar van de Egel zogenaamde E-teams. In totaal 67 forenzen telden dit jaar op vaste routes doodgereden egels. Sommigen zagen op hun route geen enkele dode egel, maar één van de forenzen telde dit jaar maar liefst 56 dode egels. In totaal werden er 901 dode egels geteld. Dat zijn 48 egels per jaar per 100 kilometer weg.  Als we er van uitgaan dat de wegen die de E-team-leden bekeken typisch zijn voor die van heel Nederland, werden er dit jaar in het hele land naar schatting zo'n 135.500 egels doodgereden.