Begrazing

Gestart door Freek Verkerk, augustus 09, 2008, 16:42:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Ik kwam pas een paar schotse hooglanders tegen op de hei. Ook weet ik dat ze in een gedeelte van het Amsterdamse bos rondlopen. In het Diemense Bos weer niet.

Ik vind het erg lijken op tuinieren, een paar beheerders die voor de gezelligheid een paar grappige Hooglanders inhuren. Op zichzelf vind ik het ook wel leuke dieren. Ik kom graag wat dieren tegen als ik in de natuur rondloop, dus wat mij betreft mogen er ook wel Konics, damherten, edelherten, reeen, vossen etc. rondlopen.

Maar de noodzaak van het geheel lijkt mij afwezig. Wat is de noodzaak van begrazing van natuurgebieden? In  het grootse deel van Nederland vind professionele begrazing plaats door europees gesubsidieerde melkboeren, en om dan ook nog eens de snippers overgebleven natuurgebied te laten begrazen vind ik onzin.

Laat die enkele gebieden verwilderen, laat de natuur zn gang gaan. Via de EHS (ecologische Hoofdstructuur) komen vanzelf de natuurlijke begrazers zoals de herten en konijnen naar die gebieden en dat lijkt me ruim voldoende.

De inzet van Schotse Hooglanders kost alleen maar geld, geld dat afgaat van het budget voor natuur, dat ook ingezet had kunnen worden om gebieden aan te kopen en de EHS uit te breiden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Grote grazers worden ingezet om variatie in de natuur te krijgen. Ze grazen selectief op de meest voedselrijke plekken waardoor die het meest verschraalt worden. Zo ontstaat er een gevarieerd beeld waar voor veel soorten wat te beleven valt. Het is geen geldverspilling in mijn ogen, het si een manier om te beheren! Je kan duur gaan maaien en afvoeren. maar je kan ook grote grazers neerzetten die zorgen voor variatie in een gebied en ook goedkoper zijn! Ik ben zelf voor om in somige gebieden een hogere begrazingsdruk neer te zetten en dieren te laten liggen! ook zou ik het graag zien dat er zowel verschillende rassen paarden en runderen liepen omdat ze allemaal hun eigen eigenschapen hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marijkehuysse

Citeeren dieren te laten liggen!
dood?

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Jup, zorgt voor extra roofdieren en zo selecteer je de sterkste dieren en krijg je een mooi evenwizht, het gebied moet uiteraard groot genoeg zijn, een Ha of 100-150 minimaal
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markmeijrink

CiteerIk kwam pas een paar schotse hooglanders tegen op de hei. Ook weet ik dat ze in een gedeelte van het Amsterdamse bos rondlopen. In het Diemense Bos weer niet.

Iedere beheerder heeft een andere visie die ook weer verschilt per terrein. Om beheersdoelen te behalen worden o.a. 'grazers' ingezet naast de van nature voorkomende 'grazers' als konijnen, hazen, reeën, edelherten, rupsen. Een doel kan b.v. zijn verbossing tegen gaan. Grazers zoals Schotse hooglanders vertragen dit proces of houden dit tegen. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. Dieren lopen dus nergens voor de 'leuk' rond of voor het publiek!

v.b. in de Millingerwaard zijn bevers uitgezet. Niet omdat ze zo leuk zijn, of misschien goed in de publieke opinie liggen maar om verbossing tegen te gaan. Dus puur als beheersmaatregel!

CiteerIk vind het erg lijken op tuinieren, een paar beheerders die voor de gezelligheid een paar grappige Hooglanders inhuren. Op zichzelf vind ik het ook wel leuke dieren. Ik kom graag wat dieren tegen als ik in de natuur rondloop, dus wat mij betreft mogen er ook wel Konics, damherten, edelherten, reeen, vossen etc. rondlopen.

Dieren zoals reeën en vossen lopen overal in Nederland van nature rond! Het in zetten van grazers zoals Koniks, Galloway's, Hooglanders berust op beheerstrategie en doelen. Dus géén volstrekte willekeur zoals je suggereert.

Tuinieren doe je m.i. met een schoffel!  :P

CiteerMaar de noodzaak van het geheel lijkt mij afwezig. Wat is de noodzaak van begrazing van natuurgebieden? In het grootse deel van Nederland vind professionele begrazing plaats door europees gesubsidieerde melkboeren, en om dan ook nog eens de snippers overgebleven natuurgebied te laten begrazen vind ik onzin.

Ik kan ook roepen dat jouw post onzin is. Dat kan iedereen maar leg maar eens uit waarom begrazing onzin is?

Ten eerste maak eens onderscheidt tussen begrazing en melkveehouderij. De koeien (die zwart witte of roodbonte) staan niet in de wei om het gras kort te houden maar --> melk!

In die 'snippers' natuur kwam van nature vaak ook begrazing voor, of in sommige cultuurlandschappen berust het voortbestaan van dat specifieke natuurtype op begrazing.

Begrazing in natuurterreinen kán zorgen voor meer variatie qua micro-reliëf, micro-klimaat etc. Dit kán voor b.v. insecten gunstig zijn. Ik wil niet suggereren dat begrazing dé oplossing is en overal toegepast zou moeten worden. Dit is per terreintype anders.

CiteerLaat die enkele gebieden verwilderen, laat de natuur zn gang gaan. Via de EHS (ecologische Hoofdstructuur) komen vanzelf de natuurlijke begrazers zoals de herten en konijnen naar die gebieden en dat lijkt me ruim voldoende.

Hoe had je dit in gedachten? Veel gebieden hebben begrazing en additionele beheersmaatregelen nodig om te blijven voortbestaan. Zonder begrazing zouden deze gebieden er toch heel anders uitzien --> bos

CiteerDe inzet van Schotse Hooglanders kost alleen maar geld, geld dat afgaat van het budget voor natuur, dat ook ingezet had kunnen worden om gebieden aan te kopen en de EHS uit te breiden.

Dit vat ik niet? Die inzet van grazers draagt bij aan een kwalitatieve voortgang van bepaalde gebieden, dus natuur in mijn ogen. De beheerder betaald begrazing voor een deel, de overheid een deel --> subsidies. De meeste aankopen van nieuwe gebieden gebeurt toch echt door de overheid vaak, en de EHS al helemaal (idee van de overheid)

Daarnaast ben ik voorstander van het laten liggen van 'dode' dieren. Dit is volstrekt natuurlijk en zie geen reden om dit niet te doen. Meer hierover zie de actie 'Dood doet leven' van SBB en Stichting Ark als ik mij niet vergis.

M.v.gr. Mark


Freek Verkerk

Citeer

QUOTE
Laat die enkele gebieden verwilderen, laat de natuur zn gang gaan. Via de EHS (ecologische Hoofdstructuur) komen vanzelf de natuurlijke begrazers zoals de herten en konijnen naar die gebieden en dat lijkt me ruim voldoende.


Hoe had je dit in gedachten? Veel gebieden hebben begrazing en additionele beheersmaatregelen nodig om te blijven voortbestaan. Zonder begrazing zouden deze gebieden er toch heel anders uitzien --> bos

Omdat we al zoveel begraasd gebied hebben in Nederland is voor de afwisseling wat bos ook niet gek.

Door begrazing vertraag je het verbossingsproces.

Als je iets tegen bos hebt kun je ook gewoon kappen, maar omdat ik bos mooi vind ben ik tegen begrazing. Of zie er in ieder geval niet de noodzaak van in.

Ik vind het wel beter dan beheerders die met maaimachines gras gaan maaien en die bijvoorbeeld de heide gaan afplaggen etc.

Uiteraard ben ik ook voor het laten liggen van dode dieren. En ook van dode bomen en door gras en riet etc. Ik zie veel productiebos met allemaal dennen ingeplant, mooi p een rijtje, waarvan ik denk dat het veel zou verbeteren als ze 20% van de bomen zouden omhakken en laten liggen. En dat 10 jaar later nog eens zouden herhalen. Dan wordt het bos ook wat natuurlijker.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

#6
Citeer1. Omdat we al zoveel begraasd gebied hebben in Nederland is voor de afwisseling wat bos ook niet gek. Door begrazing vertraag je het verbossingsproces ... omdat ik bos mooi vind ...
2. Ik zie veel productiebos met allemaal dennen ingeplant, mooi op een rijtje ...
Freek,
1. Nederland is met zijn 360.000 hectare (10.6 % van het landoppervlak) aangeplant, overwegend monotypisch productiebos een van de bomen- en bosarmste landen ter wereld. Alle reden om in een forse toename van het (half-natuurlijke) bosareaal te investeren en niet omdat je bos mooi vindt, maar omdat (half-natuurlijk) bos het ecosysteem met de grootst mogelijke biodiversiteit vertegenwoordigt.
2. Ik neem aan dat je sparren bedoelt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jeroen Nagtegaal

Bijna al het bos wordt al omgevormd, maar er zijn ook particulieren delen in de grote SBB en NM bossen wara hun geen zeggesachp over hebben. Omdat natuurbeheer veel geld kost probeer je met behulp van natuurbeheer geld te verdienen. door bijvoorbeeld het hout te verkopen en boeren te laten begrazen. Je behaalt hierdoor je gestelde doel en draait geen verlies, en zelfs wat winst. Die wins kun je weer gebruiken om dure beheers maatregelen toe te passen, zoals blauwgraslanden maaien. Ik weet niet wat je achtergrond is, maar ik denk dat als je er eens meer in verdiept dat je er meteen heel anders tegen aankijkt. Zelf doe ik nu Bos en Natuurbekeer op MBO en probeer ook buiten de stage en school om meer inzicht te krijgen in het beheer in NL.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

In Limburg zijn de aangeplante naaldbossen meer dennenbossen dan sparrenbossen.
Bos gaat door begrazing niet verloren, het wordt wel diverser.
De mate van openheid van het bos wordt deels bepaald door de begrazingsdruk.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#9
Citeer1. In Limburg zijn de aangeplante naaldbossen meer dennenbossen dan sparrenbossen.
2. Bos gaat door begrazing niet verloren, het wordt wel diverser.
Wim,
1. Ik denk, dat Freek de gesloten, in dicht opeenstaande rijen aangeplante fijnsparrenbossen in zijn (woon)omgeving (Noord-Holland) bedoeld, dus niet de bossen in Limburg. En bedoel je met den Pinus sylvestris ?
2. Loof- of gemengd bos wordt niet diverser, maar juist soortenarmer, wanneer rood- en zwartwild de spontane regeneratie van zomereik en beuk voorkomt en bomen met door de wind verspreide zaden als de Gewone esdoorn de overhand krijgen. En massale opslag van Bospest in en/of verruiging (bramen) van de randzones van open dennenbossen kan niet met inzet van grote grazers worden bestreden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Freek Verkerk

Citeer
Citeer1. In Limburg zijn de aangeplante naaldbossen meer dennenbossen dan sparrenbossen.
2. Bos gaat door begrazing niet verloren, het wordt wel diverser.
Wim,
1. Ik denk, dat Freek de gesloten, in dicht opeenstaande rijen aangeplante fijnsparrenbossen in zijn (woon)omgeving (Noord-Holland) bedoeld, dus niet de bossen in Limburg. En bedoel je met den Pinus sylvestris ?
2. Loof- of gemengd bos wordt niet diverser, maar juist soortenarmer, wanneer rood- en zwartwild de spontane regeneratie van zomereik en beuk voorkomt en bomen met door de wind verspreide zaden als de Gewone esdoorn de overhand krijgen. En massale opslag van Bospest in en/of verruiging (bramen) van de randzones van open dennenbossen kan niet met inzet van grote grazers worden bestreden.
Ik vind eigenlijk het meeste aangeplante bos met maar EEN soort bomen,niet zo mooi. Ik denk hierbij ook aan de bossen bij Almere met populieren, maar ook wel stukken bos met sparren of dennen hier en daar op de veluwe. Limburg ken ik niet zo. Zelfs van het Amsterdamse bos met toch wel wat diversiteit in loofbomen vind ik het jammer dat het hele bos van dezelfde leeftijd is; Aangeplant in de crisisjaren 1930. Er liggen vrijwel geen dode bomen op de grond.

Het enige eentonige bos dat ik mooi vind is een beukenbos met eeuwenoude beuken, maar die zijn er niet veel in Nederland. Hier en daar kleine stukjes.

Wat mij betreft mogen er best wel herten, wisenten, konijnen en konics in een natuurlijke omgeving lopen als het er alleen maar niet zoveel zijn dat een natuurlijke ontwikkeling tot een Europees loofbos wordt tegengehouden.

In een echt natuurlijke omgeving zijn er namelijk ook roofdieren die te grote aantallen grazers tegenhouden en daarmee de vorming van bos bevorderen.

Volgens mij zijn bramenstruiken juist goed om een veilige plaats te bieden aan jonge bomen om gedurende hun jonge jaren aan grazers te ontsnappen. Als de bomen echt groot worden krijgen de bramen geen licht en gaan vanzelf dood.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

#11
Citeer
Citeer... massale opslag ... en/of verruiging (bramen) van de randzones van open dennenbossen
Volgens mij zijn bramenstruiken juist goed om een veilige plaats te bieden aan jonge bomen om gedurende hun jonge jaren aan grazers te ontsnappen. Als de bomen echt groot worden krijgen de bramen geen licht en gaan vanzelf dood.
Freek,
Dat geldt met name voor de randen van en open plekken in gesloten loofbossen met zomereiken en beuken, waarvan de zaden over afstand door vogels (gaai), bosmuizen en eekhoorns worden verstopt/verspreid en waarvan de gesloten kronen (na verloop van tijd) het licht op de bosbodem wegnemen. In open dennenbossen met een door vermesting en verzuring veroorzaakte stooiselophoping vindt geen spontane regeneratie van grove dennen meer plaats en wordt de onderbegroeiing door Amerikaanse vogelkers, Lijsterbes en Berk gedomineerd. Er is, zoals op het Kootwijkerzand,  een langdurig nasmeulende bosbrand nodig om de arme zandige ondergrond zodanig vrij van strooisel te maken en de vrijkomende mineralen terug in de bodem te brengen, (zo)dat dennenzaden weer kunnen kiemen en vliegdennen zich met behulp van ectomycorrhizasymbionten weer kunnen ontwikkelen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
Citeer1. In Limburg zijn de aangeplante naaldbossen meer dennenbossen dan sparrenbossen.
2. Bos gaat door begrazing niet verloren, het wordt wel diverser.
Wim,
1. Ik denk, dat Freek de gesloten, in dicht opeenstaande rijen aangeplante fijnsparrenbossen in zijn (woon)omgeving (Noord-Holland) bedoeld, dus niet de bossen in Limburg. En bedoel je met den Pinus sylvestris ?
2. Loof- of gemengd bos wordt niet diverser, maar juist soortenarmer, wanneer rood- en zwartwild de spontane regeneratie van zomereik en beuk voorkomt en bomen met door de wind verspreide zaden als de Gewone esdoorn de overhand krijgen. En massale opslag van Bospest in en/of verruiging (bramen) van de randzones van open dennenbossen kan niet met inzet van grote grazers worden bestreden.
ad 1:

Ik bedoel inderdaad Pinus sylvestris 55% van ons areaal in 1957 en 36 % in 2006; bron: http://library.wur.nl/artik/vnbl/1796676.pdf )

ad 2:

Ik ben het niet met je eens dat rood en zwart wild de spontane regeneratie van zomereik en beuk voorkomt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#13
Citeer

Volgens mij zijn bramenstruiken juist goed om een veilige plaats te bieden aan jonge bomen om gedurende hun jonge jaren aan grazers te ontsnappen. Als de bomen echt groot worden krijgen de bramen geen licht en gaan vanzelf dood.
Bramen en meidoorn kunne inderdaad jonge eiken en andere bomen beschermen in hun kinderjaren.

En natuurlijk speelt ook de aan of afwezigheid belangrijke factor in grote predatoren een invloed op de bosvorming en ontwikkeling.

Een andere belangrijk feit is of we al dan niet fluctuaties in aantallen van de grote grazers toestaan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

Citeer... valangrijke factor in grote predatoren een invloed op de bosvorming ...
Wim,
?????
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk



Citeer... valangrijke factor in grote predatoren een invloed op de bosvorming ...

Wim,
?????

Ik neem aan dat Wim ''belangrijke factor'' bedoelt
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

#16
Citeer
Citeer
1. ... dus niet de bossen in Limburg.
2. Loof- of gemengd bos wordt niet diverser, maar juist soortenarmer, wanneer rood- en zwartwild de spontane regeneratie van zomereik en beuk voorkomt ...
ad 1: Ik bedoel inderdaad Pinus sylvestris 55% van ons areaal in 1957 en 36 % in 2006; bron: http://library.wur.nl/artik/vnbl/1796676.pdf )
ad 2: Ik ben het niet met je eens dat rood- en zwartwild de spontane regeneratie van zomereik en beuk voorkomt.
Wim,
ad 1. In Nederland, niet in Limburg.
ad 2. Ik heb het over stagnerende spontane regeneratie in (gesloten) loof- of gemengde bossen met zomereik en beuk als dominante boomsoorten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citeer
Citeer... valangrijke factor in grote predatoren een invloed op de bosvorming ...

Wim,
?????

Ik neem aan dat Wim ''belangrijke factor'' bedoelt
Tim,
Dat neem ik ook aan, maar daarmee begrijp ik nog steeds niet wat met (de rest van) de zin wordt bedoeld.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk

#18
Ik wil niet voor Wim gaan spreken. Maar wat ik wel eens heb gelezen is dat sinds er weer wolven in Yellow Stone lopen er een vegetatie omslag heeft plaats gevonden omdat de grazers weer op hun hoede moesten zijn, en hierdoor geen tijd hadden om het lekkerste plantje op te zoeken. Misschien is dit met bepaalde boomsoorten ook wel  van toepassing.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

#19
Citeer... sinds er weer (edit : grote predatoren) ... lopen er een vegetatie omslag heeft plaats gevonden ... Misschien is dit met bepaalde boomsoorten ook wel van toepassing.
Tim,
In Nederland ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk

#20
Ik weet niet of dit voor Nederland geldt maar in Yellow stone in iedergeval. Het lijkt mij vrij logisch dat zoiets ook voor west europa opgaat. Aangezien er een duidelijke genetische band is tussen de prooidieren en de roofdieren van beide continenten. Veel Europese dieren hebben een Amerikaanse tegenhanger hebben of het is nog steeds dezelfde soort. Denk aan wolf, beer, wisent, edelhert of eland.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Ook voor ons zijn de grote predatoren weer op komst.

Gerrit, je stelt het volgende: Ik heb het over stagnerende spontane regeneratie in (gesloten) loof- of gemengde bossen met zomereik en beuk als dominante boomsoorten.

Gesloten bossen zijn nog niet aan regeneratie toe!

Waar in Nederland liggen nog oude gemengde bossen met zomereik en beuk als dominante boomsoorten van enkele eeuwen oud?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#22
Citeer1. Ook voor ons zijn de predatoren weer op komst.
2. Gesloten bossen zijn nog niet aan regeneratie toe!
3. Waar in Nederland liggen nog oude gemengde bossen met zomereik en beuk als dominante boomsoorten van enkele eeuwen oud?
Wim,
1. Het lijkt mij wat vroeg om daar nu al op vooruit te lopen. Bovendien zal het voorlopig om te verwaarlozen aantallen gaan, die nauwelijks of geen effect op de aanwezige populaties van prooidieren en op het boomsoortenassortiment van onze bossen zullen hebben.
2. Ook gesloten bossen regeneren continue, ze doen dat met name langs de randen en op open(vallende) plekken. Zelfs een gesloten bos is en blijft een dynamisch boomsoortengebonden ecosysteem met een divers bomenbestand van uiteenlopende leeftijdsklassen, die hun plek binnen het ecosysteem via regeneratie moeten zien te behouden. Elke boomsoort heeft daarvoor zijn eigen voortplantings- en verspreidingsstrategie ontwikkeld, waarbij meer of minder boomsoortgebonden mycorrhizasymbionten een doorslaggevende rol spelen.
3. Het is maar wat je (eeuwen)oud noemt. Honderd tot 60 jaar geleden aangeplante bossen met zomereiken en beuken, waarvoor mijn opmerking over door rood- en zwartwild stagnerende spontane regeneratie opgaat, vind je overal in Nederland.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

#23
Citeer
Citeer1. Ook voor ons zijn de predatoren weer op komst.
2. Gesloten bossen zijn nog niet aan regeneratie toe!
3. Waar in Nederland liggen nog oude gemengde bossen met zomereik en beuk als dominante boomsoorten van enkele eeuwen oud?
Wim,
1. Het lijkt mij wat vroeg om daar nu al op vooruit te lopen. Bovendien zal het voorlopig om te verwaarlozen aantallen gaan, die nauwelijks of geen effect op de aanwezige populaties van prooidieren en op het boomsoortenassortiment van onze bossen zullen hebben.
2. Ook gesloten bossen regeneren continue, ze doen dat met name langs de randen en op open(vallende) plekken. Zelfs een gesloten bos is en blijft een dynamisch boomsoortengebonden ecosysteem met een divers bomenbestand van uiteenlopende leeftijdsklassen, die hun plek binnen het ecosysteem via regeneratie moeten zien te behouden. Elke boomsoort heeft daarvoor zijn eigen voortplantings- en verspreidingsstrategie ontwikkeld, waarbij meer of minder boomsoortgebonden mycorrhizasymbionten een doorslaggevende rol spelen.
3. Het is maar wat je (eeuwen)oud noemt. Honderd tot 60 jaar geleden aangeplante bossen met zomereiken en beuken, waarvoor mijn opmerking over door rood- en zwartwild stagnerende spontane regeneratie opgaat, vind je overal in Nederland.
ad 1. Het zal zeker nog een hele tijd duren voordat we daarvan de effecten kunnen zien. Maar met de wolf in aantocht is het wel leuk daar alvast een beetje over te filosoferen.

ad 2.
Wat betreft de randen, dan moet er aan de randen ook plaats zijn voor de ontwikkeling van houtige vegetatie. (De zoom mantel vegetatie).
Zodra er open plekken vallen die o groot zijn dat de ruimte niet meer ingenomen wordt door uitgroei van de kroon van de buren is het staakstadium voorbij en is het geen echt gesloten bos meer.

ad 3.
Een bos van honderd jaar is een verschrikkelijk jong bos Gerrit.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#24
Citeer1. ...is het staakstadium voorbij en is het echt geen gesloten bos meer.
2. Een bos van honderd jaar is een verschrikkelijk ong bos
Wim,
1. Volgens welke definitie van een gesloten bos en van regeneratie binnen een natuurlijk bosecosysteem ? Misschien moet je Bosecologie van Gerben Poortinga, waarvan je een samenvatting op : http://www.lineone.nl/auteur/boek-natuurbos/bosecologie.htm vindt, er eens op nalezen.
2. Een wat ?????
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Jong bos bedoel ik Gerrit. Tikfoutje.

De samenvatting heb ik gelezen. Zie hier echt geen tegenstrijdigheid met mijn standpunten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerIk weet niet of dit voor Nederland geldt maar in Yellow stone in iedergeval. Het lijkt mij vrij logisch dat zoiets ook voor west europa opgaat. Aangezien er een duidelijke genetische band is tussen de prooidieren en de roofdieren van beide continenten. Veel Europese dieren hebben een Amerikaanse tegenhanger hebben of het is nog steeds dezelfde soort. Denk aan wolf, beer, wisent, edelhert of eland.
Ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat grote predatoren als Wolf en Lynx populaties kunnen halveren, of zelfs kunnen elimineren. Yellowstone als bekend voorbeeld, de herten stand werd meer dan gehalveerd door de komst van de wolf. Ook lees ik dat de wolf in de Franse alpen de moeflons compleet van de bodem vagen.

En van Lynxen lees ik dat in zwitserland jagers er flink de hekel aan hebben dat ze in bepaalde gebieden de reeenstand halveerden. Ook neem ik aan dat de konijnenstand ook door roofvogels en vossen op een bepaald niveau gehouden wordt.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

#27
CiteerDe samenvatting heb ik gelezen. Zie hier echt geen tegenstrijdigheid met mijn standpunten.
Wim,
"Natuurbos is altijd in wording ... Het is heel aannemelijk, dat boomverjonging zowel onder lichte (eik) als onder schaduwrijke (beuk, linde) omstandigheden van nature in Europees bos thuishoort ... Cyclische verjonging ... De inwendige variatie in de delen met gesloten bos  is groter naarmate de oppervlakte van de bossen groter is, d.w.z. meer afwisseling in plekken met opgroeiende jonge bomen, volwassen bos, degeneratie, valgaten en blijvende open plekjes en meer variatie in soortensamenstelling van boom-, struik- en kruidlaag ... Ook ecologisch is er geen strikte scheiding tussen gesloten bos en open terreinen."
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Dan lijkt het me dat we het helemaal eens zijn Gerrit, dat is namelijk precies wat ik altijd beweer over bossen.

Het climaxvegetatie vertegenwoordigt door die cyclische processen alle stadia.

De oppervlakten van de verschillende stadia kunnen in de loop van de tijd fluctueren. En daarmee ook de grootte van populaties van de verschillende bosbewoners.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerJong bos bedoel ik
Wim,
Dat is wel het bos, waar we het hier over hebben : het in Nederland voorkomende loofbos en de effecten van de aanwezigheid van grote populaties rood- en zwartwild op de spontane regeneratie van zomereik (en beuk).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen