micro nachtvlindertje ???

Gestart door harry60, oktober 04, 2008, 13:05:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Zit te twijfelen waat ik hem zal plaatsen bij nachtvlinder of misschien wel een luis achtig iets ?
Maar goed dan hier maar even proberen, kwam vandaag dit kleine witte insect tegen.
Iemand enig idee waar ik die moet plaatsen en wat het is uiteraard.

Gr harry
BVD voor de reacties

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

De eerste reactie was "Witte Vlieg" (Aleyrodidae), maar na twee keer kijken zit dat niet lekker. De habitus is voor mij als leek veel meer "Schietmot/Kokerjuffer".

Het zou wellicht handig zijn als we er een maat bij hadden, want ik denk dat de kleinste Kokerjuffer nog wel aanzienlijk groter is dan de grootste Witte Vlieg bijvoorbeeld.

Micro durf ik echter ook niet helemaal uit te sluiten, maar goed, laat ik stoer doen en gewoon 2ct op Kokerjuffer inzetten :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Geschatte grote +/- 3 a 4mm.
Ik denk toch zelf aan de micro, zet er 3c op in.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#3
Hey Harry,

Ben eruit - nou ja, soort van  :gap:

Het is een Dwerggaasvlieg (familie Coniopterygidae) en ik heb een heel zwaar donkerbruin vermoeden van Conwentzia psociformis.

Misschien kun je de foto aanbieden voor gebruik op het Nederlands Soortenregister, dan kan Willem Hogenes hem wellicht valideren en slaan je twee vliegen in één klap - jij een identificatie en nlsrt een foto erbij van een soort die nog zonder beeldmateriaal door het leven moet  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

langejaap

#4
ik heb ook nog wel een plaatje van dit beest volgens mij. Bij tuinders schijnt hij nog wel voor te komen. Heet hij geen witte vlieg???????????

gr Jaap

harry60

Jaap die lijk er inderdaad erg veel op, zie dat hij ook een beetje naam heeft gekregen, zal hem eens naar nederlands soorten register sturen kijken of we nog wat meer er over te weten kunnen komen.

Alvast bedankt voor alle reakties

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning