Hoofdmenu

Bruine Beer

Gestart door Sam de berenkenner, november 14, 2005, 17:42:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sam de berenkenner

Toppredator eerste klas voor de OVP

Lynx21

denk t niet . . .
te wild voor nederland
Jan Bakkers

Bram Rijksen

Evenals Sam de Berenkenner heeft ook Bram de Leeuwentemmer een suggestie; ik zal 'm jullie besparen....

Sam de berenkenner

#3
Ehh Bram als je GEEN verstand van een onderwerp hebt doe die suggestie dan ook liever niet

Pim

Dag Sam de Berenkenner,

Op het forum van waarneming.nl hebben we enkele omgangsvormen met elkaar, één daarvan is om je berichten met je echte naam te ondertekenen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
admin forum
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

een beer? Ja, laten we dat eens doen!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bram Rijksen

CiteerEhh Bram als je GEEN verstand van een onderwerp hebt doe die suggestie dan ook liever niet
Sorry Sam,

Ik ging ervan uit dat iemand met zo'n naam gecombineerd met zó 'n suggestie niet echt serieus bedoelde te zijn...
Maar ik had het dus mis.
En ik heb meer verstand van het onderwerp dan je waarschijnlijk vermoedt, vandaar dat ik me in deze discussie mbt de OVP meestal een beetje terughoudend opstel.

Vriendelijke groet.

Freek Verkerk

Het lijkt een interessante discussie te worden. Hoe denk je dat een beer een koe vangt?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

ik denk dat ie heel listig een strikje zet...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Lynx21

haha :lol:

een bruine beer zou best kunnen, als er geen mensen in de omgeving waren
Jan Bakkers

laatvlieger

#10
hoezo? in dierentuinen lopen toch ook mensen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Johan op den Dries

Een bruine beer in NL kan denk ik gewoon niet! Afgelopen zomer liep er in de driehoek Oostenrijk/Italie/Zwitserland ook een bruine beer rond die afkomstig was van een reintegratieproject ergens in Italie. Het is toen een hele rel geweest omdat de mensen gewoon bang waren voor het beest terwijl de beer eigenlijk alleen gezien werd op de afgelegen gebieden midden in het alpenmassief. Er waren al plannen om de beer af te schieten maar dit is op het laatste ogenblik niet doorgegaan.
O.a. door dit hoort een bruine beer niet thuis in ons dichtbevolkte landje.
Johan op den Dries
Sneek

Lynx21

Jan Bakkers

Lynx21

trouwens Skua, dat gebied in Zwitserland is het Ofenpass national park,
ik was daar toen die beer er Net was
Jan Bakkers

Bram Rijksen

CiteerHet lijkt een interessante discussie te worden.
we zijn het weer 's oneens, Freek...

Freek Verkerk

De OVP is grotendeels afgesloten voor mensen. Dus dat gevaar is er niet. Zeker niet als je de boel echt helemaal afsluit. Hierdoor wordt het geheel vergelijkbaar met een dierentuin, of een berenbos. Het is een keuze, maar het kan in theorie.

Maar dan het volgende: Ik vraag me af of zo'n dier het wel overleefd. Is er wel voldoende voedsel? Of moet er voor hem of haar gewoon wekelijks een grazers geschoten worden want volgens mij zijn beren niet in staat om een gezonde grazer te vangen. Of zie ik het verkeerd?
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bram Rijksen

CiteerOf zie ik het verkeerd?
Wat denk je zelf, Freek? Lees nog 's rustig over wat je voorstelt:
Geintroduceerde grazers afschieten om een geintroduceerde beer aan eten te helpen omdat die geintroduceerde beer niet in staat zou zijn dit eigenpotig te doen... En dit alles in een omheind stukje natuurgebied; hoe serieus wil je deze discussie nou eigenlijk voeren?

En laten we eerlijk zijn; hoe groot is het gebied nou helemaal; vanaf de grote Praambult is het gebied in één klap te overzien, in ieder geval de grenzen(Knardijk, OV-dijk en het gebied thv het JvdB-pad en Fluitbos).

Ben benieuwd wat Sam d. B. van deze briljante oplossing vindt..

Lynx21

volgens mij is er gewoon geen roofdier wat zou kunnen passen in de ovp -_-  
Jan Bakkers

laatvlieger

Die beren zitten er toch al? Of heb ik het nu verkeerd?

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=11133
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Waarom niet meteen 3 beren, eentje is zo alleen..

(Overigens is een beer een omnivoor, en weet ik wel bijna zeker dat er genoeg voor dat beest te vreten is in de OVP het jaar rond. Juist vanwege de concentratie grote grazers, vis, en groen. Als zo´n beest van af en toe wat vlees en wat groenten in een dierentuin kan overleven dan lijken me de OVP absoluut geen probleem, in het voorjaar pakt ie af en toe een kalfje, in najaar en winter gestorven oude dieren, verder lekker aanvullen met lepelaars, grote zilverreigers of een vosje..  i.t.t. wolven lijkt het me dat een beer hier zich prima kan redden. maar of het natuurlijk zal zijn... nee natuurlijk niet! En of het gevaarlijk is.. weet niet, waarschijnlijk wel, een beer heeft niks tegen een eindje zwemmen, dus dan wordt het wel lastig om zo´n gebied af te sluiten.. want als een beer kan kiezen zal die zich waarschijnlijk liever op een vuilsnisbelt ophouden dan in een natuurgebied...

Een beer lijkt me overigens wel geweldig om daar te hebben en ik zou erg benieuwd zijn wat er met het gebied gebeurt, met zo´n toppredator. Praktisch? Nee! haalbaar? Na veel gedoe mogelijk wel haalbaar, echter de gevlogen voor het gebied zouden wel eens zo kunnen zijn, dat we dat niet willen hebben... stel je eens voor dat hij de rietkolonies ontdekt van lepelaars en zilverreigers... die zijn dan weg! Voor dat soort geexperimenteer is het gebied nog te fragiel en te belangrijk! Dus wat mij betreft (nog) niet!)

Zo en nu weer lekker doorgeinen want het werd net zo´n leuke ouderwetse gebazel discussie als die andere over de OVP.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan-Pieter

Ik snap niet dat er zoveel weldenkende mensen zijn hier op deze site die ingaan op een onzinnig voorstel van iemand die niet eesn zijn eigennaam durft te gebuiken. Hij krijgt wel erg veel aandacht zo hoor.

MVG JP

Sam de berenkenner

Jongens, Jongens,

ik verbaas me werkelijk over het gebrek aan natuurkennis bij de leden die menen een stukje te moeten schrijven, als reactie op mijn tekst.

Sam de berenkenner

#22
oh en wat betreft de vraag of een Bruine Beer een heckrund of andere (gezonde) grote grazer kan doden??

Met gemak!!!!!!!!!!!

Blijkbaar heb ik nog veel educatiefs te doen hier...pff








------------------------------------------------
onderwerp gesloten door moderator
Hisko de Vries