Op achterkant van grafsteen

Gestart door Corryabbink, mei 06, 2008, 23:46:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze schotelkorst vond ik massaal op de achterzijde(NO) van een grafsteen.
Met C- en met K leek het alsof er enige reactie was maar kan ook doordat het iets nat werd natuurlijk. Daarvan ben ik niet zeker.
Wie heeft er een idee? Mijn mening hou ik even voor me omdat ik graag hoor wat een ander ervan vindt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

CiteerWie heeft er een idee? Mijn mening hou ik even voor me omdat ik graag hoor wat een ander ervan vindt.
Zo te zien is het substraat kalksteen. Het lijkt mij een nogal enthousiast vruchtlichamen vormende Kalkschotelkorst (Lecanora albescens). De stukjes thallus aan de linkerkant van de foto zien er typerend voor die soort uit.

En verder zie ik volgens mij ook nog Caloplaca lithophila (piepkleine oranje apothecieen).
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

#4
Hallo Arjan,
Dan zijn we het eens! Ik ken wel Kalkschotelkorst maar niet zo uitbundig en dunner wat thallus betreft.

Ik kwam aan het twijfelen door de steen en de dikte van de thallus.
De steen leek op een aanrechtblad met allemaal kleine stukjes graniet erin kun je dat kalksteen noemen?

Overigens nog bedankt voor de Calopaca. Daar had ik me nog niet mee beziggehouden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mcbud

#5
Waarom kalksteen?
Het enige wat ik kan zien is een paar hoekige aansnijdingen van een wit mineraal. Dat mineraal zou misschien calciet kunnen zijn (wat nog niet betekent dat het om een kalksteen gaat), maar de fragmenten lijken meer op veldspaatkristallen in een stollingsgesteente. Dat zou ook beter aansluiten bij Corrie's beschrijving.
Bij sommige fragmenten is de kristalvorm nog wel zichtbaar (midden-links, tweede foto). Op de onderste foto meen ik tweelingenkristallen te zien en onregelmatig-concave begrenzingen die op gedeeltelijke opsmelting van vroege kristalletjes in de nog vloeibare magma zouden kunnen wijzen.
Je kunt calciet en veldspaat eenvoudig uit elkaar houden door even met een mespunt over het oppervlak te krassen: calciet is veel zachter dan staal en krast, veldspaat net iets harder en krast niet.

In hoeverre dat invloed heeft  op de naam van het korstmos weet ik niet; er zijn kalkhoudende veldspaten zoals sommige plagioklazen (bijv. anorthiet). Die komen eigenlijk alleen voor in donkere ("basische") gesteenten met weinig kwarts en veel zwarte of zwartgroene mineralen.
Ze zijn -net als veel padddenstoelen- alleen met zekerheid op naam te brengen m.b.v. een (polarisatie)microscoop.


Zonder verdere informatie zou ik voor het gesteente gokken op een graniet of misschien een granodioriet. Die komen algemeen voor in de kern van plooiingsgebergtes en op kerkhoven. Maar zijn waarschijnlijk te zuur voor Lecanora albescens.

groet
marc

Corryabbink

#6
Marc,
Ik kon er niet uitkomen het was een steen ca. 75 jaar oud waarin allemaal kleine stukjes opgesloten zitten. Kan gemaakt zijn maar kan ook natuurlijk zijn.
Geen idee. Het is altijd lastig steensoorten te herkennen.
Hierbij nog een foto waarop in ieder geval de witte stukjes duidelijk te zien zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mcbud

#7
Corry

Dan had je helemaal gelijk met het aanrechtblad. Dit lijkt me inderdaad granito, een kunstgraniet, die 50+ jaar geleden (en nu weer) populair was in keukens, vloeren  e.d.. De grondmassa, waar de hoekige fragmenten in drijven, bestaat dan waarschijnlijk uit een soort (kalkhoudend) cement.
Zou moeten bruisen in een druppeltje verdunde zoutzuur (3%); maar ja, op een grafsteen...

groet,
marc

Corryabbink

#8
Marc,
Dat is het!
Je hebt helemaal gelijk, het zijn die aanrechtbladen die ik me herinner maar wist niet waaruit die bestonden. Nu dus wel. Heel erg bedankt!

P.s. Dat zoutzuur waag ik niet op een kerkhof uiteindelijk hoort mij die steen niet en zoutzuur kan veel schade aanrichten. Ik heb wel een stukje van het korstmos meegenomen en daar zit ongetwijfeld nog iets materiaal aan waarop ik zoutzuur kan loslaten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#9
CiteerWaarom kalksteen?
Even ter verduidelijking: ik gebruikte het woord "kalksteen" als een algemene term voor "kalkhoudend gesteente", net zoals "graniet" wordt gebruikt voor een aantal verschillende felsische uitvloeiingsgesteenten die door geologen allemaal van een eigen naam zijn voorzien.

Granito is een mengsel van brokjes marmer (metamorfe kalk) met cement. Alleszins een kunstmatig gesteente dus, maar zeker ook een substraat waar kalkminnende korstmossen op zullen floreren.
Grüezi mitenand,
Arjan