Hoofdmenu

Duif met pootring

Gestart door jeltje, oktober 08, 2008, 21:48:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeltje

Hallo,

Vandaag zag ik in Wageningen op de 8e verdieping een (post?)duif met twee pootringen, beide om de rechterpoot. Het waren (boven) een rode/zalmroze ring, en daaronder een mintgroene (?metaal). Ik kon helaas niet zien of er om de linkerpoot ook iets zat.
Met moeite kon ik het volgende aflezen: NL 2008  en (wellicht het laatste deel van een groter getal: ) 71 op de roze ring.
Ik heb op http://www.cr-birding.be/ niks kunnen vinden over deze duiven; waar zou ik dit kunnen melden?

Alvast bedankt!

Jeroen Nagtegaal

Is een kwekersring avn een Nederlandse postduif geboren in 2008
http://www.npo.nl/
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jeltje

Hartelijk bedankt voor de reactie!
Helaas heb ik slechts de laatste 2 cijfers kunnen lezen, en kan ik dus geen 7-cijferig nummer invoeren. Ik zal kijken of hij/zij er morgen nog zit (er is al meerdere keren op dezelfde plek een duif gesignaleerd, wellicht dezelfde) en ik de ring dan beter af kan lezen.

wimtegels

Was de andere ring een gummy ring?
Die worden gebruikt bij westrijden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jeltje

Welke andere ring bedoelt u, Wim tegels?
Ik heb de ringen niet goed kunnen zien; de foto's zijn door glas gemaakt (de duif zat aan de buitenkant van een raam - dat niet open kon - op de 8e verdieping). Ik weet dus niet van welk materiaal de ringen zijn gemaakt, helaas.
Vandaag heb ik wel even een duif gezien, maar deze vloog te snel weer weg om te zien of het uberhaupt een pootring om had, helaas.
Van het NPO heb ik de reactie terug gehad dat de duif jammer genoeg niet te identificeren valt met zo weinig cijfers.

Afwachten maar of ik de duif nogmaals zie...

wimtegels

De bovenste ring is in ieder geval een vaste ring. Die wordt aangebracht door de fokker bij de jonge duif. Daar staat het geboortjejaar op, het geboorteland en een nummer. Met het complete nummer is de fokker/eigenaar te achterhalen.

Bij wedstrijden worden gummy ringen gebruikt. Die krijgt de duif om zijn pootje als ze ingekorfd worden voor de reis naar de losplaats. In tegenstelling tot de ring die de duif als jonge vogel omkrijgt kan deze ring ook weer gemakkelijk van de poot worden afgehaald. Als de duif thuiskomt van een wedstrijdvlucht haalt de eigenaar het de gummy ring van de ppot van de duif af. Hij stopt deze in een speciale klok. Zo kan af worden gelzen hoe laat de duif arriveerde. Zij finish tijd wordt op deze manier geregistreerd.

Mogelijk is de onderste blauw/groene ring zo'n westrijdring.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Citeer

Mogelijk is de onderste blauw/groene ring zo'n westrijdring.

Dat zijn echt rubbertjes en dit is een blauwe harde kleurring.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jan Harteman

En die (onderste) kleurring wordt gebruikt voor identificatie van de vogel op afstand (zonder het nummer te moeten aflezen van de vaste voetring). Bijvoorbeeld handig bij het koppelen van de vogels.  

jeltje

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Weer wat geleerd over die kleurringen.
(Overigens had de duif ook zo'n blauw/groene ring om de linkerpoot, maar zonder nummer)

Ondertussen heb ik de duif een aantal keer vaker gezien (Hij zat steeds inééngedoken in een hoekje van de 'vensterbank', ik hoop dat het er wel goed mee gaat..). Ditmaal heb ik de pootring wel helemaal af kunnen lezen. Het nummer heb ik doorgegeven aan de NPO, en vandaag bericht gehad dat de duif waarschijnlijk geïdentificeert is. Ik wacht nog af of de eigenaar contact opneemt.