Lieveheersbeestjes excursie

Gestart door Stippen, augustus 26, 2008, 14:06:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Op zondag 24 augustus hadden wij van stichting stippen.nl onze belgische collega's uitgenodigd om ons de fijne kneepjes van het kloppen en slepen van de kleine soorten bij te brengen.

Hoewel het weer de week ervoor niet optimaal leek, konden we zaterdag avond dan toch op ons forum zetten: 'It giet oan!'

Op verzoek van Johan Bogaert had Gerrian Tacoma met behulp van Koos Middelkamp een aantal gebiedjes uitgezocht met bosbes, heide en een vennetje.
Dit alles in de directe omgeving van Apeldoorn.

Van Nederlandse kant waren er behalve ondergetekende en de genoemden plus Albert Lutjeboer nog een aantal nieuwkomers op het LHB front. (Yori,Eva,Eveline + moeder en Marielle) Voor hen verleende het eerste bezochte gebiedje al zoveel indrukken dat ze moe maar tevreden het verder voor gezien hielden.

Uit Belgie waren naast Johan nog oa. Tim Adriaens, Kurt Jonckheere-Bauters, Jeroen Mentens (de LHB fotograaf) en Els Lommelen (mierkenner) meegekomen.


Het resultaat was ruim boven verwachting, maar liefst 18 soorten!
Hier het lijstje van Gerrian:

CiteerRhizobius chrysomeloides
Stethorus punctillum; puntje
Scymnus suturalis; dennendwergkapoentje
Hyperaspis campestris; bosbesglanskapoentje
Chilocorus bipustulatus; heide lhb
Chilocorus renipustulatus; wilgen lhb
Exochomus quadripustulatus; viervlek lhb
Aphidecta obliterata; bruin lhb
Anisosticta novemdecimpunctata; 19-punt lhb
Coccinella quinquepunctata; 5-stippelig lhb
Coccinella septempunctata; 7-stippelig lhb
Harmonia axyridis; veelkleurig Aziatisch lhb
Harmonia quadripunctata; harlekijn lhb
Propylea quatuordecimpunctata; 14-stippelig lhb
Anatis ocellata; oogvlek lhb
Tytthaspis sedecimpunctata; 16-punt lhb
Halyzia sedecimguttata; meeldauw lhb
Psyllobora vigintiduopunctata; citroen lhb

De deelnemers weten nu hoe ze moeten kloppen, slepen en op welke plekjes je de beste resultaten kunt verwachten.
En we hebben een paar soorten gezien die we tevoren alleen van de plaatjes kenden!

Dank aan de zuiderburen en aan Gerrian en Koos voor een zeer leerzame en genoeglijke dag!


[size=8]Foto: dennendwergkapoentje[/size]
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

#1
Op dit filmpje laat Johan zien hoe je lieveheersbeestjes uit een spar klopt.



Filmpje
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Leuk verslag en leuk te lezen dat er een goede uitwisseling is. Zelf zie ik altijd maar een paar soorten, maar ik ken niet alle goede habitats en zoek er ook niet consequent.
groet,

Mark van Veen

Stippen

CiteerLeuk verslag en leuk te lezen dat er een goede uitwisseling is. Zelf zie ik altijd maar een paar soorten, maar ik ken niet alle goede habitats en zoek er ook niet consequent.
Tja.. dan moest je volgend jaar maar mee?!  :D  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

#4
Citeer
CiteerLeuk verslag en leuk te lezen dat er een goede uitwisseling is. Zelf zie ik altijd maar een paar soorten, maar ik ken niet alle goede habitats en zoek er ook niet consequent.
Tja.. dan moest je volgend jaar maar mee?!  :D
Pas op, dan leer ik mijn lieveheersbeestjessoorten nog eens  :grin:

Laat maar weten!
groet,

Mark van Veen