Hoofdmenu

vos

Gestart door Ted van der Knaap, april 22, 2008, 21:59:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...vanmiddag had ik m'n hond uitgelaten in de duinen van Hoek van Holland...

stapte in de auto en 100 meter verderop zie ik een vos(je) zitten op de stoep langs duinstruiken  ..het was tegen 15.00 uur..

stap uit en maak foto's.. ..kan 'm op een meter of 4 naderen en dan loopt hij rustig de struiken in

maakte een vermoeide indruk.. ..vond hem ook erg iel en tenger..

kan het zijn dat dit exemplaar jongen heeft en op zoek naar voedsel wat brutaler word en wat minder schuw opereert?

op de uitvergrote foto (2) lijkt hij ('n) opgezwollen tepel(s) te hebben

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

2.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Lijkt er wel erg op he,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

Denk dat je helemaal goed zit met wat je typt Ted  :duim:
Leuke waarneming ook en een leuke foto!!!
Met vriendelijke groet,
Patrick

michel.wissink

CiteerDenk dat je helemaal goed zit met wat je typt Ted  :duim:
Leuke waarneming ook en een leuke foto!!!
Zeker een bijzondere waarneming, maar eerlijk gezegd vind ik het gemak waarmee de foto gemaakt kon worden nogal zorgwekkend. Lijkt me geen natuurlijk gedrag voor een wilde vos.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

logico

vos
#5
Het is inderdaad geen natuurlijk gedrag. Hier in Drenthe zul je een vos dit soort gedrag ook bijna niet zien vertonen.

Maar in de duingebieden hoor je wel vaker van vossen die "tam" of "tammer" zijn?
Gewend zijn aan de mens? Het verband mens>voedsel hebben gelegd?

Maar terwijl ze zogen zijn ze wel vaker helemaal niet waakzaam. Meerdere keren heb ik bij mij in het veld zogende vossen gezien die totaal niet waakzaam waren en veel drukker waren met voedsel zoeken voor de jongen dan met mij in de gaten houden. Vorig jaar zag ik een voedsel zoekende vos. Een vrouwtje die ook aan het zogen was op dat moment. Pas op 5 meter schrok ze van me. Liep op haar gemak weg en ging vervolgens gewoon verder met voedsel zoeken.

Terwijl de vossen, buiten de periode dat ze jongen hebben, hier zoooo schuw zijn.
Het is soms net of ze in één of andere trance zijn als ze jongen hebben. Zo druk.

Dat ze zo voor je komen zitten heb ik hier echter nog nooit meegemaakt.
Het gedrag wat je op de foto ziet begint steeds meer op de situatie in engeland te lijken waar de vossen gewoon in de stad leven, in de achtertuinen en gevoerd worden door mensen. Helemaal met jou eens dat het totaal onnatuurlijk gedrag is en ik vind het eigenlijk best jammer dat de vos zo gedegradeert wordt van Schuwe, slimme en moeilijk te vinden en te zien dier naar een bijna "schootvos".
Maar ja.. Eigenlijk is er voor de vossen veel te zeggen dat ze zich zo goed weten aan te passen naast de mens. En zolang de gezondheid en veiligheid van de mens en de omliggende natuur hier geen schade van ondervinden tja, valt er ook weinig van te zeggen of aan te doen. Het is maar net wat voor doelstelling de mens heeft wat de natuur betreft, denk ik dan maar.

Oei, ik maak er weer zo'n lang verhaal van, haha..
Onnatuurlijk. Daar hou ik het ook maar op :D
Met vriendelijke groet,
Patrick

Ted van der Knaap

CiteerHet is soms net of ze in één of andere trance zijn als ze jongen hebben. Zo druk.

Dat ze zo voor je komen zitten heb ik hier echter nog nooit meegemaakt.
...dat in trance wat je zegt...  

had het idee dat deze ook helemaal in haar eigen wereld zat

Ze zat trouwens al op de stoep en ik ben rustig op haar af gelopen, op 4 meter liep ze de struiken in en bleef ze staan

heb 'r toen verder met rust gelaten

Weet niet of vossen ver van het nest op zoek gaan naar voedsel maar dit is een vrij druk gebied qua recreatie van mensen..

..dus verwacht eigenlijk dat de jongen ('n) kilometer(s) verderop liggen.. ..en dat ze hier (makkelijk) haar eten scoort..

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

logico

Even een klein stukje:

- De eerste weken krijgen de jongen uitsluitend moedermelk.
- Na 3 weken, als de melktanden door komen, krijgen zij vaster voedsel. Dit brengt de rekel en ze kan het zelf vangen. Ze kauwt dit voor en braakt dit uit zodat het door de jongen opgegeten kan worden.
- Daarna wordt het voedsel steeds vaster. Eerst zullen die muizen, mollen en klein gevogelte zijn wat door de moeder eerst gevild en geplukt wordt en daarna in stukjes wordt aangeboden. Dit "voorbewerken" doet alleen de moer!
Later worden er ook grotere prooien aangevoerd zoals hazen, konijnen, reigers, kippen, ganzen en reekalfjes.
- Na 11/14 dagen gaan de ogen open
- Na een week of 4 vertonen ze zich voor het eerst buiten de bouw
- Na 9 weken maken ze de eerste uitstapjes en vangen ze ook al zelf voedsel maar worden nog steeds gevoerd door de moer.

Ik weet niet welke ervaring anderen hebben met de afstanden van het voedselzoeken maar hier is mijn ervaring.

Hier in Drenthe heb ik de ervaring dat hoe ouder de jongen worden des te verder het moertje weg loopt om voedsel te zoeken en natuurlijk is het voedselaanbod ook belangrijk.

De nesten die ik hier gevonden heb daar zochten de ouders binnen een straal van 2 km voedsel. Toen de jonge vossen oud genoeg waren nam het moertje de jongen mee en verstopte ze in een duker of ruige delen van het veld. Maar het gebeurd ook dikwijls dat de jongen gewoon in/bij de burcht bleven.

Mijn ervaring is dus dat, vooral rond deze tijd, het moertje niet erg ver van de bouw verwijdert is.

Met vriendelijke groet,
Patrick

J&L

Hoi,
Waar ik regelmatig kom hebben ze ook jongen.
Alleen ik kan daar niet zo dicht bij komen.
De ouders waren vanavond samen eten zoeken.

kroonp

CiteerHet is inderdaad geen natuurlijk gedrag. Hier in Drenthe zul je een vos dit soort gedrag ook bijna niet zien vertonen.
Misschien dat er in Drenthe meer gejaagd wordt.....
Daar gaan de vossen zich heel natuurlijk van gedragen  :blink:

Als je het zo bekijkt dan vertoont een vos nooit natuurlijk gedrag als die in de omgeving van mensen leeft.

Ik voel er meer voor om het ook natuurlijk gedrag te noemen als vossen zich aanpassen aan de mens. Gewoon omdat het dier nu eenmaal een geweldig aanpassingsvermogen heeft. Dus ook tamme vossen vertonen natuurlijk gedrag!

Wij als mensen gaan toch zeker niet uitmaken wat wel en niet natuurlijk gedrag is voor een vos  :o

Dat klinkt me heel onnatuurlijk in de oren. ;)  
Groet

Peter Kroon

logico

vos
#10
Beste Peter.

Natuurlijk gaan we niet bepalen voor een vos of hun gedrag natuurlijk is of niet. We geven onze mening hier. Dat is alles.

Kijk in buitenlands gebieden waar een vos bijvoorbeeld niet bejaagd wordt en voor het eerst een mens ziet. Zijn eerste en natuurlijk gedrag is dan om het op een lopen te zetten. Het is algemeen bekend dat een vos die "oorspronkelijk natuurlijk gedrag" vertoont, zijn uiterste best zal doen om een mens te ontwijken.

Natuur = de oorspronkelijke, onaangeroerde verschijningsvorm van alles wat zich op, in en rond de Aarde bevindt.
Wat is dan natuurlijk gedrag? Lijkt me duidelijk.

Op animalplanet was ook eens een serie over een kerel die op één of ander bereneiland met beren wilde leven. Hij "ontmoette" daar een vos die in eerste instantie niks van hem wilde weten. Natuurlijk gedrag dus. Toen de man hem ging verleiden met eten werd de vos tammer en kwam dichter in zijn buurt. Het aanpassingsvermogen> natuurlijk gedrag.

Het aanpassings vermogen van een vos is ook natuurlijk gedrag. De vos kun je zo bestempelen als een cultuurvolger omdat hij in vergelijking met vroeger nu vaker en vaker in de buurt van mensen gaat leven omdat het zijn overlevingsmogelijkheden vergroot. Het is een opportunist.

Het massaal doden van prooidieren in een hok (surplus killing), zoals wel eens gebeurd bij kippen, is een natuurlijke reactie. Een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke situatie. Dus een vos om die reden vervolgend vind ik (als jachtopzichter) onzin.

Dus alhoewel hun aanpassingsvermogen natuurlijk gedrag is vind ik de "domasticatie" van vossen, de "tam" wordende vossen GEEN natuurlijk gedrag. De vos wordt niet zonder reden tam. Ze leren dat er in de buurt van mensen, makkelijker voedsel is te krijgen dus gaan ze daar langzaam afhankelijk van worden. En als jonge vossen meer leren bedelen om voedsel dan zelf voedsel te vangen, wat vele malen moeilijker is, dan missen ze dus iets in hun opvoeding wat noodzakelijk is om te overleven. Hierdoor hebben de vossen meer kans om te overleven als ze constant voorzien worden van voedsel door de mens maar als dat voedsel aanbod om welke reden dan ook wegvalt zal de sterfte onder jonge vossen vele malen groten zijn. Door de onnatuurlijke situatie die de mens schept gaat de vos dus onnatuurlijk verdrag vertonen wat grote invloed heeft op het leven van de vos.

Naar mijn mening is het dus wel degelijk onnatuurlijk gedrag.
Maar goed. Dat terzijde vind ik het mooi dat mensen de kans krijgen om zulke foto's te maken. Dit soort ervaringen kunnen hoe natuurlijk of onnatuurlijk het ook is, erg mooi zijn voor mensen.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Ted van der Knaap

..mooi verwoord Patrick, helemaal mee eens..  :duim:

..verwonder me er nog om dat ik 'r daar zo zag zitten.. ..was op het juiste moment op de juiste plaats..

..persoonlijk vind ik dit de mooiste waarnemingen.. ..niet de waarnemingen waar je naar op zoek bent, maar die je overkomen..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

J&L

vos
#12
Een Vos is óók mooi om te zien.
Maar vooral als ze het naar hun zin hebben.
Vandaag weer ff gekeken.
De jongen worden al groot ze hadden Gans op het menu.

BartNoort

Ontzettend leuke foto's niet zozeer kwalitatief maar wel informatief. Leuk om te zien dat ze in zo'n weiland gebruik maken van een hol, dat had ik nooit gedacht, ik denk altijd aan kleine bosjes of ruigten. Ook leuk om te zien dat er vijf jongen zijn, dat lijkt me aardig veel.

Prachtig informatieve platen!
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

J&L

Hoi Bart,

Ik kan hier niet dichter bij komen.
De afstand bedraagd zeker 600-1000 meter en dat is voor mijn lens net ff te ver.
Maar met onze kijker heb je prima zicht en is het genieten.
Ik volg de gebeurtenissen van de Vossen op de voet en plaats daarom hier op dit topic wel regelmatig foto's voor de liefhebber(s).

logico

Hoi Jacob!
Hartstikke leuk dat je steeds even een update plaatst hier!
Het is een leuke kans om eens wat foto's te nemen waar je normaal misschien niet zo snel de kans voor krijgt! Kwaliteit is mij goed genoeg  B)

Bart..
Deze vos had ongetwijfeld genoeg andere, meer beschutte, plaatsen kunnen kiezen maar goed, de vos is miss al niet zo schuw als andere vossen en vanuit deze plek kunnen ze alle eventuele vijanden ruim op tijd zien aankomen.
Toch 2 goede redenen waarvoor ze voor deze plek gekozen zou kunnen hebben denk ik dan maar?? Miss zit ik er ook wel naast hoor.. Ik brainstorm ook maar wat :D  
Met vriendelijke groet,
Patrick

vuurvlinder

Heel erg leuk om die beestjes zo te kunnen volgen!  De foto's vind ik mooi genoeg. :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

J&L

vos
#17
Hoi Vosliefhebbers,

Ben vanavond weer eens wezen kijken.
De jongen groeien best overal liggen dode Ganzen.
Het was net ff speelkwartier onder toezicht van pa en ma waren ze leuk aan het ravotten.
Nou geniet maar van de foto's.(in het echt véél leuker :P )

J&L

Foto 2

vuurvlinder

Leuk! Hoeveel zijn het er eigenlijk?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

J&L

Foto3

J&L

vos
#21
CiteerLeuk! Hoeveel zijn het er eigenlijk?
Hoi,

Wij telden 7 jongen. Zie foto 3  

logico

vos
#22
ik zie der acht.. of de ouwe moet er bij liggen maar dat lijkt er niet op. Want de kleur van de vacht is hetzelfde als de jongen;) kijk maar goed
Met vriendelijke groet,
Patrick

vuurvlinder

Citeerik zie der acht.. of de ouwe moet er bij liggen maar dat lijkt er niet op. Want de kleur van de vacht is hetzelfde als de jongen;) kijk maar goed
Op welke foto zie jij er 8? :blink:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

logico

vos
#24
foto 3.

5 aan het spelen links
2 in de kuilen.
bij de voorste zie je nog een koppie met oren, links
bij de achterste is het twijfelachtig of er een 9de is of dat het een staart is, links
Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

Ik tel er ook 8, 1tjew komt net boven de grond uit,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

Hoi,

Negen totaal maar de ouders liggen er óók bij dus zeven jongen.
Met pijl zijn de ouders.

logico

duidelijk.. bedankt voor de uitleg :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

J&L

Hoi,

Met de Vossen gaat het goed!
De jongen zijn al groot zaten nog verder weg als eerst dus daarom nog slechtere foto :(  

vuurvlinder

Maar wel leuk! :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.