Verschrikkelijke naam

Gestart door rombout, september 05, 2008, 00:12:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

rombout

Hopelijk is dit de goede plek om dit aan te kaarten.

Daarnet zag ik de nieuwe naam voor onze vertrouwde eekhoorn, die moet vanaf nu de Euraziatische rode eekhoorn heten. Wat een rotnaam!!! Ongetwijfeld correct, want er is ook een Amerikaanse rode eekhoorn (waar gebruikers van fotodatabanken vaak mee de mist in gaan) en in de UK en Noord-Italiƫ de grijze eekhoorn (zolang die rotbeesten de Alpen maar niet overtrekken, vanwege die achterlijke dierenbeschermers in Italiƫ die afschot verhinderden).
Maar zo'n naam gaat toch nooit aanslaan in ons land? Als er dan zo nodig een nieuwe naam moet komen, waarom dan niet zoiets simpels als Gewone eekhoorn?

Rombout de Wijs
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

wimtegels

Omdat sommige mensen hem niet gewoon genoeg vinden misschien?

Een ijsvogel houdt ook niet van ijs. Zo hebben veel dieren vreemde namen. Daar moeten we maar aan wennen denk ik.

In het spraakgebruik zal het voorlopig wel eehoorn blijven.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

wat dacht je van "noordelijke kamsalamander"?

In sommige publicaties zal je heel specifiek moeten aangeven over welke soort je het hebt, maar daarvoor bestaan al wetenschappelijke namen. Dus: als je de naam "eekhoorn" gebruikt zonder toevoegingen, zal je even de wetenschappelijke naam moeten toevoegen.

Weet iemand overigens hoe Sciurus lis te onderscheiden is van de Euraziatische rode eekhoorn?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Citeerwat dacht je van "noordelijke kamsalamander"?

In sommige publicaties zal je heel specifiek moeten aangeven over welke soort je het hebt, maar daarvoor bestaan al wetenschappelijke namen. Dus: als je de naam "eekhoorn" gebruikt zonder toevoegingen, zal je even de wetenschappelijke naam moeten toevoegen.

Weet iemand overigens hoe Sciurus lis te onderscheiden is van de Euraziatische rode eekhoorn?
Als het voor inventarisatie doelen of andere wetenschappelijke doelen is ja. Tegen je kind kun je gewoon zeggen: Kijk een eekhoorn!

Daar zeg je toch ook tegen: Kijk een schaap! en niet: Kijk een Texelaar!.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Komt die naam niet voort uit de omzetting en overname van de soortenlijst van Observado?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Heb geen flauw idee waar de naam vandaan komt.

Indien we nog meer exoten krijgen zullen we misschien nog meer nederlandse namen aan moeten passen om verwarring te voorkomen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rombout

Nederlandse namen aanpassen is 1 ding, maar probeer dan tenminste om werkbare namen te verzinnen. Gewone of rode eekhoorn is duidelijk zat ter onderscheid van de grijze eekhoorn of de andere Europese exoten. De hier gegeven naam is onwerkbaar.

Rombout
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Marcel van kammen

CiteerEen ijsvogel houdt ook niet van ijs. Zo hebben veel dieren vreemde namen. Daar moeten we maar aan wennen denk ik.*

Haha...onlangs gehoord op het Vogelfestival,uitgesproken door de speakers die op het terrein hangen: A story about the Icebird :-S
Lekker duidelijk voor de buitenlandse bezoekers :-D

wimtegels

Ach ja, die vogel vist ook niet op koningen geloof ik :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BartNoort

Moet zeggen dat ik het ook een beetje dwaas vind, maar wat te doen met exoten, ik begrijp dat er verschil gemaakt moet worden. Misschien iets in de trend van "eekhoorn(euraziatisch)"  
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Gert Veurink

CiteerMoet zeggen dat ik het ook een beetje dwaas vind, maar wat te doen met exoten, ik begrijp dat er verschil gemaakt moet worden. Misschien iets in de trend van "eekhoorn(euraziatisch)"
of gewoon eekhoorn en dan die exoten allemaal een exotische naam geven...
groet!
Gert Veurink



Draak

Ach, zo heete de " (kleine) rode panda" eerst ook gewoon panda totdat de zwart witte panda ontdekt werd en die opeens "panda" genoemd werd. Hieraan is iedereen nu ook aan gewend en ach in ons eigen taalgebruik zal iedereen weten dat een rode eekhoorn gewoon "onze eigen" inheemse eekhoorn is.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

rombout

Ik wil dit topic toch nog even oprakelen. Ik wil namelijk niet dat mijn waarnemingen van eekhoorns worden verhaspeld tot die werkelijk onverteerbare naam. Anders voer ik ze gewoon niet meer in, beter voor mijn gemoedsrust.
Ik dacht dat waarneming.nl de naamgeving van het Nederlands Soortenregister volgde, maar daar staat die nog gewoon als eekhoorn genoemd. Waar komt deze mallotige naam dan vandaan? Moet ik daarvoor bij de VZZ gaan klagen dan? En wat is dan de volgende: Euraziatische rode vos? Euraziatische rode ree?

Rombout
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Jeroen Nagtegaal

miscien je vraag eens stellen bij het kopje Soorten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Citeer......... Waar komt deze mallotige naam dan vandaan?............

Rombout
Waar hij vandaan komt is mij ook niet helmaal duidelijk. Maar ff surfen leverde voor Sciurus vulgaris drie Nederlandse (en/of Belgische) namen op:

1. Eekhoorn
2. Rode eekhoorm
3. Euraziatische rode eekhoorn

Wie weet wordt het rijtje steeds langer :gap:  :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels