Hoofdmenu

Leeftijd

Gestart door Tukkerbird, september 16, 2008, 18:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Hallo,

Vorig jaar kwam ik deze vos tegen,nu vind ik deze er heel grijs uitzien. Gaat het hier om een oud beestje of is dat aan de hand van deze foto niet te zeggen.

Gr.Martin

martinharskamp

Nou ben ik geen Vossenexpert maar dit lijkt mij wel een oude Vos. Ik dacht altijd dat Vossen hoe ouder hoe grijzer worden.  

logico

Aan de vacht te zien zou je zeggen dat het een oudere vos is inderdaad maar dit kan ook erg verradelijk zijn. Voor een precieze bepaling zou je het gebit moeten bekijken. Maar ja. Dit valt natuurlijk niet mee bij een wild dier :)

Bij reeen wordt ook heel vaak de leeftijd totaal fout ingeschat wanneer er alleen af wordt gegaan op het gewei of vacht. Gebit is geeft gewoon de beste resultaten.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Tukkerbird

Bedankt Patrick en Martin :duim:

Dan moet ik hem de volgende keer maar bij de kop pakken :grin:  om het gebit te bekijken.Waar moet je dan op letten,zonder tanden is die oud :)

Gr.Martin

grutto

Het valt inderdaad niet mee omdat te zeggen en je treft vaak kleursoorten in een gebied /regio aan.
De foto geeft mij de indruk dat de foto vorig jaar ook ± in deze tijd is gemaakt. Als dat zo is kan het een jonge (2007) of een oude (<2007) zijn.

Moet ik gokken dan zou ik zeggen een jonge roodvos van het jaar van de foto die klaar is om de winter in te gaan.

Om zn leeftijd precies bepalen dan heb je een tandwortel nodig maar ja zn tanden heeft hij nog nodig. (slijpplaatje maken)

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

martinharskamp

Nou ja, zoals ik al zei, ik ben geen vossenexpert! Maar een vos van een jaar oud kan dus zo grijs zijn of lijken? Ik dacht dat vossen en ook bijvoorbeeld herdershonden pas grijzer werden als ze oud waren.  

logico

#6
Sorry maar ik ben het niet met grutto eens dat het een jonge vos is. Tenminste, mijn ervaring is anders :)

Alle jonge vossen die ik heb gezien of gevangen heb in de loop der jaren in de periode juli/oktober zaten lang niet zo dik in het vacht als deze vos en hadden vooral niet de grijze kleur. De jonge vossen hebben juist Geen grijze kleur maar het begin van een hele mooi felle herfst/winter vacht. Maar goed. Dat is dan mijn ervaring, zoals ik al zei :)

Maar goed.. Het gebit heh :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

tekenaar

Hij lijkt me zowieso volwassen (afgaande op algehele lichaamsbouw) maar verder durf ik er niets van te zeggen. Er is n.l. erg veel individuele kleurvariatie bij vossen. Ik heb een paar oude vossen gezien in gevangenschap (meer dan 10 jaar oud, van jongs af aan gehouden dus leeftijd bekend), en die waren niet grijs. Bij honden is een "grijze snuit" deels genetisch bepaald, sommigen worden grijzer wanneer ze ouder worden, anderen niet. Ik ga dus mee met de stelling dat grijsheid alleen onvoldoende is voor een uitspraak over de leeftijd.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grutto

Ik ben wel benieuwd op welke datum deze foto gemaakt is in 2007 !

Juist deze week nog 2 jonge vossen gezien. (medio September) die toch al heel mooi in het haar zaten. Van de puppy outfit was niets meer te herkennen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Tukkerbird

CiteerIk ben wel benieuwd op welke datum deze foto gemaakt is in 2007 !

Juist deze week nog 2 jonge vossen gezien. (medio September) die toch al heel mooi in het haar zaten. Van de puppy outfit was niets meer te herkennen.

Groet,

Grutto
De foto is gemaakt op 22/09/07

grutto

#10
Citeer
CiteerIk ben wel benieuwd op welke datum deze foto gemaakt is in 2007 !

Juist deze week nog 2 jonge vossen gezien. (medio September) die toch al heel mooi in het haar zaten. Van de puppy outfit was niets meer te herkennen.

Groet,

Grutto
De foto is gemaakt op 22/09/07

Ja die indruk had ik al bedankt voor het antwoord.

Nu heb je natuurlijk ook wel een behoorlijk periode tussen het 1e nest en het laatste nest maar wat ik schreef die vossen die ik deze week zag zaten ook al erg mooi in het haar.
Maar er echt achter komen doen we natuurlijk nooit.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Tukkerbird

Citeer
Citeer
CiteerIk ben wel benieuwd op welke datum deze foto gemaakt is in 2007 !

Juist deze week nog 2 jonge vossen gezien. (medio September) die toch al heel mooi in het haar zaten. Van de puppy outfit was niets meer te herkennen.

Groet,

Grutto
De foto is gemaakt op 22/09/07

Ja die indruk had ik al bedankt voor het antwoord.

Nu heb je natuurlijk ook wel een behoorlijk periode tussen het 1e nest en het laatste nest maar wat ik schreef die vossen die ik deze week zag zaten ook al erg mooi in het haar.
Maar er echt achter komen doen we natuurlijk nooit.

Groet,

Grutto
Bedankt Tjeerd,

Het blijft dus moeilijk te bepalen wat de leeftijd is,het zijn net mensen :P

Gr. Martin

grutto

Ja het is een grove inschatting wat ik al eerder schreef.

Als je zo naar de vos zn staart kijkt, ziet deze er mooi groot van volume uit.
Dan zou je aan oud denken echter ik verwacht dat er nog geen massa in de staart zit als ik zo goed naar de foto kijk.
Met andere woorden een regenbui en de staart is een stuk dunner dit in tegenstelling tot de staart van bijvoorbeeld een oude rekel.

Maar we zullen het nooit echt weten :)


Groet,

Grutto





Groet
Tjeerd