Hoofdmenu

Lepelaar

Gestart door J&L, mei 04, 2008, 18:15:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Deze Lepelaar had deze aparte ring.
Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

J&L

Hier de ring.

J&L

Nog een foto van de ring.

Jeroen Nagtegaal

Gewoon een Arnhem ring, Mischien als je nog een paar foto's hebt kun ej hem voledig aflezen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

Hoi Jeroen,

Voor jouw gewoon maar vertel.
Betekend dat hij in Arnhem geringd is?

Zonnekoning

http://www.vogeltrekstation.nl/

En het nummer begint dus met 88 en eindigt met 5411.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

J&L

Hoi,

Dank jullie wel.
Ik hem inmiddels info opgevraagd.

Pim Wolf

Citeerhttp://www.vogeltrekstation.nl/

En het nummer begint dus met 88 en eindigt met 5411.
of 88411, ben niet zo zeker van die vijf.

pim

Jeroen Nagtegaal

CiteerHoi Jeroen,

Voor jouw gewoon maar vertel.
Betekend dat hij in Arnhem geringd is?
Nee, Alle vogelringen die voor onderzoek worden gebruikt in NL hebben het opschrift vogeltrekstation arnhem. Dat geeft dus het land van ringen aan. Verder missen er nog cijfers, je ziet namelijk 88, en dan mist er nog een stuk tekst die niet op de 2e foto staat, dus er zullen nog 1 of 2 cijfers missen denk ik.
88..5411
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

Volgens mij hebben grote ringen 7 cijfers dus 8.8?5.441.

http://www.holmer.nl/very_large_rings.htm

Met een beetje fantasie zie ik een 2 voor de 5 staan. :rolleyes:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Cygnus

Voor Lepelaars worden in Nederland 16 mm ringen gebruikt. Deze ringen beginnen met een 8 en bestaan uit 7 cijfers. Omdat er niet veel vogelsoorten met deze maat worden geringd zijn alleen de nummers tussen 8.000.001 en 8.050.000 tot nu toe gebruikt of nog in bezit bij de ringer/ringcentrale. De ring op de foto zou dus met "8.0" moeten beginnen. De laatste 3 cijfers zijn volgens mij "411". De ring is erg gesleten, daardoor is de onderkant van de cijfers niet meer goed zichtbaar. Het cijfer voor de "4" kan m.i. geen "5" zijn, de lay-out van het cijfer "5" op Arnhem-ringen is anders (zie ook de hiervoor aangehaalde website van Holmer Vonk). Volgens mij is het een "8". Voor de "8" lijkt een "2" te staan. De andere mogelijkheden (0, 1, 3 of 4) zijn, rekening houdend met de gebruikte lay-out van de cijfers, niet mogelijk. Het complete ringnummer zou dan dus moeten zijn: Arnhem 8.028.411. Wellicht heb je nog meer foto's, zodat met zekerheid is vast te stellen dat dit klopt. Gezien de slijtage van de ring moet het een vogel zijn die al een behoorlijke tijd terug is geringd.        
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankmeer

#11
Deze mag volgens mij naar het speciaal hiervoor bedoelde subforum 'Ringen'.
Frank van der Meer

J&L

#12
Hoi Trinus,

Bedankt voor je reactie.
Als het een oude ring is dan is dit een nieuwe Lepelaar voor hier.
Een van het paartje wat hier altijd zit heeft geen ring en de andere een groene met de code K7.(deze heb ik vorig jaar nog nagevraagd.)
Deze was geringd door Otto Overdijk.

rob_voesten

CiteerHoi Trinus,

Bedankt voor je reactie.
Als het een oude ring is dan is dit een nieuwe Lepelaar voor hier.
Een van het paartje wat hier altijd zit heeft geen ring en de andere een groene met de code K7.(deze heb ik vorig jaar nog nagevraagd.)
Deze was geringd door Otto Overdijk.
Deze warschijnlijk ook. geringd door otto

Maar kan zijn dat hij zijn kleurringen verloren is.

Daar door zijn deze metale ringen aangelecht.

Deze is tussen 1990 en 1993 geringd gok ik zo.

Dus al een aardig oud beestje.


Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

J&L

Hoi Rob,

Dan is het zeker weten al een oudje.
Dank voor je reactie.

J&L

#15
Hoi Allen,

Hier het bericht van Otto Overdijk:

Beste Jacob,

Vriendelijk dank voor dit bericht met foto. Hierop is duidelijk te zien om welk dier het hier gaat, het metaalnummer is voluit 8.035.411

Dit dier had oorspronkelijk 3 verschillende kleurringen, links een Oranje ring met twee horizonale strepen (wij noemen die O202) en aan de andere poot behalve de metalen ring ook een blauwe boven metaal en een oranje onder metaal. In code heet dan O202/BaO waar de kleine letter 'a' de metalen ring weergeeft (alpha). Dit dier is nu dus 25 jaar oud.

Al lange tijd was de blauwe ring verloren geraakt en dus werd het dier afgelezen als O020/aO. Nu is duidelijk geworden dat het hier eigenlijk om O202/BaO gaat. Ik heb dat in de database nu geheel recht gezet.

Leuke info hé :duim: 25 Jaar oude vogel!!
(ps. deze is ooit 4125km van huis geweest)

J&L

Hoi Allen,

In Wervershoof/Onderdijk op de Vooroever heeft een hond flink wat schade aan gericht bij de Lepelaars. :angry:
Ik lees net in een plaatselijk krantje dat Staatsbosbeheer vraagt een ieder die inlichtingen kan verschaffen zich te melden bij de boswachter via e-mail c.zonneveld@staatsbosbeheer.nl of tel:06-23228356.
De hond is dus helaas niet bekend.
Het ging om tientallen jonge Lepelaars en talloze eieren.
Dacht plaats het hier misschien weet iemand iets.

BWoets

#17
Beste Jacob,

Dat is al best oud nieuws (> 1 week) en het is al bekend om welke hond + eigenaar het gaat.

Groet,
Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

J&L

Hoi Bob,

De oproep stond afgelopen Donderdag nog in een streek krantje.
Gelukkig hebben ze de dader.

Bedankt voor je reactie. :duim: