Blind pissebedje?

Gestart door Arp, april 21, 2008, 23:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Pissebeddenexperts,

Vorige week dus ook m'n eerste Metatrichoniscoides gevonden - terwijl ik in de kas van een tuincentrum opzoek was naar familie van m'n "mysterieoproller".

Tering, wat was dat weer klein zeg - amper 1,8mm deze (lees: met excuses voor de vrijwel onherkenbare "kiekjes" bij de waarneming :wacko: )

Heb het beestje wel meegenomen voor betere *kuch* "foto's" *proest* maar toen ik daar de volgende dag bij daglicht (buiten dus) werk van wilde maken is het diertje weggewaaid  :censored:

Heb dus geen "bewijs" anders dan de slechte plaatjes bij de waarneming, en die zijn beslist niet genoeg om leydigii "hard" te maken (tja, kennelijk toch rekening houden met buitenlanders in die kas ... M. celticus? ... nog anders ??? ), dus heb ik hem maar als onzekere leydigii ingevoerd. Mee eens ???? (of is het niet eens een Metatrichodingens?)

Ondanks alles, toch een vraagje naar aanleiding van één van m'n kiekjes:


Ik zou bijna durven zweren dat ik daar een kleurloze ocel op zie ... ?? En dat is opvallend, want in de diverse boeken kom ik ook enigszins tegenstrijdige dingen tegen over deze beesten. Wel lijkt iedereen het erover eens te zijn dat de beesten blind zijn, maar volgens sommige boeken heeft het dier géén ocelli, volgens Hay's Ooijpolderboek zijn ze "vrijwel blind, uitwendige ocellen ontbreken", en ik weet vrijwel zeker dat ik eens iets gelezen heb van "pigmentloze ocelli" (die daarom niet zouden funtioneren ... ) - maar kan het natuurlijk niet meer vinden ... :rolleyes:

Enfin: Ik ben dus weer eens "los" - foto's als vergelijkingsmateriaal zijn schaars - maar hoe hoort die kop er naar jullie ervaring uit te zien? Is daar inderdaad iets van een rudimentaire/spook-ocellus op te herkennen of zou dat niet moeten mogen?

- Is het dan überhaupt wel een Metatrichoniscoides, of misschien iets anders raars (Trichoniscoides met kleurloze ocelli? Mislukking/Geboorteafwijking? )

Ik weet het ... had hem niet moeten laten wegwaaien :whistle:

Maar die vraag over wel/niet ocelli hield me eigenlijk zelfs voor deze vondst al bezig ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

#1
Arp, beste Arp,
Iet-wiet-waait-weg: M. leydigii kan wat mij betreft op 99,9% zeker. Een cocktail aan argumenten doet mij tot deze gewaagde, niet te herroepen uitspraak besluiten. Allereerst is daar jouw eigenste, almaar groeiende ervaring met alles wat niet-leydigii-achtig is. Tering of niet, dat feit valt onmogelijk te negeren.
Dan overtuigt mij jouw foto, hoewel "grottenschlecht", desondanks: de kop is relatief fors, de uropoden (staarteindjes) ook; geen zichtbare ocellen; grove knobbeltjes op de rugsegmenten; klein formaat; volkomen pigmentloos; vindplaats (tuincentrum).

De ogen zijn, naar mijn weten, wel rudimentair aanwezig. Dat betekent dus dat de voorouders goeie ogen hadden, maar dat die eigenschap verloren is gegaan, doordat dat beest alsmaar zo diep in de grond leeft. Net als grotbewoners hebben ze nu "grottenschlechte" ogen. Maar verder leefden ze nog lang en gelukkig, hoor,
je hay

Arp

CiteerM. leydigii kan wat mij betreft op 99,9% zeker
Nou, dan doe ik maar een keer ruig en zet ik hem - heel gewaagd - bij de waarneming maar gewoon op "zeker"  (niet verder vertellen hoor) :whistle:

Bedankt voor je mooie argumentatie - daar ga ik niet meer met spelden tussen prikken   ^_^  en die "rudimentaire niet-funtionele ocellen" houden we erin  <_<

Dankgedoe enzo ;)
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)