Edelherten verbreiding in Nederland.

Gestart door Peter Lubbers, december 23, 2005, 13:19:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Lubbers

Hier volgen een paar artikelen uit de media betreffende het onderwerp.
Graag jullie reacties hierop.



Aarzelende eerste stapjes edelherten Weerterbos
Artikel Eindhovens Dagblad
door Wim van Exel

Woensdag 16 november 2005 - WEERT – De een wat minder slaapdronken dan de ander, zo trokken zes edelherten gisteren het Weerterbos in. De verdoving pakte bij het ene hert duidelijk zwaarder uit dan bij het andere.

De edelherten worden binnen twee jaar de eerste edelherten in de vrije natuur in Brabant, als ze vanuit het ingerasterde deel van het Weerterbos de ruimte krijgen om weg te trekken, om in de bossen en natuurgebieden van Maarheeze, Someren en Sterksel terecht te komen.

Bij de voormalige pachthoeve De Grashut, pal op de provinciegrens, is in ruim twee maanden tijd 150 hectare bossen en weilanden ingerasterd met een zes kilometer lange omheining. Een degelijk hekwerk van twee meter hoog, met wildroosters op de paden en draaihekken voor paarden en koetsen. Om de vijftig meter zijn er kleine doorgangen waardoor reeën, waarvan er zeker zo'n driehonderd in het Weerterbos leven, het raster in en uit kunnen. Maar het hek van zes kilometer mag nog zo degelijk zijn, het is nadrukkelijk de bedoeling dat het over enkele jaren weer verdwijnt.

Wildwaarschuwing
De komende twee jaar moet het 'pilotproject' van edelherten in de vrije natuur echt vorm krijgen. Zo komt er een schadefonds voor uitkeringen aan boeren en tuinders die schade zouden kunnen lijden en komen er veiligheidsmaatregelen bij doorgaande wegen in het gebied (vooral de weg Maarheeze-Someren).

Projectleider Frank Zanderink ziet dat allemaal makkelijk lukken. Er is Europees geld beschikbaar voor het grensoverschrijdende project en er start binnenkort al een proef met elektronische wildwaarschuwing ten zuiden van Weert. Voorlichting en een uitkijktoren bij De Grashut moeten het publiek bij het project betrekken.

Als dit alles rond is, gaat het raster open en zwermen de herten (die een zendertje krijgen) uit. Zonder het te beseffen worden de Limburgse herten zo pioniers in Brabant. Gisteren beseften de zes eerste helemaal niets. Verdoofd werden ze vanuit een wildfarm in het Belgische Molenbeersel aangevoerd om in het bos gelegd te worden en vervolgens slaapdronken weg te waggelen. Een hert is nu eenmaal een wild dier, dat niet zonder verdoving vervoerd kan worden.

Deze week komen er in totaal vijftien. Eerst was twintig de planning, maar vijftien is genoeg én volgend jaar gaan ze zich onvermijdelijk voortplanten. Daar zijn ze wakker genoeg voor.

Groet Peter.

Peter Lubbers

#1

De Rolls-Royce onder de ecoducten
Vooralsnog zijn er nog maar twee edelherten in Soest. Eentje siert met opgeheven kop het fraai nagebouwde ecoduct voor het gemeentehuis. De andere is het bedrijfslogo van het bungalowpark Jachthuis van Klaas-Jan Rodenburg aan de Amersfoortsestraat, dat zometeen tot zijn woede gedeeltelijk tegen de vlakte moet voor het ecoduct.

Echte edelherten zijn nog in geen velden of wegen te bekennen, maar toch zijn ze de inzet geworden van een hoogoplopend conflict in dit bovenmodale dorp op de Utrechtse Heuvelrug. De actiegroep tegen (Gebukt onder het Ecoduct) heeft onder leiding van de vastberaden Rodenburg een referendum weten de bewerkstelligen met maarliefst 2727 handtekeningen. 21 miljoen euro voor een 'fantoomhert' is belachelijk, vinden ze.

Een groot gedeelte van het geld moet worden besteed aan het kopen van het terrein van veelal tegenstribbelende ondernemers en huiseigenaren. En daar gaat het referendum vandaag eigenlijk over: het voorkeursrecht van de gemeente om die grond als eerste te mogen kopen.

De gemeente is al even fanatiek als het actiecomité, blijkt uit het druk beposterde straatbeeld. De slogan 'De groene brug voor de toekomst' moet de Soestenaren overhalen in te stemmen met de lang gekoesterde wens van de gemeente (en mede-initiatiefnemers de provincie Utrecht en de natuurorganisatie het Utrechts Landschap) de edelherten vanuit de Veluwe naar de Soester bossen te laten draven.

'Onzin', zegt Rodenburg. Het dartele edelhert in zijn bedrijfslogo is tweehonderd jaar geleden uitgestorven op de Utrechtse Heuvelrug ('dat Willem II op mijn terrein zijn buitenhuis had voor de jacht, zal daar misschien wat mee te maken hebben gehad'), en zal ook niet zomaar terugkeren, denkt hij. 'Als die beesten hier al komen, kunnen ze geen kant op. Defensie heeft hier veel terrein met hekken afgesloten. Verder worden de bossen hier zeer intensief gebruikt voor recreatie.'

Deskundigen twijfelen er echter niet aan dat de edelhert kan terugkeren in de Soester bossen, hoewel er volgens edelhertdeskundige Geert Groot-Bruinderink wel behoorlijk wat aanvullende maatregelen nodig zijn. Maar ecoloog Frans Vera van het Staatsbosbeheer meent daarentegen dat de edelherten best in het populaire wandel- en mountainbikegebied kunnen overleven.

Bovendien zullen andere dieren straks ook gebruikmaken van het ecoduct, zegt het Utrechts Landschap. Denk aan de boommarter, de hazelworm, de zandhagedis en ook de rosse woelmuis, aldus projectleider Marco Glastra. 'Het edelhert is straks de kroon op het werk, maar geen doel op zich.'

In dat geval, zegt Rodenburg, inmiddels zelfverklaard deskundige op het gebied van ecoducten, hoeft er geen 'Rolls Royce' te worden gebouwd maar kan er ook een kleiner ecoduct worden gebouwd, of worden volstaan met een tunnel onder de grond. Inderdaad, geven ook de initiatiefnemers toe, moet het ecoduct zo breed (50 meter) worden vanwege het edelhert.

Het actiecomité lijkt aan de winnende hand in het dorp. De Amersfoortse Courant meldde gisteren dat tweederde van de kiezers vandaag tégen het ecoduct gaat stemmen. 'We hebben er hard campagne voor gevoerd', reageert een tevreden Rodenburg terwijl hij een verkiezingsposter met de tekst 'Stem tegen List en Bedrog' uitrolt.

Deedee Der

Peter Lubbers

#2
Geachte dames en heren van admin.

Hierbij verzoek ik u vriendelijk om de spelfouten in de topic titel edelherten verbrijding eruit te halen.

Met vriendelijke groet,
Peter Lubbers

Freek Verkerk

Peter, waar zou dat ecoduct dan precies komen te liggen. En welke gebieden zou deze dan verbinden? Volgens mij zitten er op de hele utrechtse heuvelrug geen edelherten.
Laten ze er eerst eens een paar uitzetten en als er verkeersslachtoffers vallen kunnen we beginnen te denken aan een ecoduct. 21 miljoen euro is veel geld. Daar kunnen we wel een paar aanrijdingen van betalen. Heb je het niet over Zeist?

Gaat het om de A27, de A28 of de A12? Volgens mij hebben die wegen voldoende onderdoorgangen voor fietsers die ook door edelherten gebruikt kunnen worden. En voor de andere 80 km wegen lijkt me een aanrijding met een hert geen levenszaak.
Gewoon borden zetten met overstekend wild. Eventueel de snelheid laten beperken tot 50km.

Herten in dat gebied zijn een uitstekend idee, maar zo'n ecoduct lijkt me voorlopig overbodig. Hebben die damherten veel slachtoffers?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rogier

#4
Hmm, dat artikel "De Rolls-Royce onder de ecoducten"
is alweer 11 maanden oud, ik geloof dat het comite uiteindelijk verloren heeft en dat het ecoduct er toch gaat komen.
Groeten,
Rogier Verbeek

Arno van Stipdonk

#5
Hallo,

Het project met de edelherten in het Weerterbos volg ik met enige belangstelling. De omgeving lijkt me erg geschikt voor de edelherten en er zijn veel aansluitende natuurgebieden. Echter ligt de A2 wel vlakbij, maar langs deze snelweg komen hekken te staan en er komen enkele ecoducten over.
Het hek wat er nu staat is overigens best wel hinderlijk, nu kan ik een heel mooi gedeelte van het Weerterbos niet meer in. Het heeft het aanzicht van de omgeving ook niet echt goed gedaan.

Het is inderdaad de vraag of je deze dieren moet uitzetten maar ikzelf vind het toch een heel mooi project. Dat er een hoop geld wordt gestoken in ecoducten en andere zaken vind ik niet interessant. De natuur heeft in Nederland al zoveel moeten inleveren, het mag ook wel iets terugkrijgen!
Hopelijk slaagt de hele opzet en kom ik over een aantal jaren nog regelmatig een edelhert tegen tijdens een van mijn wandelingen.

grunsven

Ecoducten zijn geweldige dingen. Maar dan met name voor insecten en kleine zoogdieren. Ik vind het erg vaaag dat we een belachelijk breed ecoduct neer moeten zetten omdat anders de herten er niet over durven terwijl we de herten er zelf neer zetten. Is er anders te weinig uitwisseling? dan zet je er toch zelf af en toe wat over. De stand en verspreiding is volledig artificieel dus om dan zo'n dure ingreep te doen om een "natuurlijke uitwisseling' te krijgen is echt te bizar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Waarom edelherten uit een wildfarm (waarvan niemand de herkomst meer kan achterhalen = mengvorm tussen herten uit verschillende delen van Europa) en geen herten van de Veluwe (grotendeels Nederlands met een beetje Duits bloed)?

Er zit nogal wat geografische variatie in de edelherten en op deze manier wordt dat steeds verder door elkaar gehusseld...

zucht

zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Herten zijn best geinig maar we moeten niet doen alsof het natuur is en er budget voor natuurbeheer aan verspillen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arno van Stipdonk

Dat er edelherten uit een wildfarm zijn uitgezet vind ik persoonlijk ook vreemd. In de Hoge Veluwe worden ze afgeschoten als er teveel komen!
Tja, of het natuur is, daar zullen de meningen over verdeelt blijven.
Heb zelf eenmaal een groep Edelherten gezien, vond het toch wel iets natuurlijks hebben.


Peter Lubbers

#10
CiteerHerten zijn best geinig maar we moeten niet doen alsof het natuur is en er budget voor natuurbeheer aan verspillen.

tja.... geintje?????????????

grunsven

Nee dit is zeker geen geintje. Voor Natuurbeheer in Nederland is een zeer beperkt budget. Dan vind ik het heel vreemd dat er zo veel geld besteed wordt om een beest dat hier toch al volkomen onnatuurlijk zit een pseudonatuurlijke verspreidingmogelijkheid te geven.
Als je eerst in een vrachtwagen edelharten naar een gebied gaat brengen kun je daarna toch ook voor uitwisseling zorgen met een vrachtwagen. 'Zolang er een hek omheen staat, de aantal gereguleerd worden en de beesten er in eerste instantie losgelaten zijn vind ik het erg hypocriet om uitwisselen door te vangen onnatuurlijk te vinden.
Als de edelherten er niet overheen hoeven kan zo'n ecoduct veel smaller en vele malen goedkoper.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Ik ben het met Roy Grunsven eens dat hier met geld gesmeten wordt voor waarschijnlijk een lokaal prestigeproject. In het gehele gebied (Soest) zitten geen edelherten en mij zijn ook geen plannen bekend om ze er uit te zetten. En zelfs als ze er wel waren kunnen ze gewoon die Amersfoortseweg snachts oversteken; zo druk is die ook weer niet. De afgelopen 100 jaar is er geen enkel edelhertslachtoffer hier gevallen!

Bovendien zijn er echt voldoende edelherten in Nederland. Net als bij de Dassen kan de soort wel enkele verkeersslachtoffers hebben.

Overigens denk ik dat het de verspreiding van edelherten sterk zou bevorderen als ze enkele hekwerken en rasters zouden opruimen, zodat de soort zich wat (natuurlijker) kan verspreiden. Begin maar eens op de veluwe.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arno van Stipdonk

#13
Of het een lokaal prestigeproject is betwijfel ik ten zeerste. Er zijn allerlei instellingen betrokken bij dit project en er is van te voren uitgebreid uitgezocht welk gebied het meest geschikt is voor Edelherten. Het is ook de planning dat de Edelherten na enkele jaren een groter gebied krijgen en uiteindelijk geheel vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen. Alleen langs de A2 blijven hekken staan en komen Edoducten. Dit moet wel, anders blijven het allemaal kleine, versnipperde natuurgebieden.

En dat er zoveel geld voor aan een diersoort wordt besteed, tja, in het geval van het Edelhert kan het niet anders. Het edelhert wordt beschouwd als een passend onderdeel van Nederland, waar hij in de nieuwe natuurgebieden van de EHS zijn plaats terugverdient. Verder kan het Edelhert door zijn graasgedrag, op natuurlijke wijze, invloed hebben op zijn omgeving, waar weer andere soorten planten en dieren van profiteren.
Het is volgens mij toch een meer natuurlijke begrazer dan een Schotse hooglander. Ook minder gevaarlijk voor wandelaars.

Uiteindelijk is het de planning dat de soort ook weer gaat grazen in de riviergebieden en hopelijk breidt het gebied zich steeds verder uit.

Het project word verder gefinanciert door Europa. Nu weet ik niet zoveel van politiek, maar dit project zorgt er in ieder geval voor dat er Europees geld in natuur gestoken word.
Waarschijnlijk is er in Europa een bepaald bedrag voor natuur gebudgeteerd.
Echter wil dat volgens mij niet altijd zeggen dat dit geld ook daadwerkelijk besteedt wordt. Om steun vanuit Europ te krijgen moet er waarschijnlijk aan allerlei regeltjes voldaan worden en moet een commissie bepalen of het project ook daadwerkelijk Europese steun verdient.

Helaas wordt er niet bekend gemaakt welk percentage dit project ondersteund wordt vanuit Europa, of voor welk bedrag. Wel heb ik het vermoeden dat er allerlei instanties meebetalen welke normaal niet investeren in natuur.

Dus misschien moet je het van de andere kant bekijken en is het juist goed dat er zoveel geld in de natuur gestoken wordt.

laatvlieger

#14
Beetje kortzichtig niet? wat denk je dat er gebeurt als de eerste dodelijke menselijke slachtoffers vallen door aanrijdingen met edelherten...
In reactie op:

CiteerEn zelfs als ze er wel waren kunnen ze gewoon die Amersfoortseweg snachts oversteken; zo druk is die ook weer niet. De afgelopen 100 jaar is er geen enkel edelhertslachtoffer hier gevallen!

Bovendien zijn er echt voldoende edelherten in Nederland. Net als bij de Dassen kan de soort wel enkele verkeersslachtoffers hebben.

als ik dan een quote van Martijn de Jonge van de site van birdclubkatwijk mag aanhalen over de 3 ontsnapte elanden in Lelystad van een aantal jaar geleden wordt het allemaal misschien wat duidelijker:

CiteerZomer 1999 zwierf een elandkoe,uitsnapt uit Natuurpark Lelystad, met twee jongen door het Hollandse Hout. Staatsbosbeheer vond dat wel grappig en plaatste bordjes langs de Torenvalkweg met de tekst: 'Overstekende Elanden'. De lol was er wel af toen op een augustus- avond 3 auto's crashte op moedereland toen ze de A6 overstak. Het betekende ook haar einde maar niet voor de 2 elandkalveren die nog rondzwierven. Verdovingsgeweer was geen optie en meer schadeclaims ongewenst waarna de dieren de kogel kregen: einde oefening.

Nederland is gewoon niet klaar voor dit soort grote dieren, zeker niet als we ze willen laten zwerven. De ideeen zijn fantastisch maar over de gevolgen is veeel te weinig nagedacht. Echt naief vind ik het. Ik kan zo vele dingen bedenken waar men helemaal niet aan gedacht heeft. Bijvoorbeeld: de herten verdwijnen waarschijnlijk naar de oostvaardersplassen en de rivieren, de heckrunderen naar de veluwe ( waar men er volgens mij helemaal niet op staat te wachten), de konikspaarden trekken misschien wel naar de heidegebieden om die volledig kaal te vreten en kapot te trappen, runderen, paarden alles gaat over de wegen oversteken met de ergste verkeersongevallen tot gevolg, waar uiteindelijk die dieren de dupe van zullen worden, en de lijst is eindeloos). Ik ben niet tegen een dergelijk plan maar vind wel dat er veel meer over nagedacht moet worden. Laat men eerst maar eens een volledig gedekt plan op tafel leggen voordat dit soort geldverslindende projecten uitgevoerd worden.  

Tot die tijd kan men ook veel andere even belangrijke zaken aanpakken. Bijvoorbeeld het verlies van onze weidevogels, het verlies van onze cultuurvolgers (extensieve landbouw), het behoud van rommelterreintjes in stedelijk gebied enz enz.  Wat dat betreft ben ik het wel met Roy eens. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat een edelhert waarschijnlijk heel wat meer sexappeal heeft dan bijzondere strontvlieg en dat we soms knuffelsoorten nodig hebben om natuur aan de man te brengen. Waarom zou het WWF anders een tot uitsterven gedoemde, sjacherijnige, sex hatende primitieve beer hebben uitgekozen als embleem?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

#15
ok,
ik kan veel reacties goed begrijpen. Maar ik denk dat hier zaken door elkaar gehaald worden.
Ten eerste wordt in deze reeks reacties 2 edelhertenprojecten besproken. Het project langs de A2 in het zuiden (Weert) en het andere project in de buurt van Soest, die met dat ecoduct. In het zuiden zijn concrete plannen, zijn al edelherten uitgezet en zijn er hekwerken langs de gevaarlijke A2 aangelegd. gedeeltelijk ook gefinancierd met europees geld. Ik kan tegen dit project weinig bezwaar hebben; vrijwel "volgens het boekje" zou ik zeggen.
Het tweede project in de buurt van Soest, waarschijnlijk over de amersfoortseweg wekt bij mij de indruk van een geldverslindend prestigeproject. Het enige goede dat ik hier aan kan bedenken is dat het waarschijnlijk gemeentelijk geld is dat anders uitgegeven zou worden aan onderwijs, sportvoorzieningen, of bijstandtrekkers. Dus extra geld voor de natuur. En nu men zoveel geld heeft uitgegeven dwingt men zichzelf ook ook B te zeggen en straks ook werkelijk hier edelherten uit te zetten.

De elanden die de A6 overstaken is een ander verhaal. Op de A6 geldt een maximumsnelheid van 120 km en dat wordt hier ook echt gereden, als het niet meer is. Een overstekend eland met jongen leidt tot een paniekreactie van automobilisten die richting de vangrail gaan. Overstekend groot wild op dit soort snelwegen is levensgevaarlijk, ook voor de automobilisten. Ik wil pleiten voor flink hekwerk dat voorkomt dat grote dieren hier kunnen oversteken.  
B)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Guus Peterse

CiteerHet enige goede dat ik hier aan kan bedenken is dat het waarschijnlijk gemeentelijk geld is dat anders uitgegeven zou worden aan onderwijs, sportvoorzieningen, of bijstandtrekkers.
Ja want dat is toch wel erg hè, dat we geld uitgeven aan onderwijs, sportvoorzieningen of bijstandtrekkers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Peter Lubbers

#17
Citeer

Overigens denk ik dat het de verspreiding van edelherten sterk zou bevorderen als ze enkele hekwerken en rasters zouden opruimen, zodat de soort zich wat (natuurlijker) kan verspreiden. Begin maar eens op de veluwe.
B)
eh ja.......... Freek dat wordt allang gedaan!!!!!!!!!!!!!

laatvlieger

#18
met 80 km per uur tegen een eland aanrijden kan volgens mij ook best dodelijk zijn hoor, tegen een edelhert net zo goed trouwens...

Dat project in Brabant is ook belachelijk. Het klinkt als een nieuw hertenparkje creeeren. Er wordt zoals "tekenaar" Paul Veenvliet al aangaf ook vaak niet gekeken naar de geografische verschillen tussen de edelherten.
Een mooi voorbeeld waarom je hier voorzichtig mee moet zijn, zijn de steenbokken in Tsjechie (ik dacht dat het daar was).  Daar was een kleine geherintroduceerde populatie die het best aardig deed. Om de genetische diversiteit van die groep wat te vergroten werd besloten om er steenbokken bij te zetten. Er werd gekozen voor een populatie uit (ik dacht)Turkije. Wat de exacte data getallen e.d. waren weet ik niet meer maar dat doet er voor dit verhaal ook niet toe. Het idee is dat de beesten uit Turkije al jongen wierpen in februari, terwijl de tsjechische beesten dat pas deden in april. De mengpopulatie kreeg jongen in maart... Maar in maart bleek het nog te koud in de tjechische bergen voor de pasgeboren steenbokken. Met als uiteindelijke en vrij uitzonderlijke geval... deze populatie stierf uit! ( zoals ik al zei, ik ken de exacte data van jongen krijgen e.d. niet maar het voorbeeld illustreerd wel dat je voorzichtig moet zijn om beesten uit een andere populatie bij je eigen populatie te introduceren.

Aan de andere kant kan een genetisch diverse populatie op de lange termijn een groter evolutionair adaptief vermogen opleveren. Waardoor de aanpassing aan een leven in Nederland sneller kan verlopen en we een hert krijgen dat het best aan ons kikkerlandje is aangepast. (hiervoor lijkt het me nou juist wel van belang dat de verschillende populaties met elkaar in contact kunnen komen en dat bij deze selectie de mens geen rol mag spelen)

Moeilijke keuzes..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Peter Lubbers

#19
Beste discussieerders,

Die argumenten als pseudonatuur etc. ja heel fijn dat weten we nu wel.
Wat willen jullie dan maar helemaal geen fauna meer doen.
Anders kom je niet ver in Nederland he,,,,,,,,

Ben het overigens volkomen met Arno van Stipdonk eens dat er wel degelijk geld gestoken moet worden in een icoon als het Edelhert al was het alleen al vanwege al die soorten die in zijn kielzog meeprofiteren! Trouwens wat denken jullie dan
van de vele kleine en grote projecten die er zijn om het Edelhert in de uiterwaarden te krijgen, is natuurlijker als dat het dier op die arme onnatuurlijke zandgronden  van de Veluwe leven moetrondlopen.
Dat de het besluit is genomen om de herten uit een farm te halen is mijns inziens
ook een treurig besluit!!

Groeten,
Peter

laatvlieger

Nee helemaal niet. Het gaat om keuzes! En edelherten uit een wildfarm in brabant uitzetten zou bij mij geen hoge prioriteit hebben... Vergeet niet dat bijvoorbeeld edelherten/ wilde zwijnen bij jachtwet in Overijssel direct geschoten dienen te worden als ze ook maar 1 stap over de duitse grens zetten. Als we werkelijk willen dat ze door Nederland vrij kunnen zwerven dan kunnen ze dat op eigen kracht wel bereiken en hebben we ook nog eens de best aangepaste ondersoorten..

Dan die ecoducten, (ik vind het overigens prachtige dingen) die hebben ook geen eeuwige bestaansduur (60 jaar?).  Als het alleen om edelherten gaat die eroverheen zouden moeten dan kunnen we overwegen om ze misschien te vangen en er af en toe enkele naar de andere kant van de weg te brengen (Zoals Roy van Grunsven reeds voorstelde). Voor de andere soorten kunnen we dan kleinere ecoducten bouwen, die minder geld verslindend zijn en met dat geld zouden we ook een hoop andere projecten kunnen financieren. Maar misschien blijkt wel dat die andere soorten ook alleen maar gebruik maken van een enorm ecoduct en dan moet je ze luist wel heel groot aanleggen. Het gaat om keuzes! En sommige keuzes liggen misschien niet direct voor de hand.

Het feit dat edelherten de mogelijkheid krijgen om van polen naar Nederland te migreren klinkt fantastisch. Maar laten we er wel heel goed over nadenken want al dat geld kan maar een keer worden uitgegeven.  

Daarnaast vind ik dat we ook een verantwoordelijkheid hebben voor alle soorten die zich aan ons cultuurlandschap hebben aangepast en nu weggedrukt worden. Er zijn bijvoorbeeld soorten afhankelijk geworden van kale polders en wat denken wij dat we nu moeten doen? Alles moet "natuur" worden. We graven er een enorm gat (voor de zandwinning), vervolgens leggen we er bossen omheen, een deel komt er voor recreatie, want dat gaat zo goed samen met natuur... we verbazen ons over de grote zilverreiger en de visarend. En pas jaren later merken we dat er geen kemphanen, grutto´s, watersnippen, slobeenden, gele kwikstaarten, patrijzen, etc etc meer zijn. En dan krabben we ons achter de oren... waar is Nederland gebleven??? Het is een grote recreatieplas geworden..


prachtig dramatisch... lijkt haast wel lange frans en baas B...

Anyway er wordt vaak hypocriet en fantastisch over natuur gesproken.. Maar we willen allemaal de natuur van polen, de baltische staten, maar de situatie zoals die in Nederland is, is ook uitermate bijzonder. Ik denk dat er geen land in de wereld is waar de verschillende ecotypen elkaar zo gauw opvolgen en waar cultuur en natuur zo mooi op elkaar afgestemd zijn. Maar we moeten er wel op letten want het verdwijnt bijzonder snel!!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

grunsven

Er gaat nu heel veel geld naar het behoud van een soort die internationaal zeer algemeen is terwijl er tegelijk allerlei andere soorten het veel slechter doen. Lijkt mij een kwestie van verkeerde prioriteiten.
Natuurlijk profiteren andere beesten ook van een ecoduct maar dan kan het veel eenvoudiger uitgevoerd worden.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Het is natuurlijk wel zo dat een edelhert het grootste min of meer vrij levende dier (land) dier is van Nederland. Als een faunapassage of deel van de ecologische hoofdstructuur geschikt is en gebruikt wordt door edelherten, dan kun je ook zeggen dat het bijna af is. Dan kunnen vrijwel alle andere (land) dieren er ook gebruik van maken. Voor de waterliefhebbers moeten andere ecologische verbindingszones aangelegd worden. Voor hen zijn de belangrijke soorten de visotter en de bever. Als die er eenmaal beide zitten, dan zit het ook voor hen wel goed.

Dus we kunnen nog even vooruit.

Ik dacht dat voor vogels de ijsvogel het meest kritisch was (is). Maar ik ben geen vogel kenner.



B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Het idee dat grote dieren kritischer zijn is niet waar. Vaak juist het omgekeerde. Edelherten hebben ruimte nodig maar verder vinden ze vrijwel alles goed (zoals veel heel monotone stukken veluwe).
Insecten en planten zijn op kleinere schaal veel kritischer (verdroging, eutrofiering, verzuring, structuur van de vegetatie).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Peter Lubbers

#24
beste discussieerders,

Gezien de vele meningen omtrent dit onderwerp ben ik zeer benieuwd over jullie bevindingen betreffende het aanstaande Letlands-project (zie topic!!)waar herintroductie/ coexistentie van grote grazers een boegbeeld is voor het ganse project!!
Ik ben me ervan bewust dat het om een project buiten onze grenzen gaat, maar de kwestieheeft volgens mij veel raakvlakken met onze onderwerpen (uitzetten, begrazing, mens-dier verhoudingen. etc.)

Groeten Peter,

marcel123

#25
Bij de inleiding over de lezing over edelherten in het Weerterbos werd gesproken over het 'Pimpen van een natuurgebied.' De introducties zijn gewoon een modetrent, naast het pimpen van mobieltjes, zwervers dus nu ook natuurgebieden ;)


--------
Pimp in de MTV betekenis is zoiets als opleuken...

Freek Verkerk

Pimpen zou dan iets betekenen als: "mooier maken". Of misschien meer zoiets als: "De schijn opwekken dat het mooier wordt"; "window dressing".

Bij mensen iets van; "haar wassen en kammen, tanden poetsen, stropdas om". "Het verbeterd de boel niet echt. Je wordt er geen beter mens van, je krijgt er geen betere conditie door en wordt er niet slimmer van.

Pimpen wordt gezien als iets negatiefs? Iets verwerpelijks?

Is het afgeleid van het zelfstandig naamwoord "Pim"?

Ik denk dat het mooier maken van iets niet per definitie slecht is. De introductie van edelherten in een gebied maakt het interessanter om te bezoeken: "zouden we ook een edelhert zien"?  Edelherten zijn een verbetering zolang het niet teveel op een hertenkampje gaat lijken, met hekken, bijvoederen, gele dingen in de oren en controle door dierenartsen.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

huysse

#27
pimp betekent pooier in het engels, of het werkwoord wat er bij hoort.

Groet,
Marijke