Wat kan dit zijn?

Gestart door Esther, juni 22, 2008, 16:46:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik wilde vandaag eens kijken welke bewoners er in de wortels van Jakobskruiskruid huizen. Ik denk haast dat het groene eitjes ofzoiets zijn die ik vond. En het donkere iets dat misschien al een stadium verder is. Ik kan ernatuurlijk ook volkomen naast zitten en ben nieuwsgierig of hier wel iets van is te maken.

Groet Esther

han.endt

#1
Bladluizen. De soort moet ik je schuldig blijven, maar misschien zijn ze wel soortspecifiek voor (de wortels van) kruiskruid.

Esther

Bedankt Han

Ik had er geen luis in herkend leuk wel!! Ik zal eens gaan zoeken of ik er wat over kan vinden in de oecologische flora.

Groet Esther

han.endt

#3
Ik heb hem denk ik gevonden: Aphis jacobaeae. Een bladluis op Jakobskruiskruid die ook bij de wortels leeft. Leeft in een samenwerkingsverband met de mier Lasius niger. De mier beschermt de rupsen en de plant tegen de rupsen van de Sint-jakobsvlinder.

Esther

#4
He leuk!!! Zou ik die als zeker in kunnen voeren? Er zitten idd ook mieren op de plantjes daar. Die mieren heb ik er vorige week gefilmd op een plant, een hele hoop waren er,  ze liepen op een gegeven moment over mijn fototoestel heen omdat ik zo dicht bij zat ;-)

Mieren op Jakobskruiskruid filmpje

Groet Esther

han.endt

#5
Ik heb wel het idee dat het hier om deze soort gaat, maar een bevestiging van een expert lijkt me wel verstandig. Of we moeten een betrouwbare bron kunnen vinden dat Aphis jacobaeae inderdaad de enige bladluis op Jakobskruiskruid is. Ik zou het voor je site op waarschijnlijk houden.

De mier kan je beter houden op Lasius niger s.l. of beter (denk ik) Lasius sp. De soort is namelijk recent in een aantal soorten gesplitst en welke dit is....... Werk voor een binoculair.

Esther

Ik heb de foto's net opgestuurd naar Klaas Vrieling in Leiden, de  Aphis jacobaeae is op alle afbeeldingen die ik heb gevonden zwart, maar met die afbeeldingen zit ie wel op de stengel en niet in de wortels. Ik vraag me dan ook af of die groene nog hele jonge exemplaren zouden kunnen zijn. ( heet dat nymf?)  In de oecologische flora heb ik nog wel iets over thrips gevonden, maar laat ik nu nog niet weten wat een thrips is ;-) Meerdere bladluizensoorten heb ik nog niet gevonden maar ik zoek ook verder. Ik vind dit hardstikke leuk! Ik denk dat ik nog iets heb gevonden, maar daar moet ik planten voor gaan meenemen en openmaken, ik vond 'dichtgekitte' bloemen, daar zouden poppen van een of ander beestje in kunnen zitten.

groet Esther






spinnenvrouw

Van Composieten zijn tientallen soorten bladluizen bekend, niet alleen Aphis maar ook veel andere genera. Dit zou Toxopterina kunnen zijn, en in de Dysaphis-groep zitten ook soorten die op de wortelhals zitten waar mieren dan een dak van zand overheen bouwen. Wortelzuigers als Pemphigus vallen af, die zien er heel anders uit.
Maar zonder binoc is er geen zekerheid, bij de meeste bladluizen is er zelfs zonder microscopisch preparaat geen zekerheid!
Jacomijn Prinsen

Esther

Bedankt Jacomijn

Ik zal eens zien of ik zo'n binoc ergens kan lenen ofzo ( ik heb even gegoogeld en die dingen zijn verrekte duur) , ik kan er weliswaar zelf niet door kijken vermoed ik, maar mijn man vast wel. Ik vind het steeds leuker worden met het gevolg dat is ook steeds meer wil weten. Eeuwig zonde dat ik nooit biologie gehad heb op school, voor mij is alles nog nieuw.

Groet Esther

spinnenvrouw

Gluren door een binoc of microscoop kan vaak bij een KNNV-afdeling die een insectenwerkgroep of een paddestoelen- of een mossenwerkgroep heeft.
Kijk maar eens op hun site of er een afdeling in de buurt is.
En waarom zou je er zelf niet door kunnen kijken?
Jacomijn Prinsen

Esther

Citeer
En waarom zou je er zelf niet door kunnen kijken?
Ik ben visueel gehandicapt, ik zie wel wat, maar niet zo veel. Ik zal eens op zoek gaan naar een afdeling in de buurt.

Groeten Esther

spinnenvrouw

#11
Er bestaan tegenwoordig spotgoedkope digitale camera's die in de tubus van microscopen of binoc's worden gestoken, het beeld kun je dan op de computer bekijken.
Inclusief de mogelijkheid van inzoomen en andere beeldmanipulatie.
Als kijken door een binoc lastig is is dit misschien iets voor je?
Jacomijn Prinsen

Esther

CiteerEr bestaan tegenwoordig spotgoedkope digitale camera's die in de tubus van microscopen of binoc's worden gestoken, het beeld kun je dan op de computer bekijken.
Inclusief de mogelijkheid van inzoomen en andere beeldmanipulatie.
Als kijken door een binoc lastig is is dit misschien iets voor je?
Dat lijkt me heel erg handig, ik ben al zo blij dat ik ontdekt dat ik met goede macro'foto's veel meer kan zien dan in het 'echt', door fotografie is er een wereld opengegaan voor me. Fotograferen doe ik zelf, ik wacht op het piepje dat mijn camera geeft. Soms zitten er dan echt mooie foto's bij.
Ik moet eens op zoek gaan naar hetgene dat jij bedoelt, het is te leuk om niet alle mogelijkheden uit te buiten en te proberen.

Groet Esther