Hoofdmenu

Anomala dubia ?

Gestart door thijsdegraaf, april 23, 2008, 21:17:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Toen ik het eind van de middag mijn planten op de vensterbak naar buiten bracht, vond ik dit kevertje. Daarna bleef hij geen moment stil zitten en het werd ook nog steeds regenachtiger. De foto's zijn daarom niet geweldig. Ik neem aan, dat het een Anomala dubia is.
Groet, Thijs

thijsdegraaf


jan cuppen

Woon je op een boerderij met koeien? Anomala vliegt nog niet in deze tijd van het jaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#3
Nee Jan. Geen koe te zien. Ik woon in Bergen (Noord-Holland).
Mijn cactussen en Euphorbia's hebben overwinterd in de bijkeuken. De meeste staan 's zomers buiten. Misschien dat een larve daar tussen zat. Ik heb hem vorig jaar niet gezien.

Groet, Thijs

jan cuppen

Het is een mestkever van het geslacht Onthophagus
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

Bedankt Jan. Ik had het moeten zien. Maar ik verwacht geen mestkever op mijn vensterbank midden in het dorp.
Groet, Thijs

beetlestitch

deze kever heet onthophagus coenobita vanwege de cocave rond van het halsschild bij de voorhoek en de groene kluer van kop-halsschild. deze komen graag op honden poep dus in de bebouwde kom is toch niet zo vreemd. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

deze kever heet onthophagus coenobita vanwege de concave rand van het halsschild bij de voorhoek en de groene kleur van kop-halsschild. deze komen graag op honden poep dus in de bebouwde kom is toch niet zo vreemd. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

ben weer in gevecht met de techniek. sorry groeten toon
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Dag Toon.

Grappig om na zo'n tijd weer eens m'n kevertje langs te zien komen. Er zit nog een verhaal aan vast, want daarna wandelde er nog een rond.
Die heb ik ook op waarneming gezet. Inderdaad met de naam onthophagus coenobita.
Misschien is de discussie, die daaruit volgde wel interessant voor je. Ik blijf het wonderlijk vinden om tot twee keer toe een mestkever te vinden. Huisdieren hebben we niet. De buren om ons heen trouwens ook niet.
Zie: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...hagus+coenobita

Bedankt, Thijs

beetlestitch


deze kevers zijn zeer mobiel mest is niet altijd op de zelfde plaats aanwezig. daarom moeten ze grote afstanden kunnen overbruggen. mest is maar een korte tijd van de juiste samenstelling. het droogt snel uit of verregent.  groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Nogmaals bedankt Toon.

beetlestitch

succulenten is ook een hobby van mij geweest maar moest de kas helaas weg doen maar de cactussen bloeien soms wel erg mooi. sorry de is niet voor deze site. groeten toon.
Toon Keukelaar