Nijlgans

Gestart door M.Renard, mei 29, 2008, 13:38:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Renard

Weet iemand hier misschien hoe het nou precies met de Nijlgans zit? Ik lees zoveel tegenstrijdige dingen over deze soort maar echte literatuur kan ik eigenlijk nergens vinden. Wat ik tot dusver concludeer uit de gegevens die ik wel heb is dat er geen concrete bewijzen zijn dat het een 'schadelijke' soort is, ondanks dat hij zich zeer agressief gedraagt ten opzichtte van andere vogels.  

tekenaar

klopt, dat is ook wat ik ervan weet. Incidenteel zijn er wel gevallen bekend van "lastige nijlganzen" (die ooievaars- en roofvogelnesten inpikken) maar op populatieniveau lijken ze weinig effect te hebben in Nederland. Dat heeft er vast mee te maken dat ze gras eten, waarvan we heel veel hebben. Ik kan me goed voorstellen dat diezelfde nijlganzen in het buitenland (met veel minder water/sloten) wel de inheemse watervogels in de weg zitten. In Frankrijk proberen ze daarom alle nijlganzen af te schieten. Het is niet erg aardig naar de Fransen toe om in Nederland niet in te grijpen: er blijven dan immers steeds weer Nederlandse nijlganzen "opduiken" in Frankrijk.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ria Glas

Citeerondanks dat hij zich zeer agressief gedraagt ten opzichtte van andere vogels.
Ik zie ze eigenlijk ook nooit met de rechtmatige graseters (vee) in de wei staan. Zouden ze de koeien de stal in hebben gejaagd? :rolleyes:

Of laten de boeren al dat gras (=eten) onbeheerd liggen, tot er eindelijk eens beesten zijn die zo goed zijn het op te ruimen? Bij de afvalberg in Napels verwacht je immers ook nogal wat dieren op het diner?

Even serieus: met al dat vee op stal is het niet gek dat de ganzen toenemen in de wei.

grutto

In Nederland hebben we ook wel de handjes opelkaar voor een nihilstand van de Nijlgans.
Echter er is nog geen planmatige aanpak. In veel natuurgebieden kunnen ze ongestoord broeden. Afschot vindt wel plaats maar dan moeten ze zoals ik laatst met lede ogen moest zien dat de vlotjes van de zwarte stern totaal vernield waren.
10 stuks bij elkaar veel op de kop geen eieren te zien alleen uitwerpselen van nijlganzen.

Oplossing is dat de soort genoemd moet gaan worden in de faunabeheerplannen. Niet voor een extra ontheffing want die is niet nodig maar dat er planmatigheid komt in de bestrijding door alle grondeigenaren.

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

Ik heb dat eigenlijk nog niet goed nagekeken, maar is er een gesloten seizoen wat betreft de jacht voor exoten die niet in de FF wet genoemd worden.

En wat betekend dat voor de nijlgans?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ahjoon

#5
Ik vrees het ergste voor de opmars van de Havik in mijn regio (Delfland) door de huidige populatieontwikkeling van de Nijlgans.
De Nijlgans lijkt direct het broedgedrag van de Havik in deze omgeving te beinvloeden waar geschikte nestlokaties voor de roofvogel dun bezaaid zijn.

De vroege eileg icm. het agressieve gedrag van de Nijlgans zijn niet te onderschatte factoren in het mislukken van broedpogingen van de Havik.
Zo constateerde ik dit voorjaar de overname van een haviksnest door Nijlganzen.
In de enige andere boom in het nestbosje die een beetje geschikt leek werd door de Havik vervolgens een nieuwbouwnest gebouwd. Dit nest bleef echter ongebruikt.

De vraag blijft nu of de Havik een confrontatie uit de weg ging of dat er bewust werd gekozen voor de bouw van een wisselnest? Gezien de (on)geschiktheid van de gammele boom van het nieuwbouwnest lijkt optie 1 het meest aannemelijk.

In bosrijke gebieden - meer geschikte nestbomen voor Havik, en minder Nijlganzen - zal dit probleem voor de Havik wellicht veel minder optreden.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

grutto

#6
Citeer

In bosrijke gebieden - minder Nijlganzen, meer geschikte nestbomen - zal dit probleem voor de Havik wellicht veel minder optreden.

Dat vraag ik me af want een Nijlgans zie je niet met stokjes slepen om een nest te gaan bouwen.
De nijlgans pikt het reeds bestaande nest af en heeft een voorkeur om veilig/ hoog en droog te gaan broeden.

Helaas zijn er bos gebieden* (bij weilanden) waar ook nog geen vossenbeheer is. Juist daar heeft de nijlgans extra druk om het hoger op te zoeken.

Groet,

Grutto


*wellicht is de omschrijving gebieden met bomen beter.
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Ik heb begrepen dat er dit jaar enkele 100-en nijlganzen egschoten zijn, het zouden de grote groepen van 100+ zijn die bijna geheel geruimd zijn. Ik heb deze winter ook geen grote groepen nijlganzen gezien hooguit maar een 40 of 50 bij elkaar.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ahjoon

Citeer
Citeer

In bosrijke gebieden - minder Nijlganzen, meer geschikte nestbomen - zal dit probleem voor de Havik wellicht veel minder optreden.

Dat vraag ik me af want een Nijlgans zie je niet met stokjes slepen om een nest te gaan bouwen.
De nijlgans pikt het reeds bestaande nest af en heeft een voorkeur om veilig/ hoog en droog te gaan broeden.
Ja, dat bedoel ik ook. Ik heb mijn oorspronkelijke bericht even ge-edit ter verduidelijking. Bedankt voor je opmerking
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

wimtegels

Ik zie bij ons in ieder geval aanmerkelijk meer nijlganzen dan brandganzen.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Per gebied zitten daar behoorlijk verschillen in. In Zuid holland daar zitten zeer veel brandjes.  
Groet
Tjeerd

wimtegels

Bij ons is in Midden-Limburg aan de Roer.

In de zomer hebben we bij mijn weten alleen de grauwe gans, de canadese gans en de nijlgans. In de winter zitten daar nog vaak kolganzen bij.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ahjoon

CiteerPer gebied zitten daar behoorlijk verschillen in. In Zuid holland daar zitten zeer veel brandjes.
Nou, in hartje Zuid-Holland zijn (broedende) Brandganzen op een hand te tellen, terwijl je inmiddels struikelt over de Nijlganspullen..
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

hemmarhsf

Afgelopen winter zag ik in Lomm (Noord-Limburg) een groep van wel 800 (!) Nijlganzen. Er zaten 9 Casarca's tussen. Een groep jagers was actief. Hun buit was twee Nijlganzen, toen ging het hele zwikkie op de wieken. Dat schiet toch ook niet op...
Dit voorjaar zie ik in de buurt overal Nijlganzen met jongen.

Henny
Henny

wimtegels

Hoeven ze dus maar 400 keer te doen en klaar :P  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

hemmarhsf

Die jagers heb ik overigens goed kunnen observeren met mijn verrekijker. Verderop stond een soort bestelbus met de achterkant open. Het bier uit blik vloeide rijkelijk. Maar beter niet te dichtbij komen denk ik! :o

Groet,
Henny
Henny

Jan Harteman

Ik heb nog niet dit hele topic gelezen, maar ik wil wel alvast een praktijkvoorbeeld geven.

Bij ons in de omgeving broedt al jaren een paartje Ooievaars op een vaste stek, op een typische nestpaal. Voorjaar (2007) echter kwam er enkele dagen na de terugkomst van de Ooievaars een koppel Nijlganzen aanvliegen. De Ooievaars zaten alweer druk te klepperen, maar kort daarna zagen we de Nijlganzen het koppel Ooievaars wegjagen. Ze bleven de Ooievaars achterna zitten totdat deze niet meer terugkwamen naar het nest. De Nijlganzen waren duidelijk van plan om er hun nest te maken. Zonder tussenkomst van een jager zou het koppel Ooievaars dat jaar geen kans maken om er jongen groot te brengen. Een omstreden middel misschien om de Nijlganzen weg te krijgen, maar vervolgens hebben de Ooievaars wel succesvol 2 jongen grootgebracht. En ook dit jaar heb ik alweer minimaal 1 jong over de rand zien kijken.

wimtegels

We raken de nijlgans nooit meer kwijt. Of we accepteren de concurentie met inheemse soorten, die mogelijk nog feller wordt. Of we aceepteren dat we op de nijlgans blijven jagen om de populaite in toom te houden.

Het zal dan ongeveer overeenkomen met de strijd tegen de bisamrat.
Dweilen met de kraan open. Hoe feller de jacht, hoe minder hard de kraan zou stromen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

hemmarhsf

Het was niet vóór de jacht en ook niet erna. Het bier werd gedronken tijdens hun bezigheden. Steeds als men terug bij de auto was gingen de blikken van hand tot hand.
Misschien waren het geen echte jagers maar stropers?
Overigens heb ik in ons land ook liever de oude vertrouwde ooievaar dan de nijlgans die kennelijk toch geen lieverdje is.
Maar ook ik denk dat het kwaad al is geschied en er mee moeten leven.
Afschieten vind ik geen optie omdat het op die manier simpelweg niet gaat lukken.
Bovendien speel je anderen in de kaart die dan weer kollen, riet- en grauwe ganzen denken te mogen afknallen. Niet doen dus.

Henny
Henny

Jeroen Nagtegaal

Goed voorlichten en effectief bestrijden door meerdere wegen, Het kost inderdaad veel. Mja uiteindelijk zijn ze handhaafbaar (of verdwenen). Ik zit dan ook te denken aan het wegvangen van beetsen binnen stedelijk gebied.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hemmarhsf

CiteerGoed voorlichten en effectief bestrijden door meerdere wegen, Het kost inderdaad veel. Mja uiteindelijk zijn ze handhaafbaar (of verdwenen). Ik zit dan ook te denken aan het wegvangen van beetsen binnen stedelijk gebied.
Wat je ook doet, het komt allemaal neer op symptoombestrijding. Stel dat je vergunning krijgt voor afschot, wegvangen, verjagen, eieren schudden of rapen, enz. Dan nog duurt het zeker twee (mensen)generaties voordat je er misschien van af bent. Maar ik denk dat zelfs deze gedachtengang een utopie is.

Henny
Henny

Jeroen Nagtegaal

Mja als je zo gaat denken dat los je geen problemen op in de wereld, Dus omdat het te lang duurt moetten we het niet doen? Beetje scheef of niet? En ik denk datw e als we het goed en structureel aanpakken binnen 5 jaar de popolatie gehalveerd kunnen hebben. Men moet willen, dat is het enigste.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

#22
Zoals vaak gezegd wordt in de discussie over de Nijlgans vaak meer op emotionele gronden dan op harde feiten.

Voorbeeld:
Ik liep dit voorjaar in een park in Rijswijk. Een Grote Bonte Specht was hard aan het timmeren om een mooi nieuw nest te maken. Een paar dagen later keerde ik terug en zat er een mannetje Spreeuw luid vanuit het hol te zingen. De Grote Bonte Specht had moeten wijken.
- Heeft de Spreeuw nu een negatieve invloed op de Grote Bonte Specht?
- Moeten we de Spreeuw nu gaan uitmoorden?
- Of ondanks het feit dat deze 2 soorten elkaar wel eens dwars zitten, doen ze het goed naast elkaar.

Trek de bovengenoemde voorbeelden (Havik, Ooievaar, etc.) eens door met bovengenoemd voorbeeld.
Ze (die Nijlganzen dus) jagen wel eens een vogel weg, maar deze soort(en) gaan niet in Nederland achteruit.
Sterker, de Ooievaar is een mooi voorbeeld, deze soort gaat (zelfs sinds de Nijlgans in NL zit) met sprongen vooruit, met elk jaar mee broedparen, ondanks dat er eentje wel eens door een Nijlgans verjaagd wordt.
De Nijlgans veroorzaakt dus structurele schade.

Ofwel tot dusver is vastgesteld dat de Nijlgans agressief tegen andere soorten kan zijn. Ook is vastgesteld dat ze andere soorten (bijvoorbeeld Torenvalk) van hun nestplaats verjagen.
Dat Nederlandse soorten door de Nijlgans verdrongen worden en verdwijnen is echter NIET geconstateerd. Enige relatie daartussen is niet vastgesteld, maar (daarbij toegegeven) is er tot dusver ook weinig onderzoek naar gedaan.

Bovenstaande is geen pleidooi (in het algemeen) om exoten te tolereren, er zijn genoeg verkeerde voorbeelden te noemen. Maar in dit geval, nu er na 40 jaar, nog geen degelijk onderzoek/feit is waaruit schadelijkheid blijkt .......
Een weinig hypocriet om het bijvoorbeeld voor de Grauwe Gans op Texel op te nemen (goede zaak!) en dan een nog niet schuldig bevonden Nijlgans op emotionele gronden massaal te gaan afschieten (zeker als het resultaat uiteindelijk ook nog eens 0 zal zijn)!
Wietze Janse

wimtegels

Ik vind het inderdaad hypocriet om een inheemse als de grauwe gans zo hard aan te pakken en lijdzaam toe te kijken naar de nijlgans.

Heeft iemand trouwens betrouwbare cijfers over de aantalsontwikkeling van de Nijlgans?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto


Het probleem wat we met de nijlgans hebben, is dat de bestrijding nog niet volgens een plan in.

Het merendeel van de TBOs doet er niets aan. Moet er bij deze organisaties een man voor worden vrij gemaakt moet eerst gekeken worden of daar wel budget voor is.

Dat zelfde zie je ook met het eieren behandelen van deze organisaties. In een of twee dagen vaart er iemand langs de nesten wipt er alle eieren op een of 2 na uit en einde actie. Kijk je naar een gemiddelde groep ganzen met jongen zie je dat er aardig wat verschil zit tussen de jongen qua grote. Met andere woorden dat nestbeheer moet wil je het goed doen aardig wat dagen kosten.
Maar de beheerder van de TBO zit achter zijn buro is druk bezig met subsidie aanvragen want een paar plantjes meer brengt toch wel weer wat meer geld in het laatje.

Eigenlijk ligt er dan een belangrijkere taak buiten !!!!!!!!!!!!!!!

De vraag is hoe krijg je daar een vinger achter om die TBO er op te wijzen dat er toch wel beheer moet zijn op zn gebieden !

Op grote koppels Nijlganzen schieten heeft geen zin. Daar zijn (met het geweer) betere technieken voor echter bij de WBE is daar dan ook niet sprake van een planmatige aanpak.

Maar op enig moment moeten we toch licht gaan zien aan het eind van de tunnel verwacht ik.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

#25
Ben op zoek gegaan naar wat cijfers over de nijlgans.

Die heb ik gevonden op www.sovon.nl

De gegevens zijn vrij te gebruiken mits bronvermelding dus post ik ze hier.

4.500 - 5000 broedparen. (Volgens mij zijn dit echter cijfers van 2000}

vanaf 1990: significante toename van >5% per jaar (minimaal verdubbeling in 15 jaar)
vanaf 1976: significante toename van >5% per jaar (minimaal verdubbeling in 15 jaar)
laatste 10 seizoenen: significante toename van >5% per jaar (minimaal verdubbeling in 15 jaar)

Hieronder de populatiegrafiek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

overigens is Nijlganzen vangen geen optie.
De overlevingsdrift is zo groot dat ze allemaal een kant op "spuiten" bij onraad terwijl de anders soorten zich goed laten leiden.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

Ik vraag me af waarom we wel inheemse ganzen willen bestrijden en de nijlgans niet.

Heeft de nijlgans eigenlijk ook en periode dat hij niet kan vliegen vanwege de rui?
Ik dacht het niet he?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

#28
Het lijkt als of je gegevens niet met elkaar stroken, Wim. Enerzijds spreken ze van 4500 - 5000 broedparen in 2000, anderzijds van 800 broedvogels (=~400 broedparen) in 2005, terwijl de lijn stijgend is. Dus of het aantal broedparen of de grafiek klopt niet en ik vind dus niet dat je hier beleid op kan baseren of er zelfs maar een uitspraak over kan doen.

Zijn alle manieren van vangen trouwens uitgesloten, omdat Nijlgans blijkbaar erg op hun hoede zijn? Of is het vooral dat onze methode niet aangepast is aan nijlganzen en zou een iets gewijzigde en subtielere opzet en tamme nijlganzen bijvoorbeeld wel kunnen werken?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

CiteerHet lijkt als of je gegevens niet met elkaar stroken, Wim. Enerzijds spreken ze van 4500 - 5000 broedparen in 2000, anderzijds van 800 broedvogels (=~400 broedparen) in 2005, terwijl de lijn stijgend is. Dus of het aantal broedparen of de grafiek klopt niet en ik vind dus niet dat je hier beleid op kan baseren of er zelfs maar een uitspraak over kan doen.

Het zijn niet mijn gegevens maar die van Sovon Leon.

Maar ze zijn niet in tegenspraak. 4500-5000 broedparen zijn werkelijke getallen. De grafiek geeft een index weer waarbij 1990 op 100 is gesteld.In 2005 waren er dus ruim 8 maal zoveel broedvogels als in 1990.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels