Hoofdmenu

slechtvalk met ring

Gestart door pinky111nl, november 06, 2008, 12:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

pinky111nl

hoihoi,

zoals praktisch elk jaar, overwintert er ook dit jaar weer een slechtvalk in Zierikzee. Dit is duidelijk een ander exemplaar dan vorig jaar: ander gedrag en... een ring.

Intussen ben ik al een hele tijd bezig met proberen de ring af te lezen. Het gaat om een metalen ring om de rechterpoot. Een maand geleden heb ik 5 cijfers kunnen aflezen. Vandaag heb ik de ring ook weer een beetje gezien. Ik zag eerst de verticale naad op de ring en daarachter volgens mij de letter D. Ook stond er elders op de ring een hele boel tekst, zoals bij de ringen van het "museum nat. sc. Bruxelles".

Graag zou ik weten hoeveel cijfers er op zo'n ring staan en wanneer ik hem dus kan terugmelden. Want ik zou erg graag weten waar deze slechtvalk vandaan komt en hoe oud hij is.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Leon Olsthoorn

#1
In dit overzicht van CR-birding.be staan alle hen bekende ringprojecten van slechtvalken:  http://home.scarlet.be/~pin02658/cr-PeregrineF.htm

Daar vind ik echter alleen projecten met veel kortere codes. Wellicht dus een project dat niet in deze lijst staat of een vogel uit gevangenschap.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Sander Lilipaly

Het zou best een vogel uit Finland kunnen zijn.
Slechtvalken met metalen ringen uit Finland beginnen met een D gevolgd door een horizontaal streepje en vervolgens 5 cijfers met een punt tussen het 2e en 3e cijfer. Naast het nummer staan de woorden MUS.ZOOL HELSINKI FINLAND onder elkaar.

hopelijk kun je de ring nog compleet aflezen.

pinky111nl

Hee, bedankt. Dit komt wel erg overeen met wat ik gezien heb. Een boel tekst bij elkaar (dus niet boven het nummer), een D en 5 cijfers. Ik ga eens kijken of ik kan achterhalen welk slechtvalk individu we hier hebben.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

pinky111nl

Sander, jouw reactie was een schot in de roos. Gisteren heb ik naar het zoölogisch museum in Helsinki gemaild. Het nummer klopte bijna helemaal. Er moest alleen nog een 1 voor. Het is een slechtvalken vrouwtje dat als kuiken geringd is in juni 1998 in de plaats Simo. Dit is een plaats in de regio Lapland. Heel erg leuk om deze slechtvalk een "eigen identiteit" te kunnen geven.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

JanF

CiteerSander, jouw reactie was een schot in de roos. Gisteren heb ik naar het zoölogisch museum in Helsinki gemaild. Het nummer klopte bijna helemaal. Er moest alleen nog een 1 voor. Het is een slechtvalken vrouwtje dat als kuiken geringd is in juni 1998 in de plaats Simo. Dit is een plaats in de regio Lapland. Heel erg leuk om deze slechtvalk een "eigen identiteit" te kunnen geven.

groetjes, Judith
Leuk om te zien waar zo'n overwinterend beest in Zierikzee vandaan komt.
Een aantal jaren terug hebben wij in deze omgeving rondgetoured. Niks als muggen toen.   :D  


met vr. groeten
Jan van de Fliert