Vraagje over Rhinophoridae...

Gestart door javanerkelens, juli 04, 2008, 22:57:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Hallo forum,

Zo nu en dan vind ik een Rhinophoridae en die blijken dus hun larven in Pissebedden af te zetten...
Nou heb ik in mijn omgeving veel pissebedden zitten, maar ik heb nog nooit een Rhinophoridae in de buurt van pissebedden gezien....
Gebeurd dit meestal s'avonds of s'nachts ofzo..?
Zijn er misschien dingen, waar ik op moet letten, maar over het hoofd zie..?
Tevens las ik , dat de Rhinops. bijna het hele jaar actief zijn.
Misschien een tip, waar ik wat mee kan of moet ik gewoon wachten op een gelukkig moment... :grin:

Groeten Joke
(p.s. ik heb dit juist bij dit forum geplaatst omdat hier deskundigen zitten wat betreft de pissebedden!)
Groet,
Joke (van Erkelens)

hay

Joke,
Zoooveeel vragen....
Ik raad je aan eens op het insektenforum te zoeken (hieronder een linkje, ik kon zo gauw niet meer bijeenschrapen...). Daar staan ook ergens links naar pdf-artikelen (in het nederlands). Arp weet hier ook meer van. Gewoon even wat rondstruinen op dat forum, dan kom je heeeel veel te weten.
Overigens zetten Rhinophoridae geen larven af in pissebedden! Ze leggen de eitjes op schaduwrijke plekjes (bijv. in muurspleten) waar pissebeddengeur rondwaart. De larven die dan uitkomen zoeken actief een geschikte pissebed op. Ze vreten zich naar binnen. Een ongelooflijke prestatie voor een made van nog geen milimeter groot!
De verschillende soorten zijn in bepaalde maanden actief, sommige hebben 1 generatie, andere 2 tot 3.

Groet, succes,
hay
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=17425

Arp

#2
Hoihoi,

Die links staan (uiteraard) ook hier ergens - is altijd lekker efficient: die kan ik met één keer 'opmaken' op alle fora met BBCode hergebruiken  :gap:

Beide fora hebben inmiddels een paar leuke Pissebedenvliegendraadjes die elkaar aardig aanvullen ... in D uiteraard zoeken naar "Asselfliege(n)"  :grin:

@Joke: Lees vooral de beide publicaties van Hay (en Theo Zeegers) eens door, die zijn vooral en juist interessant voor allerlei van dat soort leuke weetjes (behalve dat ze ook determinatie info bevatten) ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Kijk aan, wat er zoal op de site staat... :duim:  (waar ik weer heerlijk overheen heb gekeken......foei. :whistle: )

Nu moet het haast gaan lukken met al die informatie!!!

Ik wil beide heren bedanken voor het meedenken en voor de interessante info.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)