Hoofdmenu

(Bruine) rat

Gestart door jansma, juli 21, 2008, 13:15:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jansma

Hallo,

Na thuiskomst van vakantie vonden we in onze tuin een aardig grote rat (dood), een erg pluizig exemplaar met een grijs/bruine vacht en een lange staart.
Aangezien zwarte ratten volgens mij nauwelijks in nederland meer voorkomen, en in woonwijken nog minder, leek het mij een bruine rat.

Nu begreep ik van Wikipedia dat bruine ratten op een nacht wel 4 km kunnen afleggen, dus het kan zijn dat dit een rat op doorreis was, maar hoe weet je of er in je tuin/buurt een nest is en buiten je tuin goed schoonhouden (etensresten zijn vanzelfsprekend, maar ook begroeiing en tuinafval) wat is er nog meer aan te doen om te zorgen dat deze beestjes hun heil elders zoeken?

Dank!

BartNoort

Als je inderdaad zorgt voor weinig etensresten zal je er waarschijnlijk geen last van hebben. Maar vergis je niet, bij elk slootje komen bijna wel bruine ratten voor, hij is absoluut niet zeldzaam. Ik zou me er geen zorgen over maken zolang ze niet in huis zitten.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

jansma

tja, we wonen redelijk dichtbij erg veel groen/bosgebied, dus vandaar dat ik ook al het idee (wishful thinking misschien ;) ) had dat ie op doorreis was en een van de buurtkatten net iets te snel (al had ie niet veel verwondingen).

magnolia

#3
Ik hoorde gisteren op de televisie dat je overal in Europa binnen de twee meter in gezelschap bent van een bruine rat  :blink:
Laat het het dubbele zijn of misschien het vijfvoudige.....
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

marijkehuysse

Vijf ratten binnen de twee meter!  :D

groet,
Marijke

magnolia

CiteerVijf ratten binnen de twee meter!
Jij kijkt dus nergens van op.
Zegt dat iets over jouw omgeving?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

marijkehuysse

Citeer
CiteerVijf ratten binnen de twee meter!
Jij kijkt dus nergens van op.
Zegt dat iets over jouw omgeving?
Vast wel!
En mijn gedachtengang!  :gap:

Marijke

magnolia

Citeergedachtengang
Riool?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

marijkehuysse

Citeer
Citeergedachtengang
Riool?
Er zijn vast wel mensen die dat vinden.

Marijke

logico

CiteerIk hoorde gisteren op de televisie dat je overal in Europa binnen de twee meter in gezelschap bent van een bruine rat  :blink:
Laat het het dubbele zijn of misschien het vijfvoudige.....
Niks mis mee. Ik moet ook werk houden. :)  
Met vriendelijke groet,
Patrick