Duizendpoot?

Gestart door Gert Kremer, april 18, 2008, 19:47:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Is dit een duizendpoot?
paar foto;s gemaakt.

3706
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

3707  Pootjes
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

3710 mooie kleuren. Kunnen deze bijten?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arp

#3
Ik weet het fijne er niet van, maar wel dat o.a. de vindplaats belangrijk is (heb je een link naar de waarneming?) en eventueel een close-up van de zijkant. Wat meer uitleg (van mensen die het wel begrijpen ;) ) vind je in dit draadje  :whistle:

Opties: Megaphyllum projectum meisje of (waarschijnlijker?) Ommatoiulus sabulosus.

P.S. Oh, en het is natuurlijk een Miljoenpoot ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Kremer

Hallo,
Het beesje (Miljoenpoot dus) zat onder stuk dood loofhout.
hier nog een paar foto's.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

3711 vergroot
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arp

#6
Hoi Gert,

Met "vindplaats" bedoelde ik meer iets van westen/oosten, provincie, in de buurt van stad Abc, in gebied "Xyz" ... dat soort dingen  ^_^

Met de tweede serie foto's moet Matty of iemand anders er wel wat van kunnen maken - ik doe even geen poging want ik snap eerlijk gezegd nog niet precies wat nou "aan de naad" is en wat er net voor of achter of whatever. Moet denk ik eerst allebei eens naast elkaar zien - sorry  :rolleyes: (Kortom, een linkje naar de waarneming, hint, hint  :whistle:  )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Kremer

CiteerHoi Gert,

Met "vindplaats" bedoelde ik meer iets van westen/oosten, provincie, in de buurt van stad Abc, in gebied "Xyz" ... dat soort dingen  ^_^

Met de tweede serie foto's moet Matty of iemand anders er wel wat van kunnen maken - ik doe even geen poging want ik snap eerlijk gezegd nog niet precies wat nou "aan de naad" is en wat er net voor of achter of whatever. Moet denk ik eerst allebei eens naast elkaar zien - sorry  :rolleyes: (Kortom, een linkje naar de waarneming, hint, hint  :whistle:  )
Hallo Arp,
Brucht. Overijssel. Voorheen waterwinningsgebied. -_-
Dus moet ik nog maar even wachten op de anderen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arp

CiteerBrucht. Overijssel. Voorheen waterwinningsgebied.
Yep, dan blijft een Megaphyllum projectum wijfje dus idd een mogelijkheid. In het westen schijnt die niet voor te komen ... idd nog even op de kenners wachten dus ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Heren,

Het is moeilijk te zien op de foto's maar ik meen dat de klieropening achter de naad ligt. Het zou dus Ommatoiulus sabulosus moeten zijn. De naad ligt op de overgang van het gestreepte deel (dwarsstreepjes) van een segment, naar het iets smallere ongestreepte deel van een segment. Ieder segment heeft aan de zijkant 1 klieropening.

Met groet

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#10
Hoi Matty,

Bedankt weer  ^_^  Ik blijf het lastig vinden; Wat mij vooral verward is het feit dat in mijn optiek die naad dus precies ter hoogte van de klier wat uit lijkt te stulpen (om de klier heen?), waardoor het me een beetje te onduidelijke wordt wat nu "aan" de naad of er voor/achter zou moeten zijn. Denk dat ik het pas zelf durf te zeggen als ik ook een keer een (foto van) Megaphyllum projectum heb gezien  :mellow:


Off Topic: Overigens, als je nog zin een puzzeltje hebt ... ik moet nog betere foto's van de benen/pleopoden voor elkaar zien te krijgen, maar misschien heb jij zo al een idee waar ik het zoeken moet (ik dacht richting A. zenckeri, maar vind van wat ik ervan zien kan de exopodieten van de pleopoden niet passen):
Waarneming hier en nog wat foto's/info hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Kremer

Heren bedankt  ;)
Dan zal ik deze invoeren als Ommatoiulus sabulosus Grote Tweestreep.
klieropening en naald is dat op de foto te zien?
Ik snap er verder nietveel van, maar het is een heel mooi beestje.
Kwam deze tegen met slijmzwammen zoeken.

ene wat mooi is komt op de foto  :D


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

A_kroon56

Beste Gert,

Zoals ik al tikte, de klieropening is nauwelijks te zien. Als je niet weet waar je naar moeten kijken dan is het ook nauwelijks zichtbaar.

Elk segment bestaat uit een 'gesteeept' deel en een glad deel. Het gladde deel zit eigen lijk deels onder het volgende segment. Het gestreepte deel bestaat uit zeer veel fijne 'krasjes' op het oppervlak van het segment. Een soort dwarsstreepjes dus. Dat zie je mooi op de detailfoto's. De naad is de overgang van het gestreepte naar het gladde deel en komt dus op elke segment voor. Aan deze naad ligt meestal de klieropening, maar bij sommige soorten ligt de klieropening er achter.

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

A_kroon56

Hej Arp,

Waar zijn de foto's gemaakt?

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#14
CiteerWaar zijn de foto's gemaakt?
In de tuin van m'n logeeradres in Hengelo - maar het beestje is gevonden in de plantenkas van een tuincentrum een paar km verderop in Deurningen (de coördinaten bij de waarneming geven de vindplaats).

Ik wil nog één poging wagen voor betere eigen "plaatjes" van de onderkant (m.b.v. een scanner) en dan gaat het beest op reis naar Hay - tenminste, als hij hem nog steeds onder de binoc wil leggen. Neem aan dat als Hay het ook onder de binoc geen vulgare vindt, dattie dan wel een keer bij EIS ofzo terecht zal komen - maar daar ga ik dan niet meer over - gegeven is gegeven ;)

P.S. @Gert: Ik vind op jouw beest/foto de klieropeningen het duidelijkst zichtbaar hier:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Met kasbeesten kun je altijd alle kanten op. Het lijkt me Armadillidium nasatum, maar het uitstekende schildje voor de kop is net niet goed te zien. Kun je een foto van de kop maken, van voren of van de zijkant?

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerHet lijkt me Armadillidium nasatum.
Neeee echt niet - ik denk dat je naar de verkeerde foto kijkt ;) De eerste foto op het Duitse forum laat idd twee nasatums zien (links), met dat gekke beest ernaast (rechts). De laatste foto/collage daar is een collage met links "de vreemde" en rechts vulgare (waar hij nog het meest op lijkt). Ik maak zo even een apart draadje open met meer "head shots" (even scharrelen), dan bevuil ik Gert z'n miljoenpootverhaal niet zo.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)