Bevers in het Zuidlaardermeergebied?

Gestart door Maico Weites, april 09, 2008, 19:01:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maico Weites

CiteerBever terug bij Zuidlaardermeer
DVHN | Gepubliceerd op 08 april 2008, 18:57
868x bekeken

kropswolde - 
De bever komt terug in de natuur langs de Hunze en het Zuidlaardermeer. In oktober zetten Het Groninger Landschap en Het Drentse Landschap de eerste beverfamilies uit.

De knaagdieren leveren een belangrijke bijdrage aan het ontstaan van een natuurlijk beekdal. Ze helpen de oeverzone open te houden en geven die een rijke structuur.

In tegenstelling tot de muskus- en beverrat, brengen bevers amper schade toe met graafwerk. Ze bouwen een burcht om er voor lange tijd te verblijven. Landerijen met gewassen zijn voor deze liefhebbers van waterplanten niet aantrekkelijk.

"We verwachten daarom ook geen weerstand tegen onze plannen", zegt Michel Krol van Het Groninger Landschap


CiteerVoorlichtingsbijeenkomsten Bevers in de Hunze
 

Stichting Het Groninger Landschap en Stichting Het Drentse Landschap zetten zich in voor natuurontwikkeling langs de Hunze en het Zuidlaardermeer. Daarbij streven beide organisaties naar een permanente terugkeer van de bever in het Hunzedal, waaronder ook het Zuidlaardermeergebied. Bevers leveren een belangrijke bijdrage aan het ontstaan van een natuurlijk beekdal. Ze zorgen voor het openhouden van de oeverzone en geven haar een rijke structuur. Voor buurtbewoners en andere geïnteresseerden worden twee voorlichtingsavonden over de herintroductie van de bever georganiseerd:

Dinsdag 15 april, 20.00 uur, Paviljoen Meerwijck, Strandweg 4, Kropswolde.
Woensdag 16 april, 20.00 uur, Restaurant Bussemaker, Zuiderhoofdstraat 1, Exloo.
Iedereen is welkom. Om de belangstelling te kunnen inschatten wordt  verzocht zich aan te melden bij aanmelden@drentslandschap.nl of telefonisch: 0592-313552 (tijdens kantooruren).

In laaglandbeken fungeren bevers als natuurlijke oeverbeheerders. Als liefhebbers van waterplanten helpen deze zwemmende grazers mee verlandingsprocessen te vertragen en variatie in de oeverbegroeiing te krijgen. Waar bevers takken in het water trekken ontstaan schuilplaatsen waar jonge vissen, libellenlarven en allerlei andere waterdieren een plek vinden. Ook helpen de bevers met het snoeien van bomen en struiken waardoor de karakteristieke openheid beter behouden blijft. Herintroductie van de bever is dan ook van groot belang om de natuurontwikkeling van de Hunze te versterken. Daarnaast draagt de bever op een aantrekkelijke manier bij aan vergroting van de belevingswaarde van het stroomgebied voor de mens.

Bevers kwamen tot aan de late middeleeuwen voor in het Hunzedal en horen hier dus van nature thuis. Als het aan de beherende instanties ligt, zwemmen de eerste Bevers nog dit najaar in de Hunze rond. De beide
natuurorganisaties werken bij deze herintroductie nauw samen met het Waterschap Hunze & Aa's . Ook deze organisatie zal bij de bijeenkomsten aanwezig zijn.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Ik wens ze veel succes. Voor de bever zelf is uitzetten niet meer echt nodig in Nederland denk ik. De verspreiding gaat hard nu.

Maar ik gun ze in Hunze en omgeving graag de bevers. Ze helpen zeker het beekdal diverser te maken en de natuurbelevingswaarde te verhogen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#3
Waar komen die dieren vandaan en hoeveel worden er uitgezet?

Ik denk dat voor herintroducties wel strenge regels zullen gelden. Het lijkt hier wel makkelijk te gaan.

Als het allemaal zo makkelijk gaat weet ik nog wel wat meren; Ik denk bijvoorbeeld aan het Naardermeer, de Friese meren, de kop van Overijssel, het IJsselmeer, de meren in Noord en Zuidholland bij Vinkeveen, Alkmaar, Leiden.

De Amsterdamse waterleiding duinen.

Verder uiteraard de hele zeeuwse delta.

Eigenlijk heel Nederland.

En hoe zouden ze het in de waddenzee doen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Leon Olsthoorn

CiteerWaar komen die dieren vandaan en hoeveel worden er uitgezet?

Ik denk dat voor herintroducties wel strenge regels zullen gelden. Het lijkt hier wel makkelijk te gaan.

Als het allemaal zo makkelijk gaat weet ik nog wel wat meren; Ik denk bijvoorbeeld aan het Naardermeer, de Friese meren, de kop van Overijssel, het IJsselmeer, de meren in Noord en Zuidholland bij Vinkeveen, Alkmaar, Leiden.

De Amsterdamse waterleiding duinen.

Verder uiteraard de hele zeeuwse delta.

Eigenlijk heel Nederland.

En hoe zouden ze het in de waddenzee doen?
Ik begrijp dat je huiverig bent, maar wat zijn precies je bezwaren of bedenkingen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Freek Verkerk

Citeer
CiteerWaar komen die dieren vandaan en hoeveel worden er uitgezet?

Ik denk dat voor herintroducties wel strenge regels zullen gelden. Het lijkt hier wel makkelijk te gaan.

Als het allemaal zo makkelijk gaat weet ik nog wel wat meren; Ik denk bijvoorbeeld aan het Naardermeer, de Friese meren, de kop van Overijssel, het IJsselmeer, de meren in Noord en Zuidholland bij Vinkeveen, Alkmaar, Leiden.

De Amsterdamse waterleiding duinen.

Verder uiteraard de hele zeeuwse delta.

Eigenlijk heel Nederland.

En hoe zouden ze het in de waddenzee doen?
Ik begrijp dat je huiverig bent, maar wat zijn precies je bezwaren of bedenkingen?
Ik heb geen bezwaren en ik wil ook echt dat de bevers in heel Nederland gaan voorkomen.

Waar ik me wel een beetje ongemakkelijk bij voel is dat die bevers kennelijk ergens anders weggevangen worden uit hun "Normale" omgeving. Toch een stressvol gebeuren voor die dieren.

Verder heb je het hier over een herintroductie en ik begreep dat dit heel moeilijk is omdat er altijd veel organisatie tegen zijn. Het lijkt hier zo makkelijk te gaan en dat verbaast mij ten zeerste. Als je het over andere herintroductie hebt lijkt dat veel moeilijker, zoals otters in het Naardermeer, Wolven in de OVP, Lynxen in Limburg of Wilde zwijnen en Edelherten op de Utrechtse heuvelrug.

In de meeste gevallen wordt gezegd dat de dieren daar ook wel op natuurlijke wijze kunnen komen dus dat herintroducties verboden zijn.

Bevers kunnen in principe ook zelfstandig het Zuidlaardermeer bereiken, via de Randmeren, kop van overijssel, Friese meren, prinses Margrietkanaal, AA. Dat traject zal hen wel een 10 jaar a 20 jaar kosten, maar onmogelijk is het niet.

Maar nogmaals Ik heb geen bezwaren tegen dit project waarbij bevers in Drente worden uitgezet. Ik ga er wel vanuit dat het de gewone europese bevers zijn uiteraard.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Leon Olsthoorn

Ik krijg er zelf wel een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Juist omdat bevers toch al steeds verder oprukken en het dus een kwestie van tijd lijkt te zijn voor ook Drenthe opnieuw bereikt is. Als we dan nu zelf bevers daar uit gaan zetten zitten we daarmee een meer natuurlijk gang van zaken van zich vestigende zwervers in de weg.

Ik vind herintroductie op zich helemaal geen verkeerde zaak, maar dan alleen bij soorten die niet binnen 50 jaar terug te verwachten zijn. Bijvoorbeeld bij dagvlinders of libellen die zeer honkvast zijn of waarvan de bestaande populaties veel te ver bij ons vandaan liggen. Dan kun je echt iets bereiken, nu lijken we de tijd alleen een beetje vooruit te gaan spoelen.

Op de één of andere manier voelt het toch een beetje als een prestigeproject
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!