Miljoenpoot?

Gestart door wieteler, mei 27, 2008, 21:25:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

wieteler

Hallo

Aantal van deze soort gevonden op bosbes.

Kent iemand zijn naam?

Groeten Leon.

Arp

In welk deel van Nederland? Wellicht/waarschijnlijk is het Ommatoiulus sabulosus ("Grote Tweestreep"), maar in het oosten kan het ook een meisje Megaphyllum projectum zijn, dan is een foto van de zijkant erbij nodig - liefst een goede (zie hier), maar ik geloof dat eventueel niet per se de klieropeningen duidelijk zichtbaar hoeven zijn: Megaphyllum projectum zou aan de zijkant ook in het geheel lichter gekelurd moeten zijn ...  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wieteler

Hallo Arp,

Misschien dat deze foto meer duidelijkheid geeft.

De waarneming is in het oosten, dicht bij de Duitse grens.

Groeten Leon.

Arp

Hoi Leon,

CiteerDe waarneming is in het oosten, dicht bij de Duitse grens.
Dan zou dus idd theoretisch een Megaphyllum projectum meissie ook in aanmerking komen. Tot nu toe had ik begrepen dat deze van foto alleen via de exacte plaats van de klieropeningen te onderscheiden zijn, maar een sleutel die ik onlangs kreeg suggereert dat de Megaphyllum ook duidelijk lichter gekleurde zijkanten zou hebben. Hier zijn de zijkanten even donker als de rug ...

Maar ik ben geen kenner, en het feit dat Matty dat kenmerk noch niet aangedragen had zegt waarschijnlijk genoeg over de betrouwbaarheid ervan ?? Dus ... eens afwachten wat de echter kenners ervan denken  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)