Huiskatten

Gestart door BJWolfs, mei 21, 2008, 08:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

BJWolfs

Misschien krijg ik veel kritiek over me heen met mijn statement maar ik wilde toch eens weten of ik hier steun vind.

Mijn mening: Katten horen binnen want ze verstoren de natuur om ons heen.

Katten vangen vele kikkers, ratten, muizen, weide vogels, enz. en ze horen niet in de kringloop van onze natuur vandaar dat kattenliefhebbers best 25 katten mogen hebben maar ze niet buiten laten lopen. Ik laat ook geen honden, geiten, schapen, paarden of koeien bij anderen in de tuin lopen.
Dus naar binnen met die katten!

Wie is het er met mee eens?

logico

#1
Katten hoor binnen..

In eerste instantie ben ik het met je eens. In het veld wat ik beheer hadden we veel verwilderde katten. Katten die bij boederijen weg kwamen, bij particulieren en katten die door mensen (soms met kittens en al) in de natuur werden gedumpt.

Die katten zijn vaak zo verwildert dat ze niet meer handelbaar zijn. Eerst heb ik geprobeerd ze te vangen met kooien. Maar die katten waren echt zo wild geworden. Je kunt beter een wilde hond hebben dan een wilde kat. Onhandelbaar. En met kooien kon je het vangen daar niet aan.
Daar komt bij de het asiel bomvol zat. (wanneer niet trouwens)

Daarom ben ik toen tot afschot over gegaan. Afschot is zeer voorzichtig gebeurd in het seizoen dat de katten kittens hebben zodat er geen vrouwtjes werden geschoten met kitten. En de herst en winter werd daarom het meeste afschot verricht. Ik weet precies welke katten van de boeren zijn en van particulieren die in het gebied wonen en die bleven zowiezo altijd lopen. Wel heb ik de mensen geadviseerd om ze te castreren of sterriliseren. De katten die mensen die in het gebied wonen lopen natuurlijk ook in het gebied maar vaak ziet je met dat soort katten dat deze dan ook niet ver van huis gaan. Hoe minder goed ze verzorgt worden hoe verder ze zullen gaan dwalen.

1ste seizoen schoot ik 49 verwilderde katten.
2de seizoen schoot ik er 15.
Nu schiet ik nog maar heel enkel een verwilderde kat.

2 katten zijn gecastreerd en gesterriliseerd en lopen dus nog steeds in het gebied.
Ik ben het er dus mee eens dat mensen hun katten thuis moeten houden. Verantwoordelijkheid moeten dragen voor de verzorging van hun katten.  Waarom heb ik die 2 katten weer losgelaten. Omdat ik denk dat het geen kwaad kan zolang je niet de aantallen ziet die ik hierboven omschreef. De draagkracht van het terrein waar ik zit kan een paar katten best aan. Een kat is tenslotte ook erg nuttig in natuur.

Wordt het gebied overspoelt door katten dan zal dit zeer zeker gevolgen hebben voor de natuur in dat gebied. Dan mag er best iets aan gebeuren maar probeer ze eerst op andere manier te vangen dan direct over te gaan op schieten.

En tja. Ookal schiet ik soms verwilderde katten. Het zijn natuurlijk de mensen die de katten laten lopen, die aangepakt moeten worden. Maar wegbrengen naar het asiel kost geld en castratie/sterrilisate ook dus kiezen ze de makkelijkste weg. Dumpen in de natuur. Het is natuurlijk bijna onmogelijk om daders te betrappen.
Mochten ze wel betrapt worden dan vind ik dat nederland veel strenger moet zijn en veel hogere straffen moet geven. Het nederlandse beleid vind ik te zwak.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Rinie van Reenen

Ik ben het er helemaal mee eens, en helemaal niet.

Wel: ik vind het inderdaad van de zotte dat mensen zonder problemen hun katten in de tuin van anderen laten lopen. Op het heden valt het bij ons wel mee, maar we hebben tijden gehad dat er amper een vogel in onze tuin durfde lopen vanwege de grote menigte katten. Voor ons een dagelijkse ergernis.

Niet: katten (evenals honden) zijn eigenlijk geen beesten die binnen horen. Ze zijn dan wel gedomesticeerd, maar het gros van deze beesten heeft het veel beter naar zijn zin als er de ruimte is om te rennen etc. Daarom ben ik sowieso tegen honden, en eigenlijk ook katten, in de stad. Die beesten horen maximaal op de boerderij.
Tegelijkertijd: juist die loslopende boerderijkatten (die daar een hoop goed werk verrichten) verwilderen vrij gemakkelijk. Een boer die katten heeft lopen, moet ze dus wel goed in de gaten blijven houden (als hij ze onbelemmerd door laat fokken en de jongen nooit opvangt, ontstaat er daar vanzelf een verwilderde populatie).

Verder ben ik het best wel met Patrick eens, maar dit is wel een ander probleem: wat doe je met katten als ze eenmaal verwilderd zijn? Ja, neerschieten, veel anders zit er m.i. ook niet op.
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

Het zijn helaas niet alleen de verwilderde katten die voor problemen zorgen.
Een probleem met gehouden katten is dat ze nooit echt volwassen worden. Dit komt omdat ze niet actief naar voedsel op zoek hoeven te gaan. Het jagen is voor hen geen levensonderhoud, maar een spelletje.

Veel kattan vangen dan ook vogeltjes en andere dieren niet om op te eten maar gewoon als spel. Er zit geen einde aan. Vaak bieden ze de prooi aan hun baasje aan!

Ik denk dat het probleem historisch gegroeid is. De kat was vroeger een huisdier dat gehouden werden om schadelijke dieren, met name muizen, te vangen. Daarvoor moesten ze los lopen.

Ik denk dat het inderdaad geen kwaad zou kunnen de wet en regelgeving aangande katten eens kritisch onder de loep te nemen.

Maar ja, de kat is aaibaar en geen dodelijke rover.....

De partij voor de dieren zal zich niet in gaan zetten voor het binnen houden van katten
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

CiteerDe partij voor de dieren zal zich niet in gaan zetten voor het binnen houden van katten
Hoi Wim.
Dat zal de partij voorde dieren vasten zeker niet doen nee, haha :)

Op zich is het ook een moeilijk verhaal want ik ben er ook niet voor dat een kat altijd maar binnen zit. Daar is een kat ook niet voor gemaakt.

Wat is jouw mening hierover?
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Geen enkel dier is gemaakt om altijd binnen te zitten. Dus ook een kat niet.
Toch zijn sommige katten helemaal gewend aan het verblijf binnen, inclusief de kattenbak.

Onze natuur is ook net gewend aan een ongebreideld aantal katten. Waarbij ik nog de minste moeite heb met verwilderde katten. Die tonen het meest natuurlijke gedrag en zou je met een beetje goede wil als een surrogaat voor andere predatoren kunnen zien. Let wel, ik zeg hier dat ik daar de minste moeite mee heb, niet dat ik voorstander ben.

We zouden een begin kunnen maken met kattenbelasting. Je krijgt dan een penning die je het dier om moet hangen. Met een herkenbaar nummer. Overlast veroorzakende katten zijn dan te identificeren en het baasje is verantwoordelijk en aansprakelijk.........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Kattenbelasting vind ik wel een goed idee inderdaad.
Daarnaast een nog wat strakker beleid qua wetgeving en sancties zou ook niet verkeerd zijn
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

CiteerKattenbelasting vind ik wel een goed idee inderdaad.
Daarnaast een nog wat strakker beleid qua wetgeving en sancties zou ook niet verkeerd zijn
Vandaar de penning met het nummer.

Aansprakelijkheid werkt alleen bij een pakkans. En dan heeft de kat en kenteken nodig.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

helemaal mee eens.
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Zullen we een voorstel naar de partij voor de dieren sturen, kijken of deze partij daar iets mee doet?

De door de katten gedode vogeltjes en muisjes zijn immers ook dieren?

Kunnen we zien of ze voor alle dieren op komen of dat het electorale belang van de kattenhouders belangrijker is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Ja.. goed idee! Ben ik helemaal voor!
Hoe gaat dat in zijn werk? Wie typt het voorstel?
Jij kunt je beter verwoorden wat betreft het typen heb ik wel gezien!
Niet dat ik er nu gemakkelijk af wil komen hoor! Vat het maar op als een compliment!
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Ik wil best een voorzet maken. Posten we die eerst hier voordat we hem naar de  Partij voor de Dieren sturen, zodat we met enkelen onze naam onder het defintieve stuk zetten?

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Is goed :)
Leuk dat je dit wilt doen! Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Patrick

Leon Olsthoorn

Is het in het kader van de gespreide kansen niet goed om het ook naar Groenlinks te sturen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Hieronder een eerste concept. Schiet maar los. We kunnen het best naar een aantal partijen sturen.

[I]Partij voor de Dieren
Postbus 16698
1001 RD Amsterdam



Vlodrop, 21 mei 2008



Betreft: Loslopende katten


Geachte dames en heren,

Een grote groep natuurliefhebbers verzameld hun waarnemingen op de site waarneming.nl.
Deze site bevat ook een forum. Op dit forum wordt verschillende natuur gerelateerde onderwerpen gediscussieerd.

Zo ook ver het onderwerp loslopende katten.
Katten hebben in Nederland eigenlijk een status aparte. Waarschijnlijk vind dit zijn oorsprong in de tijd dat de katten nog hoofdzakelijk gehouden werden om muizen te vangen.

Inmiddels zorgen de loslopende katten voor overlast bij de medemensen en in de natuur. Ze vangen vissen uit vijvers, en doden menig net uitgevlogen zangvogeltje.

Ons voorstel is dan ook de katten te gaan registreren. De eigenaar zou net als de bezitter van een hond belasting moeten betalen. Bovendien moeten de katten een registratie penning dragen zodat bekend is dat de kat een eigenaar heeft. Deze eigenaar is aansprakelijk voor het gedrag van de kat. Na een overgangsperiode kunnen katten zonder penning gevangen worden. Ze hebben immers geen baas die de verantwoordelijkheid wil nemen. Na eventuele castratie cq. sterilisatie kunnen de ingevangen dieren via een asiel ondergebracht worden bij een nieuwe eigenaar.

Om steriliseren en castreren te bevorderen, om daarmee de groei van het probleem te voorkomen zou een lagere belasting geheven kunnen worden op onvruchtbaar gemaakte dieren..

Wij denken dat u als partij voor de dieren de aangewezen partij bent om deze maatregel in de tweede kamer bespreekbaar te maken. Immers het leed van verwaarloosde katten wordt verminderd. Verder dwingt het de eigenaren van katten hun verantwoordelijkheid te nemen.
Bovendien wordt het aantal slachtoffers onder natuurlijke dieren teruggebracht.

Wij zien  uw reactie graag tegemoet,

(De namen van de ondertekenaars)
[/I]
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BJWolfs

#15
Goede brief maar denk je dat het probleem van gevangen kikkers, gedode jonge vogeltjes minder wordt door deze actie?
Mensen laten nog steeds hun katten buiten lopen denk ik en ze zorgen nog steeds voor overlast.
Misschien is het goed om te onderzoeken hoeveel katten er buiten lopen die geen baasje hebben.

Misschien is het beter om die beestjes gewoon binnen te laten... :)

wimtegels

Is een wettelijke opsluitplicht haalbaar? Sommige mensen hebben katten die alleen in hun eigen tuin blijven. Als de kat kikkers etc vangt kun je ze fotograferen. Door de penning is de eigenaar te traceren.

Eerste doel lijkt me een politieke (en maatschappelijke) discussie over de status van de zwervende huiskat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BJWolfs

CiteerIs een wettelijke opsluitplicht haalbaar? Sommige mensen hebben katten die alleen in hun eigen tuin blijven. Als de kat kikkers etc vangt kun je ze fotograferen. Door de penning is de eigenaar te traceren.

Eerste doel lijkt me een politieke (en maatschappelijke) discussie over de status van de zwervende huiskat.
Dit klopt natuurlijk wat je hier zegt.
Door een penning met een registratienummer kan je er iemand op aan spreken. Door dit registratienummer wordt het aantal katten waarschijnlijk ook minder want wanneer zo'n nummer (lees penning) veel geld gaat kosten laten veel mensen hun kittens inslapen denk ik.

wimtegels

Misschien worden er minder ongewenste katten geboren. Dat zou op veel fronten al winst betekenen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

CiteerIs een wettelijke opsluitplicht haalbaar?
En is het wenselijk? Dat is natuurlijk ook nog maar de vraag.

Want hierdoor ontneem je natuurlijk ook mensen met voldoende ruimte en veel muizen ook een mogelijkheid.

Verder heb ik uit oogpunt van het welzijn van de katten ook grote bezwaren tegen een ophokplicht. Kortom, ik heb nog geen duidelijk standpunt in dezen, ik vind het een verwarrende kwestie, met veel verschillende kanten....
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Citeer
Want hierdoor ontneem je natuurlijk ook mensen met voldoende ruimte en veel muizen ook een mogelijkheid.

Die muizen zijn voor de roofvogels!

Als ik mijn hond rond laat struinen tussen de weidevogels door, pulletje hier, pulletje daar! Leuk voor die hond.

Ophokplicht? Ben je gek, slecht voor dierenwelzijn!

Ik ben het me je eens dat het een moeilijk thema is. Het ligt er maar aan vanuit welke kant je naar het probleem kijkt.

Als er echter met windhonden gejaagd wordt staat iedereen op zijn achterste poten. Katten doen in principe constant het zelfde.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BJWolfs

Maar er zit een wezenlijk verschil tussen vrij laten rondlopen onder toezicht zoals jij met je hond doet en vrij laten rondlopen zonder toezicht zodat je niet in de gaten kan houden wat je beest doet.
Katten kunnen best vrij rondlopen maar er moet dan toezicht zijn en dus iemand aanwezig zijn wanneer ze weer eens een vogelkooi plunderen.

wimtegels

Katten kun je nu eenmaal niet africhten als een hond.

De vraag is wat willen wij accepteren, of eigenlijk wat wil de maatschappij accepteren.

Voor ons houdt dat op dit moment in: Willen wij de kat de bel aanbinden en proberen of het op de politieke agenda kan komen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BJWolfs

CiteerKatten kun je nu eenmaal niet africhten als een hond.

De vraag is wat willen wij accepteren, of eigenlijk wat wil de maatschappij accepteren.

Voor ons houdt dat op dit moment in: Willen wij de kat de bel aanbinden en proberen of het op de politieke agenda kan komen?
Maar...

In veel discussies op dit forum worden excoten als ongewenst gezien, wanneer je katten in dit daglicht zet kunnen ze ook ongewenst zijn.
Katten horen niet in de Nederlandse natuur vind ik en op dit moment zijn ze een onderdeel ervan zonder dat dit nodig is.

Het aantal roofdieren en roofvogels zijn in evenwicht in de natuur (al hoewel, dat is de bedoeling, maar zonder jacht erop wordt het lastig), wanneer hier een kat bij komt is er meer winst voor de roofdieren en wordt de groep prooidieren kleiner.

wimtegels

Er zijn een heleboel voor en tegens te verzinnen. Ik neem aan de politieke partijen dit een hekel punt zullen vinden. Hoe schatten ze in wat het electoraat  hier van denkt? Elke partij heeft katten liefhebbers en kattenhaters denk ik.

We kunnen een of meer partijen een reactie ontlokken door hun een brief te schrijven.

Als concept kan de eerder vermeldde brief dienen.

Als er 10 mensen hun naam mede onder de brief zetten verstuur ik hem.
Degenen die mee ondertekenen (hun naam eronder laten zetten, ik verstuur ze digitaal) bepalen ook mee naar welke partijen we de brief sturen.

Laat maar wat weten in dit topic als je de kat mee de bel aan wilt binden
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

#25
CiteerKatten horen niet in de Nederlandse natuur vind ik en op dit moment zijn ze een onderdeel ervan zonder dat dit nodig is.
Dit is onjuist, de wilde kat (Felis silvestris silvestris) hoort in de Nederlandse natuur en de katten die wij houden stammen hier vanaf. Het probleem is alleen dat het er veel te veel zijn en de dieren een alternatieve voedselbron (hun brokjes) hebben, waardoor de populatie niet uitgedund wordt als er te weinig prooidieren zijn.

Edit: en afhankelijk van de uiteindelijke inhoud wil ik de brief wellicht ook ondertekenen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Freek Verkerk

Ik kan wel wat argumenten begrijpen, maar ben toch zeker tegen een wijziging van de huidige situatie, dus geen ophokplicht en niet jagen op (verwilderde) katten.

Redenen; katten zijn leuke dieren en ik kan iedereen begrijpen die katten heeft. Katten moet je het ook gunnen om buiten rond te lopen(net als mensen) en het afschieten van loslopende katten is gevaarlijk omdat je makkelijk katten van mensen afschiet, ook makkelijk echt wilde katten afschiet en ook vind ik dat verwilderde katten recht hebben in de natuur rond te lopen. Als we alles wat verwilderd is konden gaan afschieten met of zonder vergunning dan kan ik nog wel wat soorten noemen.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Iederen heeft recht op zijn eifgen mening. Maar ik vind toch wel dat er een groot verschil is tussen een echte wilde kat en een loslopende huiskat.

Het verschil is volgens mij even groot als het verschil tussen de wolf en onze honden.

Een hond mag ook niet (meer) zonder toezicht rondlopen.

De maatregelen moeten ook niet van dien aard zijn dat niemand meer een kat kan houden. Maar dit huisdier heeft nu een status aparte. De vraag is of we die willen houden, of dat e net zo verantwoordelijk moet zijn voor je kat als voor je hond.

Is het erger als een hond jong vogels pakt als wanneer een kat dat doet?

Dat is de kernvraag denk ik.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Misschien hoort deze discussie gezien de manier waarop ze zich ontwikkeld wel meer thuis in ethiek en wetgeving?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#29
Gedomestiseerde, door mensen van hun dagelijks voedsel voorziene katten behoren, anders dan de bos- of wilde kat (waarvan ze overigens lang niet allemaal afstammen) niet tot de oorspronkelijke fauna. Verzadigde huiskatten, die regelmatig buitenshuis jagen, verstoren het natuurlijke evenwicht. Het zijn voedselconcurrenten van inheemse predatoren, die voor hun voortbestaan (exclusief) van zieke of verzwakte prooidieren afhankelijk zijn.
Enkele cijfers : huiskatten doden jaarlijks 20 miljoen vogels, 45 miljoen kleine knaagdieren en 25 miljoen andere dieren, waaronder (beschermde) kikkers, padden, salamanders, hagedissen, vlinders en libellen (bron SOVON). Zo hebben huiskatten de rond 1985 in de duinen van Rockanje aanwezige populatie van nachtegalen in korte tijd volledig uitgemoord. Zij beslopen en vingen in het duinstruweel zingende nachtegalen, die door de hoge "pitch" van de zang niet meer in staat waren om omgevingsgeluiden waar te nemen en zo een gemakkelijke prooi vormden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen