klein en groen

Gestart door leendert59, september 20, 2008, 09:44:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

leendert59

Wie kan mij helpen met het identificeren van dit kleine paddestoeltje?

vindplaats: Veluwezoom

Het enige dat ik kon vinden dat er enigzins op leek was het Rode heidestaartjelucifer (Cladonia Floerkeana) Maar deze heeft niet de rode "uitstulpingen" die op de foto's van deze soort staan.

Toch dezelfde?
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

leendert59

[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Gert Kremer

het is geen paddenstoelen maar mos, maar welke?
Even onder Mossen en korstmossen plaatsen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

leendert59

[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Windekind

#4
Citeerhet is geen paddenstoelen maar mos, maar welke?
..en geen mos, maar een korstmos wat heel wat anders is  ;)

...een Cladonia (net als de rode heidelucifer), maar welke is zo lastig. Groeide de soort op hout of op de bodem ?

Die brede linksboven lijkt mij op een Rood bekermos.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

RutgerW

Lijkt me cladonia fimbriata: relatief fijn-korrelig en een mooi regelmatig bekertje met een vrij dikke rand.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Mijn Birding blog

leendert59

Elmar,

Het groeit op hout.

RutgerW,

cladonia fimbriata,..heb ik opgezocht maar,...volgens mij is dat niet zo groen als deze  :unsure:  ik heb rood bekermos gevonden en dat lijkt er toch meer op.

Vooralsnog houd ik het daar op,....is er nog een 'speciale' manier van determineren waardoor ik het zeker ga weten? Ik kan het nog wel terugvinden denk ik.
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

RutgerW

Die grote linksboven lijkt mij een andere soort dan die kleine bekertjes. Rood bekermos zou gezien de vorm wel kunnen. Maar die kleine bekertjes lijken mij kopjesbekermos (c. fimbriata).  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Mijn Birding blog

waterland01

Lijkt me allemaal Cladonia fimbriata. De bekers daarvan zijn lang niet altijd mooi gaaf, ze kunnen ook behoorlijk gerafeld zijn.
Henk Timmerman

Corryabbink

CiteerLijkt me allemaal Cladonia fimbriata. De bekers daarvan zijn lang niet altijd mooi gaaf, ze kunnen ook behoorlijk gerafeld zijn.
Jij zegt het en ik dacht het B)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

#10
ik ben niet overtuigd met nbtrekking tot de beker op foto linksboven.
Ik wil deze door BLWG wel eens laten beoordelen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

leendert59

Tja,.. het blijkt dus moeilijker dan ik dacht.

Zal terug moeten om te kijken om meer details te kunnen vermelden.
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

waterland01

Zo fijn soredieus zijn maar weinig Cladonia's, en de groeiplaats (hout) en de bekers eromheen wijzen toch sterk naar Cl. fimbriata. Ik zie geen verschil tussen de beker linksboven en de rest, op het rafelige na dan. Kijk maar eens naar foto's van fimbriata op internet, dan zie je hoe divers de soort eruit kan zien. Als het coccifera of zo was, had ik wel apothecien verwacht. Overigens zul je in dit soort gevallen dan toch vaak uitkomen op: maak er maar Cladonia ssp. van.  
Henk Timmerman

Windekind

Ik vind de beker linksboven erg breed voor C fimbriata, vandaar. Komt misschien door de manier van fotograferen dan. Verder vind ik de soredieusiteit altijd lastig op een foto. Deze zijn inderdaad nogal vergroot. Ok, ik ga dan mee met jullie conclusie. However, de constatering dat je bij C coccifera apotheciƩn had verwacht geldt voor mij niet. Hier op de Veluwezoom zie meer C coccifera zonder apothecien dan met hoor.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

waterland01

In de nogal korte tijd (nog geen jaar) dat ik me met korstmossen bezighoud, heb ik coccifera bijna alleen maar zeer rijk met apothecien bezet gezien, zeker op de Veluwe. Volgens de literatuur heeft die soort meestal ook apothecien, maar blijkbaar geldt dat lang niet overal. Wat in de literatuur staat is geen wet van Meden en Perzen, natuurlijk. Zo vind ik fimbriata te vaak met apothecien om de conclusie in de literatuur dat dit zeldzaam is, te rechtvaardigen. Maar misschien is fimbriata hier (Flevoland) wel 'vruchtbaarder' dan elders. :P  
Henk Timmerman