Vraagje over foto vallen

Gestart door Tim Asbreuk, augustus 15, 2008, 18:20:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Ik woon op een boerderij in Twente met hier en daar houtwallen, hagen, ruigere slootkanten e.d. Ik vraag mij altijd af wat voor marterachtigen hier (nog) voorkomen. Uit mijn jongere jaren kan ik me nog een wezel en een bunzing herinneren. Ik verwacht eigenlijk ook wel steenmarter, hermelijn en mogelijk das. Nu las ik een half jaar terug een verhaal op de site van de VZZ over onderzoek naar boommarters dmv fotovallen. Dit zou ik ook graag hier wel eens willen uitvoeren evt. met medewerking van het VZZ.

Mijn vragen:

1. wat kost een foto val?
2. Kun je ze misschien ook huren/lenen bij het VZZ?
3. Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met zelf fabricage van zo'n apparaat met een bewakingscamera en een warmte sensor heb je misschien wel mogelijkheden.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BartNoort

#1
De firma Moultrie maakt dergelijke camera's.
Website
Zowel de VZZ als de Veldwerkgroep van de VZZ hebben enkele camera's maar ik denk niet dat ze uitgeleend worden, ze zijn nog niet lang in bezit en er zijn er niet zo veel.
Recent heb ik kort enkele dagen mogen werken met de camera's, mijn eerste indruk was dat de IR modellen toch het meest qua determinatie bieden, omdat ze in staat zijn ook s avonds filmpjes te maken. De flits modellen kunnen dit niet, maar de fotokwaliteit is wel hoger (niet groen / zwart) Ook is een flitscamera wat lastiger goed te verbergen.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Vegagit

Hoi,

Geen ervaring mee. Maar als het alleen is om te observeren/filmen wat er leeft en het bij je eigen huis is kun je misschien iets met een webcam fabriceren? Beetje lang kabeltje....o ja zit je natuurlijk wel weer met verlichting..nou ja 't is maar een ideetje :rolleyes:

succes!


Draak

Is het niet een idee dan om contact met de boommarterwerkgroep van de VZZ op te nemen? Ikzelf denk dat in twente naast de bunzing de boom en steenmarter voorkomen.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Tim Asbreuk

Citeermijn eerste indruk was dat de IR modellen toch het meest qua determinatie bieden, omdat ze in staat zijn ook s avonds filmpjes te maken

Het hoeft geen mooie foto/film te worden. Zolang ik er maar een determinatie van kan maken.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Aaldrik pot

Chris Achterberg van de VZZ heeft dit jaar samen met twee stagiaires ervaring opgedaan met cameravallen en lokstoffen. Hij heeft ongeveer dezelfde apparatuur gebruikt als Jaap Mulder, die de wilde kat in Limburg heeft vastgesteld.

Zonder lokstof is de kans dat je een beest voor de camera krijgt waarschijnlijk niet heel groot... De camera's die zijn gebruikt worden in Amerika gebruikt bij wissels van hertachtigen e.d. Marters hebben waarschijnlijk ook wel vaste looproutes, maar die zijn veel minder gemakkelijk te vinden.  

Ook Ruud van den Akker van de WBN heeft veel ervaring met (nachtelijke) cameraobservaties. Wat ik begrepen heb is dat formaat marter (steen- of boommarter) wel zo'n beetje het minimum is qua grootte waarbij de sensoren nog reageren.

Op www.huntbuzz.com zijn de door de VZZ gebruikte modellen te koop, maar ik zou eerst eens contact opnemen met Chris.

@Draak: boommarter in Twente? Zou voor zover ik weet buiten de bekende verspreidingsgebieden zijn...

Groet Aaldrik Pot
Aaldrik Pot

Tim Asbreuk

#6
Ik ben ook van plan om lokstoffen te gebruiken ik dacht aan bloed/visolie ofzo. Maar ik vind de camera's voor een onderzoekje aan de prijzige kant. Misschien dat ik eens iets anders moet proberen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Draak

Ha Aaldrik, ik snap dat je je dit afvraagd en terecht, hier niet gemeld.
Ook weet ik het niet zeker, want Twente is meer steenmartergebied, maar toch heeft iemand me vorig jaar dit gemeld. Helaas geen foto's, dus niet te checken.
Misschien een Duitse immigrant, of een gedumpt of ontsnapt semi "huisdier"?

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

michel.wissink

CiteerIk ben ook van plan om lokstoffen te gebruiken ik dacht aan bloed/visolie ofzo. Maar ik vind de camera's voor een onderzoekje aan de prijzige kant. Misschien dat ik eens iets anders moet proberen.
Let er bij lokstoffen wel op dat je geen andere ongewenste gasten zoals ratten aantrekt.
Wat de camera betreft: is een nachtkijker in combinatie met een webcam een idee? Of als je technisch bent aangelegd, kun je misschien een bewegingsmelder aan een camera koppelen.
Zelf zit ik in een soortgelijke situatie: ik weet dat er een steenmarter in de straat zit (sporen), maar zou hem graag eens betrappen en vastleggen.

Ik hoor graag als het je lukt.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Tim Asbreuk

#9
Heb vandaag wat gefabriceerd met een webcam en de spottingscope. Ik hoop dat dit tegen de schemer genoeg licht biedt. Nu is het nog wat overbelicht dus wat dat betreft heb ik goede hoop. Het is een goedkope webcam en al een oud model dus daar valt ook nog wat in te verbeteren. Ben van plan om in de toekomst te gaan digiscopen dus misschien valt hier ook nog een combi in te maken.

Nu nog een verkeer slachtoffer van een haas ofzo om wat te lokken.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Tim Asbreuk

Ik ook was toch iets te enthousiast moet nu namelijk mijn scope missen en om nu uren film na te gaan kijken al dan niet versneld heb ik ook weinig zin in maarja. Eerst maar een lokmiddel zoeken.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

Tja gaat dat niet een beetje ver om een dier te slachten omdat ik zo nodig bewijs wil dat die beesten hier voorkomen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

lukkie

Ga naar een slager of zo hebben ze vast wel slachtafval.
Groeten, Luuk


Tim Asbreuk

Nee, de constructie was niet echt stabiel (en een snoer van je computer naar het raam op 1 meter hoogte dwars door je slaapkamer is ook niet echt handig.)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Lampe

Citaat van: lukkie op november 19, 2008, 07:52:38 AM
Ga naar een slager of zo hebben ze vast wel slachtafval.

Het is verboden slachtafval in het veld te brengen.
Vriendelijke groet,

Nico

Rene Janssen

Inmiddels is het topic al weer twee jaar geleden opgestart en is de ontwikkeling van camera's snel gegaan. Een cameraval koop je nu voor 140 euro die ook nog goede filmpjes maakt... zie het andere topic voor de link erover.


over het slachtafval: helaas... dit is een van de redenen dat de Rode wouw in Nederland niet in broedconditie komt...




René
René Janssen