bermen maaien

Gestart door NielsDH, juni 09, 2008, 16:42:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

NielsDH

Ik fiets elke dag van en op de berg hier (in Rhenen). nu is het het geval dat elke keer als de berm mooi begroeid wordt, ze het afmaaien. Nu begrijp ik best dat de veiligheid voor plantjes gaat. Aleen nu is het het geval dat er rechts van het pad geen weg meer zit, en er WEL Wespenorchis groeit en bloeit. Nu maaien ze dat elke keer af, en volgens mij is wespenorchis wel beschermd. ik vind het dus helemaal niet nodig om deze berm te maaien, bovendien remmen planten volgens mij juist af als je de berm in vliegt, dat is toch beter dan op half afgezaagde stelen van braam terecht komen? :blink:

Gr niels

wimtegels

Bermen maaien is een boeiend thema, waar een heleboel effecten meer bij om de hoek komen kijken dan je denkt. Ik denk overigens dat dit topic meer in natuurbeheer thuis hoort dan in ehtiek en wetgeving. Of het zou zo moeten zijn dat je de nadruk op beschermde planten wilt leggen.

De meeste bermen mogen absoluut niet verbossen. De goedkoopste en meest effectieve maatregel is periodiek maaien. Het kiezen van de juiste maaidatum waarbij zowel belangen van vegetatie als verkeersveiligheid betrokken worden is een tamelijk moeilijke zaak.

Ook de vraag van al dan niet afvoeren van het maaisel is van belang.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

diverse maai activiteiten (bermen) zijn stilgelegd voor broedende vogels.

Voor planten lijkt me dat daar geen verschil in zit.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

Er zit wel degelijk verschil voor planten. Voor veel planten is het erg gunstig als ze pas na de bloei worden gemaaid. Vooral voor de éénjarigen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

NielsDH

ja maar in dit geval is het geen eenjarige (toch?) en hij had nog niet eens gebloeid, ik zou niet weten wat een verschil is in dit geval tussen beschermde vogel of plant. behalve dat een vogel niet op zo'n kleine oppervlak kan verblijven en kan vluchten.

Gr niels

wimtegels

Sommige bermen hebben geen enkele natuurdoelstelling. Daar wordt bij het maaien alleen gekeken naar verkeersveiligheid.

Als er wel een natuurdoelstelling is dient het beheer afgesteld te worden op de gewenste plantengemeenschap. Soms duurt het vele jaren voor het effect bereikt is.

De wespenorchis is geen eenjarige.

Wie heeft de betreffende berm in beheer? De gemeente of Rijkswaterstaat?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Citeer

Wie heeft de betreffende berm in beheer? De gemeente of Rijkswaterstaat?

Beide aangevuld met particulieren (meestal boeren).

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

NielsDH

Zal in dit geval eerder gewoon de gemeente zijn. Naast dit pad ligt een groot stuk bos van natuurmonumenten. Ik vindt toch dat het niet kan. Een aanklacht indienen heeft waarschijnlijk ook geen nut.

Gr niels

Ted van der Knaap

CiteerZal in dit geval eerder gewoon de gemeente zijn.  Een aanklacht indienen heeft waarschijnlijk ook geen nut.

Gr niels
..altijd proberen.. ..niet geschoten is altijd mis!..

Stel iets op met argumenten waarom jij vind dat er niet gemaaid mag worden (o.a. zeldzame planten)
Probeer ook met een voorstel te komen wat ze wel zouden kunnen doen.

Wie weet zit er een ambtenaar op openbare ruimte die ontvankelijk is voor jouw bezwaren.

tip: stuur dezelfde brief ter informatie naar Natuurmonumenten en wie weet nemen die contact op met de gemeente om tot een oplossing te komen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

wimtegels

Het inderdaad een goed idee contact op te nemen met de gemeente. Bedenk daarbij dat niet maaien voor de gehele berm in vrijwel alle gevallen geen optie is.
Er zou wel gekozen kunnen worden voor een (meer) ecologisch maaibeheer. Dat beheer is dan weer afhankelijk van de doelsoorten.

Het is misschien een optie om bijvoorbeeld aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden, Velp of Wageningen te vragen of een student een project van die berm kan maken. Dan kun je met een meer concreet voostel naar de gemeente en natuurmonumenten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

NielsDH

Ik  snap dat niet maaien geen optie is, maar wat zou jij adviezeren qua maaitijd dan? dat wordt heel erg laat neem ik aan. want pas na september kan er worden gezegt dat alle exemplaren uitgebloeid zijn. dan is de berm toch de hele zomer meters hoog? best lastig.

Gr niels

Jeroen Nagtegaal

een maal vroegtijdig? of die plekken gewoon even laten staan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Of slechts een halve meter van de berm, dat doen ze hier over het algemeen ook.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

CiteerIk  snap dat niet maaien geen optie is, maar wat zou jij adviezeren qua maaitijd dan? dat wordt heel erg laat neem ik aan. want pas na september kan er worden gezegt dat alle exemplaren uitgebloeid zijn. dan is de berm toch de hele zomer meters hoog? best lastig.

Gr niels
Dat zijn hele goeie vragen. Een en ander is ook afhankelijk van de grondsoort, de voedselrijkdom van de bodem etc.

Vak wordt inderdaad gekozen om de eerste halve meter met bermpaaltjes, en sommige stukken bij kruisingen vroeger te maaien, en de rest later.

Op redelijk schrale grond wordt het probleem steeds kleiner als je het maaisel afvoert. Uiteindelijk groeien de planten minder hard en komt er meer variatie in de vegetatie.

Het is moeilijk om van hieruit (midden Limburg) uitspraken te doen over het beheer en de mogelijkheden daar.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Elachista

CiteerBermen maaien is een boeiend thema,
...maar ook een thema waar veel tijd in gaat zitten, zonder dat je er iets mee opschiet.

Hier in Friesland maaien ze alles kaal, in de weilanden doen de boeren de bermen en elders is de gemeente verantwoordelijk. In de gemeentegids en op de website wordt keurig vermeld dat "ecologisch bermbeheer" wordt uitgevoerd, wat niet echt aansluit bij de praktijk.

Orchissen of niet, zeldzame dieren of niet, het moet gewoon gebeuren vinden overheden omdat inwoners er last van zouden hebben. Als natuurliefhebber kun je daar hard tegenin gaan, maar uit eigen ervaring weet ik dat het niets uithaalt.
Langs de A7 is begin deze week gemaaid, ik heb aardig wat dode spits- en veldmuizen gevonden tussen het (niet opgeruimde) gras. Het blijft wel aangrijpend.

mvg
Tymo
Groet,
Tymo

wimtegels

#15
Ik heb ook hele mooie voorbeelden van bermen beheer gezien.
Zelfs in een gemeente als Roermond. Een leuke stroomdalflora in de bermen!
Ook prachtig voor de bijen.

Het beheer is geintroduceerd toen een imker wethouder was...
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik ben overigens nog steeds van mening dat dit topic in Natuurbeheer thuishoort.

Of heb jij daar als starter van dit topic problemen mee Niels.
Ik kan me dat voorstellen als je het zwaartepunt bij de juridische aspecten van het maaien van beschermde planten wilt leggen.

Als dat het geval is moetren we het topic misschien splitsen. Deze discussie die voornamelijk over beheersvragen gaat verplaatsen en in dit forum opnieuw beginnen over die juridische aspecten. Lijkt me overigens ook een boeiend thema!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

NielsDH

CiteerIk ben overigens nog steeds van mening dat dit topic in Natuurbeheer thuishoort.

Of heb jij daar als starter van dit topic problemen mee Niels.
Ik kan me dat voorstellen als je het zwaartepunt bij de juridische aspecten van het maaien van beschermde planten wilt leggen.

Als dat het geval is moetren we het topic misschien splitsen. Deze discussie die voornamelijk over beheersvragen gaat verplaatsen en in dit forum opnieuw beginnen over die juridische aspecten. Lijkt me overigens ook een boeiend thema!
Hey, het maakt me helemaal niet waar het staat, zodra ik maar kan lezen wat anderen ervan vinden. Ik vindt het bengrijk dat ik niet zomaar een aanklacht indien, maar eerst even informatie opdoe. Maar als ik het zo lees zal het niks uitmaken. En waarschijnlijk gaan ze het beheer toch niet voor 1 simpele bertm met orchideen aanpassen:(

Bedankt allemaal tot nu toe voor de boeiende (tsja discussie kan ik het moeilijk noemen aangezien iedereen eens is.) uhm, gesprek

Gr  niels

wimtegels

Iedereen lijkt het eens te zijn. De deelnemers op de site waarnemingen zijn over het algemeen wel voor natuur. Als we naar wat meer details gaan dan blijkt iedereen voor andere natuur te zijn. Dan wordt het spannend <_<

Ik zal een administrator vragen deze discussie naar natuurbeheer te verplaatsen.

Start ik hier een topic Flora en Fauna wet en bermen maaien
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

NielsDH

CiteerIedereen lijkt het eens te zijn. De deelnemers op de site waarnemingen zijn over het algemeen wel voor natuur. Als we naar wat meer details gaan dan blijkt iedereen voor andere natuur te zijn. Dan wordt het spannend <_<

Ik zal een administrator vragen deze discussie naar natuurbeheer te verplaatsen.

Start ik hier een topic Flora en Fauna wet en bermen maaien
Okay dank je wel Wim.
Je voelt je erg betrokken he?! leuk. Wilde jij ook een soort gelijk topic openen, of wil jij er ook gewoon meer van weten?

Gr niels

wimtegels

Ik voel me altijd betrokken bij aspecten van natuur en natuurbeheer. En ik vind het boeiend en zinnig om daar met elkaar over te brainstormen. Heb inmiddels het topic bermen maaien en flora en faunawet geopend. Uit de eerste bereichten daar blijkt dat e et in ieder geval bij de gemeente moet melden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#21
Voor bomenrijke bermen (en lanen) met loofbomen, die ectomycorrhizasymbionten onder de paddenstoelen en zwammen aan zich hebben weten te binden, geldt een ander type (verschralend) bermbeheer met een andere maairegime. Zie hiervoor : P.J. Keizer, The ecology of macromycetes in roadside verges planted with trees (LUW, Wageningen, 1993) en P.J. Keizer, Paddestoelvriendelijk natuurbeheer : Hoofdstuk 7.3 : Lanen en wegbermen (KNNV, Utrecht, 2003).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rinie van Reenen

M'n broer doet op het moment inventarisatiewerk in opdracht van de provincie Gelderland. Langs de provinciale wegen laat deze provincie alle bermen inventariseren, met het oog op de vraag of er voor bepaalde bermen een aangepast maaibeheer nodig is.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel rekening ze er nu precies mee houden, maar in elk geval wel dat er om gedacht wordt en dat er geld in gestoken wordt.
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

#23
Citeer
CiteerP.J. Keizer, The ecology of macromycetes in roadside verges planted with trees (LUW, Wageningen, 1993) en P.J. Keizer, Paddestoelvriendelijk natuurbeheer : Hoofdstuk 7.3 : Lanen en wegbermen (KNNV, Utrecht, 2003).
Ben jij ook P.J.Keizer?
Joram,
Nee, ik ben Gerrit Jan Keizer en ik verwijs naar Peter-Jan Keizer (geen familie), de mycoloog, die in 1993 op het als eerste genoemde proefschrift is gepromoveerd, waarvan de essentie in de in 2003 verschenen KNNV-publicatie in het hoofdstuk Lanen en wegbermen wordt weergegeven.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

ratje

Misschien wel een beetje laat, maar gisteren heb ik me mateloos geergerd aan het maaibeleid van de provincie Gelderland. Eergisteren genoot ik op de bewuste weg nog van allerlei vlinders in de berm. Nu dus niets meer. Deze weg wordt gescheiden van het fietspad door een strook berm van ongeveer 2 meter en een bomenrij.
Nu is er "voor de veiligheid" gemaaid. De strook tussen weg en fietspad staat nog voor 20 cm in het midden overeind, omdat het lastig maaien is bij bomen.
Aan de rechterkant tussen het fietspad en de greppel is alles gemaaid. Hoezo veiligheid? Zeker voor het geval je in de greppel belandt :grin:
Zo wordt de rijke bloemenbloei in de berm de nek omgedraaid.