Welke verrekijker?

Gestart door Alex Kwak, augustus 27, 2008, 13:57:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman van der Klis

#60
Citeer
Citeer
CiteerEen verrekijker of telescoop hebben geen diafragma en kennen dus geen scherptediepte. Het menselijk oog heeft wel een diafragma, nl. je iris.

Hoe meer licht hierop valt, hoe verder je iris zich sluit (kleine pupil) hoe groter je scherptediepte. Hoe verder je iris zich opent (grote pupil), des kleiner je scherptediepte.

De lichtdoorlatendheid van de kijker/telescoop bepaald dus de scherptediepte. Immers hoe mee licht er word doorgelaten hoe verder je iris zich sluit en de scherptediepte toeneemt.

Een 10x kan dus een grotere scherptediepte (is eigenlijk lichtsterker) hebben dan een 8x. Andersom kan dit ook, in mijn geval heb ik meer scherptediepte met mijn 8x dan met mijn 10x, de 8x is immers (in mijn geval) lichtsterker.
Ooooh........mijn hemel Norman . Ik vind het niet aardig om het te zeggen en het is zeker niet onaardig bvedoeld tegen je , maar in iedere zin die je opgeschreven hebt , staan zaken , die helemaal niet ( en ook niet zo'n klein beetje ook) kloppen.
Om dit allemaal precies uit te leggen , gaat mij te ver. Daarvoor moet je maar even Wikipedia raadplegen .
En ik meen het echt , dit is heel constructief bedoeld.

mvg

Herman
Nou doe maar eens wat links, ik ben wel benieuwd hoe ver ik er naast zit.
En waar ik er naast zit. Want volgens mij is het nog steeds een waarheid als een koe.

Ik heb helemaal geen bezwaar tegen kritiek, mits onderbouwd.
Vooralsnog trek ik mij niet zo veel aan van je berichtje omdat de onderbouwing mist.

Ik ben wel benieuwd naar je uitleg. Ik werk dagelijk met professionele optiek en dacht dat ik wel een beetje op de hoogte was. Ik ben benieuwd hoe je mijn sprookje onderuit schoffelt :D
Beste Norman

Lees voor de aardigheid deze hele topic maar eens door. Als er iemand is geweest die geprobeerd heeft een en ander goed uit teleggen en te onderbouwen , dan mag ik zo vrij zijn daarop vrij positief op te reageren.
Ik kan je verklappen dat ik nu inmiddels 37 jaar fanatiek aan het vogelen ben. Al heel wat inventarisatie-werken achter de rug heb met daarin vele pubikties en ook last but not least vele kijkers in mijn handen  heb gehad en versleten .
Nu  mag ik toch in alle bescheidenheid opschrijven  dat ik niet iemand ben die net kom kijken en de nodige ervaring heb  op vogelgebied met mijn 417 soorten .
En ik kan je verzekeren daar is menig (verrekijker) uurtje in gestoken.

vriendelijke groet,

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Theovanv

Citeer
CiteerIk heb het met veel verkopers over dit probleem gehad en kijkers met beide vergrotingen bekeken en het verschil in trilling vind ik zelf erg klein, een 8x kijker kan ik op grote afstand ook niet helemaal stil houden. Het is wel fijn als je met je 10x keer kijker een zichtveld op 1000m van minimaal 105m hebt, als het onder de 100m komt heb je wel een vrij onrustig beeld. Maar voor mij weegt het feit dat je met een 10x de vogels dichterbij kan halen veel zwaarder, zeker omdat het verschil qua trilling niet zo groot is. En ik heb nu ook een 10x kijker, en kijkt ook prima. Maar als ik binnenkort naar de verrekijkershop ga zal ik zeker weer opnieuw vragen om advies wat betreft de vergroting en zal ik weer dezelfde kijkers met beide vergrotingen naast elkaar houden en vergelijken.

Ik vind het argument dat je 50% kans hebt om de verkeerde kant op te draaien zo'n onzin, ik draai praktisch nooit de verkeerde kant op, ik weet gewoon dat de ene kant verder weg scherpstellen en de andere kant dichterbij scherpstellen is. Vooral als je wat vaker met je verrekijker werkt is dat geen probleem.
Natuurlijk is de kans 50 % Theo. Als ik uren door het veld loopt dan kijk ik wellicht  60 a 80 keer door een verrekijker. Bij de 56 ste keer zit de vogel op pakweg 37 m en bij de 57 ste keer zit een andere vogel wellicht op 39,5 m of toch op 34m ? Dit 'onthoud' ik niet en mijn verrekijker al helemaal niet. Dus welke kant moeten we dan opdraaien ? Daar is ( 50%), dacht ik geen speld tussen te krijgen.

mvg

Herman
Ik weet meestal wel of ik verder weg of dichterbij moet scherpstellen hoor, dat is geen kwestie van een willekeurige kans met 2 opties. Draai jij dan de helft van de keren dat je je verrekijker pakt de verkeerde kant op? Lijkt me lastig. Ik vind dat je nogal fel bent in je argumentatie, misschien kun je gewoon erkennen dat er aan beide kanten voor- en nadelen zitten en dat iedereen weer andere prioriteiten en een andere smaak heeft :)
Theo van Veenendaal

Herman van der Klis

#62
Citeer
Citeer
CiteerIk heb het met veel verkopers over dit probleem gehad en kijkers met beide vergrotingen bekeken en het verschil in trilling vind ik zelf erg klein, een 8x kijker kan ik op grote afstand ook niet helemaal stil houden. Het is wel fijn als je met je 10x keer kijker een zichtveld op 1000m van minimaal 105m hebt, als het onder de 100m komt heb je wel een vrij onrustig beeld. Maar voor mij weegt het feit dat je met een 10x de vogels dichterbij kan halen veel zwaarder, zeker omdat het verschil qua trilling niet zo groot is. En ik heb nu ook een 10x kijker, en kijkt ook prima. Maar als ik binnenkort naar de verrekijkershop ga zal ik zeker weer opnieuw vragen om advies wat betreft de vergroting en zal ik weer dezelfde kijkers met beide vergrotingen naast elkaar houden en vergelijken.

Ik vind het argument dat je 50% kans hebt om de verkeerde kant op te draaien zo'n onzin, ik draai praktisch nooit de verkeerde kant op, ik weet gewoon dat de ene kant verder weg scherpstellen en de andere kant dichterbij scherpstellen is. Vooral als je wat vaker met je verrekijker werkt is dat geen probleem.
Natuurlijk is de kans 50 % Theo. Als ik uren door het veld loopt dan kijk ik wellicht  60 a 80 keer door een verrekijker. Bij de 56 ste keer zit de vogel op pakweg 37 m en bij de 57 ste keer zit een andere vogel wellicht op 39,5 m of toch op 34m ? Dit 'onthoud' ik niet en mijn verrekijker al helemaal niet. Dus welke kant moeten we dan opdraaien ? Daar is ( 50%), dacht ik geen speld tussen te krijgen.

mvg

Herman
Ik weet meestal wel of ik verder weg of dichterbij moet scherpstellen hoor, dat is geen kwestie van een willekeurige kans met 2 opties. Draai jij dan de helft van de keren dat je je verrekijker pakt de verkeerde kant op? Lijkt me lastig. Ik vind dat je nogal fel bent in je argumentatie, misschien kun je gewoon erkennen dat er aan beide kanten voor- en nadelen zitten en dat iedereen weer andere prioriteiten en een andere smaak heeft :)
Oke Theo , ben het in principe wel met je eens . Voor ieder wat wils. Maar mijn betoog was natuurlijk in de eerste plaats gericht tegen de toch wat serieuzere  vogelaar , en uiteraard niet bedoeld voor mensen die hun kijker alleen gebruiken om naar dassen , bevers en lanschappen te kijken. We hebben de kijker , tenminste ikzelf wel ,om vooral  vogels te determineren.
Ik zal het nogmaals met een van de vele praktijkvoorbeelden proberen te illustreren , waar het nu hier in deze topic in wezen om gaat .
We staan pakweg 10m voor een struik en zien een of andere Phylloscopus. En je weet , in het najaar zijn dit zeer onrustige vogeltjes. Ze zitten werkelijk geen seconde stil. Het ene moment zitten ze 15cm in jouw beeld naar voren en 1 sec. later weer 20 cm naar achteren , en dit gaat eigenlijk continue door , om bij wijze van spreken gek van te worden. Vanuit je kijker moet je nu een denkbeeldige rechte lijn trekken naar de vogel en deze lijn moet je voorbij de vogel weer denkbeeldig doortrekken. Welnu , een gelijke afstand voor de vogel en voorbij die vogel op die lijn , laten we zeggen 20 cm is de afstand (marge) waarin we de vogel nog redelijk scherp kunnen zien met een 8x kijker. Deze marge , dit noemen we nu de scherptediepte. Dit heeft alles te maken met de vergroting ( strikt natuurkundig gezien heet dit hoekvergroting) . Dus hoe sterker de vergroting des te groter is de hoekvergroting , en , je voelt hem al aankomen , de scherptediepte wordt dan  kleiner. De scherptediepte bij de 10 x kijker is geen 20cm maar 15 cm.  Dan zul je zeggen , wat maakt mij die 5 cm verschil nu uit. Wis en waarachtig wel , en zeker op die relatief zeer korte afstand. Want we moeten soms in een tijdsbestek van een luttele seconde de  vogel kunnen determineren en kunnen zien dus of de tertials van de betreffende vogel ( fitis of tjiftjaf) langer of korter zijn. En dat lukt nu eenmaal beter met een 8x dan met een 10 x. En dan nog los van het feit dat we ook nog bij een 8x een breder gezichtveld hebben , zoals ik al eerder beargumenteerd heb in dit topic. De meeste topvogelaars gaan niet voor niks over op een 8,5 x 42 van Swaro .
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is weergegeven met dit voorbeeld.
Heren , ik stop er nu mee. Ik vind zelf dat ik mijn stinkende best heb gedaan met voorbeelden en argumenten  e.e.a. te verduidelijken.
Ik wens jullie nog heel veel kijkplezier , maar vooral ook veel plezier in het determineren van lastige soorten , want dit laatste geeft mij toch de meeste voldoening.

mvg

Herman
Herman van der Klis

wimtegels

CiteerMaar mijn betoog was natuurlijk in de eerste plaats gericht tegen de toch wat serieuzere  vogelaar , en uiteraard niet bedoeld voor mensen die hun kijker alleen gebruiken om naar dassen , bevers en lanschappen te kijken.
Mensen die naar dassen bevers en landschappen kijken zijn natuurlijk niet serieus.
Soms gaan ze echter de fout in. Gebruiken ze hun 10X kijker opeens om een vogel te determineren..... :D  :lol:  :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Herman van der Klis

Citeer
CiteerMaar mijn betoog was natuurlijk in de eerste plaats gericht tegen de toch wat serieuzere  vogelaar , en uiteraard niet bedoeld voor mensen die hun kijker alleen gebruiken om naar dassen , bevers en lanschappen te kijken.
Mensen die naar dassen bevers en landschappen kijken zijn natuurlijk niet serieus.
Soms gaan ze echter de fout in. Gebruiken ze hun 10X kijker opeens om een vogel te determineren..... :D  :lol:  :gap:
Je brengt me ineens op een brilliant idee Wim ...............een tweede kijker dus meenemen.

mvg
Herman
Herman van der Klis

wimtegels

Citeer
Citeer
CiteerMaar mijn betoog was natuurlijk in de eerste plaats gericht tegen de toch wat serieuzere  vogelaar , en uiteraard niet bedoeld voor mensen die hun kijker alleen gebruiken om naar dassen , bevers en lanschappen te kijken.
Mensen die naar dassen bevers en landschappen kijken zijn natuurlijk niet serieus.
Soms gaan ze echter de fout in. Gebruiken ze hun 10X kijker opeens om een vogel te determineren..... :D  :lol:  :gap:
Je brengt me ineens op een brilliant idee Wim ...............een tweede kijker dus meenemen.

mvg
Herman
Ja, en twee camera's. Van alles twee. Laat je ook lekker diepe sporen achter :lol:

Maar ik denk dat het verhaal duidelijk is. Iedere kijker heeft zijn eigen voor en nadelen. Het is goed om alles wat hier gezegd is eens goed op je in te laten werken. En dan veel kijken door verschillende klijkers. Vraag collega natuurliefhebbers of je de kijker eens mee mag nemen in situaties waar jij ze veel gebruikt. (De winkelstraat is toch net iets anders als de OVP bijvoorbeeld)

Hoe meer je voor een kijker uit wilt geven hoe belangrijker het is je goed te orienteren. Met een duurdere kijker wil je waarschijnlijk langer uitkomen als met een eenvoudig en goedkoop model.

Iedereen die een kijker wil gaan kopen: Veel sterkte en wijsheid bij het besluit, maar vooral heel veel plezier van een goede aanschaf gewenst.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Theovanv

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerIk heb het met veel verkopers over dit probleem gehad en kijkers met beide vergrotingen bekeken en het verschil in trilling vind ik zelf erg klein, een 8x kijker kan ik op grote afstand ook niet helemaal stil houden. Het is wel fijn als je met je 10x keer kijker een zichtveld op 1000m van minimaal 105m hebt, als het onder de 100m komt heb je wel een vrij onrustig beeld. Maar voor mij weegt het feit dat je met een 10x de vogels dichterbij kan halen veel zwaarder, zeker omdat het verschil qua trilling niet zo groot is. En ik heb nu ook een 10x kijker, en kijkt ook prima. Maar als ik binnenkort naar de verrekijkershop ga zal ik zeker weer opnieuw vragen om advies wat betreft de vergroting en zal ik weer dezelfde kijkers met beide vergrotingen naast elkaar houden en vergelijken.

Ik vind het argument dat je 50% kans hebt om de verkeerde kant op te draaien zo'n onzin, ik draai praktisch nooit de verkeerde kant op, ik weet gewoon dat de ene kant verder weg scherpstellen en de andere kant dichterbij scherpstellen is. Vooral als je wat vaker met je verrekijker werkt is dat geen probleem.
Natuurlijk is de kans 50 % Theo. Als ik uren door het veld loopt dan kijk ik wellicht  60 a 80 keer door een verrekijker. Bij de 56 ste keer zit de vogel op pakweg 37 m en bij de 57 ste keer zit een andere vogel wellicht op 39,5 m of toch op 34m ? Dit 'onthoud' ik niet en mijn verrekijker al helemaal niet. Dus welke kant moeten we dan opdraaien ? Daar is ( 50%), dacht ik geen speld tussen te krijgen.

mvg

Herman
Ik weet meestal wel of ik verder weg of dichterbij moet scherpstellen hoor, dat is geen kwestie van een willekeurige kans met 2 opties. Draai jij dan de helft van de keren dat je je verrekijker pakt de verkeerde kant op? Lijkt me lastig. Ik vind dat je nogal fel bent in je argumentatie, misschien kun je gewoon erkennen dat er aan beide kanten voor- en nadelen zitten en dat iedereen weer andere prioriteiten en een andere smaak heeft :)
Oke Theo , ben het in principe wel met je eens . Voor ieder wat wils. Maar mijn betoog was natuurlijk in de eerste plaats gericht tegen de toch wat serieuzere  vogelaar , en uiteraard niet bedoeld voor mensen die hun kijker alleen gebruiken om naar dassen , bevers en lanschappen te kijken. We hebben de kijker , tenminste ikzelf wel ,om vooral  vogels te determineren.
Ik zal het nogmaals met een van de vele praktijkvoorbeelden proberen te illustreren , waar het nu hier in deze topic in wezen om gaat .
We staan pakweg 10m voor een struik en zien een of andere Phylloscopus. En je weet , in het najaar zijn dit zeer onrustige vogeltjes. Ze zitten werkelijk geen seconde stil. Het ene moment zitten ze 15cm in jouw beeld naar voren en 1 sec. later weer 20 cm naar achteren , en dit gaat eigenlijk continue door , om bij wijze van spreken gek van te worden. Vanuit je kijker moet je nu een denkbeeldige rechte lijn trekken naar de vogel en deze lijn moet je voorbij de vogel weer denkbeeldig doortrekken. Welnu , een gelijke afstand voor de vogel en voorbij die vogel op die lijn , laten we zeggen 20 cm is de afstand (marge) waarin we de vogel nog redelijk scherp kunnen zien met een 8x kijker. Deze marge , dit noemen we nu de scherptediepte. Dit heeft alles te maken met de vergroting ( strikt natuurkundig gezien heet dit hoekvergroting) . Dus hoe sterker de vergroting des te groter is de hoekvergroting , en , je voelt hem al aankomen , de scherptediepte wordt dan  kleiner. De scherptediepte bij de 10 x kijker is geen 20cm maar 15 cm.  Dan zul je zeggen , wat maakt mij die 5 cm verschil nu uit. Wis en waarachtig wel , en zeker op die relatief zeer korte afstand. Want we moeten soms in een tijdsbestek van een luttele seconde de  vogel kunnen determineren en kunnen zien dus of de tertials van de betreffende vogel ( fitis of tjiftjaf) langer of korter zijn. En dat lukt nu eenmaal beter met een 8x dan met een 10 x. En dan nog los van het feit dat we ook nog bij een 8x een breder gezichtveld hebben , zoals ik al eerder beargumenteerd heb in dit topic. De meeste topvogelaars gaan niet voor niks over op een 8,5 x 42 van Swaro .
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is weergegeven met dit voorbeeld.
Heren , ik stop er nu mee. Ik vind zelf dat ik mijn stinkende best heb gedaan met voorbeelden en argumenten  e.e.a. te verduidelijken.
Ik wens jullie nog heel veel kijkplezier , maar vooral ook veel plezier in het determineren van lastige soorten , want dit laatste geeft mij toch de meeste voldoening.

mvg

Herman
Ik ben ook vogelaar en overweeg ook een 10x kijker, dat heeft niks met dassen te maken. Ik begrijp je verhaal wel en weet alles over scherptediepte etc, heb namelijk de basisopleiding Digitale Fotografie aan de Fotovakschool gedaan. Je hebt gelijk dat dat voordelen van de 8x kijker zijn, maar de 10x keer heeft ook zn voordelen en dat zorgt voor de twijfel en de eeuwige discussie, maar ik ben het vogels kijken begonnen met een 10x kijker en ben niet anders gewend, dus vandaar dat ik daar denk ik ook bij blijf, en anderen hebben misschien een hele vaste hand waardoor ze een 10x kijker kiezen, terwijl weer anderen een minder dure kijker kopen en daarom een 8x kijker nemen zodat hij toch nog aardig lichtsterk is. Een 8x kijker gaat dus zeker niet per definitie boven de 10x kijker, want met een 10x kijker zie je gewoon meer op grotere afstand. Dat is dus een afweging die je moet maken, en jij komt dan op de 8x kijker uit, prima, maar er zijn meer mogelijkheden.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Gewicht speelt natuurlijk ook een belangrijk rol in de stabiliteit, Te licht of te zwaar kan ook zorgen voor trillingen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alex Kwak

Vandaag ben ik naar de Vogelbescherming en House of Outdoor (Maarssen) geweest.
Met name die laatste is een aanrader. Van de topmerken alles(!) op voorraad, zelfs het model van Swarovski dat in januari uitkomt. Zij hebben overigens daarvan de 8,5x42 (de Vogelbescherming heeft de 10x).
Verder heeft Jan duidelijk bijzonder veel kennis van zaken, en onder het genot van een koppie koffie wordt alles haarfijn uitgelegd. Naar aanleiding van wat je zoekt wordt er een rij kijkers neergelegd, en dan begint het moeilijke elimineren.

Al met al veel wijzer geworden, maar nog niks aangeschaft.
De keus inmiddels wel beperkt tot de volgende drie modellen:
1) De nieuwe Swarovski die in januari uit komt
2) De Nikon Nikon 8x42 HG-L High Grade Light DCF WP
3) Een tweedehands Swarovski die bij bulten beschikbaar komen zodra het nieuwe model uit is

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Hey Alex,
Leuk dat je geweest bent en dat het wat opgeleverd heeft! :)

Ik ben vandaag nog even naar Beversport geweest. Aangezien de Bushnellkijkers in de Apeldoornse winkels dun gezaaid zijn en ik de kijker toch goed wil testen voor ik hem koop kijk ik ook naar de Bynolytkijkers. Op papier als je alles vergelijkt is de Buzzard 10x42 dan de beste kijker (binnen het budget, of eigenlijk net erbuiten ;)). Deze heb ik vandaag vergeleken met de Tern 10x45, die ze vrijblijvend voor mij besteld hadden. En ik moet zeggen dat de Tern me helemaal niet tegenviel. Ik weet nu wel zeker dat ik voor een 10x verrekijker ga en niet voor een 8x. De Tern is denk ik vergelijkbaar of beter dan de Bushnell Excursion en Nature View en de Excursion EX is bijna nergens op voorraad.

De punten die de Buzzard beter maakt dan de Tern (SHR Coating, Phase Coating en mogelijk scherpter en betere optiek) vond ik na uitgebreid testen erg duidelijk naar voren komen. De Tern stelt zelfs beter scherp, het gebied dat scherp is is groter terwijl je bij de Buzzard al heel snel langs het scherpste punt draait. De Buzzard is optisch misschien een klein beetje beter, maar dat was nu amper te zien en hij is wel een dikke 100 euro duurder. Het enige overige nadeel van de Tern is dat die maar een gezichtsveld heeft van 95 tegenover 110 voor de Buzzard. Ik moet zeggen dat dat verschil vanmiddag niet echt hinderlijk was, maar ik zou graag willen weten wat dit gezichtsveld nou precies zegt. Je beeld is wat minder breed, maar zorgt dat icm met trillingen ook voor het moeilijker vasthouden van een vast punt in beeld of valt dat wel mee? En is het zo dat het verschil in zichtveld steeds kleiner wordt naarmate je verder uitzoomt (vanaf 1000m)? En heeft het verder nog belangrijke gevolgen voor de kijker?

Mijn keuze valt in principe op de Tern. Ik ga morgenavond nog even terug met koopavond en dan kan ik ze nog even in de schemer testen. Als de Buzzard dan niet duidelijk fijner kijkt en optisch beter is ga ik voor de Bynolyt Tern 10x45. En met mn vogelbeschermingspasje krijg ik daar ook nog eens 10% korting ;)

Theo van Veenendaal

Theovanv

Zo, ik heb de knoop doorgehakt en vandaag bij Beversport mijn nieuwe verrekijker gekocht! Heb nog een keer de Bynolyt Tern 10x45 en de Bynolyt Buzzard 10x42 vergeleken en besloten dat ik het verschil niet groot genoeg vind om rond de 100 euro extra te betalen voor de Buzzard. Het is dus de Tern geworden, die ik fijner vind scherpstellen dan de Buzzard.
Theo van Veenendaal

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Gefeliciteerd Theo!
Ik hoop dat we er binnenkort nog even uit kunnen om je aanschaf te bewonderen!

PS Vanmiddag was het helaas weer laat...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten W. Kaales

He Alex, heel verstandig om een goede kijker aan te schaffen. Een kijker is heel persoonlijk, dus dat betekent veel uitproberen. Ga eens bij Vogelbescherming langs of bij onze vrienden in Den Ham. Zelf zou ik je sterk aanraden om niet onder de 8x te gaan. Ik gebruik al jaren 10x en ik zou niet anders willen. Ik heb nu sinds een jaar of vijf een Swarovski EL 10x42 en door de prijs heb ik die niet direct kunnen aanschaffen. Dus dat werd nog even doorsparen. Als je dan toch geld uitgeeft kun je het maar beter in een keer goed doen. Ik gebruik mijn kijker bijna dagelijks en heb m eenmaal terug naar de fabriek moeten sturen met als gevolg dat ik een bijna compleet nieuwe kijker terug kreeg, het viel allemaal onder de levenslange garantie. Helemaal goed.
Succes en ik zie de resultaten van je waarnemingen wel op het AVN.
Maarten W. Kaales

wijnands

Iemand ervaring met de  Nikon Action VII serie? Ik zie diverse modellen onder de 100 euro. Ik realiseer me dat je dat niet kunt vergelijken met de echt goede kijkers maar zijn ze hun prijs waard? En is het wat voor de beginner op een budget?
Groeten,
Jeroen Wijnands

Alex Kwak

Ik heb er wel eens door gekeken, en voor z'n geld is het best een redelijke kijker. Maar zoals je zelf al aangeeft is 'ie niet vergelijkbaar met de topmerken.
Volgens mij had Butheo ook zo'n kijker: zie dit topic.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Ik had idd de Action VII 10x50, een prima kijker voor die prijs en goed om mee te beginnen, maar ik vind mijn Tern wel duidelijk een vooruitgang, maar die is dan ook een stukje duurder.
Theo van Veenendaal

wijnands

#77
Wat kost die tern? Ik zie die nikons voor minder dan 100 euro staan.  Ik ben fanatiek foto hobbyist dus ik snap ook wel dat je voor 100 euro geen 1200 euro prestatie's mag verwachten. Maar bij foto uitrusting is het verschil tussen een lens van 100 euro en 250 euro veel groter dan tussen 250 en 1250 euro.

Nu we toch over prijzen bezig zijn, wat zeg ik tegen m'n vrouw als die roept dat ik maar de eerste aanbieding bij de lidl voor een merkloze 8x21 mee moet pakken?
Groeten,
Jeroen Wijnands

Alex Kwak

#78
CiteerNu we toch over prijzen bezig zijn, wat zeg ik tegen m'n vrouw als die roept dat ik maar de eerste aanbieding bij de lidl voor een merkloze 8x21 mee moet pakken?
Dat zou ik wel willen zeggen, maar dat soort taal is niet toegestaan op dit forum  ;)  :rolleyes:

En verder wil ik geen huwelijkse ruzie op m'n geweten hebben...

Maar alle waar is naar z'n geld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wijnands

#79
:D

Nou, ik heb nu de oude 7x50 van m'n vader geleend. Kan ik 's kijken wat ik daarvan vind. Weet ik meteen of ik uberhaupt zin heb om met een zware kijker op pad te zijn.


Edit: ging best leuk. Ik merk wel dat het het beste gaat zonder bril en de kijker op -2 dioptrie. Daardoor is even snel de kijker doorgeven naar m'n vrouw er niet echt bij. Wel leuk om een pimpelmees op 30 meter afstand te kunnen identificeren en ver buiten 't bereik van m'n camera en telelens toch de boomklevers bezig te zien.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Alex Kwak

#80
De nieuwe Swarosvski's zijn overigens uitgesteld tot 2010   :angry:  :censored:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Swarovski heeft nu het aanbod dat alle EL-kijkers die na 01-12-2008 zijn gekocht omgeruild kunnen worden voor het nieuwe model zodra deze in 2010 uitkomt.
Dit heeft mij doen besluiten om de 8,5x42 aan te schaffen  :)

Overigens bij foto Konijnenberg (1692 euro) en niet bij House of Outdoor (1970 euro), het prijsverschil was me te groot. Bij House of Outdoor krijg je wel een tegoedbon van 25%(!) van de aanschafprijs, maar ik verwacht niet op korte termijn iets nodig te hebben.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

grutto

CiteerSwarovski heeft nu het aanbod dat alle EL-kijkers die na 01-12-2008 zijn gekocht omgeruild kunnen worden voor het nieuwe model zodra deze in 2010 uitkomt.
Dit heeft mij doen besluiten om de 8,5x42 aan te schaffen  :)

Overigens bij foto Konijnenberg (1692 euro) en niet bij House of Outdoor (1970 euro), het prijsverschil was me te groot. Bij House of Outdoor krijg je wel een tegoedbon van 25%(!) van de aanschafprijs, maar ik verwacht niet op korte termijn iets nodig te hebben.

Alex.
De nieuwe El heb ik samen met de oude El meegehad. Toch zie je dat die nieuwe met de "platte lens" toch weer pluspunten heeft.
Jammer dat ze de techniek nog niet op niveau hebben en de introductie op het laatste moment hebben moeten uitstellen aan de andere kant tekent het wel weer de kwaliteit van swarovski dat er alleen maar top producten de deur uit gaan. Maar de zullen er best een traantje om gelaten hebben verwacht ik.

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd