Oostvaarderplassen in de herhaling (30 dec. '05)

Gestart door Pim, december 30, 2005, 19:19:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vandaag, 30 december 2005, was ik in de gelukkige omstandigheid om het rondje Oostvaardersplassen te herhalen in samenzijn van mijn eega. Als je alle raadgevingen van het KNMI zou moeten opvolgen voor vandaag, dan zou je bijna uit pure wanhoop in de kruipruimte onder je huis gaan zitten. Het ene superlatief was nog mooier als het andere. Het zou in de middag gaan sneeuwen, ijzelen, stormen en ze haalden termen als "sneeuwjacht"uit de kast. Er werd zelfs een code oranje afgekondigd en een zwaar slecht-weerfront kwam bij Zeeland het land binnen.

Op de Ibisweg die verbinding heeft met de "wereldberoemde" Praamweg lag op de aangevroren sneeuw een laagje poedersuikersneeuw. Halverwege bij "De Grote Trap"  was een paartje blauwe kiekendief aan het jagen boven de akkers. Verschillende spreeuwen en kramsvogels reageerden hier paniekerig op. De grote zwerm veldleeuweriken van eergisteren is waarschijnlijk verder getrokken om de sneeuw te omzeilen. Ook een havik (man) was druk aan het jagen. Deze vogels jagen om te overleven (ze hebben immers geen kruidenier), maar de groep misselijke jagers verderop langs een weiland jagen omdat ze daar hun kleine geslachtsorgaan mee compenseren. Wat een zielige mannetjes!

Op de Grote Praambult (Oostvaardersplassen – Lelystad) was het ijskoud, de wind kwam duidelijk niet vanuit het zuiden aangewaaid. De ruim vierhonderd edelherten stonden gelaten in de straffe wind. Een vos stak op korte afstand over en aan een kadaver edelhert zaten twee vossen te eten. Zeven wilde zwanen vlogen laag over.

Vanaf de Kleine Praambult zat de roze pelikaan moedeloos op de bevroren plas (nabij Wigbels eiland). Als je niet beter zou weten zou je zeggen dat het beest meer dood dan levend was, maar niks was minder waar. De vogel ging met een aanloop op de wieken en vloog langs het uitkijkpunt in de richting van het Oostvaardersveld. Later zag ik de prehistorisch ogende vogel boven de elektriciteitsmasten (bij de Lage vaart) heen en weer vliegen. Op de besneeuwde ijsspiegel zat ook een streng kijkende slechtvalk. Van alle tienduizenden ganzen die normaliter op de vlakte verblijven waren er slechts tientallen gebleven, de rest is tijdelijk weggetrokken. Soms vlogen watersnippen voorbij en er waren nog steeds kieviten/goudplevieren aanwezig. Na goed zoeken zag ik wederom drie (andere) vossen, eentje lag eerst opgerold naast de ijsspiegel te rusten. Boven het rietveld jaagden twee vrouwtjes blauwe kiekendief.

Het Oostvaardersveld laag er ook wit bij en de grauwe ganzen zochten naar de kleine stukjes groen die ze konden vinden, ook watersnippen vlogen over en vonden al dat ijs maar niks. Trouwens de grote zilverreigers zijn slimmer dan ik dacht, ik kwam er vandaag geen eentje tegen en waarschijnlijk zijn ze (ongeveer 50 overwinterende exemplaren) ergens gezamenlijk betere tijden staan afwachten. In de top van een struik zat de fraaie klapekster. Een vos verdween razendsnel in het riet. De konikpaarden schrikken niet van zo'n korte vorstperiode en zijn hier prima tegen bestand. Spreeuwen zaten op de rug van deze grote grazers.

Aangekomen bij het bezoekerscentrum (Staatsbosbeheer) van de Oostvaardersplassen konden we even opwarmen. De Keersluisplas was voor 99% bevroren en echte waaghalzen waren al de plas aan het rondschaatsen. Zelf ben ik ook even op het ijs gaan wandelen, maar het kraakte hard onder je voeten en als je zou springen zou je er zeker doorheen zakken. In een wak zwom een mengelmoes van wilde-, kleine- en knobbelzwanen. Op het hoefijzervormige eilandje dat steeds kleiner wordt zat een mooie waterpieper. Met dit koude weer worden vogels een stuk tammer, ze denken alleen aan voedsel vergaren. Een roodborst kwam zelfs te dichtbij om echt goed op de foto te zetten. Het leuke vogeltje kwam zelfs op de schaatsattributen zitten. Op het kleine zijplasje van de Keersluisplas (aan de andere zijde van het bezoekerscentrum) vloog een ijsvogel op richting spoorlijn. Nog even afzien en dan kunnen ze weer bij hun geliefde vis. Er is trouwens nog genoeg open water in de buurt (Lage Vaart, Het Bovenwater en Het Markermeer). Vanaf het ijs zag ik aan de rand van de plas bovenin een struik een tweede klapekster! Ik hoorde dat vorige winter het aantal klapeksters in de Oostvaardersplassen geschat werd op 15-30 exemplaren! Het gebied is immers wel ruim 6000 hectare en voor het grootste deel niet vrij toegankelijk.

We maakten vanaf het bezoekerscentrum de rondwandeling naar Vogelkijkhut De Zeearend. Onderweg kwamen we al snel een klapekster tegen, maar dit was hoogstwaarschijnlijk dezelfde als nummer twee van vandaag. In de lucht hoorde we een bekend geluid, het leek wel een kraai met de baard in zijn keel, het waren twee raven! Ze waren zeer groot en hadden een wigvormige staart, ze grepen elkaar bij de poten in de lucht. Langs het pad foerageerden vele vinken. Op het ijs diverse sporen van overstekende vossen. Vanuit het riet hoorden en zagen we drie baardmannetjes.

In het ruige bosgebied nabij de vogelkijkhut wemelde het van de zangvogels, o.a. matkop (bedankt Bram), goudhaantje, boomkruiper en koperwiek. De vogelkijkhut De Zeearend (zie: www.vogelkijkhut.nl) gaf een magnifiek uitzicht over de witte vlakte. Boven het rietveld waren minimaal vier blauwe kiekendieven aan het jagen, waaronder één man. Een raaf vloog over en op het ijs liepen twee vossen.

Op de terugweg via de Oostvaardersdijk zagen we dat alle ijsslachtoffers van de Oostvaardersplassen asiel hadden gekregen in het Markermeer, waaronder een groep van vijfendertig nonnetjes en drie grote zaagbekken.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

Ha Pim,

"In het ruige bosgebied nabij de vogelkijkhut wemelde het van de zangvogels, o.a. glanskop"

...eigenwijs als ik ben denk ik dan: Matkop! En ik denk dat je 't nog met me eens bent ook...

Pim

#2
Bram, ik zou jou niet durven tegen te spreken.

In het duingebied zie ik overwegend glanskoppen.
Bij matkop lees ik vochtig loof-en gemengd bos met rijke ondergroei, vaak wilgen e.d. Dat zou dus goed in het plaatje OVP passen.

Maar glanskop is gek op afstervend bos en dat is daar ook volop aanwezig.

Komen beide soorten niet naast elkaar voor?

vriendelijke groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl