ecoducten, wetenschappelijke onderbouwing

Gestart door 1YSBRAND, april 05, 2008, 17:24:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

sorry Wim spelfout van mijn kant. Moest zijn: helaas niet downloaden. Mij werd niet duidelijk uit de samenvatting in welk land er onderzoek is gedaan. Tevens zijn de onderzoeker amerikanen. Maar misschien is de methodiek die gebruikt wordt bij het onderzoek wel toepasbaar in NL.

Wel een leuk idee om zelf een onderzoek te starten

Tim Asbreuk

Ik ben zelf vanuit een excursie een keer op het ecoduct bij Terlet (A1) geweest en uit de prenten kon je opmaken dat er veel gebruik van werd gebruikt. o.a. wildzwijn, edelhert, ree, vos, das en de schotse hooglander gingen erover.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Citeersorry Wim spelfout van mijn kant. Moest zijn: helaas niet downloaden. Mij werd niet duidelijk uit de samenvatting in welk land er onderzoek is gedaan. Tevens zijn de onderzoeker amerikanen. Maar misschien is de methodiek die gebruikt wordt bij het onderzoek wel toepasbaar in NL.

Wel een leuk idee om zelf een onderzoek te starten
Lijkt me wel een leuke afstudeeropdracht ecologie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

1YSBRAND



Bij deze waar het artikel te downloaden valt.

Het gaat m.i. om native= inheemse soorten, en waarschijnlijk ook om die soorten die van hun verspreiding afhankelijk zijn van dieren.

Mvg

Ysbrand

http://biology4.wustl.edu/faculty/damschen...0al.%202006.pdf


g.j. keizer

#34
CiteerAls het effect van ecoducten komt zal het inderdaad moeten gaan om zaden die door dieren worden verspreid.
Wim (en Ysbrand),
En worden daartoe ook mieren en andere insekten, die je niet met een volgzender kan uitrusten, gerekend ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerAls het effect van ecoducten komt zal het inderdaad moeten gaan om zaden die door dieren worden verspreid.
Wim,
En reken je daartoe dan ook mieren en andere insekten, die je niet met een volgzender kan uitrusten ?
Ja, zichtwaarnemingen en insectenvallen zijn ook methoden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerBij deze waar het artikel te downloaden valt.

Het gaat m.i. om native= inheemse soorten, en waarschijnlijk ook om die soorten die van hun verspreiding afhankelijk zijn van dieren.

Mvg

Ysbrand

http://biology4.wustl.edu/faculty/damschen...0al.%202006.pdf
Lijkt me een zeer goed opgezet onderzoek.

Is welliswaar niet gericht op ecoducten, maar op het belang van corridors.

Het toont in ieder geval wel het belang van verbindingen aan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

M.Renard

Even een korte reactie, later komt meer.

Ik heb zelf voor mijn studie een onderzoek gedaan naar het gebruik van wildviaduct de Woeste hoeve (over de A50). Een van de dingen waar we toen inderdaad ook mee zaten is dat het lastig is om te bepalen wanneer je nou echt kan spreken over een 'goed' gebruik. We hadden natuurlijk ook het liefste gebruik gemaakt van gezenderde dieren of videoregistraties maar dat zat er helaas niet in. Uiteindelijk hebben we (voorzichtig) geprobeerd om het gebruik te vergelijken met het gebruik van het gebied dat aan weerskanten van de Woeste Hoeve ligt.
Als het goed is komt er over een paar maanden een stuk over in Lutra.

Een wildviaduct is overigens ook bedoeld om verkeersslachtoffers te voorkomen en dat is natuurlijk veel makkelijker te quantificeren. Wat dat betreft is de effectiviteit volgens mij wel bewezen.

Leon Olsthoorn

CiteerEen wildviaduct is overigens ook bedoeld om verkeersslachtoffers te voorkomen en dat is natuurlijk veel makkelijker te quantificeren. Wat dat betreft is de effectiviteit volgens mij wel bewezen.
Heb je daar toevallig cijfers van voor het ecoduct dat jij onderzocht hebt? Ik ben er wel heel erg benieuwd naar
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

CiteerEven een korte reactie, later komt meer.

Ik heb zelf voor mijn studie een onderzoek gedaan naar het gebruik van wildviaduct de Woeste hoeve (over de A50). Een van de dingen waar we toen inderdaad ook mee zaten is dat het lastig is om te bepalen wanneer je nou echt kan spreken over een 'goed' gebruik. We hadden natuurlijk ook het liefste gebruik gemaakt van gezenderde dieren of videoregistraties maar dat zat er helaas niet in. Uiteindelijk hebben we (voorzichtig) geprobeerd om het gebruik te vergelijken met het gebruik van het gebied dat aan weerskanten van de Woeste Hoeve ligt.
Als het goed is komt er over een paar maanden een stuk over in Lutra.

Een wildviaduct is overigens ook bedoeld om verkeersslachtoffers te voorkomen en dat is natuurlijk veel makkelijker te quantificeren. Wat dat betreft is de effectiviteit volgens mij wel bewezen.
Is dat onderzoek in te zien?

Ben heel benieuwd naar methode en resultaten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

1YSBRAND

Allen,

Ik heb het het amerikaanse onderzoek eens echt doorgepluist. Wat ik wel raar en opvallend (en ongelovelijk postief) vond is dat alleen de inheemse soorten ervan profiteren. Deze soorten stijgen met 20%. De aanwezige exoten hadden kennelijk geen enkel voordeel van de verbinding.

Ik vind dat wel moeilijk te verklaren.

Wat ik wel duidelijk uit de diverse stukken lees is dat versnippering van gebieden soort gerelateerd is. Het feit dat er ergens een snelweg door heen loopt wil niet zeggen dat het gebied in het algemeen versnipperd is. Dit moet per soort bekeken worden. Voor mobiele soorten als marters, eekhoorns, dassen, zwijnen herten is een weg waarschijnlijk geen barriere. Voor niet-mobiele soorten mogelijk wel (hagedis?).

Echter een spoorlijn is voor een hagedis mogelijk weer een uitstekende corridor om zich lateraal te verspreiden, evenals de heide-bermen van een snelweg.      



Verder zijn er echt studies die bewijzen dat een ecoduct ook leidt tot belangrijk minder verkeersslachtoffers op populatie niveau. Weet een jonge marter, konijn, etc die aan het zwerven zijn is waar hij die ene ecoduct kan vinden. Of moet je echt km gaan afrasteren, maar dan creeer je weer voor andere soorten een barriere.



Ysbrand

   

Tim Asbreuk

In Amerika zijn veel minder exoten zo invasief als hier.

Dit komt omdat N Amerikaanse soorten sterker zijn omdat ze meer concurrenten hebben. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de ijstijden en de ligging van de bergketens in Europa en N Amerika. Doordat de bergketens in Europa Oost west liggen (Alpen, Pyrineën, Kaukasus) hebben soorten hier minder mogelijkheden om zuidwaarts te trekken tijdens een ijstijd. In Amerika liggen de Rocky Mountains noord zuid, daarom heb je daar geen blokkades en kan alles rustig richting zuid trekken.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Citeer
Wat ik wel duidelijk uit de diverse stukken lees is dat versnippering van gebieden soort gerelateerd is. Het feit dat er ergens een snelweg door heen loopt wil niet zeggen dat het gebied in het algemeen versnipperd is. Dit moet per soort bekeken worden. Voor mobiele soorten als marters, eekhoorns, dassen, zwijnen herten is een weg waarschijnlijk geen barriere. Voor niet-mobiele soorten mogelijk wel (hagedis?).


Ysbrand
Dit is vaak het grootste probleem bij ecologische verbindingen.

Een ecologische verbinding voor vis is totaal anders dan die voor loopkevers.

Vaak helpt het om in je gedachten terug te gaan naar tijden dat de mens het landschap niet zo drastisch beinvloedde als nu. Dan blijken er vaak veel processen in de natuur te zijn die schijnbaar onneembare barrieres opheffen.

Onder het topic Roer heb ik beschreven hoe het meanderproces als het ware een veerboot vormt voor organismen die niet kunnen vliegen of zwemmen.

Nieuwe autowegen worden standaard bijna helemaal van rasters voorzien.  De dieren die niet over de rasters kunnen moeten dus naar de ecoducten.

Bij het maken van verbindingen moet je dus steeds de vraag blijven stellen: Voor welke soorten moet ik nu een ontsluiting maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#43
CiteerWat ik wel duidelijk uit de diverse stukken lees is dat versnippering van gebieden soort gerelateerd is. Het feit dat er ergens een snelweg door heen loopt wil niet zeggen dat het gebied in het algemeen versnipperd is.
Ysbrand,
De situatie in de uitgestrekte, landschappelijk zeer afwisselende, extensief geëxploiteerde, dunbevolkte regio's in de Verenigde Staten, die hier en daar door weinig gebruikte wegen en spoorlijnen worden doorsneden, is zowel waar het de migratie via wildtraverses, als het aantal verkeersslachtoffers en de verspreiding van planten betreft, onvergelijkbaar met onze vlakke, dicht bebouwde, toenemend door agrariërs en de industrie geclaimde en door een dicht wegennet versnipperde en verkavelde landelijke gebieden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Lieven

CiteerEen wildviaduct is overigens ook bedoeld om verkeersslachtoffers te voorkomen en dat is natuurlijk veel makkelijker te quantificeren. Wat dat betreft is de effectiviteit volgens mij wel bewezen. 

Het enige Nationaal Park van Vlaanderen, NP de Hoge Kempen, wordt doorkruist door een snelweg. Er werden vroeger veel reeën doodgereden en ik dacht dat er ook menselijke slachtoffers gevallen zijn (een ree op je voorruit aan 120km/h komt hard aan). Voor ongelukken met derden die niet verzekerd zijn, bestaat in België een systeem, waarbij de overheid dan geld terugbetaalt. Omwille van de vele ongelukken met reeën, was deze snelweg een dure weg. Sinds enkele jaren is er een ecoduct en wordt op die manier geld uitgespaart door de overheid. Enkele bestaande bruggen zijn ook omgevormd zodat fietsers en wild kunnen oversteken.

Ik heb ook even gezocht voor wetenschappelijke artikels rond ecoducten, maar er is vrijwel niets te vinden.

Het bos 't Ename in Oost-Vlaanderen wordt ook doorkruist door een autoweg. Het bos en de omliggende graslanden en voormalige akkers wordt begraasd door een kudde runderen. Om de twee delen van het bos te verbinden is een passage aangelegd. De auto's passeren twee veeroosters waartussen de runderen de baan kunnen oversteken.

Ik vroeg mij af of er ook tunnels bestaan die geschikt zijn voor wilde zwijnen, reeën, edelherten,... Dat lijkt mij veel gemakkelijker en goedkoper aan te leggen dan die imposante ecoducten.

markmeijrink

Citeer
CiteerEen wildviaduct is overigens ook bedoeld om verkeersslachtoffers te voorkomen en dat is natuurlijk veel makkelijker te quantificeren. Wat dat betreft is de effectiviteit volgens mij wel bewezen. 

Het enige Nationaal Park van Vlaanderen, NP de Hoge Kempen, wordt doorkruist door een snelweg. Er werden vroeger veel reeën doodgereden en ik dacht dat er ook menselijke slachtoffers gevallen zijn (een ree op je voorruit aan 120km/h komt hard aan). Voor ongelukken met derden die niet verzekerd zijn, bestaat in België een systeem, waarbij de overheid dan geld terugbetaalt. Omwille van de vele ongelukken met reeën, was deze snelweg een dure weg. Sinds enkele jaren is er een ecoduct en wordt op die manier geld uitgespaart door de overheid. Enkele bestaande bruggen zijn ook omgevormd zodat fietsers en wild kunnen oversteken.

Ik heb ook even gezocht voor wetenschappelijke artikels rond ecoducten, maar er is vrijwel niets te vinden.

Het bos 't Ename in Oost-Vlaanderen wordt ook doorkruist door een autoweg. Het bos en de omliggende graslanden en voormalige akkers wordt begraasd door een kudde runderen. Om de twee delen van het bos te verbinden is een passage aangelegd. De auto's passeren twee veeroosters waartussen de runderen de baan kunnen oversteken.

Ik vroeg mij af of er ook tunnels bestaan die geschikt zijn voor wilde zwijnen, reeën, edelherten,... Dat lijkt mij veel gemakkelijker en goedkoper aan te leggen dan die imposante ecoducten.
Dat zou kunnen maar je moet altijd in je achterhoofd blijven houden voor welke soort een dergelijk ecoduct geschikt moet zijn. (meestal een kritisch zoogdier). Edelherten zijn naar mijn weten veek schuwer dan bv Reeën (schrikafstand van 200m). Ook gaan edelherten niet gauw een tunnel in. Reeën zijn veel minder schuw en schijnen wel tunnels in te gaan. (pers. ervaringen en mond med. docenten). Ik denk niet dat een tunnel een oplossing als er ederlherten zijn. Voor Reeën zou het kunnen. Hoe dat bij Wilde zwijnen is weet ik niet. Daarbij moet er ook nog gekeken worden naar de de wildstand, nu dat er zo veel zwijnen zijn, of als er minder voedsel beschikbaar is dan zullen zwijnen natuurllijk eerder geneigd zijn ergens anders voedsel te zoeken.

Rinie van Reenen

Citeertoenemend door agrariërs (...) geclaimde
Wel niet heel erg ontopic, maar dit is echt onzin. Als je bekijkt hoeveel landbouwgrond er de laatste tijd vergeven is aan natuur (Plan Tureluur, Schouwen Duiveland), bebouwing (overal) en infrastructuur (helaas ook overaal)...
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

CiteerWaarom 2 ecoducten 4 km naast elkaar op de A28. Hetzelfde gebied wordt immers gekoppeld. Het reeds bestaande Ecoduct Leusden is een gecombineerde bos/open terrein ecoduct. Het nieuw te bouwen Ecoduct bij Zeist wordt een bosecoduct met als doelsoort de boommarter. Dus wie heeft dit bedacht en is deze 2e ecoduct wel nodig.
Ik zou zelf zeggen: een ecoduct met dubbele breedte is zinvoller dan twee smallere ecoducten: je kunt dan meer diversiteit kwijt, er is een groter centraal gedeelte (bij twee ecoducten heb je vier randzones, bij één maar twee). Zeker ook voor groter wild lijkt me passage dan aantrekkelijker worden.
Aan de andere kant: ecoducten zijn ook bedoeld voor kleinere fauna en voor flora. De micropopulaties kunnen op enkele kilometers van elkaar verwijderd al behoorlijk verschillend zijn.
Groet, Rinie van Reenen

1YSBRAND

CiteerAllen,

Ik heb het het amerikaanse onderzoek eens echt doorgepluist. Wat ik wel raar en opvallend (en ongelovelijk postief) vond is dat alleen de inheemse soorten ervan profiteren. Deze soorten stijgen met 20%. De aanwezige exoten hadden kennelijk geen enkel voordeel van de verbinding.

Ik vind dat wel moeilijk te verklaren.




Ik heb nog eens nagedacht waarom het er naar uit ziet dat exoten niet profiteren van een corridor.

Een eigenlijk simpele en voor de hand liggende verklaring is dat de exoten waar we in het algemeen mee te maken hebben juist die exoten zijn die zich gemakkelijk verspreiden en opportunistisch zijn.

In het gedane onderzoek is voor de meeste exoten kennelijk geen barriere aanwezig. Ze verspreiden zich zo gemakkelijk dat ze geen moeiete hebben om de barriere te omzeilen. Vandaar dat een corridor geen invloed heeft op hun diversiteit. Overigens lijkt het me toe dat ook ongeveer 80% van de inheemse soorten ook geen problemen met de barriere hadden. De corridor bleek dus nuttig te zijn voor een groep van kennelijk 20% van de plantensoorten. Soorten waarvoor dicht bos wel als een kennelijke corridor fungeert.

Ysbrand  



Lieven

Vandaag las ik in een boek: "Egels hebben een sterke afkeer van dassengeur, waardoor wordt aangenomen dat ze ecoducten vermijden die door dassen gebruikt worden." Het zit dus niet eenvoudig in elkaar.
Ik denk ook dat het voor heel wat soorten niet nodig is dat ze veel gebruik maken van de ecoducten. Als er regelmatig een zwervend dier de brug oversteekt, dan is er uitwisseling van genen en wordt inteelt vermeden.

1YSBRAND

CiteerIk denk ook dat het voor heel wat soorten niet nodig is dat ze veel gebruik maken van de ecoducten. Als er regelmatig een zwervend dier de brug oversteekt, dan is er uitwisseling van genen en wordt inteelt vermeden.



Klopt maar,

Als er op 100 meter verderop ook dieren zo nu en dan de weg oversteken zonder gebruik te maken van het ecoduct, heb je ook uitwisseling van genen en is het ecoduct m.b.t. genetische uitwisseling dus niet nodig. Je zal dus eerst moeten bewijzen dat er een echte harde barriere bestaat per soort voordat je kan beslissen of een ecoduct voor die soort zinvol is.

ysbrand    

wimtegels

Citeerdicht bebouwde, toenemend door agrariërs en de industrie geclaimde en door een dicht wegennet versnipperde en verkavelde landelijke gebieden.
Bij ons in de buurt moeten de agrariers steeds meer grond inleveren. Voor infrastructuur, industrie en woningbouw en de compensatie die als gevolge van die activiteiten voor de natuur plaats moet vinden.

De landbouw levert per saldo dus flink in.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels