De Bruine Beer

Gestart door Maarten, januari 11, 2006, 10:47:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Ben niet zeker hiervan dus graag uw expertise!!!

laatvlieger

#1
Vast wel.... maar uitgestorven, en de dichtstbijzijnde zitten hier ook nog een behoorlijk eindje vandaan. Dus vind ik het niet echt zinvol om nog van inheems te spreken. Ook omdat ons landschap ook enorm is veranderd.

Om het wat meer in het ridicule te trekken: Het nijlpaard zou dan ook inheems zijn
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

grunsven

Lijkt me wel wat voor Freek, Nijlpaard in de OVP.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

CiteerLijkt me wel wat voor Freek, Nijlpaard in de OVP.
Ik heb wel een naam gemaakt geloof ik.

Het is een interessant gedachten experiment. Stel je voor een nijlpaard in de OVP. Ten eerst denk ik dat ze niet tegen de kou kunnen.  Volgens mij zijn ze niet inheems. In Artis zitten ze ook in een verwarmd bad. Misschien dat er dierentuinen zijn die er wel eens wat over hebben zodat we hen de gang naar de slager kunnen besparen. Om dan van de kou om te komen. En dan komen ze vast op het jeugdjoornaal.

Volgens mij eten ze planten, dus ik denk dat er wel voldoende voedsel voor hen is.

Leuk item, maar geen goed idee. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Met die kou zal het wel mee vallen vroeger kwamen ze hier voor en toen was het maar enkele graden warmer.

Veel soorten die nu tot Afrika beperkt zijn kwamen vroeger in Europa voor maar zijn hier uitgeroeid.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Guus Peterse

CiteerTen eerst denk ik dat ze niet tegen de kou kunnen.
Met die dikke spekhuid van ze?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Freek Verkerk

Ze zijn wel superdik, maar waarom zouden ze wl in europa zijn uitgestorven en niet in Afrika. Zijn wij slimmer of zo? Of hongeriger?
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Stippen

Na de tse-tse vlieg ed. een van de voor de mens dodelijkste beesten.
Het lijkt me dus een prima idee ze hier in te voeren.
Hebben we eindelijk weer eens wat ruimte.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

grunsven

In grote delen van Afrika zijn ze ook bijna of helemaal uitgeroeid. Zit een hoop vlees aan.
Afrika is veel minder dicht bevolkt en veel gebieden hebben tsetsevlieg en zijn/waren niet bewoonbaar voor mensen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Maarten

Heren, heren

Wat heeft dit met de bruine beer te maken?

laatvlieger

ik denk niet zo heel veel meer, maar dat geeft eigenlijk wel aan dat het ook vrij zinloos is om nog van inheems te spreken bij de bruine beer.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Windekind

OK dan het antwoord:


bruine beer is uitgestorven in Nederland ong. 800/900 jaar geleden.

Oordeel zelf of je dit inheems wil noemen, want daar begin ik niet meer aan.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

Dat vind ik inheems!
Dat betekend niet dat het dier nu hierdoor terug moet naar de NL natuurparken.
Wel een interessant gedachtenexperiment; Hoe zou dat beest het doen met zn winterslaap. Er zijn hier weinig grotten.


B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Windekind

Die waren er 1000 jaar geleden ook niet .
't is geen holenbeer.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

CiteerHoe zou dat beest het doen met zn winterslaap. Er zijn hier weinig grotten.


Het egelonderkomen elders op de site zou in vergrote vorm uitgevoerd kunnen worden.

Marijke

tekenaar

Een winterslaap is voor beren geen 'must'. In het Nederlandse klimaat houden veel dierentuinberen helemaal geen winterslaap (terwijl ze vaak een betere laag wintervet aanleggen als hun wilde soortgenoren!). Sommige exemplaren houden steeds een paar daagjes 'rust'om dan weer een dagje actief te zijn. Bij mij is het nu -15 en ik heb al wekenlang geen beresporen meer in de sneeuw gezien dus ik denk dat de beren wel onder zijl zullen zijn. Dus ontbreken van grotten voor winterslaap hoeft geen probleem te zijn. Overigens is een beer ook goed in staat om een eigen hol te maken onder een hele dikke omgevallen boom o.i.d. maar die zijn er ook niet zoveel meer in NL...

Beer is m.i. beslist inheems in NL, maar beren in de stad zijn niet zo welkom. Voor een beer is heel NL een stad, (wat beren niet verkeerd vinden), maar als ik bedenk hoe groot de problemen al zijn om beren in dunner bevolkte gebieden te accepteren denk ik dat ze in NL alleen in de vorm van een kunststof velletje nog welkom zijn (onlangs gezien bij kwantum).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Ik dacht dat alle beren een winterslaap hielden/houden, maar misschien heb ik het mis. Op de Wikipedia lees ik dat de bruine beer een winterslaap houd. Bijvoorbeeld in een uitgegraven hol. Dan kan hij eigenlijk alleen in de hogere gedeelten van Nederland zijn voorgekomen; daar waar het mogelijk is een hol te graven.
Dus mogelijk inheems in bepaalde gedeelten van Nederland.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Mischien zegt dat meer over wikipedia dan over beren...  <_<  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Peter Lubbers

#18
Beste Maarten,

Dat de Bruine Beer Ursus arctos in Nederland inheems is, is een feit.
En wie het idee heeft dat beren in grotten leven.. dat waren Holenberen!! die zijn
al een poosje langer uitgestorven.
Ursus speleaus (onder) was praktisch een herbivoor!! ondanks dat was hij meestal stuk groter als Ursus arctos. De Holenbeer z'n gewicht: 400-700 kg, sommigen wogen wel 1 ton! Dar zijn waarden die we hedendaags alleen maar vinden bij de Kodiakbeer Ursus arctos middendorfii en de Kamtsjatka beer Ursus arctos beringianus die hub grootte en gewicht echter te danken hebben aan zeer eiwitrijk dieet
(zalm). Maar Bruintje hoort er dus zeker wel bij!!

Vriendelijke groet,
Peter

Freek Verkerk

In duitsland is ongeveer 50 procent van de bevolking voor de komst van wilde dieren als de wolf, de eland, de bruine beer en de Lammergier.

Lees dit artikel maar.

Een "Bartgeier" is een Lammergier

Interessant om te lezen dat de beer ook weer uit zichzelf terug komt in Duitsland!

B)

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarten

hallo Freek,

Wat betreft mijn topic over de Bruine Beer, Verwacht je dat die beren en wolven realiteit worden in duisland?

Lijkt me zeer interessant.!!

Groeten van Maarten

Freek Verkerk

Is al realiteit. Er zijn op dit moment ongeveer 20 wolven in duitsland. Op deze site kun je lezen wat hierover in de duitse media geschreven wordt.

En over de beer;
Ik dacht aanvankelijk ook dat de beer uitsluitend nog voorkwam in de Franse pyrineeen en dan verder in Joegoslavie, Roemenie etc, verder naar het Oosten, maar ik las dus
hier
dat een enkeling al via Oostenrijk het beierse woud binnengelopen is. Dus interessant inderdaad.

We hebben het dan over de Europese bruine beer
:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

pmaas

#22
Uit jachtrechten van de Utrechtse bisschoppen weten we dat bruine beren (Ursus arctos arctos) in Nederland in ieder geval tot in de 11de eeuw in het wild voorkwamen. In Vlaanderen verdween de bruine beer in de 13de eeuw. De bruine beer was dus zeker inheems!

marcel123

#23
CiteerUit jachtrechten van de Utrechtse bisschoppen....
etc gaat m.i. nog steeds over de bruine beer dus zo raar vind ik het niet dat het in dit topic gepost wordt. Bronvermelding vind ik zelf wel een wezenlijke toevoeging ook als is door Elmar een schatting gegeven dat de bruine beer tot 800 jaar terug nog voorkwam. En wat Peter op zijn website zet is zijn zaak, ik vond het destijds interessant genoeg om een stuk te citeren.

========================
Er is besloten drie? posts  te verwijderen uit dit topic.

Windekind

Jullie hebben gelijk, ik was een beetje in een slechte bui,

sorry.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

...en Peter, ik heb nog eens gekeken: je hebt best een hele mooie site,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

pmaas

Geeft niks Elmar, iedereen heeft wel eens zo'n bui! Mijn site veranderd bijna wekelijks. Het is zeker niet perfect! Goede informatie vinden is lang niet altijd gemakkelijk. Maar Waarneming.nl is een handige site hiervoorl.

Over de beer, denken jullie dat het hier wel zou kunnen overleven als de mensen het in zijn of haar omgeving willen hebben. Is er in Nederland nog plaats voor een roofdier van dat formaat.

En wat als er ook andere roofdieren, zoals de wolf en de lynx terugkomen?

jason413250

Hmm de bruine beer inheems? inderdaad 900 jaar geleden wel, er zijn documenten waarin er vanuit het Kerkdom utrecht een jachtvergunning word verleent op het jagen op de bruine beer...dus toen inheems, maar na deze tijd verder geen meldingen. (ik heb deze info uit http://www.mulder-natuurlijk.nl/pdfs/LYNX_NM_definitief.pdf)
Persoonlijk zou ik zeggen dat de beer niet meer inheems is; de bruine beer komt hier al zoo lang niet meer voor.
De bruine beer zou ook niet geherintroduceerd kunnen worden door een tal van redenen zoals voedselaanbod, de grootte van eventueel jacht en leefgebied etc..

Scio

CiteerHmm de bruine beer inheems? inderdaad 900 jaar geleden wel, er zijn documenten waarin er vanuit het Kerkdom utrecht een jachtvergunning word verleent op het jagen op de bruine beer...dus toen inheems, maar na deze tijd verder geen meldingen. (ik heb deze info uit http://www.mulder-natuurlijk.nl/pdfs/LYNX_NM_definitief.pdf)
Persoonlijk zou ik zeggen dat de beer niet meer inheems is; de bruine beer komt hier al zoo lang niet meer voor.
De bruine beer zou ook niet geherintroduceerd kunnen worden door een tal van redenen zoals voedselaanbod, de grootte van eventueel jacht en leefgebied etc..
Heej...haal jij de info van mijn stageopdrachtgever?  :P  goede zaak, de man weet knetterveel  :D  In ieder geval, de bruine beer is inheems, ik dacht dat hij niet inheems was en schreef dat op tijdens een tentamen. nou, ik heb het geweten. Ik werd verbtered door mijn docent! De beer is inheems geweest, maar werd verdreven door de mens en komt nu alleen nog voor in de Pyreneëen. Over de wolf in Duitsland...goede kans dat hij in Nederland ook terugkomt uit zichzelf. Dieren passen zich aan aan omstandigheden. Door natuurbescherming is de populatie wolven zo gegroeid dat ze zich via de Italiaans alpen hebben gevestigd in Zwitserland & Oostenrijk. Zelfs de Franse Jura is inmiddels bevolkt!!!!

Btw....tentamen had ik wel gehaald  :P  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

wimtegels

Inheems of niet is altijd een boeiende discussie die een groot aantal invalshoeken heeft.
Persoonlijk ga ik er altijd van uit dat dieren die hier circa de laatste 10.000 jaar van nature voorkomen in ieder geval inheems zijn. Na de laatste ijstijd is er namelijk eigenlijk een nieuw ecologisch tijdperk in Midden Europa gestart.
De beer is dan zeker inheems.

Veel discussie kan gevoerd worden over het begrip "van nature voorkomen"
Een groot aantal dieren zijn hier na de ijstijd terecht gekomen door toedoen van de mens. Niet inheems dan? Zou je toch eigenlijk de vraag moeten stellen: Zouden ze er op eigen kracht ook gekomen zijn? Als een mens ergens een dier uitzet kan die soort daar dan nooit meer van nature voorkomen?

En hoe definieren wij de soorten die als cultuurvolger gekomen zijn, wel op eigen kracht maar in het door de mens gevormde landschap. Een mogelijk voorbeeld: De Korenwolf..........

Ik vraag me overigens af of ik zelf inheems ben, ik ben hier namelijk door menselijk toedoen.

Groetjes
Wim.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels