Hoofdmenu

Rosse Woelmuis?

Gestart door vankeulen, november 23, 2008, 21:00:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

vankeulen

Deze muis vandaag in het bos gezien, vanwege de staart en de kleur denk ik aan een Rosse woelmuis. Toch twijfel ik, wie helpt?
Groet Kees van Keulen

vankeulen

Detail van de staart (en achterpoten):

Groet Kees van Keulen

mlahaye

Hallo Kees,

Waarom twijfel je? Je twijfel is wel terecht, maar ik ben nieuwsgierig op grond van welke kenmerken je aan rosse woelmuis denkt? De staart is namelijk erg kort, terwijl die bij rosse woelmuis behoorlijk lang is (hoewel niet zo lang als bij een bosmuis). De vacht is gelig van kleur, terwijl een rosse woelmuis een warm kastanje-bruine vacht heeft. Mooie kleine ronde oortjes. Mijn eindoordeel: een veldmuis. Alleen de locatie is wat onverwacht : in het bos, maar het dier kan versleept zijn of op trek of verzin maar iets. Leuke vondst en ik neem aan dat je de waarneming al hebt ingevoerd?

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin

 

vankeulen

Hallo Maurice,
Ik merk dat ik erg lang bezig ben geweest met determinatie, eerst dacht ik aan de hand van de kenmerken aan de veldmuis of de aardmuis maar sloot deze uit vanwege het bosgebied en ik dacht ook de kleur. Ik heb de oude Elseviergids (zoogdieren) en een oude thieme's zoogdierengids in de laatste stond een foto van een staart van de Rosse Woelmuis even stekelig als op de foto, de kleur vind ik daarnaast erg lastig omdat hij er wat verfrommeld bij lag, de lengte van de staart heb ik inderdaad niet verder goed bekeken. Nu heb ik de boeken niet bij de hand. In ieder geval bedankt voor je uitleg!
Groet Kees van Keulen