Kaspisseped (update: Nieuw voor NL)

Gestart door Arp, april 19, 2008, 23:12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Toch maar even een eigen draadje (al enigszins aangezwengeld hier) en ook al iets besproken op insektenfotos.de.

Betreft deze waarneming van één enkele oprolpissebed (mannetje) gevonden in de kas van een tuincentrum. Volgens de bedrijfsleider waren alle planten daar "regionaal" opgekweekt, waarmee Nederland bedoeld werd. In de betreffende sectie stonden planten die veelal van de veiling in Boskoop kwamen.

Het dier heeft veel weg van A. vulgare, maar vooral het telson (zie bij waarneming is wat te rond voor mijn smaak (al geeft Gruner een vergelijkbare tekening) en de lengteverhouding van de flagelsegmenten lijkt niet lekker te kloppen voor vulgare. Frontale driehoek etc. zouden wat mij betreft binnen de variabiliteit van vulgare kunnen vallen, maar lijken toch wat subtiel anders (verder van de kop?).

Telson, uropoden en flagel lijken aardig overeen te komen met de info die ik heb voor A. zenckeri, maar de kop vind ik niet al te mooi passen op de enige tekening die ik heb (in Gruner) - maar die is vrij schematig. Anyway, die zou een duidelijke deuk/richel achter de frontale driehoek moeten hebben, maar ik weet niet of ik die hier zie of dat het een vlek met donkerder pigment is.

Voor zover ik het tot nu toe kan zien lijken de exopodieten van de eerste pleopoden helaas ook niet erg op de tekeningen voor zenkeri. De endopodieten daarentegen lijken in elk geval ook niet echt op vulgare, dus zowel vulgare als zenckeri blijven erg twijfelachtig voor me.


Kon helaas ook geen andere "passende" Armadillidium vinden, maar heb ook niet overdreven veel info voor buitenlandse soorten (wat Griekse en Franse nog, maar ook niet alle).

In de bijlage een vergelijking van deze (links) met vulgare (rechts)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Het lijkt me inderdaad afwijken van A. vulgare. Van een foto kan ik het dier niet determineren. Kun je materiaal naar Hay of naar mij sturen?

Met greot,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

hay

Hoi Arp, dag Matty,
Niet alles is via internet te doen! We zijn het met elkaar eens dat dit dier afwijkt van het "vulgaire". Vooral dat afgeronde telson heb ik nog nooit gezien bij A. vulgare. Er zijn wel variaties mogelijk, en jij hebt nu net in je vergelijkingsfoto's de perfect recht afgeknotte variant gepresenteerd. Soms zijn de verschillen kleiner, is dat telson bijna rond, maar toch nooit zo sterk als bij jouw kasbeest...
Je hebt het zevende pootje nog niet laten zien. Daar zijn altijd heel kenmerkende verschillen tussen de soorten aan te onderscheiden.
Arp, we moeten dit exemplaar "in de hand" hebben om meer te kunnen zeggen, beslist. En ik heb toch stiekem zo'n onderbuikgevoel dat je hier iets "nieuws" voor NL gevonden hebt. Dus, net als Matty stel ik voor om een mannetje A. arpensis naar Matty of mij op te sturen.
Trouwens: hoeveel heb je er gezien? Hoeveel (m/v) heb je (levend) verzameld? Is de vindplaats makkelijk weer te bezoeken? ................????????
beste groet,
hay

Arp

#3
Hallo saampies,

Natuurlijk stond het beest al op de nominatie om op reis te gaan   ^_^

Maar juist omdat ik weet dat goede plaatjes van pleopoden en loopbenen belangrijk kunnen zijn vind ik het toch ook wel weer erg leuk om eerst te proberen daar zelf redelijke plaatjes van te maken - alleen lukt dat nog niet zo best (ook tijdgebrek om de juiste hulpmiddelen bij elkaar te scharrelen c.q. alternatieven uit te proberen :rolleyes: )

Wel had ik op basis van die ene onderkant die hier boven ook staat al een beetje naar de punten van de endopodieten en de vorm van de exopodieten gekeken en die vond ik ook niet op vulgare of zenckeri lijken. Enfin, dat ik het nogmaals naar voren bracht was meer omdat ik Matty toch "aan de lijn" had in een ander topic en dacht - zolang ik toch nog met onderkantfoto's aan het knoeien ben - dat hij het misschien grappig vond om even te kijken (voor het zelfde geld hattie'm onmiddelijk herkend ;) )

Ben uiteraard al twee keer terug geweest naar het tuincentrum en heb, voor zover de planten op de display-tafels dat toelieten, grondig gezocht. Allerlei lolligs gevonden, zoals die Leiobunum-baby en een (1) Metatrichoniscoides (nog in te voeren), maar geen verdere van deze soort. Andere pissebedden: Veel P. scaber (zelfs grote zwangere), en enkele T. rathkii, Trichoniscus (ook zwangere), A. vulgare en A. nasatum. Wel leeft er weinig echt "in overvloed" - denk toch dat er wel iets aan "ongedierte" bestrijding wordt gedaan - een paar Lithobiussens zagen er bepaald ongezond uit (bijna paars en voelde erg "week" aan).

Zoals boven vermeld worden veel planten in de bewuste kas-sectie (grote buitenplanten) uit Boskoop aangevoerd - heb dus eerder de indruk dat het om een paar (een enkele?) met planten meegevoerde dieren gaat dan om een in de kas stabiel gevestigde populatie. Die indruk (stabiele populatie) had ik terplekke eigenlijk alleen een beetje van P. scaber (en kasplatruggen).

Voorlopig blijft het dus bij die ene (gelukkig een kereltje).

Tot zover ... ;)

P.S. Voor het idee een kiekje van de vindplaats: Op de tafels onder de matten (inzet).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Arp, is hier ooit nog wat uitgekomen?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

#5
Jawel Niels-Jan - in 2022 namelijk  ;D

Dit is Armadillidium arcangelii

Zie:
Noël, Franck; Gregory, Steve J.; Agapakis, Georgios (2022) Armadillidium arcangelii Strouhal, 1929 (Isopoda: Oniscidea): a step towards the conquest of Europe? - Bulletin of the British Myriapod & Isopod Group, Vol.34, pp.72-82. (PDF)

Nieuw voor Nederland dus ...

(ben zo vrij geweest mijn zelf-opgelegde "Forumsverbot" eenmalig te doorbreken voor deze update)

P.S. "moderne" link naar waarneming
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

roelvanbezouw

Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Michiel en Milka

Gefeliciteerd! Je moest er even op wachten, maar dan heb je ook wat!  :duim:
Groet, Michiel

nielsyese

Bedankt voor je reactie Arp ;D Twaalf jaar later en ik kom het bericht nog tegen ook.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek