Dassen in de Polder?

Gestart door Freek Verkerk, december 11, 2005, 12:40:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,

Het was mijn idee om  dassen  in de OVP te introduceren, maar daar werd wat schamer over gedaan.

Misschien is de polder geen geschikte omgeving voor dassen. Op deze site lees ik dat er al wel waarnemingen zijn van Dassen in de polder. Er is een waarneming uit 2004 uit de omgeving van Dronten. Bij deze waarneming kwam de mededeling dat er meer dassen in de bossen rond de randmeren zitten, maar daar zijn geen waarnemingen van ingevoerd. Ik denk dat dassen wel over de randmeren kunnen zwemmen; alle zoogdieren kunnen zwemmen toch? Anders lopen ze wel over de bruggen. Net als de vossen.
Volgens mij is er ook wel voldoende eten voor de dassen in de polder, maar ik twijfel over de burchten met het hoge grondwater.

De vraag is: Kunnen dassen in de polders overleven en doen ze het ook? Hebben ze dan burchten?  B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

Als (t.z.t.) de bossen er geschikt voor zijn en de verbindingszones tussen gebieden zijn goed, dan zullen ze zich zelf wel verspreiden naar daar waar het geschikt is voor hun.

Introduceren van Dassen in de polder vind ik grote onzin, de soort komt al in Nederland voor.

Ik snap best dat je soms wat minder serieus wil discussieren, maar dit vat ik niet.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Freek Verkerk

Remco,
dit gaat even niet over het (her) introduceren, mogelijk zijn ze al in de polder. Polders? Er is een waarneming uit dronten, dat is de flevopolder, mogelijk zijn er ook exemplaren in de buurt van het naardermeer en het plassengebied ten zuiden daarvan.  Daar gekomen vanuit de utrechtse heuvelrug. Of elders in Nederland (Friesland). De Dassen doen het goed, staan niet meer op de rode lijst, dus mijn vraag; is polderland (uiterwaarden) geschikt voor hen; ook in polders zijn wel bossen tenslotte.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

Citeerdit gaat even niet over het (her) introduceren, mogelijk zijn ze al in de polder

CiteerHet was mijn idee om dassen in de OVP te introduceren,

?

CiteerAls (t.z.t.) de bossen er geschikt voor zijn en de verbindingszones tussen gebieden zijn goed, dan zullen ze zich zelf wel verspreiden naar daar waar het geschikt is voor hun.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Peter Lubbers

#4
Dassen uit zetten in de polder??

Waarom heeft dat beestje geen pootjes gekregen van de lieve heer?

Antwoord:

NEEE!!!



Of ze er overleven??

Dassen houden van zandgronden algemeen bekend, ook algemeen bekend lijkt me dat klei iets minder makelijk te graven is dan zand. (probeer maar)

En wat denk je?? dat vind die das nu ook! het is er ook vochtiger niet echt plezierig als je gangen graaft!!
Maar bij gebrek aan betere woonomstandigheden willen ze best in lichte kleigronden hun gangetjes graven hoor!

Antwoord:

JAAA!!!



Nog twijfels?? lees dit maar n's


Dassenleven eindigt op de Biltse Rading; Utrechts Landschap bepleit dassentunnel

De das, het zoogdier met de karakteristieke 'streep' over de kop, nadert de stad Utrecht. Meer en meer worden dassen gesignaleerd in de omgeving van Groenekan, na migratie uit noordoostelijker delen van de provincie.  Nu enkele jaren geleden onder de Groenekanseweg, richting De Bilt, een faunapassage is aangelegd nadert de das het gebied rond de Voorveldse Polder. Die uitbreiding van zijn leefgebied heeft overigens ook te maken met het feit dat dassen wegens veranderingen in de landbouw in een steeds groter gebied naar hun voedsel zoeken.

Aangekomen bij het gebied ten oosten van de stad Utrecht wacht de das echter een nauwelijks neembare barrière: de Biltse Rading. Eind september was het weer raak: een das wordt geschept en komt om het leven op deze snelweg.

De stichting Het Utrechts Landschap ziet in dit voorval eens te meer een reden om te pleiten voor een dassentunnel onder de Biltse Rading. Zo'n voorziening past goed in het streven om de natuurgebieden van het Noorderpark en Groenraven-Oost beter met elkaar te verbinden. Onlangs heeft het Utrechts Landschap het gebied 'De Hoge Kamp' -oostelijk van de Voorveldse Polder- verworven en ingericht; dit vormt een belangrijke schakel in het groen oostelijk van de stad Utrecht.

Meer informatie: http://www.utrechtslandschap.nl/default.as...eid=174#item732

Freek Verkerk

leuk verhaal over die dassen in utrecht!

Niet leuk dat ze aangereden worden, maar wel leuk om te constateren dat kennelijk de ideale dassenplekjes al vol zijn en ze nu ook naar de polder en de grote stad gaan.

De duinen zijn nog een beetje ver voor hen, maar dat is dan de volgende locatie; waterleidingduinen. Alhoewel graven in duinzand gaat misschien nog wel, maar het stort zo snel in!

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Zijn er nog andere wensen voor de OVP?
Wat kunnen we er nog meer uit zetten? Lynx, Goudjakhals? Steenbok (Op de Praambult)? IJsbeer (zijn makkelijker te zien dan Bruine)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

CiteerZijn er nog andere wensen voor de OVP?

Hi Grunsven, je maakt een grapje!  :D  :D

Zo klantgericht is staatsbosbeheer helemaal niet!

Ze gaan van zichzelf uit, het is een (voormalig) staatsbedrijf. Ambtenaren, denk maar aan belastinginspecteurs en docenten; van die mensen.

Maar die
Goudjakhals is een interessante optie. Dat is een soort grote vos lijkt het wel!


B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Peter Lubbers

Ehh Freek
die grunsven heeft geen gevoel voor humor... schijnt dat ie wel net zo gromt
als een jakhals!

Groetjes Peter

AvanderHeijden

:blink: Hoe duidelijk moet je zijn voordat sarcasme niet meer als een grapje wordt afgedaan?  :blink:

Freek, probeer toch eens te genieten van de OVP zoals die nu zijn. Voor een natuurliefhebber valt er een boel te zien en te doen. De harde waarheid is dat het minstens 90% (waarschijnlijk nog veel meer) van de Nederlanders keihard aan de reet kan roesten hoe soortenrijk de Nederlandse 'natuur' is, zolang er vooral maar geen veronderstelde 'menseneters' rondlopen. Ook hard is dat er voor echt grote wilde dieren (grazers en jagers) simpelweg geen ruimte meer is in ons kikkerlandje.

Over kikkerland gesproken, natuurbeherende organisaties kunnen zich bijvoorbeeld veel beter storten op bescherming van de Boomkikker dan herintroductie (en vervolgens afknallen) van wolven. En nee, dat moeten ze vooral NIET in de OVP willen doen, voordat je daarover begint.

tekenaar

Citeer

Over kikkerland gesproken, natuurbeherende organisaties kunnen zich bijvoorbeeld veel beter storten op bescherming van de Boomkikker dan herintroductie (en vervolgens afknallen) van wolven.
Volgens mij lukt dat aardig, zij het met grote investeringen: de boomkikker gaat eindelijk weer wat vooruit (zowel aantallen als verspreiding nemen toe). Sommigen hebben het nog niet begrepen en daarom huppen er nu Kroatische boomkikkers rond in Zeeland (de 'herkomst'populatie in Kroatie is niet bedreigd en er was dus geen enkele reden om deze - genetische waarschijnlijk aan een ander klimaat aangepaste - exotische exemplaren van de inheemse soort naar Nederland te halen).

En wolven verdwijnen ook zonder 'officieel afschot' wel uit Nederland - wat is er geworden van die zeeuwse wolf van een paar jaar geleden?

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

elmar prins

Wat een superarrogante houding van jouw Freek over ambtenaren van staatsbosbeheer, docenten etc.

Op basis waarvan trek jij dit soort conclusies.


Ik denk zoals jij ook tot nu toe alle andere dingen beredeneert ?

Volledig ongenuanceerd op basis van wat hersenspinselen en vooroordelen.


Het lijkt er op dat jij alleen maar de boel een beetje aan het opstoken bent binnen de meerdere discussies. Is dat zo?

Zo niet; dan hoop ik dat jij m.b.t. natuurbeleid en/of beheer geen enkele beslissende bevoegdheid hebt of krijgt.


Elmar

AvanderHeijden

Citeer
Citeer

Over kikkerland gesproken, natuurbeherende organisaties kunnen zich bijvoorbeeld veel beter storten op bescherming van de Boomkikker dan herintroductie (en vervolgens afknallen) van wolven.
Volgens mij lukt dat aardig, zij het met grote investeringen: de boomkikker gaat eindelijk weer wat vooruit (zowel aantallen als verspreiding nemen toe). Sommigen hebben het nog niet begrepen en daarom huppen er nu Kroatische boomkikkers rond in Zeeland (de 'herkomst'populatie in Kroatie is niet bedreigd en er was dus geen enkele reden om deze - genetische waarschijnlijk aan een ander klimaat aangepaste - exotische exemplaren van de inheemse soort naar Nederland te halen).

En wolven verdwijnen ook zonder 'officieel afschot' wel uit Nederland - wat is er geworden van die zeeuwse wolf van een paar jaar geleden?
Beetje off-topic hier in het zoogdierenforum maar als ik in Zeeuws Vlaanderen rondkijk lijkt het me dat de plekken waar nu Boomkikkers voorkomen erg verbrokkeld zijn en vaak ver van elkaar vandaan liggen. Het blijft een vreselijk kwetsbare soort en ik denk dat het wat vroeg is om te roepen dat het goed gaat.

elmar prins

Mmm,

zit jij soms zelf in het onderwijs Freek ? Volgens mij wel.

Elmar

tekenaar

Ik dacht te schrijven dat de boomkikker weer wat vooruit gaat, niet dat het nu goed zou gaan met deze soort in Nederland (meer in de trand van het was bar slecht, nu is het nog steeds erg slecht, maar ze zijn wel een beetje aan het toenemen). De Zeeuwse boomkikkers die ik bedoel (van Schouwen!) hadden er m.i. niet eens moeten zitten want dat zijn exoten (ondanks het feit dat het de inheemse soort betreft). Van de boomkikkers van Zeeuws Vlaanderen weet ik te weinig.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

elmar prins

Volgens mij heeft het allemaal niets meer te maken met "dassen in de polder"

Elmar

Trouwens ik heb nog wel een leuk geheel nieuw discussie/vraagstuk over natuurbeheer; waar plaats je dat ? 't gaat niet over een bepaalde diergroep in het bijzonder.

Pim

CiteerTrouwens ik heb nog wel een leuk geheel nieuw discussie/vraagstuk over natuurbeheer; waar plaats je dat ? 't gaat niet over een bepaalde diergroep in het bijzonder.

Bijvoorbeeld bij "Praat maar raak"....

Trouwens daar horen sommige zoogdieren/oostvaardersplassendiscussies ook bijna thuis ;)

gegroet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

elmar prins

OK Pim, daar heb je gelijk in.
Maar ik wil toch een serieus onderwerp bespreken c.q. voorstel doen.
Dus bij "praat maar raak" lijkt me niet zo geschikt.
Misschien wordt het tijd voor een hoofdonderdeel "natuurbeheersdiscussies".


Hoe lijkt jullie dat ?

't staat nu overal en nergens.

Elmar

RWester

CiteerMisschien wordt het tijd voor een hoofdonderdeel "natuurbeheersdiscussies".

Ik zou zeggen, open een nieuw topic onder 'Praat maar raak' and go your gang :rolleyes:

Ik zie Waarneming.nl nog steeds als een waarnemingen-site met forum-mogelijkheid, waarin zaken behandeld kunnen worden die gerelateerd zijn aan de site.
Serieus maar met een randje humor. Géén eindeloze verhandelingen over wat mogelijk zóu kúnnen zijn. En dan bedoel ik vooral het onmogelijke stellen. dat leidt tot discussies waarin mensen elkaar de kop (kunnen) gaan inmaken, zoals her en der begint te gebeuren.

'From the trouble of the world, I turn to birds'
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


AvanderHeijden

Citeer
CiteerMisschien wordt het tijd voor een hoofdonderdeel "natuurbeheersdiscussies".

Ik zou zeggen, open een nieuw topic onder 'Praat maar raak' and go your gang :rolleyes:

Ik zie Waarneming.nl nog steeds als een waarnemingen-site met forum-mogelijkheid, waarin zaken behandeld kunnen worden die gerelateerd zijn aan de site.
Serieus maar met een randje humor. Géén eindeloze verhandelingen over wat mogelijk zóu kúnnen zijn. En dan bedoel ik vooral het onmogelijke stellen. dat leidt tot discussies waarin mensen elkaar de kop (kunnen) gaan inmaken, zoals her en der begint te gebeuren.

'From the trouble of the world, I turn to birds'
Wijze woorden van Master RWester :hehe: Ik ga in een hoekje zitten en ze me ter harte nemen.

AvanderHeijden

CiteerIk dacht te schrijven dat de boomkikker weer wat vooruit gaat, niet dat het nu goed zou gaan met deze soort in Nederland (meer in de trand van het was bar slecht, nu is het nog steeds erg slecht, maar ze zijn wel een beetje aan het toenemen). De Zeeuwse boomkikkers die ik bedoel (van Schouwen!) hadden er m.i. niet eens moeten zitten want dat zijn exoten (ondanks het feit dat het de inheemse soort betreft). Van de boomkikkers van Zeeuws Vlaanderen weet ik te weinig.
Je hebt gelijk, ik las je tekst als zijnde positiever dan je bedoelde.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

elmar prins

Freek,

misschien ben ik ook wel een beetje onaardig geweest met mijn  opmerkingen.

Sorry, maar werd een beetje geirriteerd omdat ik me aan voelde gesproken.


No hard feelings.


Groet,

Elmar

Freek Verkerk

Elmar is goed,
dat ben ik al wel gewend, ik lok het zelf ook wel een beetje uit. Ik probeer het niet op de man te spelen, maar het wordt al wel snel zo opgepakt. Ik heb zelf ook wel eens een bijdrage waarover ik achteraf minder tevreden ben. Je moet er ook niet te lang over nadenken voor je iets op dit forum zet vind ik.

Gewoon fris en vrolijk voor de vuist weg discusieren. Gewoon doorgaan.
:duim:

Al met al weet ik nog steeds niet of die dassen nu al in de polder zitten. Op deze site zie ik maar een paar waarnemingen op de utrechtse heuvelrug. Is die nu al helemaal door dassen bevolkt? Zovol dat ze al moeten uitwijken naar de polder? En de veluwe? Ook al helemaal vol zodat ze de flevopolder in moeten?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

harderbroek

CiteerDe vraag is: Kunnen dassen in de polders overleven en doen ze het ook? Hebben ze dan burchten?  B)
Als antwoordt op je vraag.
1. Ja ze kunnen overleven .

2. Ja er zijn Burchten in de Flevoland. (tot nu toe 2 stuks)

Maar daar het nog voor Flevoland zeldzaamheden zijn en gemonitoord worden op uitbreiding geen invoer van waarnemingen.

Als aanvulling in 1996 zijn er enkele projecten geweest in Flevoland om Dassen aan te trekken en z.g. kunstmatige burchten gemaakt in Flevoland.
Het laat zich raden dat dat nooit wat geworden is.

m.v.g.
Rob van Swieten
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Gerrit Kteu

CiteerDassenleven eindigt op de Biltse Rading; Utrechts Landschap bepleit dassentunnel

De das, het zoogdier met de karakteristieke 'streep' over de kop, nadert de stad Utrecht. Meer en meer worden dassen gesignaleerd in de omgeving van Groenekan, na migratie uit noordoostelijker delen van de provincie.  Nu enkele jaren geleden onder de Groenekanseweg, richting De Bilt, een faunapassage is aangelegd nadert de das het gebied rond de Voorveldse Polder. Die uitbreiding van zijn leefgebied heeft overigens ook te maken met het feit dat dassen wegens veranderingen in de landbouw in een steeds groter gebied naar hun voedsel zoeken.
Dit vind ik nou prachtig nieuws. Als ik aan het vogelskijken ben kom ik regelmatig in dit gebied, ik woon er dan ook zeer dichtbij. Ik heb nog nooit een Das in het wild gezien maar dat de kans bij mij in de buurt aanwezig was heb ik nooit geweten.

Ik zal er extra m'n best op doen om deze soort te zien. Heeft iemand nog tips om de Das waar te nemen in dit gebied? (Groenekan/Voorveldse Polder/Biltse Rading)

Gerrit

AvanderHeijden

#26
Citeer
CiteerDassenleven eindigt op de Biltse Rading; Utrechts Landschap bepleit dassentunnel

De das, het zoogdier met de karakteristieke 'streep' over de kop, nadert de stad Utrecht. Meer en meer worden dassen gesignaleerd in de omgeving van Groenekan, na migratie uit noordoostelijker delen van de provincie.  Nu enkele jaren geleden onder de Groenekanseweg, richting De Bilt, een faunapassage is aangelegd nadert de das het gebied rond de Voorveldse Polder. Die uitbreiding van zijn leefgebied heeft overigens ook te maken met het feit dat dassen wegens veranderingen in de landbouw in een steeds groter gebied naar hun voedsel zoeken.
Dit vind ik nou prachtig nieuws. Als ik aan het vogelskijken ben kom ik regelmatig in dit gebied, ik woon er dan ook zeer dichtbij. Ik heb nog nooit een Das in het wild gezien maar dat de kans bij mij in de buurt aanwezig was heb ik nooit geweten.

Ik zal er extra m'n best op doen om deze soort te zien. Heeft iemand nog tips om de Das waar te nemen in dit gebied? (Groenekan/Voorveldse Polder/Biltse Rading)

Gerrit

Het is leuk om dassen te zien maar om nou te zeggen dat het 'prachtig nieuws' is gaat me wat ver. Lees de volgende twee zinnen uit wat je citeert en je zult het met me eens zijn dat het nieuws helemaal niet positief bedoeld is:

"Dassenleven eindigt op de Biltse Rading"
"Die uitbreiding van zijn leefgebied heeft overigens ook te maken met het feit dat dassen wegens veranderingen in de landbouw in een steeds groter gebied naar hun voedsel zoeken."

Met andere woorden, de dassen leggen door honger gedreven grotere afstanden af, moeten daarvoor gevaarlijke fratsen uithalen en worden daarom nu ook bij de Biltse Rading gespot. Prachtig nieuws!

Of zie ik het nu heel negatief. <_<

Voor zover ik begrijp gaat het trouwens op veel andere plekken helemaal niet zo slecht met dassen (met name in zuid-oost NL; wat waarschijnlijk van oudsher toch al het voornaamste dassengebied van NL is). Vandaar dat Das&Boom zich met volstrekt zinloze projecten kan bezighouden als het fokken van inteelthamsters enzo.

Gerrit Kteu

#27
Ik denk dat je het toch wat negatief ziet.

De Das is aan het oprukken zo lijkt het. Dat ze een groter gebied bestrijken om voedsel te zoeken hoeft nog niet te betekenen dat ze honger lijden. Hongerende soorten planten zich minder voort dus zou betekenen dat de soort aan het verdwijnen is.

Is dat het geval?

Freek Verkerk

Mijjn indruk is ook dat ze het goed doen en nu zodanig uitbreiden dat ze in de voor hen minder geschikte streken komen. Kennelijk lukt het hen zelfs om de randmeren over te steken en in de flevopolder terecht te komen! een geweldige prestatie.
Ik mis alleen nog waarnemingen in gebieden als; Kop van overijssel, Noord oost polder, Friesland, eemvallei en het gebied rond het naardermeer. Volgens mij niet allemaal moeilijke gebieden voor dit dier.

In Friesland (Gaasterland en zuid west hoek) is het lang niet allemaal polder.

De kop van overijssel heeft ook nog wel wat (hoog gelegen) natuurgebied.

De eemvallei ligt tussen dassen gebieden zoals de veluwe en de utrechtse heuvelrug.

Het Naardermeer is een van de oudste beschermde natuurgebieden van Nederland en het paradepaardje van natuurmonumenten, bovendien ligt het vrijwel tegen de utrechtse heuvelrug. Ze zijn bezig met het aanleggen van verbindingszones met onder andere de ankeveense plassen.

Ik zie waarnemingen in het Gelderse poort gebied, dus misschien valt die waterangst van dit dier wel mee. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

harderbroek

CiteerKennelijk lukt het hen zelfs om de randmeren over te steken en in de flevopolder terecht te komen! een geweldige prestatie.
Hallo Freek,

Je opmerking durf ik niet te staven.

In de begin jaren negentig dachten we dat ook van de Eekhoorn in Zuidelijk Flevoland over was gekomen.

Echter tot onze verbazing kreeg ik een bewijsstuk in handen dat deze ooit was gevangen op het vaste land en uitgezet was in Zuidelijk Flevoland.

De populatie heeft zich sterk in dat deel wel ontwikkelt en hebben we nu een prachtige populatie.

Ik wil maar zeggen wie weet krijgen we over 10 jaar eens te horen dat er een dassenpaar vanuit de Velwuwe is uitgezet, begrijp je?

M.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland