Calvinistische vogelweek (17-22 jan. '06)

Gestart door Pim, januari 22, 2006, 20:56:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

De afgelopen week (17-22 januari 2006) tussen het werken door natuurlijk wel de frisse buitenlucht opgezocht, maar het was een rustige vogelweek. Hoewel, als je in Flevoland woont zie je toch altijd wel leuke soorten!

Allereerst dinsdag 17 januari een kijkje genomen bij de Zegerplas te Alphen a/d Rijn. Een flinke plas water aan een monotoon park. Niet de eerste keuze van mij om een middag natuur op te snuiven, echter de vogels trekken zich van schoonheid weinig aan, er zijn in de wijde omgeving zeer veel vogels te observeren.

Ik had echter een verborgen agenda: tussen de duizenden smienten op de plas was recentelijk een zeldzame dwaalgast waargenomen, namelijk een Amerikaanse smient. Op een vissteiger nestelde ik me met mijn telescoop en begon de duizenden (circa zesduizend) smienten vakkundig af te zoeken. Vooral de woerden (mannelijke eenden) zijn net punkeenden, ze hebben een roodbruine kop met een geelwitte vlek. Deze kleur, daar kwam ik achter, kan enigszins variëren. Hoe ik ook mijn netvlies pijnigde, een exemplaar met witte vlek en groene wangvlek (zoals de Amerikaanse heeft) kon ik er niet uit vissen. Na anderhalf uur vertrok ik gedesillusioneerd huiswaarts.

Ach, zo'n enorme groep smienten is ook fraai om te zien. In mijn vogelgebied zijn smienten relatief schaars (en dan bedoel ik vooral in zeer grote aantallen, duizenden exemplaren), in Noord-Holland zitten ze met duizenden tegelijk langs poldersloten. Jagers zouden maar wat graag smienten afknallen, maar vooralsnog geniet deze eendensoort een (kwetsbare) bescherming. Het lijkt alsof de smient zeer algemeen is, maar als je bedenkt dat veertig procent van de West-Europese smientenpopulatie in Nederland overwintert hebben we als land een grote verantwoordelijkheid. Smienten worden ook wel fluiteenden genoemd, als je wel eens een grote groep hebt horen overvliegen behoeft dat geen enkele uitleg.

Woensdag 18 januari keek ik vanuit de vervallen vogelkijkhut aan de Spaarnwouderplas naar een vrouwtje slechtvalk dat op een paaltje zat, ze ging ook even op de grond poseren. Volgens kenners gaat dit om een subadult exemplaar, in haar derde kalenderjaar. Enkele minuten later ontdekte een lotgenoot (een andere vogelaar in de kijkut) een tweede slechtvalk, ditmaal een adulte man. De slechtvalken zaten relatief dichtbij elkaar. Fantastisch dat deze machtige roofvogel, de snelste ter wereld, de laatste tijd zo veelvuldig is te zien in Nederland.

In de Spaarnwouderplas geen schokkende zaken, o.a. smienten, wintertalingen, twee paar pijlstaart en enkele bergeenden. Op het weiland enkele groepjes ganzen, bestaande uit grauwe-en kolgans. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de vogelkijkhut spoedig gerenoveerd gaat worden, te zijner tijd te lezen op www.vogelkijkhut.nl.

Doordat ik op een bepaalde tijd op mijn werk moest verschijnen had ik helaas te weinig tijd om de hele Houtrakkerbeemden af te zoeken naar roerdompen, dat hou ik nog tegoed. Ik beperkte me tot een bezoekje aan de Westhoffplas (deze naam heb ik er zelf maar aangeplakt want de officiële naam is mij onbekend, het is de plas gelegen naast het Westhoffbos).  Wederom de onvermijdelijke smienten op de plas, op het gras naast de plas vlogen tientallen veldleeuweriken op uit de begroeiing. Ook pleisterde hier een groep kieviten en zag ik mijn eerste kemphanen dit jaar, zestien exemplaren. Eén exemplaar had gekleurde ringetjes om de poot, erg trendy, ik was er zo door geïmponeerd dat ik vergat de kleurencombinatie te noteren. Waarschijnlijk is het een in Friesland geringde vogel. Ook twee bonte strandlopers trokken op met de groep kemphanen. Acht nonnetjes dobberden op de plas, waarbij de mannen en vrouwen in evenwicht waren.

Donderdag 19 januari, doe ik even in een soort stenografie:

Almere – Ibisweg: Daar vloog weer zo'n irritante grote zilverreiger, het begint nu echt een plaag te worden. Nog even en de milieubarbaar minister Veerman zal wel een afschotvergunning verlenen.

Bij de Keersluisplas zwommen 24 wilde zwanen en zaten op het hoefijzervormige eilandje 4 watersnippen en een waterpieper.

Bij de parkeerplaats bij het wandelpad naar vogelkijkhut De grauwe gans had ik om 14.00 uur een afspraak met een journalist van Vara's vroege vogels, het meest beluisterde programma van radio 1 met circa 450.000 luisteraars. Ze wilden aandacht besteden aan de Vogelkijkgids Nederland, geschreven door Boris Everwijn, die natuurlijk ook aanwezig was. Omdat ik beheerder ben van de website www.vogelkijkhut.nl paste ik binnen dit item. Er is ook een koppeling gemaakt tussen het recent verschenen boek en de website www.vogelkijkhut.nl (via doorlinken van www.vogelkijkgids.nl).

De journalist heeft een fijne radiostem die ik in het verleden al vaak via de speakers had gehoord op de vroege zondagochtend. Het is vanzelfsprekend dat op zo'n dag de vogels het massaal laten afweten. Vanuit de vogelkijkhut de Grauwe gans waren een groep slobeenden en enkele brilduikers de minikrenten in de grijze soep. We besloten nog even naar de pas geopende kijkhut "De grote zilverreiger" te gaan waar het al niet veel beter was. Dat mocht echter de pret niet drukken, het was goede publiciteit voor vogelkijkhut.nl en ook de in sterke opmars verkerende site www.waarneming.nl heb ik geprobeerd te promoten. Helaas konden twee kortstondig roepende baardmannetjes langs het Julianapad niet op de digitale taperecorder vastgelegd worden.

Vrijdag 20 januari was ik precies een uur in de Amsterdamse Waterleidingduinen, nabij ingang Zandvoortselaan. Nabij de eerste brug zat in een struik een overwinterende tjiftjaf. Deze lijkt in dit seizoen (net als bijvoorbeeld zwartkop en bruine kiekendief) steeds vaker gezien te worden. Nog even wachten en de lucht is weer overal met zijn herkenbare zang gevuld. Een grote gele kwikstaart vloog op bij een kunstmatige waterval.

Iets verderop hoorde ik een groepje trompetter (Noordse) goudvinken, het waren vijf vrouwtjes en één man. Het aantal kramsvogels is de laatste week sterk teruggelopen, althans op deze plek waar ik er eerder honderden zag.

Op een heuvel keken twee reeën schuw in mijn richting, voordat ze verdwenen kon ik vaststellen dat één kleine hoorntjes droeg.

Zaterdag 21 januari was in Utrecht – Overvecht een ware bijeenkomst voor de admins van www.waarneming.nl. Als volgeling van deze sekte kon ik natuurlijk niet ontbreken. Helaas kan ik over de vele bedrijfsgeheimen niet uitweiden. Wel maakt de website furore met meer dan vijfduizend waarnemers, meer dan een half miljoen waarnemingen, tientallen gekoppelde vogel (en andere diergroepen) werkgroepen en dagelijks meer dan drieduizend bezoekers.

In de elzen in de tuin van het alternatieve congrescentrum foerageerden sijsjes. Toen een (waarschijnlijk) overvliegende ransuil werd gezien rende iedereen naar buiten en ging als een gek op zoek naar de vogel, een knap staaltje beroepsdeformatie!

Tenslotte, zondag 22 januari, deed ik weer het vertrouwde rondje Oostvaardersplassen. Bij de Grote Praambult (Oostvaardersplassen – Praamweg) waren eindelijk weer eens grote zilverreigers te zien op de vlakte, met de koude van de afgelopen week waren ze kortstondig vertrokken, ik telde acht exemplaren. Een vos wandelde nonchalant over de vlakte. Een groep van minimaal duizend brandganzen was later vliegend een waar schouwspel! Ook vijf wilde zwanen waren aanwezig.

Vanaf de Kleine Praambult was de juveniele zeearend prominent aanwezig vanaf zijn favoriete heuveltje, later zat hij in een dode boom. Deze verplaatsing zorgde voor grote paniek onder de ganzen. Op de vlakte honderden kieviten en in mindere mate mooie goudplevieren. Op de plas was een groep van 185 pijlstaarten leuk, maar ook mooie aantallen smienten, wintertalingen en tafeleenden. Twee vossen waren te zien, één vrat zich vol van een bloederig edelhertkadaver. Twee grote zilverreigers stonden langs het water. Een vrouw blauwe kiekendief was aan het jagen boven het rietveld.

Bij het Oostvaardersveld (Praamweg – Wildroosters) was de man adult ruigpootbuizerd weer een intikkertje, de vogel zat bovenin een struik. Het was wel even wachten voordat hij op de wieken ging om volledige determinatiezekerheid te verschaffen. De vogel heb ik nu zo vaak gezien dat ik hem meen te herkennen aan zijn kop! Ook een grote zilverreiger ter plaatse.

Op de Keersluisplas slechts twee wilde zwanen, nu het ijs verdwenen is zijn ze tijdelijk naar elders vertrokken. Op het eilandje vijf watersnippen. Bij Het Bovenwater waren door een vogelaar drie roerdompen gezien, na tien minuten wachten werd ik al beloond met een overvliegend exemplaar dat voor mijn neus in het riet verdween! Wat een schitterende reiger.

Bij de Lepelaarplassen – Almere , nabij de Kwelplas/Kwelzone, drie jagende vrouwtjes blauwe kiekendief. Op de natte graslanden en in de Kwelplas zaten/zwommen wilde zwanen, ik heb ze grondig bekeken en zag geen kleine zwanen ertussen. In de Kwelzone was de kleine zilverreiger aan het foerageren en op het grasland waren twee grote zilverreigers op dezelfde wijze actief!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

wat nou: 'waarschijnlijke' Ransuil ! Je mistte 'm zeker...

Pim

:lol:

Ik kan hem anders niet terugvinden in het waarnemingenoverzicht....

Ransuil waarneming.nl

Daaruit trok ik de conclusie dat deze waarneming was ingetrokken.

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen