Huiskatten

Gestart door BJWolfs, mei 21, 2008, 08:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Loslopende katten vind ik ook een groot probleem. Heb zelf 3 katten, alle 3 van de straat geplukt omdat ze gedumpt waren. Mijn katten komen bijna niet buiten, ze mogen alleen als wij er bij zijn af en toe even rondscharrelen op het terras.

Bij mij in de buurt barst het van de loslopende katten, die allemaal gezellig in mijn tuin zitten te schijten, de tuinen van de eigenaren zijn meestal volledig bestraat. Regelmatig wordt er een jonge vogel gepakt en soms complete nesten uit onze bomen getrokken.

Ik denk dat het katten probleem moeilijk is op te lossen, kittens zijn op elke hoek van de straat gratis af te halen en dus veel te makkelijk in een impuls aan te schaffen.

Zo'n verplichte penning is een leuk idee, maar niet praktisch. De kat moet dan een strak halsbandje om de penning niet te verliezen. Dat is weer gevaarlijk, want dan de kat zichzelf ophangen aan het halsbandje.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Er wordt nog niet erg levendig gereageerd op mijn vraag of er mensen zijn die er iets voor voelden "om de kat de bel aan te binden" door politieke partijen aandacht te vragen voor dit probleem.

Proef ik hier al dezelfde schroom als die ik eigenlijk verwacht bij de politieke partijen?

Is het wel done om de aparte status van dat aaibare poesje eens ter discussie te stellen. Uit de vorige bijdrage van Gerrit blijkt toch wel dat het om een serieus probleem gaat. :mellow:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BJWolfs

Je mag mijn naam eronder zetten. Ik zou graag vinden dat er iets aan gedaan wordt. Ik weet dat het een gevoelig onderwerp kan zijn, katten zijn lievelings dieren bij veel mensen en hebben een grote aaibaarheidsfactor.

Ik zou graag willen dat het probleem eens onder handen wordt genomen en wanneer ik, door een handtekening te zetten, het op de agenda komt van 1 van de politieke partijen dan heel graag!

De cijfers spreken voorzich vind ik!

g.j. keizer

#33
CiteerIk weet dat het een gevoelig onderwerp kan zijn, katten zijn lievelingsdieren bij veel mensen en hebben een grote aaibaarheidsfactor. De cijfers spreken voor zich vind ik!
Katten zijn niet alleen de favoriete gezelschapsdieren van vele (bekende) Nederlanders (als de fervente hondenhater Midas Dekkers), ze zorgen tevens voor een miljoenenomzet in de diervoeder- en diergeneesmiddelenindustrie en de productie en verkoop van kattenparafenalia (speeltjes, mandjes, klimpalen, halsbandjes, etc.), waarmee de werkgelegenheid van duizenden (reklame, supermarkten, dierenspeciaalzaken, dierenartsen, dierenkerkhoven) gemoeid is. Weet wat je over je afroept :spam: !!!
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerIk weet dat het een gevoelig onderwerp kan zijn, katten zijn lievelingsdieren bij veel mensen en hebben een grote aaibaarheidsfactor. De cijfers spreken voor zich vind ik!
Katten zijn niet alleen de favoriete gezelschapsdieren van vele (bekende) Nederlanders (als de fervente hondenhater Midas Dekkers), ze zorgen tevens voor een miljoenenomzet in de diervoeder- en diergeneesmiddelenindustrie en de productie en verkoop van kattenparafenelia (speeltjes, mandjes, klimpalen, halsbandjes, etc.), waarmee de werkgelegenheid van duizenden (reklame, supermarkten, dierenspeciaalzaken, dierenartsen, dierenkerkhoven) gemoeid is. Weet wat je over je afroept :spam: !!!
Ik weet wat ik over me afroep. En aan de reacties hier, of leiver gezegd aan het uitblijven van een groot aantal reacties, kun je al een en ander aflezen.

We moeten de zaak wel in zijn proporties blijven zien. Ik pleit er nergens voor om katten als huisdier te verbieden. Ik wil de regels voor katten gewoon in overeenstemming brengen met de regels voor andere huisdieren. En dat betekent dat je als baasje verantwoordelijk bent voor het gedrag van je kat. Ook wat betreft de Flora en Faunawet.

Laat er maar eens een begin van de discusie ontstan door te kijken naar de reacties van een  aantal politieke partijen. Of leiver gezegd, laat ons maar eens eerst afwachten of er hier tien natuurliefhebbers zijn die een dergelijke brief mee willen en durven ondertekenen. Als die hier niet te vinden zijn, dan spreekt dat al boekdelen........................
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

#35
Mijn naam mag er (vanzelfsprekend) ook bij op.

Het doel is zeker niet om katten te verbieden als huisdieren. Dit heeft Wim ook duidelijk weergegeven eerder in dit topic. Wim pleit voor een vorm van registratie, hetzij door penningen hetzij door een andere goede constructie, in overeenstemming brengen van de regels voor huisdieren enz enz.

Niet fokkers van katten dienen, als je het mij vraagt, hun katten te sterriliseren of castreren. Misschien wat extreem maar goed. Op elk hoek van de straat wordt gewerkt aan nieuwe aanwas. Totaal onnodig vind ik. Kittens zijn niet voor niks overal gratis af te halen en het asiel zit bijna constant overvol.  
Met vriendelijke groet,
Patrick

BJWolfs

Dan hebben we al 4 namen als ik goed tel!  -_-  

wimtegels

Bij zes namen ga ik verder met de voorbereidingen. Dan neem ik het conceppt nog eens onderhanden, maak een selectie van de politieke partijen die we aan gaan schijven (of zullen we ze allemaal doen)?

Verder ga ik me dan even beraden wat we met de antwoorden van de partijen gaan doen. Iets in de pers of zo????
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

petermeer

Wim, vandaag in het AD 'Slachting onder Utrechtse katten'.

Het hele artikel is hier te lezen: http://www.ad.nl/groenehart/woerden/230852...attenrsquo.html

Tip:
* verwerk de gegevens van Gerrit J. Keijzer
* corrigeer spel- en stijlfouten
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

wimtegels

Heb het artikel gelezen. Dat geeft al een indicatie voor de reactie van de Patij voor de Dieren :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#40
CiteerTip:
* verwerk de gegevens van Gerrit J. Keijzer
* corrigeer spel- en stijlfouten
Peter,
Tip:
* om te beginnen mijn naam : Gerrit J. Keizer.

En @ allen,
Deze discussie is eerder ook al op het forum van Vara's Vroege Vogels gevoerd, waar ik dezelfde gegevens en argumenten heb aangedragen, met veel gemiauw van verontwaardigde kattenliefhebbers en niets concreets als eindresultaat. En van de PvdD hoef je in dit opzicht niets te verwachten, die vertegenwoordigt eerder de huiskatten- (en honden)bezitters dan de oorspronkelijk inheemse dieren, die het slachtoffer van deze door de mens geïntroduceerde predatoren worden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

CiteerDeze discussie is eerder ook al op het forum van Vara's Vroege Vogels gevoerd, waar ik dezelfde gegevens en argumenten heb aangedragen, met veel gemiauw van verontwaardigde kattenliefhebbers en niets concreets als eindresultaat. En van de PvdD hoef je in dit opzicht niets te verwachten, die vertegenwoordigt eerder de huiskatten- (en honden)bezitters dan de oorspronkelijk inheemse dieren, die het slachtoffer van deze door de mens geïntroduceerde predatoren worden.
Ik ben het met je eens Gerrit. Ik verwacht in deze niet veel van de partij voor de dieren. Eigenlijk ook niet zo veel van andere partijen. Maar in sommige gevallen vind ik het goed artijen tot uitspraken te dwingen. En hun daarmee kleur te laten bekennen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

#42
Wim (en de rest),

Mijn naam mag je er ook onder zetten. Ben wel benieuwd naar de reacties.
We hebben zelf 2 katten die buitenlopen en in de buurt nog een heleboel dus ik weet wat ze aanrichten.
Lijkt me een goed plan ze te registreren en dat er discussie ontstaat over het verantwoordelijk zijn voor wat je kat doet. Zie wel parallelen met de discussie over het wel of niet mogen slaan van je kind (daar ging het immers ook over een stuk bewustwording bij de mensen dat dit dus niet zomaar mag!).
De meeste mensen denken helemaal niet na over de effecten van een loslopende huiskat.
Wij wel, maar kiezen er bewust voor om het wel te  omdat dit voor de kat wel zorgt dat ze hun natuurlijke gedrag kunnen uiten zoals krabben aan bomen, liggen in het gras in de zon en graven in de aarde en last but not least lekkere luchtjes ruiken en contact met soorgenoten. En tuurlijk kunnen ze dit gedrag ook binnen doen maar op de een of andere manier voelt dat niet prettig voor mij. Het is een subjectieve beslissing en ik weet dat als je een kat er aan went hij best gelukkig kan zijn alleen binnen (alhoewel ze altijd zullen proberen te ontsnappen).
We proberen onze negatieve inbreng van onze katten te verminderen door het plaatsen van huisjes, bijvoeren etc en lid te zijn van de vogelbescherming.
Maar het nemen van een kat is puur egoistisch en het is goed mensen daarvan te doordringen. Minder katten is hopelijk ook minder kattenleed (en dus ook minder vogelleed).
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Leon Olsthoorn

Zoals gezegd, met een klein voorbehoud omdat ik graag de uiteindelijke brief even lees voor ik mijn fiat geef doe ik ook mee.

En: zou een belletje ombinden al een deel van de oplossing kunnen zijn?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Helemaal met je eens Leon. En dat geldt natuurlijk voor iedereen.
Als we met genoeg mensen zijn pas ik het concept aan, en voordat het weggestuurd wordt brainstormen we even met de mensen die gaan ondertekenen.

Je besluit pas dan als de definitieve versie klaar is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Henk Halfwerk

Katten schijnen heel wat los te maken bij de mensen, bij sommige lijkt mij dat de stoppen toch wel erg doorgeslagen zijn.
Zelf vind ik dat de eigenaar goed op zijn eigen katten moet letten en zoveel mogelijk (dus niet alleen maar) binnen moet houden. Mijn eigen katten zijn hoofdzakellijk binnen, hierdoor heeft een buurkat het territorium overgenomen en houdt deze vrij van andere katten. Ondanks zijn permanente aanwezigheid barst het in mijn tuin van zangvogeltjes, knaagdiertjes, kikkers, salamanders, egels, vlinders etc.
Een hetze tegen de kat lijkt mij zeer kortzichtig. Deze werd (en wordt) ook gevoerd tegen diverse roofvogels, kraaiachtigen en marterachtigen. En worden er niet duizenden vogels en zoogdieren afgeschoten omdat ze toevallig op de verkeerde plek zijn (zo wordt de aalscholver voor zijn vis en onze ooievaar voor zijn jonge konijnen/hazen, jonge (weide) vogels en muizen alweer door menigeen vervloekt) of eenvoudigweg omdat ze "schadelijk" worden geacht.
Ik denk dat de mens eerst eens bij zichzelf te rade moet gaan en eens moet bekijken wat het bijgedragen heeft aan ons aller leefomgeving en dat van de van ons afhankelijke dieren (inclusief de "wilde").
De snuggere rat gun ik eerder een kans tegen een kat dan fabrieksmatige verwerking, zie bijlage van internet:

DE BRUINE RAT

(Rattus norvegicus)


Uiterlijk en ontwikkeling.

De bruine rat is een stevig (log, lomp) gebouwd dier met een stompe snuit en grote kraalachtige ogen. De bruine rat is ca. 18-22 cm lang, de staart bedraagt ca. 18-22 cm.

De draagtijd van de bruine rat is 22 - 24 dagen, er worden gemiddeld 7-10 jongen geboren. Na ongeveer 3 maanden zijn de jongen geslachtsrijp. De voorplanting kan, wanneer de omstandigheden gunstig zijn, het hele jaar doorgaan.

Een rattenpaar bakent het territorium af met plasjes urine (geurvlaggen). Buiten het eigen nageslacht duldt het paar geen andere soortgenoten. Als de rattenfamilie is uitgebreid is er meer voedsel nodig en wordt het leefgebied vergroot. Is hier geen plaats voor dan zal een gedeelte van de familie (migratie) verhuizen naar bijvoorbeeld de buurman. Dat leidt meestal tot gevechten met naburige ratten families. Na één jaar kan een rattenpaar ca. 600 nakomelingen voortgebracht hebben, waarvan het merendeel echter het eerste jaar niet overleeft.


Leefwijze.

De bruine rat is een uitstekende zwemmer en leeft vanuit riolen en/of grachten. Van hieruit dringt de bruine rat gebouwen binnen.

Oorspronkelijk leeft hij in vochtige kelders en riolen bij slachthuizen, hotels, restaurants en fabrieken waar levensmiddelen worden gemaakt en in de souterrains van flatgebouwen. Buiten gebouwen treffen we dit dier o.a. aan bij vuilnisbelten, houtopslagplaatsen, dijken en aan het water, daar waar voldoende voedsel is. Het zijn alleseters, zij eten echter voornamelijk graan, knolgewassen en vlees o.a. huismuizen, kuikens en jonge eenden.


Sporen en schade.

Ratten zijn niet alleen schadelijk door hun knagerijen, ze zijn ook schadelijk omdat hun aanwezigheid een gevaar vormt voor de gezondheid. De bruine rat kan op mens en dier ziekten overbrengen, zoals de Ziekt van Weil en voedselvergiftiging bij de mens en bij dieren varkenspest, pseudo-vogelpest en trichinose.

Ekologische bestrijding zonder gif, een uniek nieuw systeem om op een diervriendelijke en ekologische manier muizen en ratten te bestrijden.

De werking van het Eko systeem.

Het systeem is een zeer effectief systeem om ratten en muizen op een ekologische manier te vangen, hier zijn jaren van onderzoek en ontwikkeling aan voorafgegaan.

Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van 100% natuurlijk voedsel.
Wanneer de ratten en/of muizen van het voedsel in dit apparaat eten, wordt er een sensor geactiveerd, welke een geavanceerde draaimechaniek in werking zet.
De gevangen muizen en ratten worden op een diervriendelijke wijze bedwelmd waarna ze zonder stress vrijwel direct sterven. De ratten en/of muizen worden door de vloeistof in het onderste compartiment op natuurlijke wijze geconserveerd.
Door de uitgekiende techniek en de samenstelling van de vloeistof is dit apparaat absoluut reukloos, hygiënisch en hierdoor overal inzetbaar.

vangunit eko systeem
 
De voordelen van het Eko systeem zijn o.a.:  
- Zonder gif of chemische substanties
- Diervriendelijk
- Uitsluitend natuurlijk voedsel
- Volledig biologisch
- Veilig voor kinderen en huisdieren
- Geen rondliggende stinkende kadavers
- Minimaal onderhoud
- Voor binnen en buiten
- Geschikt voor HACCP / BRC
- Ideaal voor preventieve monitoring
- Milieuvriendelijk
- Je ziet het resultaat

Inmiddels zeer goede resultaten (59 stuks in 1 weekend)

Hier kan een kat niet tegenop.

Henk

 






wimtegels

CiteerKatten schijnen heel wat los te maken bij de mensen, bij sommige lijkt mij dat de stoppen toch wel erg doorgeslagen zijn.
Hoi Henk,

Ik weet niet of je denkt dat bij ons de stoppen zijn doorgeslagen.
Zelf heb ik dat gevoel in ieder geval niet.

De kern van het standpunt dier is dat een houder verantwoordeljk is voor zijn huisdier. Of dat nu gaat over een hond of over een kat, dat maakt in principe geen verschil.

Het belangrijkste waar hier vor gepleit wordt is dat een kat, bijvoorbeeld middels een penning, te identificeren is. In voorkomende gevallen kan de eigenaar dan aansprakelijk worden gesteld voor het gedrag van de kat.

Als je het daar net mee eens bent is dat je goed recht. Ik hoop dat jou stoppen niet doorslaan als iemand anders daar anders over denkt :lol:  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Henk Halfwerk

#47
Wim,
de nuchtere stelling van jou kan ik ondersteunen (heb ik volgens mij ook niet ontkend) en een gezonde dicussie is goed. Het gewauwel er omheen doet mij echter denken aan mensen die vroeger een kat of uil aan de schuurdeur spijkerden of die types die de tuin "netjes opruimen" en de haag mooi opknippen terwijl er gebroed wordt en dan klagen dat de kat van de buren het nest verstoord heeft.
Zet verder het goede werk voort.
Groeten,
Henk  :P  :duim:

PS
Zelf ben ik lid van Vogelbescherming, VZZ, KNNV, SOVON en Vlinderstichting en weet dat bij de diverse verenigingen onderzoek is gedaan naar predatie (ook door gedomesticeerde dieren m.n. de kat).
Misschien heb je wat aan het artikel van de RSPB.
http://www.rspb.org.uk/advice/gardening/un.../cats/index.asp

Are cats causing bird declines?
Estimates of how many creatures are killed by cats each year vary significantly.

The most recent figures are from the Mammal Society, which estimates that the UK's cats catch up to 275 million prey items a year, of which 55 million are birds. This is the number of prey items that were known to have been caught; we don't know how many more the cats caught, but didn't bring home, or how many escaped but subsequently died.

The most frequently caught birds, according to the Mammal Society, are probably (in order) house sparrows, blue tits, blackbirds and starlings.

No evidence
Despite the large numbers of birds killed, there is no scientific evidence that predation by cats in gardens is having any impact on bird populations UK-wide. This may be surprising, but many millions of birds die naturally every year, mainly through starvation, disease, or other forms of predation. There is evidence that cats tend to take weak or sickly birds.

It is likely that most of the birds killed by cats would have died anyway from other causes before the next breeding season
We also know that of the millions of baby birds hatched each year, most will die before they reach breeding age. This is also quite natural, and each pair needs only to rear two young that survive to breeding age to replace themselves and maintain the population.

It is likely that most of the birds killed by cats would have died anyway from other causes before the next breeding season, so cats are unlikely to have a major impact on populations. If their predation was additional to these other causes of mortality, this might have a serious impact on bird populations.

Those bird species that have undergone the most serious population declines in the UK (such as skylarks, tree sparrows and corn buntings) rarely encounter cats, so cats cannot be causing their declines. Research shows that these declines are usually caused by habitat change or loss, particularly on farmland.

Gardens: important habitat
Populations of species that are most abundant in gardens tend to be increasing, despite the presence of cats. Blue tits, for example, the second most frequently caught birds, have increased by over a quarter across the UK since 1966. Of the birds most frequently caught by cats in gardens, only two (house sparrow and starling) have shown declines in breeding population across a range of habitats during the last six years.

Gardens may provide a breeding habitat for at least 20% of the UK populations of house sparrows, starlings, greenfinches, blackbirds and song thrushes four of which are declining across the UK. For this reason it would be prudent to try to reduce cat predation, as, although it is not causing the declines, some of these species are already under pressure.

Cat predation can be a problem where housing is next to scarce habitats such as heathland, and could potentially be most damaging to species with a restricted range (such as cirl buntings) or species dependent on a fragmented habitat (such as Dartford warblers on heathland).

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#49
Citeer- The most recent figures are from the Mammal Society, which estimates that the UK's cats catch up to 275 million prey items a year, of which 55 million are birds. This is the number of prey items that were known to have been caught; we don't know how many more the cats caught, but didn't bring home, or how many escaped but subsequently died. Despite the large numbers of birds killed, there is no scientific evidence that predation by cats in gardens is having any impact on bird populations UK-wide. This may be surprising, but many millions of birds die naturally every year, mainly through starvation, disease, or other forms of predation. There is evidence that cats tend to take weak or sickly birds. It is likely that most of the birds killed by cats would have died anyway from other causes before the next breeding season. We also know that of the millions of baby birds hatched each year, most will die before they reach breeding age. This is also quite natural, and each pair needs only to rear two young that survive to breeding age to replace themselves and maintain the population. It is likely that most of the birds killed by cats would have died anyway from other causes before the next breeding season, so cats are unlikely to have a major impact on populations. If their predation was additional to these other causes of mortality, this might have a serious impact on bird populations. Those bird species that have undergone the most serious population declines in the UK (such as skylarks, tree sparrows and corn buntings) rarely encounter cats, so cats cannot be causing their declines. Research shows that these declines are usually caused by habitat change or loss, particularly on farmland. Populations of species that are most abundant in gardens tend to be increasing, despite the presence of cats. Blue tits, for example, the second most frequently caught birds, have increased by over a quarter across the UK since 1966. Of the birds most frequently caught by cats in gardens, only two (house sparrow and starling) have shown declines in breeding population across a range of habitats during the last six years. Gardens may provide a breeding habitat for at least 20% of the UK populations of house sparrows, starlings, greenfinches, blackbirds and song thrushes four of which are declining across the UK. For this reason it would be prudent to try to reduce cat predation, as, although it is not causing the declines, some of these species are already under pressure.
-- Cat predation can be a problem where housing is next to scarce habitats such as heathland, and could potentially be most damaging to species with a restricted range or species dependent on a fragmented habitat.
Henk,
- Dergelijke (indrukwekkende) getallen zijn, net als mijn eerder voor Nederland gepresenteerde cijfers, zeer multi-interpretabel, het ligt er maar aan vanuit welke invalshoek je naar de rekensommetjes kijkt. Gedomestiseerde katten maken geen deel uit (van de dynamiek) van natuurlijke ecosystemen. De populatie wordt niet door de beschikbaarheid van prooidieren, maar door de diervoeder- en diergeneesmiddelenindustrie, dierenartsen en dierenasiels, casu quo door mensen gereguleerd. Huiskatten verstoren de voedselkringloop op twee manieren. Van "uitgebalanseerde" voeding voorziene katten doden dieren zonder noodzaak, ze eten ze niet op, verstoppen ze meestal, of nemen ze "mee naar huis" om ze voor het baasje op de deurmat achter te laten, die het dode dier vervolgens in de groenbak deponeert. Daarmee wordt zowel prooi als aas aan het ecosysteem onttrokken. Ik tref nergens onderzoek aan naar het effect, dat het onnatuurlijke gedrag van met kattenvoer verzadigde huiskatten heeft op de populaties van andere, volledig van dezelfde prooidieren afhankelijke predatoren en aaseters onder de vogels en kleine zoogdieren, die wel deel uitmaken van de natuurlijke voedselpyramide.
-- En wat de laatste alinea betreft :
Citeer(g.j.keizer@May 21 2008, 20:41 PM) Zo hebben huiskatten de rond 1985 in de duinen van Rockanje aanwezige populatie van nachtegalen in korte tijd volledig uitgemoord. Ze beslopen en vingen in het duinstruweel zingende nachtegalen, die door de hoge "pitch" van de zang niet meer in staat waren om omgevingsgeluiden waar te nemen en zo een gemakkelijke prooi vormden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#50
Citeer- Een hetze tegen de kat lijkt mij zeer kortzichtig. Deze werd (en wordt) ook gevoerd tegen diverse roofvogels, kraaiachtigen en marterachtigen. En worden er niet duizenden vogels en zoogdieren afgeschoten omdat ze toevallig op de verkeerde plek zijn (zo wordt de aalscholver voor zijn vis en onze ooievaar voor zijn jonge konijnen/hazen, jonge (weide) vogels en muizen alweer door menigeen vervloekt) of eenvoudigweg omdat ze "schadelijk" worden geacht.
-- Ik denk dat de mens eerst eens bij zichzelf te rade moet gaan en eens moet bekijken wat het bijgedragen heeft aan ons aller leefomgeving en dat van de van ons afhankelijke dieren (inclusief de "wilde").
--- Ekologische bestrijding zonder gif, een uniek nieuw systeem om op een diervriendelijke en ekologische manier muizen en ratten te bestrijden. Het is een zeer effectief systeem om ratten en muizen op een ekologische manier te vangen, hier zijn jaren van onderzoek en ontwikkeling aan voorafgegaan.
Henk,
- Deze vergelijking gaat mank. Zoals ik eerder al aangaf : in tegenstelling tot de verder genoemde dieren, is de huiskat een volledig gedomestiseerde, voor zijn dagelijkse kostje niet (meer) van prooidieren afhankelijke "plezierjager", die voor inheemse predatoren en aaseters, die wel deel uitmaken van de oorspronkelijk aanwezige fauna, een belangrijke voedselconcurrent is geworden. Ergo : je zou de huiskat tot de door de mens geïntroduceerde invasieve exoten kunnen rekenen.
-- Ik denk, dat kattenbezitters, die hun huis[/u]dier buiten vrij rond laten lopen, eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan en eens moeten bekijken welk onheil hun huiskatten in de (dynamiek van) natuurlijke ecosystemen en de daarvan deel uitmakende voedselkringloop aanrichten. Huiskatten veroorzaken veel meer schade dan vossen, maar omdat ze (meestal) van de door oogstjagers geliefde hoenders en knaagdieren en/of van het door boeren gehouden pluimvee en het door hen beheerde "ecologisch kapitaal", de weidevogels, afblijven, vallen ze niet onder de jachtwet en worden ze niet afgeschoten. Hoezo dubbele moraal ?
--- Ook dit is een vorm van weliswaar "ecologisch verantwoorde" verwijdering van prooi en aas uit het door menselijke activiteiten ernstig verstoorde natuurlijke ecosysteem.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Volgens mij zijn er buiten mij nu drie voorstanders van de brief (B.J. Wolfs, Patrick van de Velde, Tinok van Hattem) en een onder voorbehoud (Leon Oosthoorn).
Uiteraard hoeft iedereen pas een definitief standpunt in te nemen als de conceptbrief verwerkt is tot de definitieve versie.

Ik dacht de berichten goed doorgelezen te hebben. Dan hebben we toch nog wel en paar mensen nodig voordat de brief verder uitgewerkt en opgestuurd wordt.

Ben benieuwd....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

arend

@g.j. keizer

Citeer-- Ik denk, dat kattenbezitters, die hun huisdier buiten vrij rond laten lopen, eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan en eens moeten bekijken welk onheil hun huiskatten in de (dynamiek van) natuurlijke ecosystemen en de daarvan deel uitmakende voedselkringloop aanrichten. Huiskatten veroorzaken veel meer schade dan vossen, maar omdat ze (meestal) van de door oogstjagers geliefde hoenders en knaagdieren en/of van het door boeren gehouden pluimvee en het door hen beheerde "ecologisch kapitaal", de weidevogels, afblijven, vallen ze niet onder de jachtwet en worden ze niet afgeschoten. Hoezo dubbele moraal ?

Ik( als jager) snap deze stelling echt niet. "de dubbele moraal" die jij beschrijft komt niet voor.
1. katten vreten alles. van weidevogels tot jonge hazen. Dus ook het door jou beschreven "ecologisch kapitaal"
2. katten vallen onder Artikel 16 3. Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort
of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt,
vangt of bemachtigt. van de ff wet
de provincie geeft toestemming tot afschot. ze vallen dus wel onder "de jachtwet"(zo heet het niet meer)
3. Ik ken geen jager die een verwilderde kat laat lopen als de provincie toestemming heeft gegeven tot afschot.

Ik heb in mijn eigen veld geinvetariseert welke katten van de boeren en bewoners zijn. en ga regelmatig bij boeren langs of ze nog katten hebben gehad die nu verwilderd zijn. vooral rond de vakantie tijd zie ik meer katten in het veld die ik niet ken. deze worden dan ook geschoten.

Overigens zie ik niet gebeuren dat de partij voor de dieren hier iets aan gaat doen. Het past niet in hun beleid (niemand mag ooit nog op een dier schieten) en ze gaan er stemmen mee verliezen bij hun bestaande achterban.


arend

g.j. keizer

#53
Citeer1. katten vreten alles. van weidevogels tot jonge hazen. Dus ook het door jou beschreven "ecologisch kapitaal"
2. katten vallen onder Artikel 16 3. Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort
of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt. van de ff wet de provincie geeft toestemming tot afschot. ze vallen dus wel onder "de jachtwet"
3. Ik ken geen jager die een verwilderde kat laat lopen als de provincie toestemming heeft gegeven tot afschot. Ik heb in mijn eigen veld geinventariseert welke katten van de boeren en bewoners zijn ... vooral rond de vakantietijd zie ik meer katten in het veld die ik niet ken. deze worden dan ook geschoten.
4. Overigens zie ik niet gebeuren dat de partij voor de dieren hier iets aan gaat doen. Het past niet in hun beleid (niemand mag ooit nog op een dier schieten) en ze gaan er stemmen mee verliezen bij hun bestaande achterban

Arend,
1. Dat geldt alleen voor katten, die in het "veld" jagen en die zijn (in Nederland), zelfs in de vakantieperiode, behoorlijk in de minderheid. Bovendien gaf ik eerder al aan dat : "... huiskatten veel meer schade veroorzaken dan vossen, maar omdat ze (meestal) van de ... hoenders en knaagdieren ... pluimvee ... weidevogels afblijven ... , ... niet (edit : of nauwelijks) worden afgeschoten ...", terwijl ze, anders dan de vos, geen onderdeel uitmaken van het oorspronkelijke ecosysteem en het natuurlijk evenwicht (veel) ernstig(er) verstoren (= dubbele moraal). Welk percentage van de buitenshuis komende kattenpopulatie wordt jaarlijks afgeschoten en hoe verhoudt zich dat (in procenten) tot de afschotcijfers binnen de totale vossenpopulatie ?
2/3. Dus : ze vallen alleen onder de ff-wet wanneer ze in het "veld" van een jager (aantoonbare ?) schade aanrichten, het een niet naar een eigenaar traceerbare (boerderij)kat of verwilderde kat betreft en de provincie afschot toestaat. Dit artikel is daarmee niet van toepassing op gebieden met een hoge bevolkings- en daaraan gerelateerde huiskatdichtheid, waar de overgrote meerderheid van de kattenpopulatie leeft en onder de inheemse fauna "huis houdt". En voor de huiskatten, die de nachtegalen in de duinen van Rockanje hebben uitgemoord, gold de jachtwet destijds niet. Hoewel het een door Natuurmonumenten beheerd natuurterrein betrof, mochten ze van de provincie niet worden afgeschoten.
4. Zie :
Citeer(g.j.keizer @ May 22 2008, 09:25 AM) En van de PvdD hoef je in dit opzicht niets te verwachten, die vertegenwoordigt eerder de huiskatten- (en honden)bezitters dan de oorspronkelijk inheemse dieren, die het slachtoffer van deze door de mens geïntroduceerde predator worden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
Overigens zie ik niet gebeuren dat de partij voor de dieren hier iets aan gaat doen. Het past niet in hun beleid (niemand mag ooit nog op een dier schieten) en ze gaan er stemmen mee verliezen bij hun bestaande achterban.


arend
We hebben ook beslotn dat de brief niet alleen naar de partij voor de dieren gaat.

Ik zit er over te denken hem naar alle fracties te sturen.

Kunnen we in ieder geval zien welke partij een standpunt in durft te nemen en wat dat standpunt is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

CiteerVolgens mij zijn er buiten mij nu drie voorstanders van de brief (B.J. Wolfs, Patrick van de Velde, Tinok van Hattem) en een onder voorbehoud (Leon Oosthoorn).
Wim,
Hattum ipv Hattem, lukt me niet om de u en de e vet te maken voor de dramatiek maar dit werk ook wel toch? ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Zeker Tinok van Hattum.

Sorry voor mijn foutje :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

#57
mmm, ik vindt het een lastig onderwrp om de volgende twee redenen:

- in hoeverre vervangt de huiskat de (in Nederland vrijwel/helemaal) uitgestorven wilde kat? Dat katten zeer veel vogels/muizen enz. eten is duidelijk, maar is dat ook daadwerkelijk steeds een probleem? Als 9 van de 10 jonge koolmezen wordt opgegeten, hoeft dat niet te betekenen dat de koolmees he slecht doet.

- waar leg je de grens tussen "gehouden huispoes" en "verwilderde kat"? Dit is een heel subjectieve grens. De een noemt elke kat die verder dan 50 meter van huis komt "verwilderd", een ander heeft een ongecastreerde kater die zo eens per twee weken een blikje voer komt leegeten en noemt dat "zijn kat"(= niet verwilderd). Sommige katten zijn benaderbaar/hanteerbaar voor 1 persoon en razend schuw(="wild") ten aanzien van andere mensen. Hoe je "verwilderd" ook definieert, in de praktijk is lang niet altijd met zekerheid vast te stellen welke kat "echt verwilderd" is.

Ik denk dat je een en ander van gebied tot gebied moet belijken. Zoals eerder geschreven is: een paar katten kunnen soms weinig kwaad. Een enkele kat op de verkeerde plek kan daarentegen weer heel veel kwaad.

En om de discussie over "al dan niet verwilderd" kort te sluiten: voor sommige gebieden kan je besluiten dat katten (om het even of verwilderd) daar niet gewenst zijn. Dat kan je met redenen onderbouwen (b.v. verstoring vogelkolonie) en dan ook als zodanig naar buiten brengen. "Als een kat in dit gebied komt, loopt hij kans afgeschoten te worden omdat anders beschermde diersoort xxx yyyy rsico loopt te verdwijnen". Woon je bij zo'n gebied en heb je een kat, dan sta je voor de keuze: los laten en hopen dat hij niet te ver gaat (= vrouwtjeskat nemen want die hebben over het algemeen een veel kleinere homerange) of vast houden (= van de hele tuin een kooi maken).

p.s. ik onderteken de brief NIET omdat ik denk dat hij niet veel uit gaat halen. Maar ik heb wel een tip: in plaats van een penning (die ze kunnen verliezen en die aan een bandje moet waar katten problemen mee krijgen: wel eens een kat zien hinkelen met een poot in het bandje geklemd?) kan je beter een microchip aanraden. De hondenwereld is al lang op chips over. Om een penning af te lezen moet je een kat vangen; datzelfde geldt voor een microchip: met een afleesapparaat kan je op een centimeter of 20 de code aflezen. Vervolgens heb je - en dat is het lastigste/duurste een landelijke administratie van chipnummers nodig... )
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Leon Olsthoorn

Citeer
CiteerVolgens mij zijn er buiten mij nu drie voorstanders van de brief (B.J. Wolfs, Patrick van de Velde, Tinok van Hattem) en een onder voorbehoud (Leon Oosthoorn).
Wim,
Hattum ipv Hattem, lukt me niet om de u en de e vet te maken voor de dramatiek maar dit werk ook wel toch? ;)
En ik sta liever als Leon Olsthoorn onder de brief
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Citeer
Citeer
CiteerVolgens mij zijn er buiten mij nu drie voorstanders van de brief (B.J. Wolfs, Patrick van de Velde, Tinok van Hattem) en een onder voorbehoud (Leon Oosthoorn).
Wim,
Hattum ipv Hattem, lukt me niet om de u en de e vet te maken voor de dramatiek maar dit werk ook wel toch? ;)
En ik sta liever als Leon Olsthoorn onder de brief
Wordt ook aangepast Leon.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels