Bronswesp?

Gestart door Tinok, juli 09, 2008, 08:58:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Deze zat afgelopen zondag op mijn vogelgids in de Waverhoek
De vleugels lijken wat verschrompelt, is hij net uitgekomen en moeten ze nog oppompen?
Kan hier echt niets van maken, is het een mier, een vliesveugelige van een ander soort of heel iets anders?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

en foto 2, de poten zijn ook zo bijzonder breed als een bodybuilder
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Heeft niemand van de 26 die mijn vraag gezien hebben een idee?
Zou het iets bijzonders zijn dan? :wub:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Th.Heijerman

Natuurlijk wel: het is een bronswesp (Chalcididae) en m.i. (ik ben maar een kevermens) is het Chalcis sispes.
En hij ij ziet er inderdaad een beetje raar uit omdat zijn vleugels mislukt zijn...

Theodoor

Tinok

#4
He Theodoor,

Fijn een naam te weten dan kan ik daar verder op zoeken. Zoals je aan de anwbgids ziet ben ik meer van de vogels maar deze zou dus ook moeten kunnen vliegen :rolleyes:


--------------------
Nou het is hem absoluut. Gekke is dat op de fotos van wrn die rode dijen er niet op staan. Op de belgische wrn gelukkig wel een gelijkende foto.
Gaaf dat ik nu zijn naam weet. En dat bronse is trouwens bij deze weer slecht te zien.... Blijft lastig die beestjes
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'