Welke Eresus

Gestart door acherontia, mei 16, 2008, 20:10:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Na een week op Lesbos te hebben doorgebracht ben ik nu door de 40GB aan foto's heen aan het ploeteren. Het eiland staat natuurlijk bekend om de vogels en de vogelaars die er komen. Echter ook voor degenen die geïnteresseerd zijn en geleedpotigen is erg veel te beleven. Ik heb genoten van de enorme hoeveelheid rupsen die er te vinden waren. en ben verschrikkelijk veel indrukwekkende spinnen, onder stenen, tegengekomen tijdens het zoeken naar schorpioenen. Naast de spinnen onder stenen ook deze rennende Eresus soort tweemaal gespot.

Uit onderstaande meen ik af te kunnen leiden dat het Eresus walckenaeri betreft. Graag zou ik dit bevestigd willen hebben.

The eresid spider genus Eresus is morphologically and ecologically conservative. At least three species occur in Europe. However, deep genetic divergence among geographical samples within two species, E. cinnaberinus and E. sandaliatus, may suggest more cryptic species. In the present study we investigate the genetic cohesion of the third species, Eresus walckenaeri, throughout its eastern Mediterranean distribution range, relative to the E. cinnaberinus–E. sandaliatus species complex. Eresus walckenaeri specimens were monophyletic. Genetic discreteness of E. walckenaeri in a region of sympatry with its sister species in Greece provides evidence for species integrity of E. walckenaeri within the European Eresus species complex. Eresus walckenaeri exhibited high concordance between geographical location and mtDNA genealogy. Two major phylogeographical clades were found in the Greek–Turkish and Syrian–Israel parts of the investigated area, respectively (6.5% sequence divergence). Concordance between geography and genetic divergence was further observed between Aegean island samples and their corresponding Greek and Turkish mainland samples, suggesting regional subdivision with gradual but potentially high dispersal propensity. Monophyly and limited regional distribution indicate Mediterranean endemic origin.  © 2005 The Linnean Society of London, Biological Journal of the Linnean Society, 2005, 86, 1–9.

PetroJ

Ben geen kenner maar zag hem ook op deze site staan.
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm

Groet Petro Janssen
Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

PetroJ

Petro Janssen
www.insectenvenlo.nl

acherontia

Bedankt voor het meezoeken en denken. Deze sites had ik ook gevonden en vind de spin toch net afwijken van wat daar getoond wordt. Hij is kleiner dan onze inheemse Eresus die ik goed ken:

( http://www.ranaphoto.net/search?q=eresus&orientation=A )

Bovendien zijn de poten ook anders gebandeerd en het achterlijf heeft niet die typische wittige vlekjes in het rood. Wellicht gewoon bestaande variatie maar ik heb het nog nooit gezien en twijfel nog steeds welke soort het betreft.

Jeroen

acherontia

Inmiddels bevestiging van Peter van Helsdingen dat het inderdaad Eresus walckenaerius betreft.

Jeroen