kakkerlak?

Gestart door Marian en Bert, juni 01, 2008, 21:14:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Is dit een kakkerlak? En, minieme kans, is er iets meer van te zeggen?

Arp

Hoi Marian en Bert,

zal wel Boskakkerlak wezen (Ectobius sylvestris), maar verschil met "Noordse" E. lapponicus is me niet helemaal duidelijk ... zou leuk zijn als iemand daar wat over kan zeggen (heb er ook nog een zwik)  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marian en Bert

Kan het ook niet een (ingevoerde) binnenhuiskakkerlak zijn?

Of komen die alleen in Den Haag voor? :grin:

Hierbij nog een gruwelijk slechte foto van voren; de uitsteeksels (sporen?) op z'n poten zijn wel intrigerend.

Met vriendelijke groet,
Bert

Arp

#3
Nou, de "Duitse" (Blatta germanica), Blatta orientalis of de  "Amerikaanse"  (Periplaneta americana) lijken het me niet ... heeeel misschien (de niet voor NL gemelde?!) Ectobius vittiventris ? Heb geen idee hoe die Ectobius-soorten uit elkaar te houden, maar voor zover ik weet doet geen van die het echt goed binnenshuis ... Heb je een enkele gevonden of zit er een kudde?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marian en Bert

Een enkel exemplaar, die ik in het donker voor een wants of cicade hield.

Hij zat op de boeien boven een garagedeur (dit is bij ons vrijwel in het bos), een geliefde plaats voor insecten, vanwege de lamp eronder.

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting,

Bert

RoyKleukers

Dit is een boskakkerlak. Die is te herkennen aan de klokvormige zwarte vlek op het halsschild. De noordse kakkerlak heeft een ronde vlek. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Arp

CiteerDit is een boskakkerlak. Die is te herkennen aan de klokvormige zwarte vlek op het halsschild. De noordse kakkerlak heeft een ronde vlek.

Roy
Top Roy - dank je! :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marian en Bert

Idem en Idem,

Marian en Bert

JonasM

#8
Hallo;

even verder gaan in dit topic;
het is dan wel van in Belgiƫ, maar daar is er nog geen forum :)



Hier raak ik er niet zo goed uit of het nu klokvormig of rond is..  Het lijkt me eerder rond, maar bevestiging zou leuk zijn.

Helaas wel de enige foto..

Zt op zomereik, op zandgrond.

Groeten Jonas

Arp

Hoi Jonas,

Naar aanleiding van dit topic laatst her en der nog even wat verder gelezen en het schijnt dat E. lapponicus (doorgaans?) ook een lichte band tussen de ogen heeft. Als dat klopt (?!) zou dit dus idd een gewone Boskakkerlak zijn (zwart van het halsschild komt ook wel tot erg ver in de hoeken). Maar goed ... ik geef ook maar door wat ik elders gelezen heb en weet eigenlijk in principe nix ...    -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)