Overstekende lilliputters

Gestart door vuurvlinder, juni 07, 2008, 22:54:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Herkennen jullie dit? Ineens zijn ze er weer, het jonge overstekende grut. Geen tientallen maar soms honderdtallen huppen over schelpenpaden en trottoirs. Vanaf deze periode ben ik vooral bezig met het kijken naar de grond en waar ik mijn maat 40 neer zet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Ik lag net op mijn knieen om dit minispul op de foto te zetten..
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

komen er 2 vriendelijk groetende en niets ziende wandelaars voorbij en dan zie je dit...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

..bij mij huppelden ze met bosjes beneden door het gras..  ..heb geen vogel meer gezien..  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

#5
Gelukkig, ik ben dus niet de enige! :D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

Geen jong grut maar wel klein.
Glanzende houtmieren die m'n tuinpad oversteken, een soort eeuwigdurende kolonne.
Ook oppassen dus!

groet,
Marijke

michel.wissink

Grappig, die kikkertjes. Je hebt er bijna een macrolens voor nodig!
Bij mij in de 'vijver' (tobbe) zijn ze nog lang niet zo ver; de eerste achterpootjes laten zich nu pas zien. Misschien een indicatie dat het in de natuur toch beter gaat dan in een geïsoleerd micro-ecosysteempje...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Geert-Jan Kroon

Die kikkertjes zijn inderdaad erg grappig! Bij mijn werk op de golfbaan kruipen ze nu masaal uit de vijvers. Helaas mijden ze daarbij niet de bijna dagelijks gemaaide greens :(  
Groet,

Geert-Jan Kroon

wimtegels

CiteerGrappig, die kikkertjes. Je hebt er bijna een macrolens voor nodig!
Bij mij in de 'vijver' (tobbe) zijn ze nog lang niet zo ver; de eerste achterpootjes laten zich nu pas zien. Misschien een indicatie dat het in de natuur toch beter gaat dan in een geïsoleerd micro-ecosysteempje...
Zijn dat ook bruinme kikkertjes, of groene?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

michel.wissink

#10
Het zijn bruine kikkers.
En, hoe opmerkelijk, het zijn momenteel nog steeds kikkervisjes!
Ik begrijp er niets van; ze overleven wel maar ontwikkelen niet. Nog steeds hebben de meeste zelfs geen achterpootjes.
Misschien moet ik ze maar vangen en loslaten in een groter biotoop, is dat een idee?

O ja, ik had trouwens ook nog een miniatuurkikkertje op de foto gezet deze zomer:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

En als je ze dan goed bekijkt, blijken het toch al volledig ontwikkelde beestjes te zijn, geweldig!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

marijkehuysse

CiteerEn, hoe opmerkelijk, het zijn momenteel nog steeds kikkervisjes!
Ik begrijp er niets van; ze overleven wel maar ontwikkelen niet. Nog steeds hebben de meeste zelfs geen achterpootjes.
Misschien moet ik ze maar vangen en loslaten in een groter biotoop, is dat een idee?

Vroeger hadden we ze wel eens in een weckfles of grote bak en dan ging het ook niet goed.
Uiteindelijk zetten we ze dan maar weer terug. (meestal omdat mijn moeder het zat werd, zo'n pot in de vensterbank)
Heeft misschien met voeding te maken?

groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

Geen voeding = dood,
Ik zou zeggen laat ze maar zitten, mischien gaan ze volgend jaar wel,
Groene weet ik, die slaat gerust een jaartje over,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marijkehuysse

CiteerGeen voeding = dood,
Ja Jeroen, als je niet eet ga je dood.
Maar er is ook nog de mogelijkheid van verkeerde voeding.

Marijke

Tim Asbreuk

Het is wel van meer amfibiën bekent dat ze soms wat langer in hun larve stadium blijven hangen. Er is zelf een soort die dit altijd doet (ergens in N Amerika ofzo). Deze plant zich dus ook als larve voort. Alleen in een labaratorium is het gelukt om deze naar het volwassen stadium te krijgen (was eens op discovery of animal planet of zo iets) .
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

michel.wissink

Maar ik denk dat Marijke ook wel een punt heeft: verkeerde of weinig voedsel.
Het is immers slechts een kunststof tobbe van ca. 30 liter waar ze in zitten. Aan flora zit er o.a. een waterlelietje en flap in. Verder wordt de tobbe alleen 'gevoed' met hemelwater. De tobbe staat overigens wel schaduwrijk, dus oververhitting of zuurstofgebrek zal niet zo snel plaatsvinden.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankneijts

#19
Het verschijnsel dat amfibieën in het larvestadium blijven 'steken' heet neotenie. Als dieren zich in dat stadium kunnen voortplanten is dat volledige neotenie zoals bij de Olm en de Axolotl (de salamander die Tim bedoelt). Overigens is het bij Olm niet gelukt ze tot metamorfose te bewegen i.t.t. Axolotl inderdaad wel.
Als larven gedurende 1 of 2 winters overwinteren (en dus de metamorfose tijdelijk uitstellen) heet dat partiële neotenie. Dit komt bij tal van amfibieën voor waaronder 'groene' Kikkers zoals Jeroen al zegt. Deze worden dan in hun 2e jaar in het water wel erg groot!
Overigens hoef je niet zo ver om neotene salamanders te vinden: ook in NL zijn er populaties van met name Kleine en Vinpootsalamanders waar volledige neotenie voorkomt. Soms vind je in 1 poel zowel normale als geheel neotene exemplaren! Bij Alpenwatersalamander zijn er zelfs geheel neotene populaties o.a. in berggebieden op de Balkan.
Volwassen neotene dieren hebben opmerkelijk grote uitwendige kieuwen, zijn veel gladder (glibberiger) als gewone exemplaren van dezelfde soort en hebben een beter ontwikkelde staart waardoor ze meer op vissen lijken in hun bewegingen. Hun kleuren wijken weinig af van normale volwassen dieren.
De oorzaken zijn niet geheel bekend hoewel je neotene watersalamanders vooral vaak aantreft in water met steile oevers (betonnen bakken bijv.). Maar dat gaat lang niet altijd op! Opvallend is dat volwassen neotene watersalamanders in gevangenschap dikwijls snel metamorfoseren. Ook schijnt toediening van schildklierextract invloed te hebben op de metamorfose van bijv. die Axolotl.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

michel.wissink

Interessant verhaal, Frank. Ik was niet bekend met dit verschijnsel. Hoewel ik me nu wel bedenk dat ik vorig jaar in het openluchtmuseum in Arnhem een paar enorme kikkervisjes (kop zo groot als een vingertop) heb gezien, waarschijnlijk dus ook het resultaat van dit fenomeen?
En gaan de kikkervisjes in mijn tobbe komende winter dan wel in een soort van winterslaap in de modder, of blijven ze actief zo lang het kan?

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

wimtegels

Toen ik jaren terug mijn tuinvijvers nog had met o.a. groene kikkers, bruine kikkers, padden, kleine watersalamander, vinpoten en alpenwater salamanders viel mij op dat met name de bruine kikkertjes voor een groot gedeelte binnen een paar dagen aan land gingen. Ik weet niet of hier ook het verhaal van de kikkerregens vandaan komt.

Vooral merels wisten dit verschijnsel te waarderen. Maar doordat er zoveel waren vond er en soort predatorenverzadiging plaats.

De kikkertjes hebben toch maar een heel kleine kans om volwassen te worden. Maar ze spelen daarmee wel een belangrijke rol in het voedselweb.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

CiteerInteressant verhaal, Frank. Ik was niet bekend met dit verschijnsel. Hoewel ik me nu wel bedenk dat ik vorig jaar in het openluchtmuseum in Arnhem een paar enorme kikkervisjes (kop zo groot als een vingertop) heb gezien, waarschijnlijk dus ook het resultaat van dit fenomeen?
En gaan de kikkervisjes in mijn tobbe komende winter dan wel in een soort van winterslaap in de modder, of blijven ze actief zo lang het kan?
Grote 'kikker'larven kunnen ook normale exemplaren van de Knoflookpad zijn: de larven daarvan kunnen wl 15 cm. lang worden! Ze worden regelmatig met overwinterde larven van 'groene' kikkers verward. Het onderscheid van larven van de diverse kikkers en padden is lastig en vereist ervaring en zeer nauwkeurig onderzoek waarvoor in sommige gevallen een goede loupe nodig is.
Ik neem aan dat jouw kikkervisjes uiteindelijk wel in de modder zullen duiken al is dat niet zeker met die warme winters van de afgelopen jaren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'