grote roofdieren

Gestart door tekenaar, november 19, 2005, 19:33:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Ze zijn in Oostenrijk afgeschoten. Inmiddels is er wel weer een klein aantal beren in Oostenrijk aanwezig (uitgezette dieren afkomstig uit SLO). Ook in Slovenie worden ze afgeschoten zodra ze buiten een gedoogzone komen. Die gedoogzone is ongeveer een derde deel van Slovenie (zuidoostelijk deel).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

ok, duidelijk; Ik neem eigenlijk aan dat die beren hoog in de bergen zitten en dat de grens met Oostenrijk over de waterscheiding loopt, en dat de berengebieden van Slovenie en oostenrijk op elkaar aansluiten. Kunnen de beren niet over de passen?

Werkt dat met wolven ook zo? Die combinatie van gedooggebieden en afschieten?
Volgens mij zijn wolven mobieler dan beren. Zo'n soort beheer lijkt me dan moeilijk te voeren.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Ze zitten niet zo heel hoog (ik woon op 600 meter en hier zitten de beren soms 'om de hoek'). Ook zitten ze amper bij de Oostenrijkse grens omdat dat van oudsher geen gedooggebied was. Nu is het wel zo dat er een soort van corridor-gedoogzone naar Oostenrijk toe is vastgesteld, maar eerlijk gezegd weet ik daar het fijne niet van.

De wolven worden in het geheel niet bejaagd (maar niemand weet hoeveel er gestroopt worden). Daar is ook geen gedoogzone voor vastgestelt. Wel zijn er gebieden waar van oudsher meer wolven aanwezig zijn en de bevolking dus ook meer aan het idee 'wolf' gewent is.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Sam de berenkenner

Er wordt redelijk wat afgestroopt hier en daar neem dat maar van mij an!
De boeren vinden het meestal maar niks die wolven en beren evenmin!

Sam,

feel4nature

CiteerDie gedoogzone is ongeveer een derde deel van Slovenie (zuidoostelijk deel).
dat is een heel groot gebied waar die beren etc mogen rondwandelen....
zon groot aangesloten natuurgebied hebben we hier gewoon niet...moet toch eigenlijk genoeg zeggen waarom wij ze hier niet meer hebben.....alles zit gewoon te dicht bij mensen, en mensen zijn bang voor beren....(op een merkwaardige enkeling na :D )
en als je bekijkt dat mensen zo weinig over de natuur weten dat ze zelfs bang zijn om met hun hondje naar een natuurgebied te gaan omdat er vossen zitten die fifi wel eens wat zou kunnen aandoen.......

mensen in nederland willen gewoon af en toe eens met de kids naar het bos ofzo, en willen niet de kans lopen dat lieve max of liesje opgevroten worden door een groot wild dier.... en denk dan ook nog eens over de politici die dan de schuld gaan krijgen....
nee hoor...groot wild krijgen we hier zeker niet....en de wolf die het lef heeft hier naartoe te komen wordt vakkundig afgeknald. denk maar aan winnie de poema en hoeveel paniek er toen al ontstond....

dus heren...droom maar lekker verder...
natuurlijk met groet, Ali.

Scio

#35
Citeer
CiteerDie gedoogzone is ongeveer een derde deel van Slovenie (zuidoostelijk deel).
dat is een heel groot gebied waar die beren etc mogen rondwandelen....
zon groot aangesloten natuurgebied hebben we hier gewoon niet...moet toch eigenlijk genoeg zeggen waarom wij ze hier niet meer hebben.....alles zit gewoon te dicht bij mensen, en mensen zijn bang voor beren....(op een merkwaardige enkeling na :D )
en als je bekijkt dat mensen zo weinig over de natuur weten dat ze zelfs bang zijn om met hun hondje naar een natuurgebied te gaan omdat er vossen zitten die fifi wel eens wat zou kunnen aandoen.......

mensen in nederland willen gewoon af en toe eens met de kids naar het bos ofzo, en willen niet de kans lopen dat lieve max of liesje opgevroten worden door een groot wild dier.... en denk dan ook nog eens over de politici die dan de schuld gaan krijgen....
nee hoor...groot wild krijgen we hier zeker niet....en de wolf die het lef heeft hier naartoe te komen wordt vakkundig afgeknald. denk maar aan winnie de poema en hoeveel paniek er toen al ontstond....

dus heren...droom maar lekker verder...
Je vertolkt perfect mijn gevoel over niet-geïnteresseerde nederlanders (wat een heel groot deel is) en natuur  :D

Toch wel zeer sneu hè :angry:
Scipio
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

wimtegels

Ik ben een van die idioten die vind dat de grote predatoren (geleidelijk) op zoveel mogelijk plaatsen terug moet komen. Ik weet dat het realiteitsgehalte van mijn wens om nog in mijn leven de wolf in het wild in Nderland tegen te komen erg laag is. Dan toch maar af en toe naar Polen.

Ik ben overigens wel van mening dat de grote predatoren van invloed zijn op de populatie dynamiek van de prooidieren. Maar er zijn meer factoren. Draagkracht in voedselvoorziening werd al genoemd. Maar ik mis de predatoren in de discussie die ik wel eens de minipredatoren noem. Dat zijn de ziektekiemen en parasieten.

Ons beheer is er vaak op gericht populaties kunstmatig gezond te houden. Ik kan me voorstellen dat een flinke epedimie onder een bepaalde groep grazers deze populatie tijdelijk kan minimaliseren. I zo'n periode zou dan bijvoorbeeld bosregenaratie plaats kunnen vinden.

Ik vrees dat wij te weinig oog hebben voor de daadwerkelijke dynamiek en fluctuaties in de natuur. Wij werken vaak tezeer met "constante"  doelstellingen. In mijn bescheiden opinie is dat constante en zer onnatuurlijk gegeven.

Berevlees heb  ik nog niet geproefd. Maar als er toch al besloten is beren af te schieten heb ik daar weinig moeite mee. De wisenten in Polen smaakten ook best.  Maar de smaak van vrij levende wisenten in Nederland zou me denk ik beter bevallen.

Groetjes,
Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henrike1977

Ik heb deze dicussie eens even doorgelezen. En ik ben vast weer zo'n persoon die onwetend en dom is, maar toch vraag ik me een aantal dingen af.
Vooral met betrekking op de beren en het controleren van de mens op de wildstand en enkele grote predatoren.

Zoals tekenaar al zei is het gewoonweg gevaarlijk om beren rondom een dorp te hebben. Dit klink mij als leek zelfs logisch in de oren.
Afschieten is een optie (de stand van de beren en het gebied waar zij mogen leven wordt dus door de mens gecontroleerd), maar is dit niet de makkelijkste optie?

Is er wel eens gedacht aan geboortebeperking?

Sterillisatie en/of castratie? Of redden door de mens onvruchtbare dieren het niet meer in het wild?

Even geheel offtopic maar voor de katten boekt dit zeer zeker meer resultaat dan domweg de nek omdraaien.

Vele katten zijn verwilderd en krijgt men niet meer in de handen.
Een verwilderde poes krijgt +- 4 jongen per nest dit zo'n  4 keer per jaar.
Laat hiervan de helft vrouwelijk zijn kom je aan acht poesjes per jaar die na +- 6 maanden geslachtsrijp zijn. Tel uit je winst door sterillisatie.
Daar kan je niet tegen draaien lijkt mij.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

Tim Asbreuk

#38
CiteerSterillisatie en/of castratie? Of redden door de mens onvruchtbare dieren het niet meer in het wild?

Het probleem van sterilisatie is eigenlijk dat je dan nog geen natuurlijke situatie creëert.

1. je gaat in plaats van het regulieren van de (prooidieren) herten, reeën zwijnen e.d. de predatoren regulieren. Nu zijn dat er wel wat minder maar een echte oplossing is het ook niet.

2. je krijgt op een gegeven moment één leeftijdsfase in de predatoren bijvoorbeeld een roedel met alleen oude wolven. Dit is ook niet een echt natuurlijke situatie. Om nou eens in de paar jaar een paar wolven naar het gebied te brengen, is ook niet echt optimaal omdat je dan de huidige predator prooi relatie en de relatie tussen de predatoren onderling (rangorde) verstoord.

3. Na sterilisatie hebben de dieren geen voortplantings rituelen meer en geen jongen die ze moeten voeden. Misschien komen er minder territorium gevechten, omdat ze zich toch niet kunnen voortplanten. Hierdoor houden de predatoren veel energie over dus ze zouden sterker worden. De prooidieren daarin tegen planten zich wel voort en zijn op die manier in verhouding zwakker.

Dit zijn echter gedachtes als ze verkeerd zijn hoor ik het graag
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

hdijk

CiteerHet probleem van sterilisatie is eigenlijk dat je dan nog geen natuurlijke situatie creëert.
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat je dan wel dichter bij komt. Het lijkt me dat een grote predator een natuurlijke selectiedruk brengt, die gezond is voor het wild en uiteindelijk het gehele gebied.

De vraag is of het uitvoerbaar is op een gekunstelde manier de populatie predatoren te reguleren, of ten minste gemakkelijker is dan hoe nu het wild gereguleerd moet worden.
Hendrik Jan van Dijk

Freek Verkerk

#40
De duitsers houden de beren wel tegen, die moeten nog een hele afstand afleggen voor ze in Nederland zijn.

Lynxen zitten vlak over de grens in Duitsland en Belgie. Die populaties breiden zich uit en het is logisch dat jonge mannelijke dieren op zoek naar nieuwe territoria Nederland aandoen. Wat dat betreft zou een waarneming van een Lynx mijn theorie bevestigen en mij ook niet verbazen.

Wilde katten zijn al de grens over. Dat zijn de gevolgen van een uitbreidende herintroductie in de Eiffel. Ik zag pas een kat in Diemen die er heel veel op leek, maar dat is zo onwaarschijnlijk.

En wolven komen er ook aan. De populatie heeft een gezonde groei van een 30% per jaar. De komende jaren sluiten in Beieren de Italiaanse en de Poolse populaties op elkaar aan. Dan loopt de wolfgrens ongeveer van Denemarken naar Barcelona. Wat je bij wolven ziet is dat er soms op 500 km van een bekende populatie opeens eentje wordt doodgereden door een auto of trein. Die beesten kunnen zich kennelijk heel onopvallend bewegen. In zweden leeft een populatie die gesticht is door dieren uit Finland; 1300 km verderop.

Ik ben niet zo voor ingrijpen in de natuur. Het is niet helemaal te ontwijken, maar sterilisatie is een behoorlijke ingreep en ook heel moeilijk.

Ze proberen nu in Duitsland en Frankrijk wolven te voorzien van een halsband met een zender, maar het lukt hen niet om die dieren te vangen.

Met Lynxen is dat overigens wel gelukt.

Vorig jaar liep er een jonge beer rond in duitsland die niet bang was voor mensen en middenin de nacht door vakantieparkjes liep en bijeenkorven en kippenhokken leegroofde. Het was nog heel moeilijk om dat dier af te schieten want hij verplaatste zich rustig 20 km per nacht door bergachtig gebied. Dus ze wisten niet waar hij was. Uiteindelijk is dat wel gelukt, maar sterilisatie is nog een slagje moeilijker. Want dan hoef je niet van 300 meter te schieten, maar moet je dichter bij komen om een verdoving te plaatsen bovendien moet je dan nog heel snel zijn met medische apparatuur midden in de rimboe.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

#41
Bovendien vinden de meesten mensen het ook niet leuk als hun kinderen aangevallen worden door een gesteriliseerde beer.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

wimtegels

CiteerLynxen zitten vlak over de grens in Duitsland en Belgie. Die populaties breiden zich uit en het is logisch dat jonge mannelijke dieren op zoek naar nieuwe territoria Nederland aandoen. Wat dat betreft zou een waarneming van een Lynx mijn theorie bevestigen en mij ook niet verbazen.

In nationaal park de Meinweg zijn al enkel waarnemingen van de Lynx bekend.
Deze dateren al van jaren terug.

Op vrijdag 4 september heb ik zelf nog met zekerheid sporen van de Lynx in het Roerdal aangetroffen. De sporen waren helaas niet van al te goede kwaliteit. Ik had geen camera bij me, en de sporen waren niet gaaf genoeg om terug te gaan om gipsafdrukken te maken.

Ik ben er echter zeker van dat het de sporen van de lynx waren en wel om de volgende redenen:

Ik ken deze sporen goed uit het Oerbos van Polen
Vorm en grootte kwamen perfect overeen.
In alle aanwezige sporen ontbraken de afdrukken van nagels!

Ik vermoed dat de lynx vaker door Limburg loopt zonder dat wij hem opmerken.
Het zal een kwestie van tijd zijn voordat hij zich hier ook vestigt. In principe kan dat op ieder moment gebeuren.

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henrike1977

#43
Grunsven ik moest stiekem wel even lachen om je uitspraak.

Ik vroeg me gewoon af of men door de geboortebeperking het aantal bv beren kan controleren. En zo ja of ze dan omdat er minder zijn dus niet naar de dorpen trekken.

Minder in aantal en dezelfde ruimte zou per beer toch een ruimer territorium opleveren?

Maar ik moet ook toegeven dat er dan inderdaad weinig natuurlijk selectie is, inderdaad er zouden groepen oudere dieren komen en ook zouden de zwakkeren niet tijdens gevechten om een vrouwtje en territorium het loodje leggen.
Hiermee zou misschien de algemene gezondheid van het geslacht beer er waarschijnlijk ook niet op vooruit gaan.

Ik weet wel dat ze nu in Australie bezig zijn met DE pil voor kangeroes.

Misschien komt het gewoon dat ik een watje ben en iets tegen afschieten heb en daarom bedenk of er misschien andere alternatieven zijn.

Maar wat noodzakelijk is, is nou eenmaal noodzakelijk.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

grunsven

Bij kangeroes is het inderdaad een probleem dat het er te veel worden. Van een paar kangeroes heb je geen last maar als het te veel kangeroes zij hebben je schapen minder te eten.
Beren is een heel ander verhaal, af en toe gaan beren de bewoonde wereld in en vormen een gevaar (reëel of in het idee van de bewoners) daar kun je alleen iets aan doen door die beer te "verwijderen".
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Beren proberen ze ook bang te maken door hen met veel lawaai aan te vallen zodat ze hopelijk mensen gaan vermijden. Ook dan moet je ze eerst vinden. Ze zitten in vrij moeilijk terrein. Wat dat betreft hebben we in Nederland geen probleem.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Windekind

#46
Laten we beginnen met een nieuw zwaar insektenbestrijdigsmiddel oid want o.a. wespen veroorzaken nog altijd een veelvoud aan dodelijke slachtoffers onder mensen t.o.v.  zogenaamde gevaarlijke soorten als slangen en beren en leeuwen etc. tesamen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Leon Olsthoorn

Of laten we proberen mensen duidelijk te maken dat de natuur (en eigenlijk gewoon het leven) risico's met zich meebrengt. Je kan je prikken aan een brandnetel of gestoken worden door een mug, maar je kunt ook overlijden aan een wespensteek of je doodrijden tegen een hert, dat is gewoon de natuur en het leven. En wellicht bestaat straks het risico opgegeten te worden door een beer als je wild gaat kamperen, lijkt me geen probleem, als mensen het weten kunnen ze er rekening mee houden.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

CiteerOf laten we proberen mensen duidelijk te maken dat de natuur (en eigenlijk gewoon het leven) risico's met zich meebrengt.
In deze stelling kan ik me helemaal vinden. Het hele leven brengt risico's met zich mee. Door je zo goed mogelijk voor te bereiden verklein je het risico, maar uitsluiten kun je het niet. Dat geldt voor grote en kleine dieren, maar in principe voor alles.

Als ik alleen ga wandelen loop ik eigenlijk veel risico's. En ik neem geen mobieltje mee.

Laat me de risico's maar nemen en de tijd die ik heb genieten.

Het is natuurlijk wel shit als je als gebiedsbeheerder aansprakelijk wordt gesteld voor de domme streken die bezoekers vaak uithalen.

Maar als we alle risico's uit willen sluiten hebben we geen leven meer.

De risico's van het verkeer accepteren we allemaal en die zijn vele malen hoger.........

Ik zou het niet zo'n ramp vinden als ik ooit mijn einde vind in het veld. Is dat tengevolge van een wild dier dan vind ik dat een waardig en eerlijk einde. Ik heb gedurende mijn leven ook heel wat vlees


Met vriendelijke groet,

Wim Tegels