Sorteren op taxonomische indeling

Gestart door Adri Clements, oktober 13, 2008, 06:17:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Dag allen,

Weet mogelijk iemand hoe je in excel kan sorteren op taxonomische indeling? Ik neem aan dat de producers van excel geen vogelaars zijn, en geen taxonomische indeling in hun excelletje gestopt hebben. Maar er zit wel een nummerieke indeling, 1,2,3 etc. op, dus waarom zou er geen taxonomische indeling op gemaakt kunnen worden?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Herman van der Klis

#1
CiteerDag allen,

Weet mogelijk iemand hoe je in excel kan sorteren op taxonomische indeling? Ik neem aan dat de producers van excel geen vogelaars zijn, en geen taxonomische indeling in hun excelletje gestopt hebben. Maar er zit wel een nummerieke indeling, 1,2,3 etc. op, dus waarom zou er geen taxonomische indeling op gemaakt kunnen worden?
Hallo Adri , kun je eerst wat beter aangeven wat je precies en hoe je het gesorteerd wilt hebben.
Het sorteren gaat dan op de gebruikelijke manier ,die je vindt onder 'Data' en vervolgens onder 'Sort'. Dat kun je nummeriek doen en alphabetisch , ook kolommen onderling en samenhangend en binnen een kolom. Oplopend en aflopend. ( in 't Engels : Ascending en Descending) Maar ik zou niet te veel knoeien binnen de Taxonomische indeling , omdat deze indeling nu eenmaal zo gemaakt is door Taxonomisch onderzoek. Ik bedoel dit :
Dat je niet het geslacht Cettia onder Certhia gaat rangschikken , om dan weer verder te gaan met Charadrius  m.a.w. je gooit dan  de boomkruipersen  naast de cetti's zangers en deze weer naast de plevieren , terwijl deze soorten taxonomisch ( binnen de familieboom) niet bij elkaar horen en ver uit elkaar staan.
Of is dit niet wat je bedoelt ?
En als je het toch van plan bent , dan zou ik eerst wat 'droog' oefenen met cijfers en letters in zo'n Excelsheet hoe het precies werkt , want het is niet echt moeilijk.


mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

hollandbee

groet,
Kees van Rij