Arkemheen

Gestart door Theovanv, mei 05, 2008, 21:11:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Vandaag met mijn vader een ronde gefietst vanaf Nijkerk door Arkemheen en een stuk over de zeedijk. Het was erg mooi weer, maar door de qua vogels erg rustige tocht die ik de dag ervoor maakte langs de IJssel en op Hoog Buurlo waren de verwachtingen niet zo hoog gespannen. De hoop lag op 1 nieuwe soort. Nog geen 500 meter in de polder bleken er toch al aardig wat vogels te zitten en uiteindelijk werd het een groot succes met zo'n 30 soorten, en dan hebben we nog niet eens merels, mussen en kraaien etc meegeteld, die daar ook weinig zaten. Ook het aantal vogels per soort lag hoog.

De nieuwe soorten zijn de Rietzanger, een vogeltje dat we 20 minuten hebben gevolgd heen en weer in het riet, aan het randmeer. Handig als je je mobiel bij je hebt met alle geluiden van de cd's van Nico erop waardoor je meteen kan vergelijken. Uiteindelijk kregen we het mooie zangertje goed te zien. Later hoorden we verderop nog een ander geluid en wederom met behulp van het geluid en het vogeltje te zien kwamen we eruit, de kleine Karekiet. 2 rietvogels in de polder! Daar had ik niet op durven hopen. Zeker omdat ik nog weinig rietsoorten op mijn lijst heb staan en vooral gebieden als de Weerribben en de Wieden op mijn verlanglijst heb staan, nog steeds overigens.

Dan later nog de Kneu, wat begon als, hey, wat vliegt daar voor gekleurds. De een landde in de boom, en de ander op de grond in de verte, wat ons op het pad van de huismus bracht. Maar later mochten we de rode tietjes van het mannetje aanschouwen, een ezelsbruggetje van Wouter Boschra, wat me juichend op de Kneu bracht. En later 2 vogels op een paaltje in de Arkemheense Vaart bij de ophaalbrug die ik voor meeuw versleten zou hebben als mn vader ze niet had opgemerkt. De verrekijker erbij en het bleek een Stern te zijn, die had ik ook nog nooit gezien en "Stern" had ik dan ook op mijn verlanglijstje gezet, waarbij het me niet uitmaakte welke soort het zou zijn, het liefst zoveel mogelijk verschillende :P Dit bleek de Visdief te zijn, een fantastische dag dus. Zeker ook met de vele jonge vogels, namelijk Tureluurs, Grutto's en de vele vertederende jonge meerkoeten die gevoerd werden en bij moeder in het nest kropen die daar het laatste ei zat uit te broeden.

Hier een lijstje van de dag:

Grote Canadese Gans: 10
Knobbelzwaan: 40
Koolmees: 2
Kievit: 20
Fuut: 20
Aalscholver: 2
Reiger: 1
Grauwe Gans: 100
Bergeend: 4
Wilde Eend: 10
Krakeend: 12
Smient: 6
Kuifeend: 16
Buizerd: 1
Fazant: 1
Meerkoet: 30
Scholekster 4
Tureluur: 10
Grutto: 60
Visdief: 2
Stadsduif: 4
Houtduif: 5
Boerenzwaluw: 40
Huiszwaluw: 90
Witte Kwikstaart: 4
Rietzanger: 4
Kleine Karekiet: 2
Rietgors: 3
Kauw: 20
Kneu: 2
Theo van Veenendaal

Tinok

Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter alweer een...
Mijn man en ik moeten komend weekend zeker ook wat nieuwe gaan vinden anders haal jeons nog in ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Theovanv

CiteerZo gaat ie goed, zo gaat ie beter alweer een...
Mijn man en ik moeten komend weekend zeker ook wat nieuwe gaan vinden anders haal jeons nog in ;)
Haha  :lol:
nou, dat valt wel mee toch. Maar ben erg fanatiek de laatste tijd en ben veel mooie soorten tegengekomen inderdaad. Dit was ook weer zo'n prachtige tocht.
Theo van Veenendaal