liftende Bastaardschorpioenen

Gestart door blaauw7, juli 24, 2008, 20:18:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Iemand enig idee waarom deze bastaardschorpioenen mee liften met een vlieg?

zie topic:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=55257
Groeten,
Dick Belgers

Louis.Boumans

Omdat ze zelf niet kunnen vliegen!

En ook lopend niet mobiel genoeg zijn. Meer in het algemeen: omdat ze weg wilden van waar ze zaten, denkelijk omdat het milieu daar ongeschikt voor ze werd. Maar misch hebben ze ook zonder noodzaak wel een neiging om te liften naar nieuwe werelden. (Dat verwacht ik minder, want je weet wat je hebt, en waar je met zo'n transportmiddel terechtkomt is maar afwachten.)

Nu schijnen de larven van Physiphora alceae zich in koemest te ontwikkelen, dus dat geeft wel enig idee over de bestemming.

Ik heb wel eens een onderzoeksposter gezien over mijten op koemest. Dit is een tijdelijk milieu, dat snel uitdroogt of opgegeten wordt, terwijl de koeienvlaaien ver uit elkaar liggen. Deze mijten gebruiken dus mestkevers en vliegen om van vlaai naar vlaai. Nu weet ik niets over een evt relatie van pseudoschorpioenen met mest, maar missch weet iemand anders hier dat wel?

Er is wellicht nog niemand die deze interessante relatie tussen deze vlieg en deze pseudosch. eerder gedocumenteerd en gefotografeerd heeft. Dus wel leuk om een kort artikeltje over te schrijven in een van de Nlse tijdschriften. (Dan liefst ook de schorpioen verzamelen en laten determineren.)

groet, Louis

blaauw7

Leuk en interessant Louis! Ik zal eens kijken of ik zo'n schorpioen te pakken kan krijgen. De vliegjes zitten er nog steeds.
Bedankt!
Groeten,
Dick Belgers