nachtvlinders fotograferen

Gestart door Corryabbink, december 13, 2005, 00:24:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hoe kan ik het best een nachtvlinder die bij mij op de muur zit op de foto zetten ?
Bij daglicht lukt dat wel maar 'savonds zijn de resultaten slecht.
Aangezien er geen flitslicht gebruikt mag worden zou ik graag weten hoe ik het beste een nachtvlinder op een muur of deur nabij een buitenlamp kan fotograferen.

Wie kan me advies geven ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#1
Op die manier krijg je zelden mooie foto's. Ook al heb je licht van de lichtbron genoeg om te kunnen fotograferen dan nog kloppen de kleuren vaak niet. In een potje stoppen en de volgende ochtend bij daglicht fotograferen. Ik zet ze in de koelkast, de meeste soorten zijn dan rustig genoeg om op een blaadje of andere ondergrond te zetten. Spanners zijn wat dat betreft het lastigst, uiltjes gaan prima en pijlstaarten blijven vaak de gehele dag op de desbetreffende plek zitten.
Ik vind dit nog mijn mooiste bij kunstlicht: Tauvlinder, gefotografeerd bij een ML-lamp van 250 Watt.

Corryabbink

#2
Bedankt Han,

Ik zie hier vaak hele mooie nachtvlinders en heb er vaak wat gevangen voor determinatie maar na een uurtje koelkast waren ze nog fladderig, vond het zielig en liet ze dan maar weer gaan. Ik zal het eens met een nachtje koelkast proberen misschien dat het me dan ook lukt ze op de foto te krijgen.

Die Tauvlinder is inderdaad onder die omstandigheden een hele mooie haarscherpe foto maar dat heb je ook aan de vlinder te danken.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Sommige spanners zijn de volgende dag als je het potje pakt al snel weer fladderig. Wat wel wil helpen is ze met het potje open omgekeerd op een blad zetten en wachten (ik ga meestal even wat anders doen) tot ze rustig op het blad blijven zitten en dan heel voorzichtig het potje weghalen. Niet in de zon zetten dan loopt de temperatuur te snel op.

Corryabbink

OK ik zal je advies opvolgen het was soms al een probleem ze rustig te kunnen bekijken laat staan op de foto zetten. Dit geeft me weer moed.

Bedankt Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dragonfly

Even een vraagje: waarom mag je geen flits gebruiken? Stoor je ze dan teveel?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

Je mag hem wel gebruiken, maar de vlinder komt er heel lelijk op te staan.

acherontia

#7
Natuurlijk mag er wel degelijk een flits gebruikt worden. Echter meestal geeft het gebruik van 1 enkele flits een nogal hard belicht beeld dat veel mensen als niet prettig ervaren. Een softbox of een stukje plakband kan al helpen om zachter diffuser licht te krijgen.

Zelf maak ik vrijwel alle foto's van nachtvlinders met meerdere flitsers. Zie bijvoorbeeld bijgevoegde opname die gemaakt is in een pikdonkere mergelgroeve, hier zijn 3 flitsers gebruikt, het betreft een overwinterend exemplaar van Scoliopteryx libatrix (roesje).

Het gebruik van kunstlicht (flits) heeft als groot voordeel dat je wat verder kan diafragmeren en daardoor over meer scherpte diepte kan beschikken. Soms zijn de omstandigheden dusdanig dat je wel gebruik moet maken van een flits.

Jeroen

acherontia

Ik denk dat de opmerking van Han te kort door de bocht is, goed flitsen is moeilijk maar het is pertinent onzin dat de vlinder er dan niet goed op komt te staan.

Hier nog een voorbeeld:

Groeten,

Jeroen

Dragonfly

:blink:
Dus ik heb vorige week geen vlinder verstoord  :rolleyes:
Gelukkig. Bedankt!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Floppy

Heb eens even meegelezen. Erg instructief.  :D
Zal het ook eens proberen. Met dank. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#11
Citeerte kort door de bocht ,  pertinent onzin
Je bijdrage is zeer contructief, maar mag het wat vriendelijker.

Elachista

#12
...Maar wat Jeroen verteld klopt op wel.
De vlinderkleuren hoeven er niet altijd onder te lijden.
Alleen heeft Jeroen wel een andere camera dan de koekjetrommel die ik heb.
Tegenwoordig kun je bij veel goedkope (rond de 200 euro) digitale camera's de belichting instellen.
Bij vlinders in een donkere ruimte moet je deze wat lager zetten dan de standaard (0).
Ik weet niet of het bij elke camera verschillend is, maar ik zet de belichting altijd op -0,7 of -1,0. Dan wordt de flits wat "afgezwakt" en kun je alsnog prima foto's nemen.
Scherpstellen is in het donker heel vaak een probleem, je kan altijd een zaklamp nemen om bij de lichten. Eenmaal scherpgesteld doe je de lamp weer uit en kun je prima opnames maken (met zaklamp aan krijg je een hele gelige tot oranje gloed..).
Om de flits inderdaad wat zachter te maken kun je verschillende materialen voor gebruiken, zélfs een stukje blank papier zou nog kunnen.
Hieronder volgen wat foto's van mij.

Laconobia oleracea (groente uil), prima te zien, maar hout werkt soms erg reflecterend (voorn. gelakt hout). 's Nachts genomen op onze schuur.

Wijfje Saturnia pavonia (nachtpauwoog), belichting -0,7, op het doek met lamp 500 watt.

Anaplectoides prasina, binnenshuis genomen belichting -1,0. Flitsen bij groenige vlinders is soms extra mooi, omdat dan de groene tinten meer naar voren komen.

Ectropis crepuscularia (gew. spikkelspanner), belichting -1,0. Garage, weinig licht.

Autographa jota (jota uil) idem als A.prasina, zelfde belichting.

Kleuren komen soms wat beter tot hun recht met flits, ik flits heel vaak (gebruik verder geen dempende middelen). Probleem is dat ze soms wat gaan glanzen.
Soms heb ik het idee dat als je een beetje scheef fotografeerd, de flits weggeketst wordt en zo de vlinder er veel beter op komt te staan dan als je er loodrecht op mikt..
Groet,
Tymo

acherontia

Dat komt omdat ik slecht tegen met stelligheid gebrachte oneliners kan die ook nog eens onjuist zijn of op zijn minst onvolledig.

CiteerJe mag hem wel gebruiken, maar de vlinder komt er heel lelijk op te staan.


Jeroen

acherontia

Nachtvlinders model laten zitten voor een foto is een vak apart. De truc met potjes in een koelkast werkt veelal prima. Echter een potje is nou niet direct het lekkerste substraat waar een vlinder op kan rusten. Een iets grotere pot met wat blad of ander natuurlijk materiaal erin zal veelal het gewenste resultaat geven.

Wanneer je dan ook nog eens de pot in een koelkast zet kan je meestal na een dag het natuurlijke materiaal (al dan niet met bijvoorbeeld een pincet) uit de pot halen en op een goed fotografeerbare plek plaatsen. Je zult merken dat de vlinders dan veel minder geneigd zijn om de benen te nemen, puur omdat ze zelf al tot rust zijn gekomen op een, voor hun prettige ondergrond (en niet noodgedwongen op een vervelende ondergrond zitten).

Ik maak veel gebruik van een plastic knaagdierenbakje / aquarium (?) met daarin een stronk hout, stukken schors, dode en of levende bladeren en dat werkt prima.

Nog een goede manier om mooie foto's te maken, kweek vlinders op, vers ontpopte vlinders hebben niet de neiging om te gaan vliegen en zijn nog puntgaaf waardoor je niet de plaatjes met de kale thoraxen krijgt of beschadigde vleugels. Daarnaast steek je door kweken ook nog het nodige op over de biologie van de soort!

Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

han.endt

#15
CiteerDat komt omdat ik slecht tegen met stelligheid gebrachte oneliners kan die ook nog eens onjuist zijn of op zijn minst onvolledig.

CiteerJe mag hem wel gebruiken, maar de vlinder komt er heel lelijk op te staan.


Jeroen
Zeurpiet! Je weet best wel dat ik me altijd inzet om de iedereen zo goed mogelijk voor te lichten.

Corryabbink

Bedankt allemaal en Han  :duim:  :duim:

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"